Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Og hvis følgende utsagn stemmer: og de seilte ut med en slik last er det ikke vanskelig å se hvordan stabiliteten til Berserk må ha vært kraftig forværret.

 

 

Hadde du fulgt med i saken hadde du visst at mesteparten av lasten var losset av Berserk før de ble truffet av stormen. Jeg skjønner at folk vil ha en syndebukk og det kan være at Jarle har opptredt uaktsomt men la oss forholde oss til fakta.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Dette er utenfor mitt kunnskapsfelt, men jeg har sett de søknadene som sendes i forkant av besøk der nede. Det er iallefall et av punktene i søknadskjema for å besøke området at du skal beskrive sikkerhetsutstyr, berdeskapsavtaler m.m.

 

Igjen dette er jo først og fremst sørgelig, men her har gutta tatt en risiko de nok var klar over, men satset på at marginene var på deres side. det kan jo synes som om været var i overkant av hva man kunne forvente( ref. Uttalelse fra offiseren på marineskipet) Thor Heyerdal sin ekspedisjon var vel ikke akkurat trygg heller....

 

Det gikk bra, så han ble helt.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke akkurat si at jeg er så veldig imponert av av Andhøys sjømansskap ved tidligere "eventyr". Jeg har også vært kritisk til at NRK lager underholdning av kriminelle handlinger og regelbrudd i polare strøk.

Var på et foredrag med d'herrer Andhøy og Rosèn etter en tidligere Berserk tur, og det må sies at de nok har et adskillig bedre grep om det sjømannsmessige enn hva som kommer fram på TVen.

Deres forakt for myndigheter og regelverk er nok også større en hva som formidles i TV programmene...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært nysgjerrige på hva de gjorde etter at de fikk varsel om "severe weather". Siden nødsignalet gikk såpass nær Scott Base har jeg regnet det som mest sannsynlig at de etter varsel var på vei "hjem" til Scott basen.

 

Men informasjonen postet av Kæpt´n tyder på at de stakk til havs. Varselet ble formidlet av Wellington på mandag ved Back Door Bay som ligger bare noen kilometer nord for Scott Basen (merket like ved Cape Royds). Nødsignalet gikk kl 05:20 natt til tirsdag ca 50nm nord for der de fikk varselet:

 

rossisland2.jpg

 

Man vet vel ikke bevegelsesmønsteret sikkert. Tipper radarer på Scott Basen har fulgt med, men de sier ikke noe. De har visstnok som policy å ikke engasjere seg i denne type private ekspedisjoner. Ikke engang for å redde liv. De vil ikke motivere til trafikk.

 

Jarle Andhøy har antydet at fungerende kaptein hadde tendens til å ville stikke til havs dersom det ble uvær. Jeg kjenner andre seilere med samme holdning - man vil heller ri av stormen unna land. Man kan vel tolke at Andhøy ikke er generelt enig (da hadde han sagt vi).

 

Stikke til havs kan ha noe for seg, men man vet ikke riktig hvor hard stormen blir, eller hvor lenge den vil vare. Man vet da heller ikke hvor mye plass man trenger. Min erfaring er at man klarer å navigere og manøvrere seg inneskjærs også i storm, når man kommer i ly av holmer og skjær skjærmes man.

 

Men været de møtte var også mer enn normalt uvær selv på de kanter. Ikke helt lett å regne med noe sånt (ref rapport fra Wellington)...

Link to post
Share on other sites

Siden nødpeilesenderen gikk av har media publisert en lang rekke artikler, det har vært en ukritisk bruk av mer eller mindre relevante kilder å de forskjellige nyhetskildene har kopiert hverandres artikler med å uten feil.

 

Artikkelen som forteller at båten var overlastet utelater å fortelle at alt dette var brakt i land flere dager før nødmeldingen, den samme artikkelen forteller at Jarle Andhøy ble deportert fra Canada på grunn av mistanke om at han var medlem i Hells Angels, dette var i virkeligheten "Supern" og kokken Juell, videre forteller artikkelen at de har brutt alle traktater som gjelder for området og trekker frem at Andhøy nylig ble bøtelagt for å ha snakket med isbjørner, det var jo nesten riktig det å bortsett fra at det var David Mercer å at det skjedde på et annet kontinent...

 

Mange mediaoppslag i denne saken bærer preg av ukritisk googling å klipp å lim journalistikk. En norsk artikkel jeg leste hadde lagt med en kartanvisning som utpekte søkeposisjonen til Ross Øya på Nordpolen, da skjønner du at det er så som så med kunnskapene.

 

Å henge seg på den irrelevante kritikken synes jeg ikke noe om, akurat når det gjelder kontakten med byråkratiet så tenker jeg at mannskapet på berserk har opplevd såpass mye urettferdighet og urimeligheter fra den kanten at en slik kontakt kansje forsøkes ungått så langt det er mulig.

Link to post
Share on other sites

 

Men informasjonen postet av Kæpt´n tyder på at de stakk til havs. Varselet ble formidlet av Wellington på mandag ved Back Door Bay som ligger bare noen kilometer nord for Scott Basen (merket like ved Cape Royds). Nødsignalet gikk kl 05:20 natt til tirsdag ca 50nm nord for der de fikk varselet:

 

Mulig jeg misforstår deg, men posisjonen til nødpeilesenderen var ca 18nm(33km) nord for Scott basen, og da havner man ganske nøyaktig i nettopp Back Door Bay. Dermed tyder ingenting på at de har forflyttet seg nevneverdig. De kunne faktisk forlist på svai for alt vi vet.

Link to post
Share on other sites

Nå har Jarle Andøu vært med på mange ekspedisjoner. Og vi kan ikke kalle noen av de enkle. Har vært med som usynlig sponsor på 2 av disse. Sammen med Alex Rosen(norgesmester i seiling) har jeg hørt hvordan de skal nå målene sine.

 

Denne ekspedisjonen har vi ikke vært en partner. MEN uansett hvordan dette gårl, vi krysseer våre fingre og tær. Kjenner dessverre ingen ombord ang sjømannskap men tror Jarle ikke ville tillat en uten kompemtanse å føre båten.

 

La oss håpe at dette går bra

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår deg, men posisjonen til nødpeilesenderen var ca 18nm(33km) nord for Scott basen, og da havner man ganske nøyaktig i nettopp Back Door Bay. Dermed tyder ingenting på at de har forflyttet seg nevneverdig. De kunne faktisk forlist på svai for alt vi vet.

 

Punktet jeg har markert i kartet (det nordligste) er basert på koordinatene for hvor nødpeilesenderen skal ha blitt utløst (76 grader og 40 min sør og 166 grader og 1 min øst). Dersom den posisjonen stemmer er nok kartet jeg har limt inn ganske riktig..

 

Jeg har også sett at det er gitt ulike avstandsbeskrivelser - men det kan se ut som om de ikke er helt nøyaktige (kan stemme at det var ca 33nm nord for Ross Island)..

 

Men vinden var visstnok nord-østlig. De kan som du ha blåst avsted/ forlist fra Back Door Bay..

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg så er det enda ikke funnet noe som beviselig hører hjemme på båten, alt som er funnet er flåte med tilbehør!

Det er vel feil. Flåten som har funnet hadde serienummer, og er positivt identifisert som flåten til Berserk. :sad:

 

Hadde disse tillatelsene relevans til sikkerhet, eller var det relevant til byråkratiske prosedyrer for opphold i polare strøk eller lignende?

 

Regelverket det er snakk om her kalles Antarktisforskriften. Den er så absolutt relevant til sikkerhet. Den inneholder også krav om at den som ferdes i området har forsikringen i orden, ettersom redningsaksjoner fort kan bli svært kostbare.

 

§ 31 første ledd

Den ansvarlige for virksomheten må sørge for tilstrekkelig forsikring, eventuelt stille likeverdig garanti for utgifter av enhver art som påføres offentlig myndighet eller andre i forbindelse med søk, redningsaksjon eller syketransport som må gjennomføres i tilknytning til virksomhet i Antarktis.

 

Med hensyn til søkeområde så har redningssentralene som regel god kompetanse og ressurser til å beregne både vind og strøm. Og de kan heldigvis ta feil også, så vi kan fremdeles håpe at båten blir funnet.

 

At det ikke har vært flysøk fra Antarktis kan nok også ha en sammenheng med at flystripe ble delvis ødelagt da isen flyttet litt på seg. Det står i alle fall noe om dette i mediene på New Zealand.

 

Når det gjelder kritikk av Andhøy og denne ekspedisjonen mener jeg fremdeles at vi bør la Andhøy få komme seg tilbake til sivilisasjonen og få summet seg nok til å kunne si det han har på hjertet om denne saken. Det blir god nok tid til å kritisere og diskutere.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår deg, men posisjonen til nødpeilesenderen var ca 18nm(33km) nord for Scott basen, og da havner man ganske nøyaktig i nettopp Back Door Bay. Dermed tyder ingenting på at de har forflyttet seg nevneverdig. De kunne faktisk forlist på svai for alt vi vet.

 

Hei igjen Kæpt´n

 

Jeg sjekket data en gang til - og jeg har vist feil i det kartet! Posisjonen jeg viste i kartet er i følge Watson (Steve Irwine) koordinatene for funnet av livbåten (76 grader 40 min sør og 166 grader 1 min øst).

 

Såvidt jeg skjønner av Watson gikk nødpeilesenderen av på kurs 77 grader og 25 min sør og 166 grader og 3 min øst:

 

rossisland3.jpg

 

Det er eventuelt bare snaue 6nm fra Shackletons hytte (hvor de snakket med Wellington).

 

De har holdt seg i området. Kan som du sier for eksempel ha blitt revet fra fortøyning.

Redigert av BG-21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Punktet jeg har markert i kartet (det nordligste) er basert på koordinatene for hvor nødpeilesenderen skal ha blitt utløst (76 grader og 40 min sør og 166 grader og 1 min øst). Dersom den posisjonen stemmer er nok kartet jeg har limt inn ganske riktig..

 

Edit, du kom før meg ja :)

http://www.seashepherd.org/news-and-media/news-110224-1.html

Redigert av Kæpt'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste på et forum at den amerikanske McMurdobasen har som prinsipp å ikke bidra i search and rescue for å ikke oppfordre til "uforsvarlige" ekspedisjoner - med mindre de har godkjent den på forhånd.

Hmmm, ser den, men lurer p om de hadde vært like prinsippfaste om d hadde vært Amerikanere ombord;)

 

Ellers så er vel også j av den oppfatning at d ser stygt ut. D eneste som gjør at j ser en liten mulighet for at dette har gått bra, er det at de ikke har funnet vakgrods. (unntatt flåten som godt kan ha blitt revet løs) P de siste bildene av båten ser man jo en rekke gjenstander som burde ha løsnet og flytt rundt i havet. Kastebøyer, div. fat, bøtter, svabere, dieselkanner, helt sikkert søppelposer osv. osv.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

406 MHz systemet bruker geostasjonære satelitter.

Nå er det en stund jeg leste om dette, men jeg tror ikke noe geostasjoner satellite får inn signaler så langt sør som dette. Da må det en lavtflygende satellite til for å fange opp signalet. Denne må så lagre nødsignalet og sende det videre når den kommer til ett område som dekkes av en jordstasjon. Da sendes signalet videre og alarmen går. Satelliten bruker dopplereffekten for å peile epirben. Da vil de kunne kombinere sin egen posisjon med avstanden og komme frem til to mulige posisjoner. Altså vil HRS motta en nødsignal fra to mulige posisjoner og begge er like nøyaktig/unøyaktig. Mest sannsylig er den alternative posisjonen på land der nede og dermed utelukket.

Nødpeilesenderen er utløst manuallt, normalt fjerner man ikke senderen med mindre man forlater fartøyet, det siste bidrar desverre ikke til styrket optimisme.

Link to post
Share on other sites

Nå er det en stund jeg leste om dette, men jeg tror ikke noe geostasjoner satellite får inn signaler så langt sør som dette.

 

Om det hadde vært mulig så var det uansett ikke noen GPS på nødpeilesenderen Berserk hadde og dermed er det nødvendig med en krysspeiling. For øvrig er COSPAS-SARSAT et system som består av både geostasjonære satellitter (5 stk) og polarbanesatellitter (6 stk).

 

Nødpeilesenderen er utløst manuallt, normalt fjerner man ikke senderen med mindre man forlater fartøyet, det siste bidrar desverre ikke til styrket optimisme.

 

Nja, det kan være grunner for å utløse nødpeilesenderen før en er nødt til å forlate fartøyet, og det kan være gode grunner for å armere den og eventuelt legge den sammen med eller i grab-bag lenge før det igjen.

Link to post
Share on other sites

Nja, det kan være grunner for å utløse nødpeilesenderen før en er nødt til å forlate fartøyet, og det kan være gode grunner for å armere den og eventuelt legge den sammen med eller i grab-bag lenge før det igjen.

Man utløser senderen straks man befinner seg i nød, man har senderen hos seg hele tiden hvor enn man måtte befinne seg.

Link to post
Share on other sites

Trist sak dette her.

 

Jeg kan ikke noe om hvordan disse senderne fungerer, men utifra det jeg har lest om at den fortsetter å sende til ca 10 meters, så dyp burde det vel være en indikasjon på hvor båten evt sank?

 

Signalene har vel en koordinat-kode?

Noen som vet hvor dypt det er på sist mottatte signal før den slo seg av?

Finnes det ikke moderne elektronikk som kan oppdage en 25 tonns stål-konstruksjon som et avvik på bunnforholdene forøvrig i dette området?

 

Det er mange av oss som har tatt Jarle m/mannskap til våre hjerter, og som setter pris på at de har valgt en livssti som består i å følge drømmene sine -ikke bare å drømme.

Engasjementet i denne tråden viser at det er mange som bryr seg!

Link to post
Share on other sites

 

Det er mange av oss som har tatt Jarle m/mannskap til våre hjerter, og som setter pris på at de har valgt en livssti som består i å følge drømmene sine -ikke bare å drømme.

Engasjementet i denne tråden viser at det er mange som bryr seg!

 

Kloke ord Svaap

Jeg vil heller være blant dem som prøver, og også feiler, eller å være blant den som sitter hjemme og sier at dette skjønte jeg ikke ville gå.

Jeg håper virkelig at mannskapet selv kan fortelle hva som har skjedd, men jeg er redd de deler skjebne med mange andre.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Nå gikk det jo skikkelig galt da, som det ofte gjør når man basehopper uten fallskjerm. Disse guttas skjebne var beseglet den dagen kapteinen kjepphøyt kokketterte med at "skuta er lastet til langt over merket". Det merket er der av en årsak, Jarle. Litt sent å minne deg på det nå, men allikevel.

Og som du sikkert vet så ble det meste av denne lasten fjernet fra båten når den kom fram slik at båten var mer fornuftig lastet da uværet kom.

 

Jeg håper ihvertfall ikke dette setter en stopper for Jarle eller andre sine ekspedisjoner, hvor fattig hadde ikke livet vært om ikke noen sto ut og gjorde ting som er litt utenfor A4 og dermed skaper drømmer for alle oss andre som sitter trygt og varmt i sofaen hjemme.

 

Jeg tror vi kan tenne et lys for de stakkars 3 guttene og la de hvile i fred uten sitte å kritisere deres valg, de valgte dette selv og viste godt hva de gikk til.

Link to post
Share on other sites

Man utløser senderen straks man befinner seg i nød, man har senderen hos seg hele tiden hvor enn man måtte befinne seg.

 

Det er teori. Etter det jeg vet om Berserk så var nødpeilesenderens skap montert under dekk, og da må man først ta avgjørelsen om at senderen tas ut av skapet og legges klar. En PLB har man på seg hele tiden, men dette var en manuell EPIRB. Den er litt stor og klumpete til å kunne bære på seg hele tiden. Hvilke rutiner som var etablert for EPIRBen på Berserk har vi ikke vel ikke fått vite.

 

Jeg håper ihvertfall ikke dette setter en stopper for Jarle eller andre sine ekspedisjoner, hvor fattig hadde ikke livet vært om ikke noen sto ut og gjorde ting som er litt utenfor A4 og dermed skaper drømmer for alle oss andre som sitter trygt og varmt i sofaen hjemme.

 

Det er vel gradsforskjeller på å gjøre noe "litt utenfor A4" og å ta uforsvarlig høy risiko eller for den saks skyld å bryte lover å regler fordi en ikke har lyst til å følge dem? Jeg tror ikke Berserks ekspedisjon bør beskrives som litt utenfor A4.

 

På den annen side er jeg helt med på at folk bør få lov til å velg selv hvor stor risiko de vil ta så lenge de ikke setter andres liv, eiendom eller miljøet i fare. Og vi må akseptere at det er begrensede ressurser til redningsaksjoner.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart at man ikke har funnet noen spor etter båten som vrakgods, oljeflak på sjøen osv. Er det helt utelukket?

Får ikke håpe at min teori holder stikk, men har de vært utsatt for nedising er dette noe av det verste en kan komme ut for. Isen fryser fortere enn tre mann klarer å fjerne den. Dekket med sin høye reling kan romme mye is når spygattene fryser igjen. Båten blir ukontrollerbar med all overvekten. Hvor oppholdt guttene seg i dette øyeblikket. Var de nede med skalket luke eller var de på dekk. Isen fryser fast nedgangsluka slik at en ikke kan bevege denne. Sto den åpen eller var den lukket. Noe merkelig at flåten skulle ha revet seg løs utenfor menneskelig kontroll og at ikke noe annet utstyr også ble revet løs. Sannsynligheten er at mye av utstyret på dekk har frosset fast og fulgt med skuta. At de selv har løsnet flåten, men sett at muligheten for å bruke denne var håpløst. Flåten har så slitt seg (dersom infoen stemmer) også muligens med gutta ombord i denne. Bølgene har gjort resten. At vi ikke har sett vrakgods fra skuta kan komme av at vi her har opplevd en total nedising og da følger alt med ned i dypet og løsner med tiden eller fortsatt blir værende ved vraket.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...