Jump to content

Sjøen for alle messen


Odd H

Recommended Posts

Som du sikkert vet Bitteliten så titter ikke jeg på båter men drar nedover i sosialt sammenheng sammen med KNBF-folk. Titter på nips og duppeditter. De nye cabincruiserne er mer eller mindre like. Og seilbåter er jo heller ikke av interesse.

Folk vi var sammen med sa at også denne messen har fallt i kvalitet. Allikevel fulle haller av folk og utstillere. Vi blir med neste år også. :flag_sw:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg på messen i år, får det ikke til rent logistikkmessig. I annet medium har jeg kontakt med en av utstillerne som forteller om rekordstor omsetning i år. De selger ikke båter, men relatert utstyr. Er det en trend i retning av at denne messen (eventuelt andre messer også) er mer interessante for utstyr/ tilbehør enn båter?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Nå var jeg ikke på Lilleström i år, men jeg har pleid å besøke messa hver år før.

Sammenlignet med London og Göteborg er det rett og slett kjedelig. Det skjer ingenting spennende.

I Göteborg var det mye som skjedde, SXK standen var en höydara, men kanskje enda mer veteranbåtene.

Markedsbodene er et kapittel for seg, både i London og Göteborg. Å ha utstilt VOR trofeet er nesten

verd et besøk i seg selv.

 

Før om årene var det mye for barna, men det var helt fraværende i fjor.

 

Så det blir ikke Lillestrøm på meg før de skjerper seg. Båter i sjøen blir derimot bedre og bedre.

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Lillestrøm er da ikke bondelandet. Men faktisk en by !!!

Deilig å slippe kø`n på veiene som var når messa var på sjølyst. Messa ligger kun 3 min spasertur fra togstasjonen. Der stopper flytoget også.

Merkelig......

Messa er ikke all verden, men...frivillig!

Link to post
Share on other sites

Deilig å slippe kø`n på veiene som var når messa var på sjølyst. Messa ligger kun 3 min spasertur fra togstasjonen. Der stopper flytoget også.

Jepp, nettopp! Dermed er messa svært "sentralt" beliggende for alle oss som bor nord for Sinsen. Flyr nedover fredag, gleder meg til å se på masse daycruisere i 20 - 22 fots klassen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var på messa en tur i går ettermiddag. Sant som enkelte sier om at det oppleves som litt magert med båter.

Windy-standen var skikkelig skuffende. Denne gangen kunne jeg faktisk få lov til å komme ombord, men det var 2 av de mest uintersante modellene de hadde med seg. (I mine øyne !) Brukte derfor mesteparten av tiden på standene til Marex, NordWest og Viksund. Mener det var noen her som mente at Viksund så flottere ut enn Nord-West. ????????????

Finnes det i det hele tatt noen mer komplette båter enn Nord-West. Jeg hadde faktisk glemt hvor utrolig gjennomarbeid og flott de er. Både med hensyn til finish og løsninger. Eneste jeg kunne tenkt meg annerledes er høyere rekker oppe på FB på 370. Samt at det kunne være mulig å senke bordet på bakdekket.

De er bare så utrolig flotte. :tongue: Og for ikke å snakke om utstyrslisten. Standarutstyrslisten er formidabel. til og med fulle dieseltanker. Sånn skal det være. :thumbsup:

Eller så er det flott å se hvordan Marex tar jevne steg framover vedr. finish.

 

Viksund ? Nei, ikke noe som passer min smak.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yamaha var ikke der i fjor heller. De kjører vel heller lokale opplegg rundt om i landet i år også. De reklamerer i hvertfall med det...

 

Er du sikker på det ? Kan da tydelig huske en diger 300hk eller 350hk som sto der i fjor. Tror jeg har bilde av den også. skal se om jeg finner det.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg savnet Volvo Penta IPS(?) simulatoren.

 

Men det er jo selvfølgelig begrenset hvor mye penger utstillerne vil bruke på en messe, så jeg skjønner det litt at det var litt slækt. Det koster utrolig mye å ha så store rom oppvarmet, men mye av disse utgifter blir dekt av publikum.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Mener det var noen her som mente at Viksund så flottere ut enn Nord-West. ????????????

 

Viksund ? Nei, ikke noe som passer min smak.

Smaken er som baken.

Men uansett, den NW 370èn bar litt preg av "hem-sløyd". Holder en knapp på Viksund 360 :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Skal for første gang på messa på lørdag, men nå begynner jeg virkelig å lure på om det er verdt kjøreturen fra Stavanger....

Tar det jo som en tur, men vil jo ikke bli skuffa heller. Er jo der for å se på båter, men etter å ha lest her så høres det jo nesten litt kjipt ut hele greia.

Link to post
Share on other sites

Skal for første gang på messa på lørdag, men nå begynner jeg virkelig å lure på om det er verdt kjøreturen fra Stavanger....

Tar det jo som en tur, men vil jo ikke bli skuffa heller. Er jo der for å se på båter, men etter å ha lest her så høres det jo nesten litt kjipt ut hele greia.

 

Hvis du har vært på messa før, samt ikke har annet mål med turen, ville jeg vurdert en gang til om det er verdt turen.

Link to post
Share on other sites

Skal for første gang på messa på lørdag, men nå begynner jeg virkelig å lure på om det er verdt kjøreturen fra Stavanger....

Tar det jo som en tur, men vil jo ikke bli skuffa heller. Er jo der for å se på båter, men etter å ha lest her så høres det jo nesten litt kjipt ut hele greia.

Du skriver at det er første gang på messa, da burde du unne deg turen, for dette er tross alt landets største samlede båtmesse, ved siden av Båter i sjøen. Her på Båtplassen er det mange sterke meninger, det er ikke sikkert det bør bety noe for deg, det spørs jo også hva du er ute etter.

 

Selv vurderer jeg ny daycruiser i 20 - 22 fots klassen, og på en slik messe får jeg se nesten alt som tilbys på markedet på ett golv. Det er en kjempefin anledning til å sammenligne der og da mellom alt som tilbys, i stedet for å måtte gå kanossagang fra forhandler til forhandler lokalt for å se hva de for øyeblikket har inne. Jeg vil se mest mulig, samtidig, før jeg tar noe valg. Da er en stor båtmesse midt i blinken! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du har vært på messa før, samt ikke har annet mål med turen, ville jeg vurdert en gang til om det er verdt turen.

 

 

Har ikke vært på messa før, men har veldig lyst til å dra å se på de forskjellige båtene som er utstilt. Har planer om å kjøpe større båt i fremtiden og tenkte at på messa så får man jo en god del båter på samme sted og får sammenlignet litt. Må vel kanskje bare dra å oppleve det selv og heller aldri dra dit igjen om jeg syns det ikke er noe. Uansett så tar jeg det som en Oslo-tur, reiser opp på fredagen og drar hjem på søndag.

Link to post
Share on other sites

NW = Hemsløyd ?? Sikker på at du ikke blander sammen nå ?

Nei, blander ikke :smiley:

 

Etter alt det positive jeg har lest om Nord West ble vi overrasket over bla. finerplater hvor du ser endeveden i innredningen :nonod: Det pluss den førerposisjonen ga litt inntrykk av en ombygd fiskeskøyte :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du skriver at det er første gang på messa, da burde du unne deg turen, for dette er tross alt landets største samlede båtmesse, ved siden av Båter i sjøen. Her på Båtplassen er det mange sterke meninger, det er ikke sikkert det bør bety noe for deg, det spørs jo også hva du er ute etter.

 

Selv vurderer jeg ny daycruiser i 20 - 22 fots klassen, og på en slik messe får jeg se nesten alt som tilbys på markedet på ett golv. Det er en kjempefin anledning til å sammenligne der og da mellom alt som tilbys, i stedet for å måtte gå kanossagang fra forhandler til forhandler lokalt for å se hva de for øyeblikket har inne. Jeg vil se mest mulig, samtidig, før jeg tar noe valg. Da er en stor båtmesse midt i blinken! :smiley:

 

Ja, det er som du sier landets største båtmesse og det er derfor jeg har veldig lyst å dra dit. Men ble litt redd for at det bare var kjipt hele greia pga alt det negative som ble skrevet her. Men det kommer vel fra dem som kanskje har vært der år etter år som er gått litt lei det samme og det skjønner jeg jo egentlig.

Jeg satser på å dra, uansett så får jeg meg en tur til Oslo.

Link to post
Share on other sites

Var på lillestrøm på båtmesse for første gang på lørdag, flott og stort, savnet litt båt som er fra 25-30 fot, feks. nidelv, sandvik, sollux, agder osv... men mye fint å se på, kansje eg kommer igjen til neste år? :yesnod:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det pluss den førerposisjonen ga litt inntrykk av en ombygd fiskeskøyte :yesnod:

Hm, kanskje Benny kjiper litt :wink: eneste stedet jeg selv vet om på vår båt er i rommet under ovnen i byssa vår. Jeg er spent på hva du fant :yesnod: På finish mener jeg at den "gamle" windyen vår er hakket bedre på enkelte detaljer enn nordwest. Men ikke på tekniske installasjoner og holdbarhet. På el system feks er NordWest et par hestehoder foran. Og standardutstyrslista har ikke jeg funnet maken til noe sted

 

Og liker man Viksund sin kombinasjon av inliner og tre så blir fort mahogny innredningen i NordWesten overveldende tung. NW har en stil som jeg er enig i kan virke gammeldags. Benny har som prinsipp at ingen plastflater skal være synlige.

viksund_salong.jpgnw370f_saloon_entrance.jpg

 

 

At båten har en førerposisjon som er sjømannsaktig er jeg enig i - den fungerer meget bra i sjøen. Den nye førerplassen med plotter til venstre for rattet liker jeg ikke. Jeg er sikker litt sær på slikt - jeg liker ting som fungerer i mørket og i dårlig vær. Har erfart mange ganger at det fungerer best slik. Kona liker bedre den føreplassen som ser lekker ut - men det er ikke hun som skal sikre trygg ferdsel i dårlig vær - så akkurat der bestemmer jeg :smiley:

sånn her liker ikke jeg :

nw430st-helm-ips.jpg

dette derimot er helt OK - den funker i stor sjø og stor fart

nw420_helm.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, blander ikke :smiley:

 

Etter alt det positive jeg har lest om Nord West ble vi overrasket over bla. finerplater hvor du ser endeveden i innredningen :nonod:

 

Finerplater????? Mener du x-finerplater........finer er knivskåren eller skrellet trevirke/plater i fra 1/2-3mm tykkelse og om du ser endeveden på et slikt laminat er vel ikke det så stort problem...Kanter av X-finerplater derimot er sjeldent vakkert.....Har du bilder?

Nå var ikke jeg ombord på nevnte båt, men jeg må likevel si at jeg sjelden ser finere trearbeide enn det NordWest presterer..... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jaja da har jeg tilbrakt hele dagen på messe. Men gudbedre meg for noen merkelige tafatte båtselgere skal en lete lenge etter. Med Unntak av Marex og Nord West her var de service mindet samt hyggelige. Windy utmerket seg virkelig med en holdning som gjør at det merket kommer jeg nok aldri til å kjøpe. Damene hos Telenor Maritim var utrolig servicemindet, hyggelige og hjelpsomme. Merkelig messe.....men mange penger spart :cheers_wine:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært på messa før, men har veldig lyst til å dra å se på de forskjellige båtene som er utstilt. Har planer om å kjøpe større båt i fremtiden og tenkte at på messa så får man jo en god del båter på samme sted og får sammenlignet litt. Må vel kanskje bare dra å oppleve det selv og heller aldri dra dit igjen om jeg syns det ikke er noe. Uansett så tar jeg det som en Oslo-tur, reiser opp på fredagen og drar hjem på søndag.

 

Sorry. Overså at du ikke hadde vært der før. Da vil du helt sikkert ha glede av besøket. Som jeg skrev, var det med utgangspunkt i evt. tidligere besøk at du burde tenke deg om.

God tur.

Link to post
Share on other sites

Men gudbedre meg for noen merkelige tafatte båtselgere skal en lete lenge etter. Med Unntak av Marex og Nord West her var de service mindet samt hyggelige

 

Unnskyld, men her føler jeg vel at du er litt subjektiv. Kan det ha litt med hvilken måte du tilnærmet deg selgerne på?

Hos Marex kjenner du folket og Nord West oppsøkte du vel med stor interesse vil jeg tro.

Blånekter å tro at alle andre båtprodusenter har selgere som passer på NAV :lipseal:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi var 3 stk i følge, og jeg har ikke kjøpt Marexen min av Marex. Så de kjenner jeg ikke. Jeg var vel mer intr. i Windy en i Nord West. Hos Viksund hadde de møte, 4 selgere....Viknes var opptatte, Aquador der hadde 3 selgere møte med 1 kunde. Så jeg er vel subjektiv vil da tro. Men jeg er en krevende kunde.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

De titta nok på klærne og fant deg lite kredittverdig :lol:

Men, Viknes var opptatt, Viksund var opptatt og Aquador var opptatt.....det skjer jo det selv om jeg må innrømme at Viksund vel hadde valgt Norges dyreste møterom....

Viksund har jeg forøvrig sett med "møte" på båtutstillinga før, merkelig tidspunkt å holde møter på.

 

Fant du noe "messetilbud" på Garming plotteren du skal ha da ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...