Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Men i år kan kanskje det dårlige sommerværet i Sør-Norge spille en viss rolle for tregheten spesielt i båtmarkedet (og campingvogn-markedet), men slikt jevner seg ut på sikt.

 

 

I år?? Er ikke dette 3. eller 4. dårlge sommer på rad?

Helt klart at dette får innvrknng på markedet.

Link to post
Share on other sites

Min oppfattning er at der er for mye "følelser" innvolvert når man priser sin egen båt. Har flere kamerater som har priset båtene sine fornuftig, og de er omtrent vekk på daqen. Skal man oppgradere til større båt er det stort sett uten unntak uproblematisk og overføre eventuelt eget prisavslag til ytterligere rabatt på båten man ønsker å kjøpe. Men som sagt lenger oppe i tråden her, vil man ut av markedet må man gjerne akseptere en smell!

Link to post
Share on other sites

stiger i pris

 

Høres kanskje rart ut, men sånn var det tidligere. Tjente ganske greit på salg av et par båter for noen år siden, og er nok ikke alene om det. Fenomenet var egentlig merkelig, nesten for godt til å være sant? I alle fall når man ser situasjonen gjennom "dagens briller".

 

Så faktisk var det grunn til å tro på julenissen tidligere, men nå er han tydeligvis død :nonod:

Link to post
Share on other sites

men allikevel så er det en ganske så grei øking fra dagens 2,25% (?) selv tror jeg det er en del som har tatt mye mer i lån enn de egentlig kan håndtere og som en følge av dette vil det havne en del båter på finn som må selges rimelig fort. derav lavere priser.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel historisk sett en frase som betyr forskjellig for eksempelvis en aldrene fokkeslask og en fremadstormende jollejypling. Jeg er helt sikker på at rentehistorikken fra svunne tider betyr null å niks for mange nye båteiere, en renteopgang som havner på 7% kommer nok som en kjempeoveraskelse for enkelte.

Link to post
Share on other sites

Om styringrenten fra NB blir 7% så er jeg nok redd for renten på løsøre som båt og bil blir på det dobbelte.. Ser i dag at Elcon låner ut til 5-7% med 20% EK...

 

Så øker renten drastisk, så blir det nok noen som sliter.... har de blånt huset til toppen av pipa, så vil nok også dette gi seg utslag i økte utgifter...

 

Men jeg tror ikke vi vil se slike renter i de neste årene, til det er verdens økonomi altfor ustabil, og både USA og sør Europa sliter meget... Euroen og dollaren er svak.... Norges økonomi vil nok la seg påvirke av verdensbildet og det er etter mitt syn liten grunn til å vente en styringsrente på 7% de nærmeste årene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det gjør de sikkert, om pipa er høy nok til mere lån da... og når lånet er på høyde med pipa eller over, og renten øker så er det båten som selges før pipa med det som er rundt selges for å frigjøre kapital...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er gammeldags og for forsiktig, men har jeg lån til pipens topp så er ikke et ytterligere lån noe som frister... Boliger øker jo voldsomt i verdi, så om det er noen år siden du har kjøpt boligen din så vil boliglånet kunne økes ganske greit siden verdien har økt. Å låne max på bolig og så ta opp ytterligere lån så har du etter min mening for mye lån... Men det må jo kunne betjenes...

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan jo de som har klokketro på at renten til NB skal gå opp til 7%, hvilket vel vil bety en boliglånsrente på noe mere (8/8,5%?), sikre seg mot dette ved å ta et fastrentelån på f.eks ti år til rundt 5%. Hvorfor så få (i Norge) gjør det vet jeg ikke, men kan vel tyde på at man ikke tror på de dystre spådommene? Eller at man har råd til å se at renten går opp og i mellomtiden heller betaler på 3,5/4-tallet et sted? Boligrente til 2,25% får man vel ikke noe sted i Norge/norske kroner etter det jeg vet.

For egen del tror jeg det vil ta laaang tid før renten kommer betydelig opp så jeg har gått for fastrente innskudd over tre år til 5% (Pareto Bank) hvilket jeg synes er en grei rente å ta med seg i disse tider.

 

Jeg har heller ikke inntrykk av at de som har kjøpt båt for en del kroner sitter så dårlig i det forøvrig, men at enkelte er høyt (for høyt) belånt i boligmarkedet kan nok være.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For egen del tror jeg det vil ta laaang tid før renten kommer betydelig opp så jeg har gått for fastrente innskudd over tre år til 5% (Pareto Bank) hvilket jeg synes er en grei rente å ta med seg i disse tider.

 

 

 

Har man is i magen og råd til å betale høy rente når den perioden kommer så lønner det seg nok å ikke binde renten på sikt.

Siden bankene tilbyr 5%rente er det fordi de mener selv at renten vil holde seg under det de neste 3 årene iallefall .

Hvis de ikke hadde trodd det så hadde de heller ikke tilbydt å binde renten da de ikke er ute etter å være snille men kun å tjene mer penger ... :yesnod:

De kan jo ta feil og da er det penger å tjene den perioden men mest sannsynlig er det penger rett ut vinduet..

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bankene tjener ikke noe ekstra på fastrente. Det er egentlig ikke banken som binder renten med deg. Banken er kun et mellomledd her som tar sitt påslag. Det er rentespekulanter som bankene er mellomleddet for og som tar risikoen i markedet. Og derfor har bankene en helt lik type risiko med fastrentelån som ved flytende rente.

Link to post
Share on other sites

17946 båter nå.. det går nedover :wink:

 

har selv 2 båter og de må jeg nok beholde resten av livet. men ikkeno problem det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Små svigninger vil det være på FINN. En del annonser går ut og fornyes ikke nå. Kanskje ikke så mange som setter inn ny annonse nå, men heller benytter båten selv. På sensommeren/høsten prøver de seg kanskje igjen med ny annonse på FINN.

Ref Aftenposten artikkel: Ser at en aktør mener at nye båter kan få samme verdiutvikling som bil når de er tatt i bruk. 25% reduksjon når den er tatt i bruk og deretter 10% redukjson i året.

Hmm...

 

Mht bil så kan nok prisutviklingen være styrt en del av den norske importavgiften med det prosentvise aldersfradraget når man importerer brukbil. På de merkene som importeres mest til Norge som brukt vil prisene på disse være med på å presse prisene på "norske biler".

På båt er det vel ikke noe tilsvarende, eller tar jeg feii?

Der er det vel bare kjøpspris(reell) + frakt + Hk-avgift som det betales MVA på.

 

Ja, ja den som lever får se hvordan dette utvikler seg....

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En båt som jeg følger med på (men ha så langt ikke tatt kontakt med selgeren) ble satt ned i prisen fra 270000,- til 250000,- men er, etter min mening ,fortsatt overpriset.. Så ble annonsen satt innaktiv og senere slettet. Nå er båten tilbake på 270000,-. Det er i hvert fall optimistisk. :rolleyes:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Dere som sitte og snuser på båt, hvordan er egentlig situasjonen o Norge kontra utlandet. Tenker på charter båter ved middelhavet (priser) og eller England eller andre steder. Er det slik at det er først nå vi merker at det har blitt solgt litt for mange båter i Norge. Ser jo fra tall at importen på brukt har vært høy, ja sammtidig med stort nybåt salg. Det er jo grenser for hvor mange i dette lille landet som skal seile på bølgane blå. Vi solgte for snaue 2 år siden og mente da at det v ar rett tid, noe jeg tror vi traff godt på.

 

er det egentlig noen grunn til at vi innen kort skulle se noe prisøkning i dette markedet?

 

Ferierer i Spania. Solgte en Windy Grand Mistral i 2007 og kjøpte leilighet. De har vel falt omtrent like mye i verdi etterpå, men det har vært bedre vær i Marbella enn i Oslofjorden! Spania renner over av båter, men det er nesten bare motorbåter. Spanske banker eier i dag alt for mange båter, og de selges for enten a; pantet eller b;hva de får for dem. Mest motorbåter fra rundt 12 meter og oppover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...