Jump to content

Erfaring med Aker Yachts?


Kaptein Tom

Recommended Posts

Jeg må vel innrømme at jeg bruker en del tid på å skumme båtannonser av forskjellig slag. Ikke så mye med tanke på kjøp, men mest for å se hva som rører seg i bruktmarkedet.
Men samtidig innrømmer jeg glatt at hvis selger/megler er Aker Yachts, da klikker jeg straks videre - noe som jeg tydeligvis ikke er alene om :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vel, annonsene deres har jo ofte en viss underholdningsverdi. Fantasifull prising og ordbruk. Men jeg undrer meg litt over hva som skjer med enkelte båter. Har fulgt en Princess fra privatannonse og så annonse fra AY, begge på østlandet. Plutselig ligger den her i Stavanger, annonsert via annen forhandler. Til foreløpig den laveste prisen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ser at de stadig får annonser avvist. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50656365&searchclickthrough=true Dette ser jo ut som et godt kjøp, men i annonsen står det at "OPPDRAGET ER OVERTATT AV AKER YACHTS. SE FINN-ANNONSE MED FINN-KODE 50480241" og dersom man går til denne finnkoden så står det at annonsen er avvist: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50480241

 

Dette er andre annonsen jeg har sett fra AY som er blitt avvist på Finn. Virker rett og slett veldig merkelig og useriøst.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å tipse finn.no med tipseknappen som er på alle annonser. Finn.no bruker nok ikke mye tid eller er spes grundige i godkjennelsesprosessen av annonsene. Er drittlei at folk lager lokkepriser og priser i danske kroner uten mva osv... Håper flere bruker rapporter annonse-muligheten :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Et vennepar annonserte sin båt på finn for 650 K. Ingenting skjedde. De endret prisen et par ganger til 590 K. Så tok AY kontakt og overtok salget. De satte opp prisen igjen, til 649K med begrunnelsen at det burde være riktig pris. Båten ble senere satt ned til 599 K Etter 3 uker er båten nå solgt for 550 K. Antar at mine venner kunne solgt den selv for den prisen, og de kunne da ha spart meglerhonoraret. Litt sleipt av AY å skape forventning om at de kan selge til høyere pris enn selger selv kan, for deretter å måtte redusere prisen så mye. Liker ikke fremgangsmåten...

P.S. Båten står fortsatt til salgs for 599 på finn.no til tross for at den er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hva fikk venneparet ditt til tro at AY kunne få mer enn de selv kunne få?

 

Eneste grunnen til å la en megler overta salget må vel være at man ikke gidder/har anledning til å lage annonse og ha visninger selv?

 

Å lokke med høyere pris tror jeg at jeg ville tatt med en bøtte salt. Da ville jeg ihvertfall sikret meg en progressiv provisjon-lønn til megler.

Link to post
Share on other sites

Hva fikk venneparet ditt til tro at AY kunne få mer enn de selv kunne få?

 

Eneste grunnen til å la en megler overta salget må vel være at man ikke gidder/har anledning til å lage annonse og ha visninger selv?

 

 

Spm.1: Aner ikke, men jeg tror nok at overtalelsesevner var inne i bildet.

Spm.2: Gidder er nok et nøkkelord. Men de hadde laget første annonsen selv, og den ble benyttet helt identisk av AY. De har nok råd til å bære tapet, for de har bestilt helt ny båt for levering til våren, så motivasjonen var nok stor til å unngå opplagskostnader og bryderi med den gamle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har AY byttet navn mener og kjenne igjen personnavnet xxxxxxx ???

Kommentar fra moderator: Firmaansatt anonymisert.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøper båt er jeg like opptatt av å vurdere selger som selve båten. Er dette en oppriktig og skikkelig fyr eller ikke. I tillegg er det greit å ha blitt kjent med selger i tilfelle det dukker opp spørsmål i etterkant. Dette vanskeliggjøres med en megler i mellom.

Jeg mener en megler vil redusere troverdigheten til salgsobjektet. Ingen erfaring med den aktuelle megleren forøvrig.

Selg selv!

Sushi

Link to post
Share on other sites

Ikke vanskelig å bli kjent med selger, jeg var hos selger på kaffe og vi har hatt mang en godprat i ettertid.

 

Aker meglet bare frem pris og ordnet alle papirer, feil og mangler og resten må tas med selger uansett. Aker er ferdig med oppdraget når pengene er utbetalt fra megler til selger.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

masse gamle tekniske løsninger som skal vedlikeholdes også! Om båten er tilsynelatende billig i innkjøp så er dette en gammel båt med masse fint ekstiriør, men jeg vil tro den er relativt dyr å eie! en 12syl Detroit Diesel er ikke akkurat rimelig i drift!

Kjempeflott klassisk båt for en entusiast som vil vie livet sitt til Båthobbyen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Snålt. Tidligere i uken, så sto det at denne var solgt. Nå står det igjen "bud innkommet"

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50656365&searchclickthrough=true

Ja, dette fremstår snålt. I denne annonsen står det jo at båten er solgt...http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50480241

 

 

Men ja, det er jo litt av en båt. Kunne godt ha bodd i den, men det hele fremstår litt pussig. Annonsen var vel også på et tidspunkt avvist på Finn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...