Jump to content

Sjøen for alle messen


Odd H

Recommended Posts

Var innom en av butikkene til rekvisitautstillerne der oppe for å kjøpe noen brytere. Lurte på om de eventuelt hadde noen gode messepriser på noe.

Fikk til svar at det var før i tiden en kjørte egne messepriser på ting. I dag kjører alle vanlige priser på alt, eneste er kanskje et eller annet krimskrams nære yttergrensen på standen for å få folk til å stoppe.

Han slang på at noe kan sågar være dyrere :eek:

Han sa fordelen med messa er at mer utstyr er samlet på samme sted.

 

Gode priser klarer en å skrike til seg i butikkene uansett, og alt dyrere utstyr surfer jeg etter informasjon på før kjøp uansett. Så da har jeg tatt avgjørelsen om jeg skal dra, eller ikke...

Spørs om ikke en guttetur til en tyskermesse henger høyere nå.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Var på messa i går, veldig fornøyd. Men så var det daycruisere jeg var ute etter å sjekke. Godt utvalg i mange størrelser og prisklasser. Møtte bare hyggelige selgere som velvillig svarte på spørsmål og lot meg saumfare alle detaljer på de utstilte prakteksemplarene. Passelig med folk, ikke kø verken ved båtene eller matstasjonene. Trivelig på alle måter!

 

Å dra på en slik messe kan også ha en funksjon som bekreftelse på egne valg. På hjemtur kom jeg til den konklusjon at den fineste båten faktisk er den som ligger fortøyd i båsen min hjemme. Ikke verst utbytte det! :smiley:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på messa i formiddag. Hadde ikke de store forventningene, men synes allikevel det var glissent, særlig blant båtene. Få båter på de fleste standene, litt halvhjertet synes jeg det virket, med noen gode unntak. Var ombord i NW 430 og 370FB - nydelige båter (men hun som stod og passet på i 430 visste ikke engang hvilken båt hun befant seg i....).

 

Jeg var der mest for duppedittene, bøker, kart osv. Jeg savnet Nautisk Forlag, eller kanskje jeg bare ikke fant dem? Det ble noen plastlaminerte kystkart for de områdene jeg er mest i, flytevest til barnebarn, litt tauverk, bergkiler i hendig myk koffert, noen brosjyrer og noen tilbud på forsikring.

 

Var også innom Oslo Båtsenter på Fornebu, som har parallellmesse, i tillegg til at de har to båter på Lillestrøm. Masse flotte båter der :yesnod: Måtte jo ta med 2011-katalogen for Nimbus - morsomt å se at Hannah V fortsatt er "brosjyrebåt", med flere tidligere ikke publiserte bilder.

 

Båten er på vannet i uken etter påske :flag_bp:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Båtmesser slik vi er vant til er gått ut på dato; grunnen er at de fleste båter nå stilles ut året rundt hos lokale forhandlere i oppvarmede og "tidsriktige" lokaler.

 

I min "ungdom" var båtene lagret i diverse kalde og mørke låver eller lagerhaller gjennom vinteren, slik at det var vanskelig å danne seg et inntrykk av båtene. Var en heldig, kunne en få tak i en papirbrosjyre med bilder og tekniske spec.

 

I dag finnes alle tilgjengelige informasjoner om båtene på nett hos produsentene, samtidig som båtene er fysisk tilgjengelig flere steder i landet. Når det gjelder "duppeditter" er det samme her, all informasjon er tilgjengelig på nett; jeg går ikke lenger i butikken for å kjøpe ny plotter, autopilot eller seildress, dette bestilles på nett og kommer levert på døra, eller hentes på nærmeste Rimi-butikk!

 

Så folkens, ta dere heller en tur ut på ski, eller gå en tur i fjæra i det fine vår-været! Ved å kutte ut hele båtmessa på Lillestrøm, kan prisene på både båter og utstyr senkes; det er jo vi forbrukere som til syvende og sist betaler!

Link to post
Share on other sites

Ser at flere her på båtplassen opplever slett service/oppmerksomhet ved noen av de dyreste båtene. Det er jeg for så vidt enige i, men Nord West standen opplevde jeg skikkelig service. Der ble jeg godt mottatt, og fikk svar på det meste. Svenskene har forstått at skikkelig kundeservice er avgjørende. Nord West 430 er en fantastisk båt, men litt dyr?

Link to post
Share on other sites

NW 430 er billigere enn tilsvarende Windy om man ser på utstyrslisten, men det er ingen billig båt. Jeg mener at kvaliteten på hele båten forsvarer prisen - dyrt og bra. Og servicen er minst like god etter en handel også. Vi har ikke angret et sekund på at vi kjøpte fra NordWest for et par år siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke vært på messa siden den var på Sjølyst, men hadde 2-3 timer å slå ihjel mens jeg ventet på flyavgang. Må si jeg ble skuffet. Jeg liker utstyrsstandene like godt som båtstandene, men mht utstyr var det skrale greier.

 

Litt greit å få prøve utstyr fra Furuno opp mot et par andre jeg har vurdert, men messepriser å la seg lokke av fantes jo ikke. Så jeg prøvde litt utstyr, og kommer nok til å bestille på nett fra helt andre kanter. Litt snodig å gå rundt "triggerhappy" med hånda på betalingskortet,men ikke finne en eneste fristelse. Så ser man bort fra 40 kr til parkering, 20 til kaffi og 140 til billett, så ble det en usedvanlig billig messe :lol:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Så ser man bort fra 40 kr til parkering, 20 til kaffi og 140 til billett, så ble det en usedvanlig billig messe :lol:

Tror vel ikke at det er prisene som besøkende betaler som skremmer folk fra å gå på messa. Den dårlige oppsluttninga skyldes heller at Varemessa skal melke utstillerne for allt det er verdt. Har hørt om fantasipriser og betingelser her som skremmer mange fra å delta.

 

Blir det ferre utstillere blir det ferre besøkende - blir det ferre utstillere - blir det ferre besøkende osv.

At messa i tillegg er lakt til Lillestrøm, av alle steder på denne jord, gjør ikke saken bedre.

 

Skal en kunne snu en slik negativ trend må messa tilbake til et mer kysnært områdeNeste. Se på "Båter i Sjøen" og legg til en duppedings- og utstyrside i skikkelige lokaler, og du har en vinneroppskrift.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har vi "Båter i sjøen" for de som absolutt må "se på" alt mulig, kan like gjerne gå noen timer på kjøpesenter, for min del! Kommer ALDRI til å kjøpe hverken båt eller utstyr på en messe. Ved å kutte ut dettepengesluket, kunne båter og utstyr selges til en lavere pris i Norge. En seilbåtforhandler droppet "Sjøen for alle" for et par-tre år siden, han kunne istedet sette ned prisene med 10% på sine båter.

 

Som sagt: Slike messer har gått ut på dato; punktum!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...