Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

 

Det er vel et stykke opp til en million, da. 790k er likevel i overkant for en Najad 34.

En Najad 34D som het Golden Orchid var til salgs i vinter, for 275k så vidt jeg husker.

Denne her er vel noen år nyere og mer velutstyrt. Kanskje de kan få noe mellom 350-400k for den?

 

Bare se på andre Orust båter, de er veldig overpriset. En 25år gammel HR koster omtrent halvparten av en ny, denne 310 f.eks. Denne demobåten vil HR ha 1.2 - 1.3 MNOK for.

 

Jeg har selv en båt fra 1982 og vet hva som er slitent etter 25 år +, og høy kvalitet er ikke imun mot tidens tann, det fikk jeg erfare i våres da jeg seilte en 1990 Swan 44 til Middelhavet.

 

Har vært og tittet på noen 80 talls Orustbåter, men selv om de holder fint mål inne med nydelig vedlikeholdt teak så er ofte teakdekk med sine hundrevis av skruer i dekk et potensiellt problem. Rigg, ror, motor, elektrisk, gass, fuel, vann/sanitær, varme etc er alle ting som ikke har den samme levetiden som skrog og innredning som jo kan se helt ny ut etter 30 år. Skal man begynne å bytte alt dette utstyret så blir kostnadene høye og nærmer seg nesten en ny båt. De som kjøpte slike båter var folk med mye penger den gangen, dette var virkelige snobbebåter på 80 tallet, klart de ikke vil ta tap.

Jeg hadde aldri drømt om at jeg skulle vurdere ny båt, men jo flere gamle Orust båter til skyhøye priser jeg er ombord i jo mer sniker tanken seg inn om at vi kanskje skal kjøpe en ny svensk båt. Den taper seg jo veldig lite io verdi sammenlignet med mye annet på markedet. På den annen side så kan jeg seile Sirius og spare pengene og heller leie båt i Middelhavet når jeg føler for det !

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

 

Har vært og tittet på noen 80 talls Orustbåter, men selv om de holder fint mål inne med nydelig vedlikeholdt teak så er ofte teakdekk med sine hundrevis av skruer i dekk et potensiellt problem. Rigg, ror, motor, elektrisk, gass, fuel, vann/sanitær, varme etc er alle ting som ikke har den samme levetiden som skrog og innredning som jo kan se helt ny ut etter 30 år. Skal man begynne å bytte alt dette utstyret så blir kostnadene høye og nærmer seg nesten en ny båt. De som kjøpte slike båter var folk med mye penger den gangen, dette var virkelige snobbebåter på 80 tallet, klart de ikke vil ta tap.

Godt poeng.

 

Det er vel slik at folk som har nok penger og har "statusbåt" også vet å passe på så de får mest mulig når de selger. Men jeg er helt enig med deg. Det hjelper ikke å ha en Hallberg Rassy når det er andre ting enn merkenavnet som avgjør for kjøper. Og du ramser det jo opp: "Rigg, ror, motor, elektrisk, gass, fuel, vann/sanitær, varme etc er alle ting som ikke har den samme levetiden som skrog og innredning som jo kan se helt ny ut etter 30 år".

 

Jeg skal glatt innrømme at jeg er en av dem som gjerne vil at prisene på disse skal falle mer. Men jeg tror ikke det skal oppfattes som å "snakke prisene ned", når man enkelt kan konstatere at det er den fremtidige vedlikeholdskostnaden som teller. Og det er den man faktisk kjøper seg, også når man kjøper en gammel Hallberg Rassy eller et annet statusmerke.

 

Så i stedet for å tro at man har gull å selge i en gammel båt av statusmerke, er det bare å tenke seg inn i kjøperens tankegang. Kjøperen vil gjerne vite at alt er i orden - og da tar kjøperen ekstrakostnaden med dette selv - for å vite hva man har - nesten uansett tror jeg, uansett merke. Det er i hvertfall slik jeg tenker selv.

 

Så det er litt som å selge hus: Det lønner seg ikke å sminke/pusse opp altfor mye før salg heller. Kjøperen vil kanskje gjøre det på sin måte uansett. Jeg ville for eksempel mye heller vite at motoren er dårlig og få en billig pris ut fra det, enn å legge til havs, halvsikker på motoren. Og jeg vil helst stå for valg av ny motor, innkjøp osv. selv, heller enn å betale ekstra for en motor som ble byttet ut på 90-tallet. Det samme gjelder vel en del andre ting som -hvis ikke det skal sjekkes grundig av den nye eieren- vil det gnage som en usikkerhet. Og det er det ingen som vil betale ekstra for.

 

Jeg har møtt flere selgere av statusbåt som har prøvd å snakke vekk slitasje, og fokusert på merkenavnet. Men som kjøper orker jeg ikke å høre på hvor mye selgeren synes han "taper" på båten, når jeg vet at jeg selv antagelig skal "tape" mye mer enn kjøpesummen, før båten er restaurert til et nivå som forsvarer merkenavnets status.

 

Jeg har ennå ikke sett en f.eks. Hallberg Rassy eller Najad seilbåt i min størrelse til under 200 000, men opptil flere til nærmere 300k ++, som har vært sannsynlige kostnadsbomber. Da finnes det mange andre kurante "billigmerker" der ting er i samme orden/tilstand, eller bedre, helt ned mot 100k. Og da uten andre kostnadsbomber som det f.eks. ligger i et teakdekk.

 

-Ja, jeg vet at jeg beveger meg i det laveste markedsegmentet nå. Men hvis jeg skulle betale over 300k for en 25-30 år gammel seilbåt (som jeg snakker om her), må selger kunne dokumentere f.eks. nylig motorskifte eller annet enn eldre, standard utrustning for å trekke prisen opp dit han ønsker seg.

 

På så gamle båter er det slitasje/ restaurering som koster, uansett hva status merkenavnet hadde da båten var ny. Sorry, men dette mener jeg det går an å si og ha rett i, enten man selv er på jakt etter en billig båt eller ikke.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Om det blir priskrakk? Vel, prisene har gått ned på gamle båter. Det skulle vel bare mangle fordi det nå er det overskudd på gamle båter. Da går prisene ned, betydelig ned, men ikke verre enn at prisene på bruktbåter nå er omtrent som i 1995. Antakelig omtrent på det prisnivået det burde være.

 

Nå er det mye som tyder på at nybåtsalget er på vei opp. I dag hørte jeg på NRK-sørlandet at f eks Grimstad bådsenter solgte nye båter som aldri før. Salget var faktisk på 2007-nivå. Viknes kunne også melde om økning.

 

Båtmarkedet er altså ikke helsvart, men bruktbåtprisene har kommet ned på et edruelig nivå. Gamle åtti-talls båter kommer nok aldri tilbake til 2007-nivå.

Link to post
Share on other sites

Er nok en sannhet med store modifikasjoner.... . Mindre båter går ok, mens cabincruisere store som små må ned for selges. Gjelder også nyere store og små. Kjenner flere som sliter og noen som har tapt mye. Desverre, for det hadde vært best for de fleste at markedet stabiliserer seg. Nyere Vikens o.l. som du bruker som eksempel sliter også selv om de faktisk omsettes litt hvis prisen er satt lavt. Bare å kikke på FINN, det er nok å velge i også av disse.

De som selges går nok ned ift prisantydning så selges de.

Link to post
Share on other sites

Viknes har hatt økning i bestillingene. Grimstad Bådsenter melder om at salget er tilbake på 2007-nivå. Alle brukte båter ligger langt under i pris enn de gjorde i 2007, men på den tiden så var prisen på en brukt båt nesten like høy som en ny. På den tiden så kunne du kjøpe en ny båt det ene året og selge den for en høyere pris året etter. På den tiden så var båtmarkedet "helt vilt". Ingen logikk i at en båt skal stige i verdi.

 

Nå er vi tilbake til et mer normalt marked. I årene fra omtrent -96 - 07/08 var markedet unormalt. Dette etter at markedet sloknet i -87/88. Fra -88 til -95 ble det jo nesten ikke produsert og solgt båter i Norge. Når renta gikk ned og folk igjen fikk bedre økonomi, så var tilgjengeligheten på båter liten. Det var venteliste for å få kjøpt nye båter. Man klarte ikke å produsere fort nok, for "alle" skulle ha båt. De båtene som var tilgjengelig, f eks åtti-talls båtene, ble i løpet av kort tid svært attraktive og prisene gikk til himmels. Prisene på brukte, og til dels gamle, var latterlig høye i forhold til nye.

 

Nå er vi tilbake til et mer normalt marked. Jada, prisene har gått vanvittig mye ned på brukte båter, men det skulle da bare mangle at ikke brukte båter skal være betydelig billigere enn nye. Det vi ser nå er ikke priskrakk. Det er bare en normalisering som vi bruker noe tid på å venne oss til.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi tilbake til et mer normalt marked. Jada, prisene har gått vanvittig mye ned på brukte båter, men det skulle da bare mangle at ikke brukte båter skal være betydelig billigere enn nye. Det vi ser nå er ikke priskrakk. Det er bare en normalisering som vi bruker noe tid på å venne oss til.

 

Er litt enig i dette. Etter min mening er vi ikke helt i mål med normaliseringen ennå, men vi er godt på vei dit. I det området jeg følger med, kom det i dag en ekte Orust-seiler fra 1979 til 150k. Annonsøren kaller det kupp-pris. Det forstår jeg, da han har satt ned prisen to-tre ganger uten å få solgt. Jeg tenker som så, at når/hvis slike båter kommer i større antall til våren og selgerne har tilsvarende prisantydning UTEN å kalle det "kupp" -i dagens markedssituasjon, DA er vi tilbake til et mer normalt marked. Det tar tid å venne seg til, som du sier.

 

Den nevnte annonsen virker ærlig og teksten illustrerer hvordan selgeren har satt ned prisen uten å få solgt. Tipper at denne bunnsolide modellen (Forgus 31) enten går raskt til utropsprisen i høst, eller ganske sikkert blir solgt neste vår. Det interessante med å trekke frem denne synes jeg, er at dette er en (litt mer sjelden, men en ekte) Orust-seilbåt på linje med Hallberg Rassy og de andre jeg har nevnt i et tidligere innlegg. Kanskje ikke like velutstyrt, men likevel. Grunnen til at jeg trekker frem den sammenligningen igjen, er som tidligere nevnt, at nå gjenstår det for selgerne av statusmerker å ta markedets fasit inn over seg. Forskjellen på denne og HR-modeller på samme alder som det forlanges rundt 300k for, er ikke så stor. Og denne her har vel ganske ny/kraftig motor også.

 

Når Hallberg Rassy-båter, Najad og andre Orust båter har kommet etter i pris, vil det etter min mening være det endelige tegn på at man nærmer seg et normalisert marked.

 

Er altså ikke uenig med deg, Finnmarken, men tror ikke vi er helt i mål ennå. -Og om man kaller det krakk eller ikke, kommer vel mest an på hva man legger i ordet "krakk". Det er som det er, uansett hva vi kaller det.

:smiley:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

En sosiologisk betrakning, hvem eier statusmerkene ? De ble kjøpt på 1980 tallet da lønningene var mye lavere enn i dag. Den gangen var det bare direktører og andre høyt gasjerte som hadde råd til å kjøpe en slik dyr seilbåt, HR var forboldt de virkelig få. Dette var folk som var mellom 40 og 50 år i 1983. I dag er denne gjengen mellom 70 og 80, men holdningene du møter den den samme som i business loungen på Fornebu den gangen. Jeg var forleden ombord en en gang fin Orust båt, men nå tilsalgs som 1/2 mill. Da spurte karen meg om jeg hadde råd til dette ? Min sønn på 10 lurte veldig på dette i bilen hjem, vi er ikke fattige sa han etter å ha tenkt seg om en stund. Båten hadde ikke vært vedlikeholdt eller oppgradert på de siste 20 år. Alt var gammelt og måtte byttes, men en gang hadde dette vært topp moderne og utmerket! Vi kjøpte den ikke.

 

De som eier disse båtene må ikke selge, de kan vente og, ja ja, vi beholder henne et år til. Kanskje kommer det en kjøper til neste år. På et tidspunkt vil arvingene begynne å selge disse båtene og da de har ofte ikke samme holdning til prestisjen av merkenavnet som far en gang hadde. Ofte vil de bare få en rask handel.

Hvis prisene hadde kommet ned på et fornuftig nivå så ville jeg kjøpt meg en Orust båt fra 80 tallet, men når man tar i betrakning alt som kanskje må byttes så er verdien ikke i nærheten av hva selgere ber om. Regnestykket blir jo slik at når man har betalt så mye for båten og i tillegg må bytte alt som her begrenset levetid som rigg, ror, motor, elektrisk, puter, kalesje, sprayhood, seil + pluss en masse utstyr som en gang var dyrt som i dag er billig så ender jeg fort opp med en en ny båt fra Orust bare er litt dyrere. Velger man en prisgunstig mellomeuropeisk båt blir det mye billigere. Men det er noe med sjarmen ombord i disse Orustbåtene, det nærmeste vi har kommet er Delphia med sitt klassiske interiør, men den likte ikke familien seilegenskapene til.

 

Jeg har også lagt merke til at det er betydelig forskjell på merkene fra Orust, Sweden Yachts (ikke akkurat på øya da), er ofte billigere enn Najad og HR. Vindö er ofte litt eldre så de er billigere av den grunn. Kanskje det blir en S-Y på oss en gang. Foreløpig beholder jeg pengene der de er.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt riktig, men kan også være motsatt.

Tviler litt på det at de "eldre rike" som ikke må selge vil vente og vente hvis de ønsker selge. Mange har nemlig også som oftest teft for når man bør kvitte seg med noe for ikke tape for mye i et synkende marked. Riktige beslutninger på rett tidspunkt kan være avgjørende i jobben til mange av disse.

 

Av de som skal selge båt så er det er vel kanskje andre som kvier seg og kvier seg i lang tid for å ta et tap? Noe som ofte gjør at tapet blir mye mer enn det burde ha blitt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her har vi vel også ein grunn til at båtmarkedet er dårligt.

Fruen handler merkeklær til familiens unge lovende på fars båtbutsjetts bekostning...

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10145131

 

Alt va so myje bedre før i tie... då mannen i huset styrte økonomien, og kunne sei: ikkje meir klær denne måneden, for her skal det handles diesel og ankerdram...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Med en nedbremsing i økonomien, fallende boligpriser og økende arbeidsledighet akselerer prisfallet? Eller får folk bedre tid, og vil ha båt igjen? Blir en spennende vår.

 

Alle, absolutt alle har fått med seg fallet i økonomien siden 2008. Ting som båt og hytte er for de fleste unødvendig luksusgjenstander som har tatt mye prisfall allerede. Om vi ikke er på den absolutte bunn så er vi ikke veldig langt i fra.

 

Jeg ville ikke håpet på et vesentlig prisfall fra dagens nivå, mange båter er allerede veldig mye lavere priset enn hva de var for 4-5 år siden men det betyr ikke at vi får prisfall ned til 0,- Det er ikke slik at ting til slutt blir gratis.

 

Om man ønsker seg en motorbåt (snekke) eller seilbåt for en familie på fire og ikke har ekstragavante behov så kan man i løpet av et år på finn.no finne helt grei båt for 100-150K. Industriarbeiderlønna er noe over 400K. Har det noen gang vært billigere å skaffe seg en familiebåt enn akkurat nå? Uten å sjekke historiske data så tror jeg ikke det.

 

I mitt enkle hode har feks en seilbåt på pluss-minus 30 fot fra 80 tallet i ok stand bruksverdi langt utover det den koster i dag. Hva annet til 150K kan du ta med hele familien med i og tilbringe hele sommerferien, helger og andre ferier i?

--------------

 

Noen vil alltid legge ut overprisede båter på nett uansett hvordan markedet ellers er. Og er det folk som kjøpte et prestisjemerke for 10-20 år siden så har de antagelig råd til å beholde båten til markedet går opp igjen, eller la den gå i arv i stedet. Det vil jo alltid være en prisforskjell mellom prestisjemerker og andre båter, selv om en påpeker at de er gamle og har sine feil på linje med andre båter, den prisforskjellen ligger i merket, det er jo selve poenget.

 

Når en kjøper en båt som er 15 år pluss så er det vedlikeholdet som avgjør om båten er bra. Men ønsker en en halv regnskog nedi båten så er vel orustbåt en lur plass å begynne :-)

Link to post
Share on other sites

 

Alle, absolutt alle har fått med seg fallet i økonomien siden 2008.

 

Fallet i den økonomiske veksten... Ikke i økonomien. Det er forventet laver økonomisk vekst de neste årene, noe som vil være med på å normalisere norsk økonomi, som har vært kunstig god i forhold til våre naboland i mange år.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Fallet i den økonomiske veksten... Ikke i økonomien. Det er forventet laver økonomisk vekst de neste årene, noe som vil være med på å normalisere norsk økonomi, som har vært kunstig god i forhold til våre naboland i mange år.

 

Joda men markedene reagerer ulikt. Luksus som båter og hytter faller tidlig og fort så jeg tipper at mesteparten av fallet er tatt i båtmarkedet. Og det kan jo ikke bli slik at alle båter til slutt skal koste 100K eller mindre. En ok orustseilbåt skal kanskje ikke koste mindre enn 250K uansett marked. Da er gevinsten uansett så liten ved å selge at det knapt gjør noe fra eller til i økonomien til folk, så en kan la være å selge i stedet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er i utgangspunktet helt enig med konklusjonen din. :yesnod:

 

Jeg også tror bunnen er nådd, om ikke veldig nær. Men som du nevnte tidliger; "Noen vil alltid legge ut overprisede båter på nett uansett hvordan markedet ellers er."

 

Yepp, og jeg tror det ender med at de ikke selger når de ser at de ikke får penger for edelstenen sin ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske overbevist om at båtprisene vil fortsette å falle i mange år. Stadig flere som velger andre opplevelser enn båtlivet, og veldig mange som har råd til å kjøpe ny båt i stedet for en pent brukt. Eldre båter, som min egen, er snart bare for spesielt interesserte, så de vil fortsette å falle som steiner. Jeg kan ikke skjønne at det kan lønne seg å vente et år eller to med å selge fremfor å akseptere et "skambud" nå.

 

Men jeg håper selvsagt at jeg tar feil.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nonsense;

Dersom generell oppbremsing nå kommer er etter mitt syn båtmarkedet gitt. Historisk har båtmarkedet vært lidende under slike sykluser, naturlig nok. Båt er og blir et luksusgode som ofres før hus bil og sannsynligvis også hytte. Spørsmålet er mer hvorvidt 2014 blir året hvor økonomien stopper opp. Jeg har noen tanker vedrørende dette temaet, men antar at dette, grunnet sin kompleksitet, med fordel heller bør diskuteres på økonomiske fora, HegnarOnline etc.

Link to post
Share on other sites

Hva med det faktum at det selges mange båter hvert eneste år. Samtidig som at det (tror jeg) ikke "skrapes" på langt nær så mange som det kommer til. En eller annen gang blir jo markedet mettet. Jeg tror vi er kommet dit hen at vi snart har en båt hver :wink:

 

Selv har jeg forresten 3!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om en ser på Finn så ser en at brukte båter stadig faller i pris. Annonser går ut og båtene kommer igjen med lavere pris. Det er vel ingen grunn til å tro at det stopper nå.

 

Jo det er en vesentlig grunn og det er prisen 0,- Jo nærmere null en kommer jo mindre poeng er det å selge båten.

 

Rent praktisk sett ligger vel 0,- for en fult brukenes familiebåt (type snekke eller seilbåt) rundt 100-150K. Får man ikke mer for båten enn det så er det ikke noe poeng å selge. Og noen setter sikkert streken for sin båt enda høyere selvsagt.

 

Det siste året har stadig flere båter havnet i den prisgruppen, jeg tror de fleste vil være enige om at de båtene ikke blir gitt bort for faktiske 0,- kroner neste år. Men det må de om de skal falle 100-150K i pris og det vil ikke skje.

-----------

Når markedet har en god del helt greie familiebåter til 150K og mindre er behovet for lave priser for førstegangskjøpere godt dekket. Prisforskjellen mellom brukt og nytt er da så stor at markedet vil begynne å kravle seg opp igjen.

For noen få år siden var det mange som ikke hadde økonomi til å kjøpe seg en familiebåt i ok stand i det hele tatt, nå kan "alle" med vanlig økonomi fint ha råd til det.

-----------

 

Selv tror jeg vi vil se at markedet vil begynne å "samle seg". Båter i høy prisklasse skal fortsatt litt ned og båter i lav prisklasse vil holde prisen bedre. Dvs bunnen av markedet har nådd bunnen og at resten av markedet skal komprimeres noe ned mot bunnen.

 

Noe stort samlet fall utover det som har skjedd tror jeg lite på. Men tro er ikke akkurat eksakt vitenskap så fasiten har vi vel om et par år :-)

Link to post
Share on other sites

Det er usikkerhet om fremtiden i norsk økonomi, og den vil øke tror jeg.. Om det er begrunnet eller ikke skal jeg ikke mene noe om, men at dette gi seg utslag på priser for biler, hytter, båter og slikt er jeg ganske sikker på.. Jeg tror ikke bunnen er nådd ennå på prisene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Fallet i den økonomiske veksten... Ikke i økonomien. Det er forventet laver økonomisk vekst de neste årene, noe som vil være med på å normalisere norsk økonomi, som har vært kunstig god i forhold til våre naboland i mange år.

 

Fallet i veksten betyr at det fortsatt er vekst og at folk blir litt rikere hvert eneste år fortsatt!

 

Selv om utsiktene i norsk økonomi ikke er like lyse som tidligere, vil norske forbrukere oppleve at lommeboken også blir tykkere i årene som kommer, viser ferske prognoser fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Byrået venter at husholdningenes disponible realinntekt, som er disponibel inntekt fratrukket prisstigningen, på vel 2,5 prosent neste år, økende til 3,5 prosent i 2015 og opp mot 4 prosent i 2016, ifølge prognoserapporten «Økonomiske analyser», som byrået la frem fredag

Husholdningenes disponible realinntekter økte med 3,2 prosent i 2012 etter en vekst på hele 4,5 prosent året før.

Så at vi har blitt langt rikere bare siden prisene på bruktbåter begynte å falle er hevet over enhver tvil, og det er vanskelig å finne noen som mener at vi står foran en resesjon. Med andre ord må vi nok søke etter andre forklaringer enn høy ledighet, høyt rentenivå eller lavere reallønn. Et marked som er rimelig mettet er nok en mer naturlig forklaring etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg tror jeg må nyansere litt. Jeg tror den nedre delen av markedet, de lave prisklassene, allerede står mer eller mindre på bunnen. Men den øvre delen av markedet, de dyrere båtene, skal litt lengre ned. Men noe stort prisfall for hele markedet samlet sett tror jeg ikke på.

 

Dvs om jeg var i markedet for ny båt i de lavere prisklasser ville jeg ikke vært redd for å kjøpe nå, og uansett er tapet mindre når man kjøper i nedre del av markedet så det er heller ikke mye å spare på å vente seg i hjel. Jeg tror ikke at en ok familiebåt som kostet 150K i våres kommer til å koste 50K innen de to neste årene.

 

Om jeg skulle kjøpe en dyr bruktbåt (500K +?) så hadde jeg stått lengre i markedet til jeg fikk en til den prisen jeg mente var riktig.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at de står på bunnen, men om bunnen i arbeidsmarkedet faller ut, så er jeg redd dette vil få konsekvenser også for bunnen i båtmarkedet .. Jeg tviler på at Norge vil oppleve en enorm økonomisk vekst i de neste årene, jeg tror vi vil merke krisen.. og krisen i Norge vil isåfall være selvforskyldt, da vi ikke har evnet å vise moderasjon de siste 40 årene.. Med kostnader som ligger 60% høyere enn de land vi liker å sammenligne oss med, så sier det seg selv at dette ikke er bærekraftig i lengden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...