Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Lurer på om noen i Norsk Polarinstitutt burde tatt seg et kurs i håndtering av media. De har vært ute gang på gang med kritikk nå. Skulle tro at ting kunne roet seg litt, at mannskapet i det minste kunne komme seg hjem før de må svare på kritikk fra den kanten.

Link to post
Share on other sites

Jo mer man får vite om denne turen jo mer klart står det for meg at dette var en tur planlagt uten sikkerhetsmarginer/returmuligheter/"fallskjerm" og mest sannsynlig på feil tid av året.

Det var vel kanskje slik at de ble forsinket under veis og at det å komme til polpunktet i Amundsen-året var viktigere enn sikkerheten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jarle Andhøy til Dagbladet

Berserk er 100 prosent selvhjulpen med reserveustyr og ekstra reserveutstyr til reserveutstyret.

 

Vel, jeg tror ikke det er nødvendig å vente til Andhøy er tilbake i Norge med å stille spørsmål. Han er tilbake i sivilisasjonen og det er visst kort vei til nærmeste journalist så han kan svare på både spørsmål og kritikk.

Link to post
Share on other sites

Fryktelig tragedie dette. Tenker mye på de pårørende i denne situasjonen. Det blir vel heller ikke bedre av å høre uttalelsene fra Andhøy om at "havet gir og havet tar" og at "alle kjente til risikoen og visste hva de gjorde". Eller dette at han kaller kritiske røster for "kaklekor".

 

Tror kanskje ikke Andhøy var helt ved sine fulle fem når han kom med de uttalelsene. Stakkars folk!

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette er trolig en radar for målinger i øvre atmosfære (aurora australis)...

 

Ja, jeg las om den - og forskning er hovedaktivitet. Men det er flyplass der. Det står også at de er utstyrt for redningsoperasjoner og redning av forsyningskip er aktuell problemstilling. Men om de "ordinære" horisontale radarene logges? Hva gjør man vanligvis med radardata på en flyplass?

 

Og skulle det finnes data: Vet ikke om polarinstituttet/ norske myndigheter ønsker å vite hva som skjedde. Kanskje de får svar dersom de spør for å etablere fakta (sjøforklaring). De har relasjoner og da er det ikke lenger bidrag til en redningsoperasjon så da er kanskje prinsippene anderledes?

 

Jeg vet ikke.. Dette er bare noen tanker/innspill ift muligheter for å eventuelt avdekke hva som skjedde..

Link to post
Share on other sites

".

 

Tror kanskje ikke Andhøy var helt ved sine fulle fem når han kom med de uttalelsene. Stakkars folk!

 

Han fortsetter med merkelige uttalelser-----På spørsmål om han nådde polpunktet, svarer han:" Det kan du lure på" :confused: Det er vel bittert å måtte innse at ekspedisjonen heller ikke på dette punkt var særlig vellykket :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

For å sitere en leserkommentar i Dagbladet:

 

Du er en inspirasjon for mange her hjemme.

 

Er ganske så rystet over det som kommer fra norske myndigheter og Polar instituttet i denne saken. I Norge så har vi en sterk oppfatning av at det skal være fri ferdsel i Utmark og strandsonen. Men samtidig så sies det her at man må søke norsk polarinstitutt om ferdsel nedenfor den 60.de breddegrad, og ha masse penger tilfelle redning. Det blir nesten som at Senja Idrettslag skulle bestemme hvem som får lov til å komme til Nord-Norge.

 

Det finnes dessuten masse andre områder av verden det IKKE stilles slike krav, som er like risikable å ferdes i, og en evt. redningsaksjon vil koste. Denne diskusjonen er helt håpløs, og jeg håper virkelig at Winter og norsk polarinstitutt, vet å holde hodet lavt i denne saken, ellers må noen ta fra de denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Fikk tillatelse fra Jens Stoltenberg!.. Asså, hvor dum går det an å bli? Regler gjelder for alle, til og med selveste Hr. Andhøy. Har egoet blitt litt i største laget?

 

Nei nå er det på tide at han blir voksen og får seg en ekte jobb.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Nei nå er det på tide at han blir voksen og får seg en ekte jobb.

Jepp. Annerledesmennesker er de verste. Fast jobb, pensjonsordning og stasjonsvogn er den eneste veien til lykke. Og skal folk absolutt ha båt, får de begrense seg til å ta ut skjærgårdsjeepen noen søndager i juli. Har folk noe mer behov for spenning og natur, så er det nok av spennende programmer på Discovery.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke greit å være i fokus når opinionen snur og journalistbikkjene begynner å jage i flokk.

Jarle og hans mannskap er et friskt pust som gjør ting på sin måte selv om den ikke alltid er opplest og vedtatt.

De er svært godt forberedt og vet godt hva de holder på med.

Denne gang ser det ut til å ha gått galt. Og det synes jeg er svært trist.

Men folk omkommer på veien og i slalåmløypa også.

Jeg håper Jarle kommer sterkt tilbake med nye utfordringer.

 

I mellomtiden får moralister og bedrevitere her på BP sette ned en kommite som skal ta alle endelige avgjørelser om hva man har lov å gjøre i båt.

Link to post
Share on other sites

men noen må jo lage disse programmene, sånn at vi A4 folk får denne spenningen

 

Det finnes mye fint i dataanimasjon etterhvert. Kanskje kommer snart virtuell virkelighet til å la oss å oppleve sørishavet mens vi sitter i sofaen og begår oralt selvmord. Oljepengene kan vi bruke til å behandle hjerte/kar-sykdommer og diabetes-2.

Link to post
Share on other sites

- men noen må jo lage disse programmene, sånn at vi A4 folk får denne spenningen

 

Discovery har nok råd til alle forsikringer...

 

Nei, det er forfriskende at det fremdeles er eventyrere som ikke innordner seg alle samfunnets A4-verdier. Og det er trist og provoserende å høre denne typen "bli voksen og få deg en jobb" uttalelser. I et samfunn hvor alt blir tryggere må det fremdeles være rom for folk klatre i fjell, gå over Grønland og seile til sydpolen.

Link to post
Share on other sites

Joda, det må være rom for å være utenfor A4 osv

 

Men til dere som forherliger denne "ekstremsporten": Hvor går grensa da i forhold til hvor stor risiko som er forsvarlig å ta? En ting er å sette eget liv på spill, men hva med de som blir igjen? Hvilken situasjon setter jeg min kone og barn i dersom jeg skulle gå bort?

 

Det må være lov å diskutere egoismen i dette uten å bli møtt med at du er moralist, bedreviter, kaklekor osv. Argumentèr i steden for å karakterisèr. Det er min oppfordring!

Link to post
Share on other sites

Han fortsetter med merkelige uttalelser-----På spørsmål om han nådde polpunktet, svarer han:" Det kan du lure på" :confused: Det er vel bittert å måtte innse at ekspedisjonen heller ikke på dette punkt var særlig vellykket :headbang:

Men ærlig talt forteller vel dette mer om enkelte journalisters mangel på innlevelse og empati, enn Jarles evne til å gi en god kommentar i en vanskelig tid. Syntes egentlig det var et fullgodt svar på et idiotisk spørsmål jeg!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Men Nonsenese: Svaret på ditt spørsmål er nei, selvsagt ikke. I allfall ikke vanligvis. Men dersom min sønn ikke var myndig, så hadde jeg helt klart nekta han å reise med Andhøy til sydpolen.

 

Men vil jeg nekte min sønn å kjøre motorsykkel, klatre i fjell osv. Nei, selvsagt ikke. Men for meg så går det uansett en grense. Jeg vil heller ikke i utgangspunktet la meg begrense av en nervøs kone eller mor, men det går en grense et sted. Hvor mye risiko er det forsvarlig å ta?

Link to post
Share on other sites

Men dersom min sønn ikke var myndig, så hadde jeg helt klart nekta han å reise med Andhøy til sydpolen.

 

 

Tenker nok noen hver vil være skeptisk til å reise til "verdens ende" med en leder som nærmest avfeier tapet av 3 utav 5 ekspedisjonsmedlemmer med at "life is life" og "havet gir, havet tar".....

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvor mye risiko er det forsvarlig å ta?

 

Det mener jeg det er opp til hvert enkelt individ å vurdere.

 

Vi tar sjanser hver dag. Det er livsfarlig å sette familien i bilen for å dra på besøk til bestemor. Det er ett "unødvendig" ærend ift. til overlevelse. Likevel vurderer mange at risikoen er mindre enn nytteverdien/gleden.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så mange båtintreserte her på forumet som ikke har likt å følge med på Berserk ekspedisjonene på tv? For min del så synes jeg det er kjempegøy og se på. Dessuten så er jeg enig i utalelsen hans om at Sydpolen er ingenmannsland. Jeg hadde heller ikke søkt norske myndigheter om å få seile til Sydpolen hvis jeg eventuelt skulle det. Jeg husker godt hva som var skrevet i seilet til Berserk; "Born free". Det er vel det hele Berserk i regi av Jarle dreier seg om? - Å ikke følge alle regler og A4 liv, det er jo nettop derfor mange av oss liker programmene. Og hvorfor i all verden skal Polarinstituttet sitte og bestemme om hvem som skal få lov til å seile til Sydpolen? Jeg har jo lest om norske jordomseilere som seiler til sydspissen av Chile for deretter og ta en tur nedom Sydpolen og så seile opp igjen. Søker de norske myndigheter om dette?

 

Hvis vi ikke hadde hatt noen Jarle'er så hadde vi ikke kunne vært stolte av Amunden, Nansen og vikingene for den del.

 

Forsikringer er en annen sak, det ville jeg hatt - absolutt.

 

Det er mulig Jarle kunne vært mere ydmyk, men det kan ikke være godt å komme hjem fra noe sånt og møte en hel haug med kritiserende journalister som bjeffer mot ham.

 

Statsministeren oppfordret jo nærmest Jarle til å "annektere" land på Syd Polen, quote "der er det mye land...". Men nå husker han det ikke, isteden så kommer vakthundene etter at tragedien har skjedd - merkelig? Hvorfor var ikke dette så nøye mens ekspedisjonen var underveis - man visste jo formålet med ekspedisjonen...

 

Jeg synes heller man kan tenke på tragedien i det som har skjedd og vise respekt til våre falne eventyrere.

 

Born Free :sailing:

Redigert av Lukabella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsikringer er en annen sak, det ville jeg hatt - absolutt.
...og forsikringspremien for å seile til verdens mest ugjestmilde område og i tillegg ikke ha tillatelsene i orden blir da?????

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...