Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Du som har gått på NHH og greier vet jo selvsagt at et krakk ikke kommer av at økonmien får seg en smell....

.

.

Helt enig med deg her Bjoris..men krakk kan også komme av at tilbudet blir større en etterspørsel, og jeg mener at vi ser denne tendensen i markedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båtprisene har hatt en markant nedgang og det ser ut til at omsetningstiden har øket endel, hva man vil kalle for krakk er kansje subjektivt, børskrakk er noe helt annet å mye mer dramatisk men jeg tror vi nærmer oss krakklignende tilstander i båtmarkedet sett med mine øyne. I dag kom den første av flere varslede renteoppganger, vi må regne med å komme opp i 6% ganske raskt å det er mange i norge som har belånt til godt over pipa, for noen vil det gi konsekvenser. Jeg er ganske sikker på at båtprisene kommer til å fortsette å synke i tiden fremover, den som skal selge båt bør få det unna nå, tror det kan være greit å sitte på gjerdet utover med lomma full av cash for å kunne slå til på en veldig god avtale.

Link to post
Share on other sites

Klar over det, men det blir hverken mer, eller mindre, gull fysisk tilgjengelig av den grunn så det er vel hverken snakk om luksusforbruk eller industriellt forbruk som reduserer tilgangen ved nedgangstider, heller tvert derimot?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

eller etterspørselen:)

 

En forbruker vel gull til industri etc, og en finner vel litt mer gull hist og pist.

 

Jfr min eobservasjoner og hva jeg har lest så er vel det å investere i gull selskap(gruveselska etc) en strategi(med litt høyere risikoprofil) enn det å invester i rent gull, som en hedge.

Link to post
Share on other sites

I dag finnes det vel omtrent 450.000 fritidsboliger i Norge, en økning fra ca 200.000 i 1970, og tallet er sterkt stigende. I tillegg fines det et betydelig antall bobiler, bobåter osv som vel nesten må være å anse som en fritidsbolig, i allefall når man ser hva disse koster. Så jeg mener at det er rett så vanlig med to boliger i Norge.

 

Forøvrig så anser jeg egen bolig også som en investering, ja i de fleste tilfeller sågar den største investering vi gjør. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe å gjøre med at den andelen av folket som har

blitt født med et lite djevel gen , som gjør at de MÅ ha båt

er på kraftig retur.

 

Jeg tror det.

 

i min generasjon ( er født i 1952 ) var det en stor andel med bakgrunn

i praktiske fag og håndverk , og vi ser på det og pusle med båt og motor

som ren avkobling.

 

De yngre er ofte godt skolerte og oppegående folk, men sjekker du verktøy kassa deres,

er det ikke mye å skryte av.

 

De må betale for ting som skal gjøres og synes ikke om å

en masse styr.

 

De vil heller spille golf , reise etc etc etc.

En annen faktor er at de ofte sliter med 2 høye studielån

og høye bolig priser, slik at det ikke er margin for båt i tillegg.

Dette tror jeg er en sannsynlig indikasjon på at båtinteressen vil komme til å gå ned,

Link to post
Share on other sites

Fortsetter trenden der unge folk er/ gjør seg totalt ubrukelige til enver form for praktisk arbeid og alt som skal gjøres må via innleide fagfolk ( til 3-4 ganger din gjennomsnittlige nettolønn) Vil få få råd til annet enn en liten leilighet & en liten elbil.

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe å gjøre med at den andelen av folket som har

blitt født med et lite djevel gen , som gjør at de MÅ ha båt

er på kraftig retur.

 

Jeg tror det.

 

i min generasjon ( er født i 1952 ) var det en stor andel med bakgrunn

i praktiske fag og håndverk , og vi ser på det og pusle med båt og motor

som ren avkobling.

 

De yngre er ofte godt skolerte og oppegående folk, men sjekker du verktøy kassa deres,

er det ikke mye å skryte av.

 

De må betale for ting som skal gjøres og synes ikke om å

en masse styr.

 

De vil heller spille golf , reise etc etc etc.

En annen faktor er at de ofte sliter med 2 høye studielån

og høye bolig priser, slik at det ikke er margin for båt i tillegg.

Dette tror jeg er en sannsynlig indikasjon på at båtinteressen vil komme til å gå ned,

 

Jeg er rundt 30 nå, og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse, vennekretsen er 24-34 typisk

 

Både ja og nei, varierer veldig med personen, jeg kan skifte motor i en bil, skifte all innmaten i en motor, ta toleranser, montere inn/utenbordsmotorer, AC/DC tig, mig osv, og all min utannelse er IT ;) min far f.eks. kan ikke dette og er økonom.

 

Sjekker du verktøykassene mine er det ganske mange hundre tusen i verktøy..

 

Hva må ha båt angår har jeg etterhvert flere og flere venner med egne båter, gjerne etter at vi har tatt de med ut, dette er folk uten hytter på sørlandet, som da bruker båten i oslofjorden stortsett. Fellesnevnern er at vi har etablert oss for endel år siden, er unge nok til å ikke ha barn, men har betalt ned betydelige summer på leiligheten og kan økonmisk sett bære ok størrelse lån, noe mange bruker til båt.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til alle dere som synes så bekymret for fremtiden og de økonomiske tidene her i landet, kunne dere opplyse litt om hvilke negative signaler som gjør seg gjeldende i norsk økonomi og ta en telefon til sentralbanksjefen og andre og fortelle dem at de tar helt feil?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det skal mye til for å skape et krakk, og det er ikke der vi er idag. Boble-teori er heller ikke anvendbart ettersom det ihvertfall for meg er ukjent at folk faktisk kjøper båt i spekulasjonshensikt. Spekulasjon gjøres bedre i gull som to herrer nevnte ovenfor.

 

Derimot er jeg overbevist om at det vil komme en markedskorreksjon på båter i 80-talls segmentet. Men det er ikke annet enn at det som gikk opp litt umotivert pga finansieringsproblemer på 90 tallet kommer ned igjen. Nye båter blir billigere å produsere hvert eneste år pga naturlig produtivitetsvekst. Bavaria f.eks synes å leverer ca 1 fot mer for samme eller lavere pris hvert år.

 

Forøvrig så anser jeg egen bolig også som en investering, ja i de fleste tilfeller sågar den største investering vi gjør. :yesnod:

Dette er vel egentlig det klassiske symbolet på at en boble er under oppseiling. Men samtidig er ikke enhver transaksjon som hviler på antagelser om fremtidige prisutvikling boble. Men språkbruken var litt pussig tatt i betraktning hva som diskuteres.

Link to post
Share on other sites

At man anser en egen bolig som den største investering man gjør som det klassiske symbolet på at en boble er under oppseiling? Ja, man skal jamen høre mye før ørene faller av, men nå holder det hardt (for ørene)!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At man anser en egen bolig som den største investering man gjør som det klassiske symbolet på at en boble er under oppseiling? Ja, man skal jamen høre mye før ørene faller av, men nå holder det hardt (for ørene)!

 

Her misforstår du begrepsapparatet. Temaet tatt i betraktning, så er ordet "investering" gjerne knyttet til ordet "avkastning". At man "investerer" i bolig er ok for meg hvis det er for å dekke boligbehov, men jeg ville brukt ord som "brukt mye penger for å ha et sted å bo" ettersom det jo i min levetid ikke egentlig gir avkastning( boligløs kan man først være etter død). (Strengt tatt har man da også en pitteliten bolig på en bitteliten tomt med ekstremt dårlig utsikt.)Hvis man kjøper litt større enn behovet, eller sågar flere boliger, fordi man tror andre tullinger vil gi deg ekstra mye senere så er vi i boblemodus. OK?

Link to post
Share on other sites

Så du leier bolig fordi egen bolig ikke er en investering? Lykke til!

Vi er nå i OT posisjon.

 

Men nei, jeg har "brukt mye penger for å ha et sted å bo", jeg leier ikke.

Avkastning får jeg kun når jeg er død.

 

Jeg ville leiet hvis det var sannsynlig med nøytral prisutvikling på eiendom!

Og det var mitt poeng - bobler dannes ved at vi kollektivt handler på forventning om prisøkning.

 

Hva ville du ha gjort hvis du, som den eneste, forsto at eiendomsprisene skulle falle 50% . Hvis alle forsto at fallet kom og handlet deretter, så fikk vi krakk etter boble.

Link to post
Share on other sites

Fast eiendom er en investering uavhengig av om man bebor denne, eller ikke. En båt er ingen investering, kun et forbruksgode, dyrt sådan, som taper seg i verdi nominelt og sannsynligvis også reelt. En bolig kan man selge når som helst, cashe inn og leie noe annet, eller sågar bli boende i samme boligen = boligpensjon (se Fokus Bank).

 

Siden ingen kan spå om fremtiden så blir ditt spørsmål nokså akademisk, men svaret er vel nokså åpenbart gitt at det var en reell situasjon?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fast eiendom er en investering uavhengig av om man bebor denne, eller ikke. En båt er ingen investering, kun et forbruksgode

 

Fra Aftenpostens nettutgave idag:

"Venter på garasjesalg i Europa

Oljefondsjef Yngve Slyngstad holder fingeren på avtrekkeren i eiendomsmarkedet. Han tror prisene skal falle de neste årene."

 

Jeg håper som deg Mouche at du har rett i at boligen er "investering", og ikke viser seg å være bare et j..... dyrt forbruksgode.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...