Jump to content

Sjøen for alle messen


Odd H

Recommended Posts

Det er jo det jeg mener, jeg gidder ikke ta på meg Armanin bare for å kjøpe båt... :thumbsup: Jeg klarte ikke å bruke mer en 800 kr i hele dag, like bli jeg...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Finerplater????? Mener du x-finerplater........finer er knivskåren eller skrellet trevirke/plater i fra 1/2-3mm tykkelse og om du ser endeveden på et slikt laminat er vel ikke det så stort problem...Kanter av X-finerplater derimot er sjeldent vakkert.....Har du bilder?

 

Kan det være disse freste sporene i lufting for kokeplatene? Denne platen er i finér - og det er frest ut spor her. Samme mønster går igjen i rustfri lufteslisse over stekeovn.

nw_370_salong_med_roed_ring_paa_bysse_lufte_slisse.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Benny som eier NordWest har ansatt et par nye selgere. Han og disse to skal konsentrere seg om det norske markedet fremover. De er vant til mange krevende kunder - mange som kjøper NordWest har hatt båt i mange år og vet hva de vil ha. Og Benny leverer han. NordWest er livet hans :smiley:

 

En tur til verftet anbefales - da kan man rusle rundt og se på en båtene bli bygd. Vi er der et par ganger i året og kikker og prater litt båt. De har alltid båter som kan prøvekjøres. Og de har en stor salgshall med demobåter og brukte båter. Jeg har ikke opplevd lignende hos noen båtprodusenter. Heller ikke service etter at båten er levert. Og det er kanskje der NordWest skiller seg mest fra andre. Og kanskje særlig fra Windy som er en direkte konkurrent.

 

NordWest presenterte 430sport for en måned siden. De har solgt 10 stk til nå. 1 åpen og 9 med hardtop. Dette lille verftet på Vindön omsetter båter for over 300 millioner i året. Ikke værst det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Behandlingen og oppofringen fra selgerne på NW står i allefall til en 6er. Alt jeg spurte om kunne besvares, og alle mine spørsmål om spesialtilpasninger skulle sjekkes opp. De var tvers igjennom profesjonelle og vennlige. Det er definitivt ikke tanker om å kjøpe NW for min del. Det var i allefall ikke det før jeg gikk inn på standen ............ :crazy:

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme inntrykk har jeg også, og det er vel litt av poenget mitt isted.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

NW har stort sett de mest kostbare båtene på messer. Det har aldri vært snakk om å sette opp et stengsel foran båtene. En annen ting: Selgerne er altid hjelpsomme. De er tilstede.

 

Faktisk har Princess heller ikke hatt avtaler på båter rundt 40-50 fot.

 

Windy har mye og lære.

 

Båtbransjen lider av selgere som ofte ikke forstår at de driver med kapitalsalg. Viktig med bakkekontakt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tipper du elegant overgår inngangsbiletten for parkering, og det er ikke lett å finne en parkering i gatene bak messehallen heller, så det er bare å punge ut!

Var på MC-messa for litt siden, og da parkerte jeg her. Selve parkeringsplassen er muligens privat (Dyno) selv om det ikke er tydelig skiltet (jeg så ikke noe skilt og tok sjansen), ellers er det jo litt plass diverse steder, f.eks. under brua, og kun et par minutters gange.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om det er en solid overvekt av daycruisere på 20" + med svære utenbordsmotorer. (+ 2 bavariaer) Så for dem som er interessert i dette, er vel messen ok :sailing:

Betyr dette at det kun er to seilbåter utstillt, eller snakker du om Bavaria motorbåter her?

 

Eller sagt på en annen måte, hva er utstillt av seilbåter?

Link to post
Share on other sites

Bavaria hadde ikke egen stand. De var representert med en 34 Sport og en seilbåt på en åtte-båters stand med en salig blanding av merker, som Inter osv. osv. Jeg er ikke veldig interessert i seilbåter, men jeg hengte meg opp i at når jeg skulle se etter fler, fikk jeg følelsen av at dette var den eneste seilbåten på hele messa, bortsett fra noen i jollestørrelse. Det er vel en liste på nettsiden deres.

Link to post
Share on other sites

Behandlingen og oppofringen fra selgerne på NW står i allefall til en 6er.

Det er jeg enig med deg i! Veldig god mottagelse, og blide og hyggelige selgere. Det synes jeg ikke de har vært like flinke til før. I fjor, og særlig for to år siden, synes jeg at de hadde nesa litt høyt oppe da jeg var der. Den følelsen fikk jeg absolutt ikke i år! Klar forbedring! Og jeg stilte i det samme antrekket som jeg pleier, så det lå ikke der... :giggle:

 

Når det gjelder den lille diskusjonen om NordWest 370 vs Viksund 360, så skiller det faktisk en drøy million mellom de to utstilte modellene. Jeg synes begge to er flotte båter! NW 370 har en bedre 3-lugars løsning og kjennes mer solid bygget (skulle bare mangle!). Bare kjenn på f.eks. skapdører o.l.

 

Men smaken er forskjellig, selvsagt. Jeg husker fra en tidligere tråd er på BP at noen beskrev NW som å bo inni en stubbe. Mye treverk, ja...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke veldig interessert i seilbåter, men jeg hengte meg opp i at når jeg skulle se etter fler, fikk jeg følelsen av at dette var den eneste seilbåten på hele messa,

Det gjenspeiler vel det faktum at kun omlag 5% av båtene her i landet er seilbåter. Motorbåter er de dominerende, og det er takket være motorbåtene og deres organisasjoner at en har fått utbygd marinaer og uthavner, merket skjær og farleder og bibeholdt bosetning og aktiviteter langs kysten. :rolleyes:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Stakk en tur fra Trondheim til Lillestrøm i går. Synes det var vel verdt pengene/tiden det tok å komme seg dit. Mye flott å se på.

 

Likte spesielt godt den nye Hydrolift S-28. Det var en veldig flott båt. :thumbsup:

Og selvfølgelig, å få trampe litt rundt på drømmebåten, Goldfish 36 SuperSport, var som en bedre juleaften :sailing:

Link to post
Share on other sites

Greit å se at flere hadde samme oppfattelse som meg når det gjelder selgerne til diverse båtfabrikanter. I fjor var jeg i kjøpemodus for båt, størrelse 37-42 fot og "plaget" en selger på Nord West standen i en snau time. Ypperlig service og svært tålmodig var han! Nå ble det ikke kjøp av Nord West, men en Princess i stedet. I år fikk jeg samme hyggelige topp service av en selger for Nord West. Og så stakk jeg bortom standen til Princess... At det går ann å ha en slik slett holdning til potensielle kunder når du skal selge et produkt som har en startpris på 3 mill++. Etter å ha stått høflig å hørt på en samtale selgerne hadde med noen gamle kjente i bortimot 10 minutter så gikk Fruen og jeg videre! Der og da så angret jeg faktisk litt på at vi allerede hadde kjøpt en Princess!

 

På Windy-standen så var min oppfatning at jeg var en person som de helst ikke ville selge en slik båt til! En person som rusler rundt i joggesko, olabukse og flanellskjorte ser sikkert ikke ut som man skal når man skal kjøre en Windy. Om den personen som sto på Windy-standen med armene i kors og i dress var en utkaster eller en selger vet jeg ennå ikke, men jeg tror han var en utkaster!

 

Noe som er helt klart er at de fleste selgerne på denne messa burde ta en spiontur til Nord West-standen. Hadde jeg vært sjef hos enkelte av de andre båtprodusentenes firma så hadde det blitt månelyst!

Link to post
Share on other sites

Men, Viknes var opptatt, Viksund var opptatt og Aquador var opptatt.....det skjer jo det selv om jeg må innrømme at Viksund vel hadde valgt Norges dyreste møterom....

Viksund har jeg forøvrig sett med "møte" på båtutstillinga før, merkelig tidspunkt å holde møter på.

 

Må huske på at messa også er en møteplass for levrandører til de forskjellige importørene/forhandlerne/verft etc. Så det er helt vanlig å ha møter også med disse i løpet av messa. Men det er kanskje lurt å finne andre steder å ha møtene enn på standen, det oppfattes som litt arrogant av besøkende.

 

 

Var på MC-messa for litt siden, og da parkerte jeg her. Selve parkeringsplassen er muligens privat (Dyno) selv om det ikke er tydelig skiltet (jeg så ikke noe skilt og tok sjansen), ellers er det jo litt plass diverse steder, f.eks. under brua, og kun et par minutters gange.

 

For å parkere fra 12.00 til 20.00 betalte jeg i går 110,-, Billigere enn å gå på kino og mye morsommere. Inngangsbilletten 140,- alt for dyrt synes jeg. Man bør vel strengt tatt ikke ta betaling for at folk skal slipe inn å kjøpe noe?

Brukt 4 timer på å bli fornøyd. Ga bort parkeringsbilletten til en jeg møtte på parkeringsplassen når jeg dro. Han var fornøyd.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Må huske på at messa også er en møteplass for levrandører til de forskjellige importørene/forhandlerne/verft etc. Så det er helt vanlig å ha møter også med disse i løpet av messa. Men det er kanskje lurt å finne andre steder å ha møtene enn på standen, det oppfattes som litt arrogant av besøkende.

Viksund hadde laget seg et "bakrom" på innsiden av 360'n. Jeg synes ikke det var noe problem at de hadde møter der. Dessuten var det selgere på plass ved båtene alle de tre gangene jeg var bortom.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg så gjerne, selv om man kan få et helt annet inntrykk når man har Passert Bygdøy på vei inn til Oslo. Fryktelig mange pinner uti vannet der om sommer'n.

Ja enig. Det er fordi at av de 5 prosentene er 4 tilhørende på Bygdøy/Oslo Vest og Bærum? :wink:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja Vinke Lanke, jeg hadde oxo på meg joggesko og ola bukse :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja Vinke Lanke, jeg hadde oxo på meg joggesko og ola bukse :-)

Hehe, ti ville hester hadde ikke fått meg til å bytte ut mine sorte olabukser med en rød bukse!! Så får Windy-selgerne mene hva de vil om det....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

:giggle: :giggle: :giggle:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...