Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Ville aldri hatt en båt med så bøyd mast som på et av bildene. Men virker som om masta er ganske justerbar da den har en helt annen form på noen av de andre bildene :wink: Fisheye kan være skikkelig tøft på enkelte bilder, men akkurat i den annonsen virker det ikke som fotografen klarte legge bånd på seg selv. Blir litt too much for min del i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Hvor de flotte seilene er kan jeg ihvertfall ikke se til tross for fisheye linsen.

Å oppgi 12kts som maksfart blir jo og en vits selv om enhver seilbåt i denne størrelsen og kategori vipper 12kts og mer i kuling og bølgesurf. Går den 7 eller 8kts for motor kan derimot være interessant.

At båten er shinet opp på en del punkt fra å sannsynligvis være skikkelig nedslarvet, forsvarer uansett ikke en såpass stiv pris ift. alternativene på markedet, fisheyebilder eller ei.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet på nett på båt i en 3-4 uker bare, men må si at det er mye rare priser. selgerene kan jo ikke ha tittet på de andre båtene og hvilke priser de har. nesten identiske båter med 100 000 kr i prisforskjel. Forstå det den som kan!! men det er kjøpers marked. jeg har ring på en mengde båter og har vel prutet nesten alle ned på tlf med rundt 30 00 kr.

Link to post
Share on other sites

Grattis Mr. Andersb :thumbsup:

 

Den følelsen du har nå har jeg hatt i hele sommer og den er merkelig. Letta siden du fikk solgt til en pris du kunne svelge og samtidig som om noen har rappa klærne dine før du fikk kledd på deg.

Nå gjelder det å ha is i blodet til du er 100% sikker på at du velger rett båt når du skal kjøpe ny. Man tror man vet hva man skal ha, men surfing på diverse nettsteder for for båtannonser gjør at man titter på mye rart. En ting er sikkert, man må ut å se på båtene for å få et inntrykk. Bilder i annonser gir ingen formening om plass og tilstand når de taes med linser som gjør deg sjøsyk av å se på dem(vivinkel/fiskeøye etc).

Lykke til i jakten :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget. Blir det å se etter ny båt i samme klasse eller?

 

Jeg er vel der i livet at jeg tror det blir hus istedenfor leilighet, evnt utleiekåk, og det betyr det at alt mulig må selges unna siden bankene svetter om du har bare 1 leke med bittelitt lån. men ny båt. DET blir det, har dog tenkt mer i 3-400k klassen, kanskje 500. Skal også ha noe som kan gå på henger. Forrige båten gikk ikke inn på hytta, og det ble mye mye mye styr av det når jeg skulle være her nede da, måtte legge i gjestehavn, det var billigste... flere utleiere ville ha 15k for 3 uker i brevik/stathelle/omegn.. la den heller bare i gjestehavn i bås, bedre plass, og billigere!

Grattis med salget mr ASB!

Du får si fra hvis du vil jeg skal bli med å se på en V48, hehe ;-)

har veldig lyst på ny båt av samme merke... men vet ikke helt om jeg har lyst å betale så mye og ha så mye kapital bundet. Sender deg pm, har noe i kikkerten

 

Grattis Mr. Andersb :thumbsup:

 

Den følelsen du har nå har jeg hatt i hele sommer og den er merkelig. Letta siden du fikk solgt til en pris du kunne svelge og samtidig som om noen har rappa klærne dine før du fikk kledd på deg.

Nå gjelder det å ha is i blodet til du er 100% sikker på at du velger rett båt når du skal kjøpe ny. Man tror man vet hva man skal ha, men surfing på diverse nettsteder for for båtannonser gjør at man titter på mye rart. En ting er sikkert, man må ut å se på båtene for å få et inntrykk. Bilder i annonser gir ingen formening om plass og tilstand når de taes med linser som gjør deg sjøsyk av å se på dem(vivinkel/fiskeøye etc).

Lykke til i jakten :thumbsup:

Har jo vært ett "eventyr" og båten var i fantastisk stand nå, så burdeeee nok ha beholdt den, ikke solgt. Men på den andre siden er jeg kanskje litt for samvittighetsfull selger, jeg ønsker aldri å selge noe, til noen andre som jeg ikke vet er 100%..

 

Vært og tittet på litt båter nå, senest for noen minutter siden, ting er IKKE som de fremstår i annonsen. Jeg hadde f.eks. nevnt revner i gelcoat/støp og lignende, luker som ikke lukkes, manglende beslag på luker, luker som åpner seg i sjø... er det bare jeg som er petimeter og vant til sossebåter med høy finish? eller reagerer dere andre også på slikt?

 

 

Så gutta. kravspec.

 

MÅ GÅ PÅ HENGER dvs max 30 fot, og ca 2.2-2.5 tonn da hengerne jo er grisetunge for å tilfredstille breddekrav, og opptil 265cm brede går med varsellys på taket, og skilt som sier bred last har jeg nå skjønt etter mye sjekk. klart 250-255 er enklere

 

Helst 2 påhengere, alt 1 veldig stor, alt 1 inboard bigblock, driter veldig i driftskostnaden da jeg har hatt båt i så mange år, og bensinen/diesel er aldri en stor bestanddel av budsjettet.

Helst 1 soveplass, gjerne 2, S24 f23 osv.. vetke om det helt teller som soveplass? jeg titta inni en S24 igjen nå her om dagen, og ølkasse rom stemte bedre, både med innholdet som stod der, og størrelsen.

 

Toalett, typ ordentlig, ikke sånn du må bære og tømme selv, kjøleskap/kjølebag/boks. Evnt har jeg masse venner med båt med bra toalett, Sap2000, ditt er vel bra regner jeg med? :D

 

Helst ikke rib, liker skjærgårdsjeep bedre, men finnes også ok ribber

 

gjerne kjent merke sitte med ting folk ikke søker på, og koste på det, er ikke så stas.

 

påkost går fint, om båten er verdt det, og prisen reflekterer det, og man kan få igjen pengene. koster båten 350, påkost 150, og man max får 300 igjen... tja ;)

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så gutta. kravspec.

Hva med denne?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41648642

 

Dette er båten til tidligere eier av highperformance boatyard, som gikk konkurs tidligere i år. Disse båtene er kjent for å være meget solid bygget. Det er til og med toalett og soveplass til to under dekk. Båten har tidligere vunnet åpen klasse i tvedestrand regattaen,

Link to post
Share on other sites

 

Vært og tittet på litt båter nå, senest for noen minutter siden, ting er IKKE som de fremstår i annonsen. Jeg hadde f.eks. nevnt revner i gelcoat/støp og lignende, luker som ikke lukkes, manglende beslag på luker, luker som åpner seg i sjø... er det bare jeg som er petimeter og vant til sossebåter med høy finish? eller reagerer dere andre også på slikt?

 

 

Har samme erfaring i en mye lavere prisklasse, men det er antagelig bare mye verre i forhold til din standard:

Bildene lyver og det er ingen vits å vurdere et objekt uten å se det. Men litt interessant er det kanskje at jeg har lært meg å se etter hva det IKKE er bilde av i annonsen. Det er ofte en grunn til det, og ikke skjønner jeg at man skal skjule ting, inntil kjøper kommer og ser tilstanden med egne øyne. -Hvis det da ikke er noen som håper på et bud usett. Har også opplevd at det er vanskelig for selger å få tid til å vise båten innvendig, og ett tilfelle der selgeren nektet å starte motoren (båten lå på vannet), det hadde han ikke tid til...

 

Så var det en selger som plutselig husket en liten grunnstøtingskade, men først etter at jeg insisterte på at jeg ville ha et løft og se skroget under vannlinjen.

 

Men det er også samvittighetsfulle selgere som deg.

Nå høres det ut vel som jeg har støvsugd markedet med besiktigelser. Dette baserer seg på ca 10 befaringer i løpet av sommeren, alle uten at det ble noe kjøp. De båtene jeg ikke rakk å se på før de ble solgt, var sikkert fine de...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Den fletcheren hadde en drømmepris uten like

 

Jo men til å være en 78 modell er den jo en drøm inni. Har ikke sett så strøkne og urørte 78 modeller før. Denne båten burde gå for tilnærmet ønsket pris til en entusiast...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mye småfiks som ikke kommer frem på bilder etc. Det nevnes ikke noe om båtype, alder og pris her. Noen båtkjøpere forventer fabrikkny standard på billige 20-40 år gamle bruktbåter.

Det er forøvrig mange som henger seg opp i ubetydelige pastskader ( som en blind høne kan fikse for lommerusk) men som kjøper en kalket grav av en båt med en motor man ikke kan få deler til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...