Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Det kan være dumt å forlange for mye. Da risikerer man å tape mer slik en over nevner. Et eksempel:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37500678&folderId=2170815

Men denne båten ser jo helt topp ut. Har du vært og sett på den Kk? Jeg synes faktisk det er rart at den ikke blir solgt for 690`,- Kunne godt tenkt meg en sånn båt, men endel ting som større båtplass må på plass først.

 

Men den er muligens ikke i så god stand som det ser ut som?

Link to post
Share on other sites

Båten er fra 1983 og det kan nok være at ting ikke er helt slik de ser ut til på bildet.

Selv synes jeg løsningen med balkong akter er helt utgått på dato og jeg tror mange i markedet tenker som meg: Enkel adgang og mest mulig dørk på samme plan.

det kan være grunnen til at eldre Storebro ikke lengre selges til priser som kanskje i utgangspunktet gjenspeiler en høy kvalitet, men nå må ned på priser som gjenspeiler alderen.....og kronglete planløsninger.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kikket på den Storebroen jeg også. Sikle, sikle...

 

Men jeg tror det er to problemer med denne annonsen:

1) Litt mye fokus på "høy champagne-glass føring" (ny versjon av begrepet "høy sigarføring" nå som nesten alle har sluttet å røyke)

 

og 2) Man kan kanskje få en elefant til prisen av en hund, men da er det viktig å ha råd til å fore elefanten...

 

Med to store og antagelig tørste dieseldyr i kjelleren, og en veldig tung båt å få opp i fart, tror jeg foringskostnaden

blir bare enda viktigere for det kjøpersegmentet man treffer, etter hvert som prisen gradvis nærmer seg mer og mer "elefant for hundepris"?

 

Men den var lekker tross alderen synes nå jeg, selv om alle bildene av glass og service var i overkant. Jeg tror ikke et slikt luksuskonsept som bildene skal spille på, er noen höydare i dagens marked.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Akkurat "foringskostnaden" er vel ikke det jeg er mest redd for. Det store marerittet med slike aldrende perler vil være motorhavari. Da ryker fort flere hundretusener. Det passer alltid dårlig, spesielt for oss som godt kan ha råd til å kjøpe en slik båt, men som kanskje ikke like lett kan "hoste opp" to-tre hundre tusen til. :ghost:

 

Men Storebroen ser flott ut synes nå jeg. Jeg synes spesielt balkongen akter virker fristende, så der er jeg ikke enig med Vanntro.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På vei mot noe krakklignende? ...

Det begynner jeg tildels å bli enig i, og det er for første gang. De fleste som har annonser på FINN lever i en tro på at de sitter på mer verdi i båt enn reell verdi. Nå begynner etter hvert realiteten synke inn. Prisras på brukt neste år tipper jeg. Da tenker jeg på et større antall, mer omsetning av slike enn det fåtall som idag blir omsatt.

 

Virker faktisk som flere med større båter (35+) og forhandlere av slike allerede har tatt dette mer innover seg enn de med mindre båter.

Noen få forhandlere av slike har catchet det, og selger f.eks innbyttebåter til 20% lavere pris enn det private "ønsker seg" på FINN.

 

Så får vi se om dette har slått til om ett år fra nå.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisras på brukt neste år tipper jeg. Da tenker jeg på et større antall, mer omsetning av slike enn det fåtall som idag blir omsatt.

 

 

Støtter dette. I løpet av sommeren samlet jeg i alt 34 interessante seilbåter som "mine funn" på Finn. Dette er båter mellom 120 k og 300 k.

En gjennomgang nå viser at av disse er 14 satt inaktiv (og to er merket "slettet", der en av disse har lagt ut samme annonse på nytt), bare 4 er merket solgt.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Mange av de inaktive er nok solgt. Sansyligvis også de som er merket solgt.

 

:nonod:

Merket solgt: Sannsynligvis solgt. JA.

Merket inaktiv: Hadde de vært solgt, ville vel selgeren merket solgt, og ikke sette den som inaktiv.

Tror nok de fleste kommer tilbake til våren.

Men det er lov å være uenig. Fakta kommer til våren.

:yesnod:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

På nyere større båter vil jeg påstå det har vært prisras siste 2 sessongene så nå må det snart stagnere, hvis ikke vil jo ingen være så korka at de går inn i dette markedet. Kjøpte selv en båt for nøyaktig 2 år siden til litt i overkant av to mil og i dag ligger den nær 20% lavere. Det nærmer seg smertegrensen når det gjelder verditap mener jeg.

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Det blir vanskelig å selge når smertegrensen passeres, og båt er litt mer luksuseiendel enn f.eks. bil. Antagelig er det mer godtatt å selge bil med stort tap. Det er liksom bare "slik det er". Men med båt er det hele også mye mer valgfritt. Det er vel derfor det tar sånn tid før man får et mer balansert marked vil jeg tro, det er nok mange som fortsatt venter på at det skal "snu". -Det kan jo skje, men jeg oppfatter at det fremdeles er overskudd av selgere. Jeg vet jo ikke noen fasit jeg heller, og smertegrensen er relativt flyttbar den også. Det tar bare lenger tid å akseptere verdifallet enn, som sagt, med f.eks. bil.

 

I det store bildet, mener jeg faktisk at verden er inne i en deflasjon, selv om de økonmiske statistikkene ikke viser dette så tydelig. Men det som faktisk skjer, når f.eks. "gammel gjeld" blir overtatt av det offentlige til 75% av pålydende, er jo en form for deflasjon (Lavere nominelle tallverdi representerer samme gjeldsofrpliktelse - pengeverdien øker, prisene på fast eiendom faller). Men bildet er uklart og ikke entydig, ikke ennå. Jeg tror dessverre at det verste ennå ikke er over, når det gjelder global økonomisk krise. Det tar bare så fryktelig lang tid, og det gjør dessverre vondt.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er mange dårlige tegn i verdensøkonomien, men så spørs det hvor mye det betyr i forhold til båtprisene. Jeg tror vel egentlig ikke at dette nødvendigvis må gi et "krakk". Prisene har gått betydelig ned allerede. Disse prisreduksjonene er ikke noe krakk, men kun en naturlig justering fordi prisene i mange år var kunstig høye. Klart at prisene var kunstig høye når man i 2006 måtte ut med kr 650`for en da 20 år gammel Scand Baltic som i tillegg hadde for liten motor. I dag får du vel en slik Baltic for 250` - 300`, ja til og med billigere. Så vil sikkert mange si at et verditap på 400` er et "krakk". Det er det ikke. Dagens priser er bare tilbake til hva du måtte betale for en slik båt før prisene begynte å gå opp omtrent i 1996-1997.

 

Skulle arbeidsledigheten stige med et par prosent, så kan det selvsagt hende at vi får noen båteiere som må selge. Foreløpig er vi ikke der at folk må selge, men kommer vi dithen kan "krakket" også komme.

Link to post
Share on other sites

Noen annonser blir også merket "Annonsen er utgått på dato" . Men hvis den har et "banner" på skrå over bildet som viser Solgt" eller "Inaktiv", har jeg bare gått ut ifra at dette banneret er noe annonsøren kunne velge selv og enten sette den passiv til senere gjenoppliving, eller merke den solgt før den utløper på dato, for å slippe flere henvendelser?

 

"Utgått på dato" har jeg tenkt betydde at annonsøren sluttet å betale for å ha den der.

Mange selgere velger bare å slette annonsen når båten er solgt, og de er selvsagt ikke med i oversikten min.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Selv om annonsen blir slettet ligger den fortsatt i "mine funn"-listen. Trykker du på den kommer du bare til teksten "annonsen er slettet".

 

De som det står inaktive på er nok folk som ikke har fått solgt og der annonsen har gått ut på tid og det ikke er betalt for visninger lenger. Dette skjer automatisk, og de er trolig ikke solgt.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som det blir priskrakk,, det er for mange som fremdeles tror på julenissen. Kjøpte en snekke høsten 2012. skal jeg selge den i dag taper jeg fort 50% Det verste er at noen avventer samme båt for 100% mer en jeg betalte 2012?

Min oppfordring blir: send en e-post og fortell selger at prisen er milevis over markedspris.

Link to post
Share on other sites

He he, ja det slo meg da jeg så denne annonsen i dag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44409750

 

Da jeg så prisen lurte jeg på om den var gullforgylt, eller om det bare var ny motor, innredning +++ . Det viste seg å være ingen av delene :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvordan prioriterer folk pengebruken.? Spare til pensjon eller andre ting, kanskje på båt?

 

De fleste bruker det på nedbetaling av gjeld, deretter på ferie og reiser. Båt er lavt prioritert.

hvis båtinteressen er stor så burde vel båt kommer høyere på listen... ?

Lite båtfolk med i undersøkelsen kanskje :-)

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nordmenn-prioriterer-ferie-framfor-pensjonssparing-4131634.html

 

Dette viser undersøkelsen:

Hva prioriterer du foran pensjonssparing?

Nedbetaling av gjeld: 65 %, Ferie: 41 %, Reiser: 35 %, Oppussing: 23 %, Fritidsaktiviteter: 20 %, Bil: 17 %, Klær og sko: 15 %, Kulturaktiviteter: 12 %, Restaurantbesøk: 12 %, Sportsutstyr: 7 %, Båt: 3 % , Annet: 12 %I, kke noe spesielt: 12 %

Link to post
Share on other sites

Og ikke bare for de "nybakte". Vi har hatt båten vår i 26 år og har tilbrakt sommerferien i båten hvert eneste å, og det kommer vi til å fortsette med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok, er helt enig.

De fleste yngre som har brukt mange hundre tusen på båt føler nok at ferie = båtferie.

Med stort boliglån, inkl lån til båt (forhåpentlig med lav rente/sikkerhet i bolig) og utgifter til hus og båt ++ så blir det jo betydelige utgifter pr mnd for de fleste.

Bruken av båten bør jo da bli 1.pri foran andre feriereiser hvis man ikke er stinn av gryn.

Verdien på boligen vil jo normalt stige, mens verdien på båten synker nå.

Det er nok det som gjør at mange tenke seg om ang båten.

Er det verdt det, vil vi heller nedbetale gjeld, reise mer, osv osv... .

Hvilken aldersgruppe som tenker det ene eller andre er kanskje usikkert?

 

Tillagt:

 

Lars: Trude og deg er nok slike som mange idag burde se og lære av. Nemlig at det går an å kose seg på sjøen uten nyere båt, maks komfort, høy fart etc etc.. .

Kostnadene blir en brøkdel også.

Desverre så tror jeg de aller fleste ikke klarer og/eller vil det.

Den gang Saga'n var ny så var det som å kjøpe f.eks en Saga 325 idag.

 

Ulempen med deres måte blir vel at det ville blitt veldig lite å tjene for båtprodusentene og FINN. ;-)

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den gang Saga'n var ny så var det som å kjøpe f.eks en Saga 325 idag.

 

Ja, den gang ble den reklamert med som en stor familiebåt, omtrent som en hytte på sjøen! Og på reklamebildene var det en familie på fem. Det eneste vi nå savner er en bakvegg nå om høsten. Så skulle lottoen slå inn med 2mill (det ble bare 30kr. på jokeren på lørdag), blir det en Saga325!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...