Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Helt enig, det burde også være noe som het "skampris". En fornuftig måte for selgere som er usikre på hva båten er verdt, er "Hollandsk auksjon". Man setter ned prisen til noen vil ha den. Men jeg tenker at hvis prisen minus 20-30% er for høy, kan man like gjerne la være å by. Det er på tide at en del selgere stikker fingrene i bakken og justerer ned. Dessverre for dem kanskje, men det skal mye til at høstens lille prisblaff (etter en super sommersesong) er en varig trend. Til våren (eventuelt først til neste høst) blir det veldig trangt i utgangsdøra for mange båteiere, spør du meg.

Aker Yachys hiver seg på med en "skampris" i dag

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44099524

Link to post
Share on other sites

Pruting pr telefon finner jeg meg ikke i. Dersom noen ikke vil komme å se båten før de skal diskutere pris kan de heller ringe noen andre.

Merkelig holdning. Jeg synes det er høflig å først si ifra at det ikke er aktuellt å gi prisen som forlanges og gi en indikasjon på hvilken pris som er ok før selgers tid blir brukt til visning og prøvekjøring av båten.

 

Hvis du priser båten din til 400 tusen, mens jeg i utgangspunktet vurderer den til nærmere 300, som er rundt mitt budsjett, så hadde jeg satt pris på om jeg hadde fått vite at du ikke firer på pris før jeg brukte tid på å se på båten.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at om det er stort sprik mellom utropspris og hva kjøper mener båttypen er verdt så vil jo begge kaste bort tid på en visning.

 

Jeg ville selv satt pris på å avklare dette om spriket er stort før jeg skulle kjøpe/selge båt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at om det er stort sprik mellom utropspris og hva kjøper mener båttypen er verdt så vil jo begge kaste bort tid på en visning.

 

Jeg ville selv satt pris på å avklare dette om spriket er stort før jeg skulle kjøpe/selge båt !

 

Helt enig. Jeg har gjort det slik i sommer. Ringt selgeren hvis jeg tror han er "helt ute" og latt han smake på min prisramme. Så har jeg i noen tilfelle bedt om å bli kontaktet hvis ingen andre gir ham bedre pris. Helt åpent har jeg sagt at dette er for å unngå at både selger og kjøper sløser med tiden.

 

I praksis har dette fungert, men jeg har vært - med et par hederlige unntak - ofte vært forskrekket over tilstanden, selv til den relativt mye nedjusterte prisantydningen. Så min konklusjon på min "befaringssommer", er at jeg må ha noe som koster "enda" litt mer! -Hvilket betyr at jeg først skal beholde den jeg har, glemme at den skal selges inntil et par år kanskje, og deretter selge for å oppgradere noe så inni h... skikkelig! :yesnod::yesnod::yesnod:

 

....Med forbehold om at alt er relativt, og at man aldri lar en god handel gå fra seg hvis fristelsen blir helt overveldende. :lol: :lol: :lol:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Merkelig holdning. Jeg synes det er høflig å først si ifra at det ikke er aktuellt å gi prisen som forlanges og gi en indikasjon på hvilken pris som er ok før selgers tid blir brukt til visning og prøvekjøring av båten.

Prisen og min holdning til den vil fremgå tydelig i annonseteksten.

Dermed håper jeg å unngå de som vil kjøpe seg en båt til 300k når jeg vil ha minst 500k for min.

Dette kan jo selvfølgelig slå begge veier når man selger noe som ikke kan direkte sammenlignes med andre.

Enten solgt på dagen, eller 1 år med annonser.

Link to post
Share on other sites

Var en med samme holdning som annonserte i år. Ingen vits å ta kontakt hvis man tenkte by mindre enn 700'.

Lå i utgangspunktet på 750' i pris. I slutten av august var prisen satt til 699'. Så 675' , "ikke under 640'", så " ikke under 620'. Ble solgt for et sted mellom 600' og 620' nylig.

Kunne jo imidlertid latt være å gå under 700' og ikke fått solgt i det hele tatt, sannsynligvis noensinne. ;-)

Link to post
Share on other sites

Var en med samme holdning som annonserte i år. Ingen vits å ta kontakt hvis man tenkte by mindre enn 700'.

Lå i utgangspunktet på 750' i pris. I slutten av august var prisen satt til 699'. Så 675' , "ikke under 640'", så " ikke under 620'. Ble solgt for et sted mellom 600' og 620' nylig.

Kunne jo imidlertid latt være å gå under 700' og ikke fått solgt i det hele tatt, sannsynligvis noensinne. ;-)

Nettopp. Selv om selger har bestemt seg for en nedre grense betyr ikke det at det er ufint å fortelle hva du som kjøper har av prisidé. Selvfølgelig kjenner selgeren båten sin bedre enn en som har sett den i en annonse og kan ha gode grunner for å prise den høyere enn "vanlig takst", men i "dagens marked" som altså ikke er sky rocketing kan båter som er ti, femten tjue år gamle ha stort sprik i restverdi. Dette har også med forventet prisutvikling å gjøre. For mange båttyper er kundegrunnlaget temmelig tynnt og det kan godt være at det er riktig å ikke dumpe prisen men heller vente på at en som ser verdien i nettopp denne båten skal dukke opp. Det må selvfølgelig være lov å prøve seg med et lavt bud men det blir jo bare tøysete hvis det ikke er noe realisme i det. I eksempelet til olpi har selger sikkert "bestemt seg", men så har viljen til å selge økt med tiden. Om det er en smart strategi å gå høyt ut på denne måten kan jo diskuteres.....
Link to post
Share on other sites

Ja, det er spørsmålet. Kanskje greit, men har vel kanskje gått glipp av de som har kjøpt en annen båt i sommer til 650' ??? (Og som vurderte aktuell båt først).

Ikke godt å si, men jeg tror vel det kan være greit å få en oversikt tidlig også over potensielle kjøpere som vil kunne kjøpe for en lavere pris enn man i utgangspunktet hadde tenkt seg å selge for.

Er ikke verre ennå å notere e-mail, mobil e.l. å si at man pr idag ikke vil selge til den prisen. Noen uker med liten eller null respons kan fort gjøre at man tenker annerledes.

 

Siden det er annonser, pris etc som diskuteres her så vil jeg også si at jeg synes det burde vært mye mer bilder av objektene i båtannonser. FINN er et nasjonalt marked og det er ofte langt å dra for å se båten man er interessert i.

Det er ikke sikkert kjøperen bor i samme kommune eller fylke.

Spesielt savnes det ofte bilder av motor, akselutstyr, tekniske utstyr og nærbilder av bunnen.

Det forteller mye om vedlikehold og teknisk tilstand.

Er alt på stell så tror jeg slike bilder kan øke sjansene til at flere blir interessert i båtene.

Generelt sett så synes jeg også mange kunne ryddet litt og gjort seg litt mer flid med bilder og hvordan det ser ut før man tar dem.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del er det ikke om det er ryddig i båten som avgjør om den er aktuell eller ikke. Men det hjelper:) Jeg ser at båt-typen vi har falt mye i pris på 1 år. MEN det har kommet en ny utgave som ikke er så påkostet og da en lavere pris. Vi snakker fort om en 250`. Og det vil si at vi på 2 båter siden 2006 har det vært en "avskrivning" på `ca 700` . Og det er mange penger.

Men på en annen side, så faller alt annet også. Så det og oppgradere seg i markedet er rimeligere. Men nybåtkjøp, blir det ikke neste gang. Det for vi vente til at vi har funnet båten som vi skal ha lengeeeeeeeeeee. Nå med stor båt og stort sett 2 ombord, blir valget trolig mindre båt neste gang. Vi har ikke behov for så stor plass lenger. Men innrømmer at det er deilig med stor plass. Så tiden for vise.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk etter å ha hatt båten avertert i sommer er at det er mange som tror på julenissen i juli.

Er endel som tror at det er krakk i markedet og at bank og namsmann står klar.

Hvorfor gidder man ellers slenge inn bud 20-30% under prisforlangende uten å ha sett båten?

Holder den ikke spesielt høyt i pris heller.

Blir bare lattermild av sånt. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er i hvert fall sikker på en ting: Om man bastant mener å vite hva markedet vil betale for den båten man skal selge, så er man ikke helt vel bevart.

Den eneste måten å finne verdien på, er å vise interesse for de budene som måtte komme, enten med eller uten visning. Dernest bør man være kjapp i avtrekkeren hos den budgiveren med det høyeste budet. Alternativet er at båten ikke blir solg.

Kommer det ikke bud/interesse i løpet av en uke så er prisen for høy. En annen ting som er helt sikkert er at den til neste år IKKE er mer verdt enn i år !

Alternativet blir å beholde båten selv og slå fra seg tanken om salg.....

 

Denne uttalelsen baserer seg på egen erfaring fra en salgprosess som startet våren 2012 og endte våren 2013. Jeg kan røpe at om jeg hadde vært villig til å aksepere et bud jeg fikk høsten 2012(noe jeg ikke var) så var det 10% høyere enn den prisen båten ble solg for våren 2013....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange båter har du ringt eller sett på?

 

Nå skal vi se... sett på:

 

to Monsun 31

2 Mamba 31/311

1 Player 31

1 Rasmus 35

2 Maxi 95

3 Willing 31

1 Bakke 26

1 Viksund Goldfish 31

1 Marieholm 32E

 

Det blir vel minst 14 befaringer det, mens dere andre lå ved svaberget og fisket eller solte dere.

-Og pr. telefon har jeg hatt "hyggelig båtprat" (med seriøs sonderingsinteresse for min del) om

FinnFire 33, Motiva 39, HR 26, HR 29x2, Dufour 31, Forgus 31, Vega 27, Finnsailer 35, Hero 101 og Gladiateur 33

Sikkert noen jeg i farten har glemt. De åpenbare kupp, ble solgt før jeg rakk å komme på visning. Ofte samme dag som annonsen ble lagt ut på Finn. Alt i alt: En stort sett positiv erfaring og nyttig kunnskapserhvervelse. Det har vært på nippet at det ble handel flere ganger under veis. Da har enten selger eller jeg bakket ut av det, etter å ha sovet på det og tenkt over saken.

 

Dilemmaet mitt har hele tiden vært at jeg har en båt fra før som jeg har lagt ned mye svette i, og som jeg BØR legge mer svette i, for å ha en bra båt å selge. Derfor har jeg vel vært i overkant tilbakeholden med å gjennomføre kjøp. Det måtte være godt for at jeg skulle gjøre det.

 

Nå tar jeg med disse erfaringene videre og roer meg helt ned, tar to skritt tilbake og stoler på at jeg finner "min" neste båt til slutt! Jeg vil vite det når jeg ser den. Så jeg har inntil videre gått tilbake til ventelisten for seilbåtplass, og da haster det ikke å skaffe en seilbåt lenger. Jeg tror det passer meg bedre å vente til jeg også har bedre råd til noe jeg virkelig ønsker meg, ikke minst etter alt det nedslitte eller halvgode jeg har fått se.

 

Det gjorde godt å ta den avgjørelsen, og så skifte fokus tilbake til den båten jeg har fra før. som jeg skal stelle mer med og bruke, i alt fra ett til tre-fire år videre!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er i hvert fall sikker på en ting: Om man bastant mener å vite hva markedet vil betale for den båten man skal selge, så er man ikke helt vel bevart.

 

 

Er ikke det som er mitt poeng, men jeg mener bastant å vite hva jeg vil selge for.

Stemmer ikke det med markedet, så har jeg en ypperlig båt et år til.

Og hadde jeg villet selge for 1 mill, så hadde jeg neppe forlangt 1,5? :smash:

Link to post
Share on other sites

Det er en ting jeg har tenkt på:

 

Hva er markedspris? Den er egentlig et matematisk gjennomsnitt av historiske data, en liste over hva mange kjøpere og selgere er blitt enige om.

Det er egentlig ikke nok å vise til en enkelt handel, for at man skal kunne kalle det markedspris. Samme om det er den prisen de ble enige om, det er ikke markedspris før man ser på helheten og et større antall gjennomførte salg.

For markedspris er egentlig en statistisk gjennomsnittsberegning av reelle salg,der gjennomsnittet følger av "de store talls lov".

 

De som har lært om statistikk, kan sikkert bekrefte at man må ha et visst antall ovservasjoner for at statistikk skal fungere.

 

Og selv om man har statistiske beregninger å referere til, har statistikken den egenskap at den aldr - jeg gjentar - ALDRI - gjelder for enkelttilfelle. -Altså IKKE på den måten at gjennomsnittberegningen er egnet til å predikere enkelttilfeller. Det er den gamle misforståelsen at hvis man har slått mynt og kron 20 ganger og fått mynt 20 ganger, øker sjansen for å få kron neste gang. Den statisstiske sannsynligheten for neste myntkast er fremdeles 50-50 for kron eller mynt, for akkurat det kastet - uansett historikk.

 

Markedspris er egentlig akkurat samme type sannsynlighetsberegning: Den gjelder KUN for markedet sett under ett, medregnet alle observasjone som inngår i gjennomsnittet. Det kan aldri predikere, eller sannsynliggjøre, hva neste enkelttilfelle blir.

 

Dette gjelder også for helsevesenet, som gjør denne feilen stadig vekk. De opererer poliklinisk med f.eks. 5% helserisiko for alle pasienter - sett under ett. Men sannheten er også i helsevesenet, at 5% risiko for alle, innebærer for en av tyve pasienter at risikoen er 100%! Tenk gjerne litt over hva det egentlig betyr.

 

Litt akademisk dette her kanskje. Men det eneste vi kan si sikkert, er at hvis det er flere selgere enn kjøpere over en viss tid, VIL prisene falle - men det gjelder bare hvis man tar med alle, sett under ett.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det kan være dumt å forlange for mye. Da risikerer man å tape mer slik en over nevner. Et eksempel:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37500678&folderId=2170815

 

Denne Storebro 40 har ligget på finn i 3 år nå tror jeg. har den lagret på finn og sett på prisen:

 

Sommer 2011: 950k

Våren 2012: 870k

Høst 2012: 750k

Høst 2013: 690k

 

Tipper han hadde fått solgt tidligere til en høyere pris enn det han ber om nå, dersom han hadde satt riktig pris i utgangspunktet. Han har ligger i overkant hele tiden og blir sittende med båten. Men for all del. Kan jo være en som ikke vil bli kvitt den også....

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Er det gratis å ha båten liggende ute på finn.no i 3 år eller. Kjøper ikke den at så mange av båtene som ligger ute, og har lagt ute lenge er "skalkeskjul for konemor". Båt er da dyrt nok om man ikke skal finne enda flere utgifter ??? Om han ikke ville bli kvitt med båten hadde den ikke lagt ute i 3 år, ei hadde han heller justert ned prisen. Tror du treffer bullseye med din tipping her KongKing.


Om noen år når jeg skal selge den båten jeg har nå, så setter jeg en pris og venter til jeg får den. Det kommer ikke til å være en urealistisk pris, men gjennspeile at båten er unik og ikke finnes maken til på markedet. Men den kan sammenliknes med mange av de norske klassiske båtene i saga 32 formatet. Dermed vil den bli prissatt tilsvarende. prisklasse 400-500k

Pruting pr telefon finner jeg meg ikke i.

...

(båten er Hjemmebrygget på et forlenget skrog, men ikke på den måten man ser så ofte .De fleste som ser den nekter å tro den er ikke er bygget på verft)

 

Så du mener da altså at en hjemmebygget båt er verd det samme som en verftsbygget en? Så for deg er CE merking null verd? At noen har testet, tegnet endret, tegnet igjen, testet igjen og igjen og så fått ett godkjent skrog som er bygget for å tåle sin klasse, ikke er mer verd en et skrog som er støpt i en garasje eller i en låve av en person som sannsynligvis ikke engang var fagmann? Å si at ikke du kommer til å sette en urealistisk pris, for så å sammenligne den med en saga 32, er vel strengt talt nettopp å sette den urealistisk i pris?

 

Unik blir ofte brukt i annonsene på finn. Men jeg tenker som så, at dersom ingen andre båtbyggere har valgt å lage en båt med de løsningene som er i din båt. Er det da ett marked for det???

 

Ingen båter har det skroget du har. Tror du da det er bedre elller dårligere en f.eks. Saga 32 skroget??

Link to post
Share on other sites

 

Er ikke det som er mitt poeng, men jeg mener bastant å vite hva jeg vil selge for.

Stemmer ikke det med markedet, så har jeg en ypperlig båt et år til.

 

Så du mener båten skal være værdt mer til neste år enn i år ?

Eller venter du på at "den siste idiot" skal dukke opp og betale det DU mener båten er verdt ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Så du mener da altså at en hjemmebygget båt er verd det samme som en verftsbygget en? Så for deg er CE merking null verd? At noen har testet, tegnet endret, tegnet igjen, testet igjen og igjen og så fått ett godkjent skrog som er bygget for å tåle sin klasse, ikke er mer verd en et skrog som er støpt i en garasje eller i en låve av en person som sannsynligvis ikke engang var fagmann? Å si at ikke du kommer til å sette en urealistisk pris, for så å sammenligne den med en saga 32, er vel strengt talt nettopp å sette den urealistisk i pris?

 

 

Ingen båter har det skroget du har. Tror du da det er bedre elller dårligere en f.eks. Saga 32 skroget??

Det er brukt mye dyrere løsninger en et verft ville ha gjort, samt dyrere og bedre materialer som ikke ville lønnet seg å masseprodusere.

Skroget er som du nevner ja mye bedre en sagaskroget. både stivere og sterkere.alle skott er støpt fast i skroget, til og med hylleplatene i skaper for å unngå skrangling. det meste er vakumstøpt.

CE merking er null verdt ja. det er bare en standard og båten overgår alle kravene.

Tror nok folk som kunne tenke seg en Mørejet kunne ha intresse av denne båten.

Og den er bygget av folk med erfaring både fra båt og glassfiber støping.

Men dette var jo ikke en reklametråd for min båt som jeg ikke skal selge på en lang stund.... Jeg kan heller lage en egen skrytetråd for den om det skulle være av interesse.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette har vært diskutert tidligere eller i andre tråder. Men jeg er altså i markedet etter en litt mindre båt enn nåværende. Surfer på finn til sene kvelder. Etterhvert har jeg dannet meg et bilde av båttype og merke etc. som er aktuelt. De fleste annonsene inneholder ikke opplysninger om alt jeg lurer på. Og det er ikke praktisk å ringe masse mennesker på kveldstid bare for å "mase". Jeg skriver "mase" fordi jeg ikke tar telefonen for å forhandle pris eller avtale visning akkurat i dag. Men kanskje det blir i morgen om jeg får svarene jeg trenger. Og spørsmålene sender jeg i bulletform på "kontakt selger" knappen som er i annonsen. Utfordringen er bare det at 90% svarer aldri....Vil de egentlig selge båten? En båt var attpåtil annonsert uten gyldig telefonnummer. Aldri svar på melding heller. Mitt inntrykk er at mange båter ligger ute på det såkalte markedet uten egentlig å være tilsalgs. Min egen ble solgt etter to dager på finn. Masse skriftlige henvendelser. Et par på telefonen. Alle fikk raske svar på sine spørsmål.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

I serien helt urealistiske forventninger om pris:

 

HR fra 1979 1/2Mill, så koster en ny litt mindre 310 godt utstyrt litt mer enn det dobbelte rundt 1.2 - 1.3Mill.

 

Jeg skjønner godt at vedkommende vil ha så mye for sin fantastiske båt som jo koster flere direktørlønner i 1979. Det er bare at de nye faktisk har blitt billigere. 1979 er faktisk veldig lenge siden. En halv mannsalder.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...