Jump to content

Sjøen for alle messen


Odd H

Recommended Posts

Noe av det negative med Båter på sjøen. Er fraværet av duppedings boder. Noe er det men kunne vært mye mer.

Det andre negative er at det på lørdag/Søndag er noe så inn i h.. med folk, men selvfølgelig noe av sjarmen med messer. Hadde det ikke vært mye folk, så hadde det vel heller ikke vært noe messe.

Regner jo ikke med at de arrangerer messe kun or at JEG kan spankulere alene rundt på området

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Som sagt: Slike messer har gått ut på dato; punktum!

Nå er det heldigvis ikke du som bestemmer dette, da! :giggle::wink:

Jeg er uenig med deg. Så lenge leverandører er interessert i å stille ut, og så lenge folk er interessert i å gå på slike messer, dvs. det anses for regningssvarende, er messene liv laga.

 

Som nevnt i et tidligere innlegg i tråden mener jeg det beste med slike messer er at du der og da kan se og vurdere mange aktuelle båter samtidig. Gå fra den ene båten til den andre, sammenligne, gå tilbake, tenke en stund på kafeen og så gå tilbake en gang til. Selv klarte jeg på denne måten å fatte en god del beslutinger om aktuelle båter som jeg ellers ville brukt mye lenger tid på. Pga en slik messe slipper man å måtte dra fra forhandler til forhandler for å se ulike båter du vurderer, og kanskje har ikke forhandleren inne den båten du ville like best. Det er ikke alt du kan oppdatere deg om på nettet, en båt bør man kunne ta og føle på!

 

En annen ting er at kanskje det ville være lurt å lage mindre men mer spesialiserte, dvs "smalere" messer, vi har vel sett litt utvikling i den retning. Kanskje en egen daycruiser-messe, en seilbåtmesse, en "storbåt"-messe, speedbåt-messe, en utstyrsmesse, osv. Men da faller kanskje andre potensielle interesserte messegåere bort, de som vil ha stormesse-følelse, båtprat, mål for en weekend-tur til Oslo-området, - kort sagt det mer sosiale aspektet. Trist hvis alle messer dør ut ... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Sjøen for alle MOTORbåter.

3(2?) større seilbåter + noen mindre seil-joller og mini racer-katamaraner.

Bavaria 36 Cruiser, en racer seilbåt og flere joller/skall som Laser og mindre. Hvordan kan det ha seg når det tross alt selges en del seilbåter?

 

Helt på siden: Det var en Koenigsegg (bil) utstilt der.

Under en glasstrapp, riktignok, og uten motoren eksponert.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes absolutt ikke slike messer er gått ut på dato. Pleier selv å dra på London Int. Boat Show og båtmessa i Göteborg.

Begge deler er absolutt høydepunkt, men messa på Lillestrøm er bare kjedelig. Det skjer jo ingenting. Litt action må det være.

London er lang framme, men bare å få stå en meter unna oppstart en av gammel glødehodemotor i veteranhallen i Göteborg gjør at

jeg kommer i '12 også. At jeg også tilbrakte 1/2 time hos SXK bidrar også.

 

Jeg kommer ikke til å besøke messa på Lillestrøm '10 var siste gang. Den er jo også vurdert flytta, men det er noe kontraktsgreier.

Norges varemesse melker det de kan selvsagt, ellers ville de jo ikke gjøre jobben sin.

 

Ser fram til den maritime messen på Telenor Arena.

 

I mellomtiden kan vi kanskje overtale Seatronic, Maritim etc til å delta i Göteborg. Seasea og Hjertmanns kan få enda mer konkurranse

rundt salgsbodene sine. Jeg ender alltid opp med en full bag på veien hjem.

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at messen på Lillestrøm hvert år har blitt mindre å mindre. I år ble det ingen tur, og fortsetter båtmessen på Lillestrøm, kommer jeg aldri mer til å besøke den! Jeg drar heller til Sverige. Åpne verft på Orust er flott, det er gratis inngang og 4 steder å besøke, med Halberg rassy verftet som hovedmesseområde som også har mye båtutstyr,ute i telt.Neste år blir det å dra til Messen i Gøteborg.

 

Da båtmessen var på Sjølyst,var utvalget mye bedre og jeg personlig syntes det var flott å gå omkring på messen. Likte godt 2 etasje med båtutstyr hvor man også kunne se ned på utstilte båter i 1 etasje. Sjølyst lå også flott til med nærhet til vannet og mange båthavner.

Link to post
Share on other sites

Sjølyst lå også flott til med nærhet til vannet og mange båthavner.

 

Jeg ser ikke helt dette poenget med "nærhet til sjøen". Om du står inne i en hall 300 meter fra sjøen eller om det er på Lillestrøm er vel ett fett? I reisetid fra Oslo er det ikke store forskjellen uansett.(Forøvrig er det vann rett utenfor messedøra på Lillestrøm også, ikke saltvann riktignok, men Øyeren ligger der).

 

Messa har et problem når de ikke trekker flere utstillere, og for seilfolket er det jo totalt uinteressant å dra. Har et par kompiser jeg spurte da jeg skulle dra, men de var ikke interessert i å gå i år med så lite seilbåter.

 

Men som en nevnte over her så er "problemet" til messa at det er stadig flere forhandlere som har sine egne messer samtidig. For disse er nok frekvensen av potesielle kjøpere større enn på Lillestrøm, der 90% er der for å titte og drømme (meg selv inkludert). Og for å være helt ærlig; jeg tror folk som skal ha båter til en mill eller mer gjør ikke et impulskjøp på messa, men de kartlegger markedet og merker godt før det handles. Da oppsøker de også de små lokale messene om det er interessant.

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er et problem i andre land også - messene sliter. Jeg tror trenden mer og mer vil være todelt:

1. forhandlere som grupperer seg og har egne utstillinger (det være seg som Normar eller Vestlandsprodusentene som kjører langs kysten med båtene sine) eller forhandlerne blir så store at de har permanente utstillinger

2. Store, internasjonale messer. I og med at vi reiser mer og mer og flybilletter er billigere og veier er bedre er det helt OK å reise til messer i utlandet - feks Gøteborg, London og Düsseldorf

 

Denne trenden er også drevet av det faktum at en normalt pålest forbruker som har lest litt på nettet og brosjyre kan mer enn en normal båtselger.

Link to post
Share on other sites

Denne trenden er også drevet av det faktum at en normalt pålest forbruker som har lest litt på nettet og brosjyre kan mer enn en normal båtselger.

:yesnod:

Jeg prøvde å ikke være den kverulanten jeg vanligvis er sist jeg var der inne, men jeg føler ikke at jeg fikk noen gode svar på de få spørsmålene jeg stilte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...