Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Er selv på jakt etter båt på 26-27 fot. Har fulgt med på finn i 2 år nå. Mye gammelt og nedslitt til fantasipris. Det som går igjen ofte og gjør at jeg mister interessen er bilder der det ikke er ryddet og gjort klar for salg. Og ikke minst mangel på bilde av motor/motor-rom. Motorrommet forteller mye av hvordan båten er ellers.

Skal ikke se vekk i fra at du kanskje må bite litt i det sure eple og velge mellom pest og kolera for å så legge igjen noen timer egeninnsats.

Selv har jeg kommet dit og kjøpt en båt som sikkert trenger 100 timer arbeid for å komme dit at jeg begynner å bli fornøyd.

 

Finn den med best holdt motor og hvor mesteparten av jobben er kosmetisk. Litt mer koselig å dulle med, samt at mye av tingene kan du ta med hjem i varmen for vinteren og jobbe med.

Link to post
Share on other sites

 

Syns det blir fokusert kun på selgere som ser for seg fantasi priser.

Er endel kjøpere som tror at de kan få båtene slengt etter seg for småpenger også.

 

Har man vært på jagt etter båt i 2 år uten å finne noe rimlig og bra nok.

Kan det være at man ikke er villig til å betale det som er markedspris.

 

Er tross alt ikke alle båtene som ligger til fantasipriser.

 

PS. Jeg skal ikke selge

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har man vært på jagt etter båt i 2 år uten å finne noe rimlig og bra nok.

Kan det være at man ikke er villig til å betale det som er markedspris.

 

Er tross alt ikke alle båtene som ligger til fantasipriser.

 

Veldig enig i dette. Jeg synes faktisk det ligger mye bra ute på Finn, også til en rimelig penge. Dersom jeg skulle handle, så vil jeg absolutt mene at det er nok å velge i.

Link to post
Share on other sites

Veldig enig i dette. Jeg synes faktisk det ligger mye bra ute på Finn, også til en rimelig penge. Dersom jeg skulle handle, så vil jeg absolutt mene at det er nok å velge i.

 

Her må jeg også si meg enig. Jeg tråler jo for tiden Finn for å sjekke aktuelle snekker og ser mye bra der. Selv er jeg jo på jakt etter en passende nybegynnerbåt, altså en som det ikke er altfor mye som må gjøres på for at den skal være sjøklar, og dermed må jeg vel regne med å punge ut med litt ekstra. Men samtidig er jeg litt overrasket over at jeg til stadighet ser på båter som jeg begynner å tankespinne rundt hva jeg ville gjort for at den skal bli slik jeg vil ha den...

 

Jeg er ikke utpreget praktisk (tror jeg), men jeg begynner faktisk å få kjenne på følelsen av at jeg har litt lyst å prøve meg på enklere oppussingsarbeider, så det kan hende at jeg ender opp med en snekke noe billigere enn jeg i utgangspunktet tenkte på...

 

Nå gjelder dette mest innredningen, ikke motor og elektrisk, der er jeg fortsatt helt grønn...

 

Men jeg er fornøyd med utvalget ja, må bare sørge for å ha tunga rett i munnen når jeg til slutt ender opp med å velge båten jeg vil ha! :-D

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solgte selv båt for en måned siden til omtrent den pris den var utlagt for,den første som møtte opp kjøpte den.Før det kom det en del mailer,sms og telefoner med skambud,og den vanlige historien om at den var for dyr.Mine tanker etter annonsering er at mange sikter seg inn på dyrere båter en økonomien tillater,og da er status at selger har priset den for høyt.Anbefaler desse å kjøpe båt som lommeboken tillater:-)

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se vekk i fra at du kanskje må bite litt i det sure eple og velge mellom pest og kolera for å så legge igjen noen timer egeninnsats.

Selv har jeg kommet dit og kjøpt en båt som sikkert trenger 100 timer arbeid for å komme dit at jeg begynner å bli fornøyd.

 

Finn den med best holdt motor og hvor mesteparten av jobben er kosmetisk. Litt mer koselig å dulle med, samt at mye av tingene kan du ta med hjem i varmen for vinteren og jobbe med.

Her er jeg enig me deg. Når jeg kjøpte 85mod Balticen så jeg etter en bra og nyere motor, aktertruster samt øvrig elektrisk og mekanisk av nyere dato og kurant merke. Båten vi kjøpte har mangler javisst og det går endel timer og noen små tusenlapper. Og bildene på Finn var ikke bra. Og båten var i bruk og var rotete når vi så på. Men alt utstyr er skikkelig bra og dyrt. Sparte jo da minimum noen titusner av kroner i forhold til andre. Skjønner jo at står valget mellom to like båter så velger man den som ser penest ut. Men ofte må bør man vektlegge Potensialet til båten mer enn glansbilder på Finn.

Link to post
Share on other sites

Må understreke at jeg ikke kommer til å velge båt bare på bakgrunn av fine bilder! :smiley:

 

Men er samtidig avhengig av å få et visst inntrykk av tilstanden før jeg går videre og avtaler å se på båten, spesielt hvis den ikke ligger på Nesodden eller i Oslo! Siden jeg ikke har bil er ikke lysten veldig stor til å for eksempel ta toget til Drammen for å se på en snekke der hvis det eneste bildet som ligger ute er av båten fortøyd ved brygga...

 

Flere virker heller ikke veldig interesserte i å selge, jeg ordlegger meg normalt sett helt greit, og sender ofte en kort forespørsel for å høre om båten fremdeles er til salgs og gjerne med et par andre spørsmål i tillegg. Jeg har flere ganger ikke fått noe svar i det hele tatt, men ser at annonsen fortsatt ligger ute. Det er ganske irriterende...

 

Tidligere i denne tråden nevnte jeg en båt som lå til salgs uten motor (fikk rådet å ikke gå videre med det, selv om båten så strøken ut). Vedkommende svarte meg aldri, og det er flere uker siden, men for et par dager siden kom det opp på Finn at den var solgt.

Link to post
Share on other sites

Det lønner seg å ringe om man er genuint interessert, Pequod. Selv prøver jeg å være tilgjengelig på e-post og SMS når jeg skal selge noe, men har en viss sympati for de som ikke gidder også. Har solgt en bil én gang med kun e-postkommunikasjon. Ellers har det utelukkende vært en som har ringt som har kjøpt det jeg har hatt å selge.

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gammelt nytt som ikke var helt riktig og ikke er helt riktig. Båter selges jo, men det er de til god/riktig pris.

Gikk f.eks Fairline Phantom 38 2002 til 1590000,- nettopp etter få dager FINN. Båter til god pris i andre prisklasser har også blitt omsatt. Nå siste uke har det faktisk blitt satt ned prisen og nyannonsert en del.

Link to post
Share on other sites

Det lønner seg å ringe om man er genuint interessert, Pequod. Selv prøver jeg å være tilgjengelig på e-post og SMS når jeg skal selge noe, men har en viss sympati for de som ikke gidder også. Har solgt en bil én gang med kun e-postkommunikasjon. Ellers har det utelukkende vært en som har ringt som har kjøpt det jeg har hatt å selge.

Skal huske på det. Selv bruker jeg hyppig epost i de fleste sammenhenger og er vant til det, særlig i innledende fase. Og det er jo slik at man må registrere seg på Finn for å få telefonnumre, noe jeg ikke har gjort så langt. Selv tolker jeg manglende respons på epost som manglende interesse for å selge. Det skader ikke å svare med en kort epost og gjerne be meg ringe hvis jeg vil vite mer. Tross alt er det nok av båter å ta av...

Link to post
Share on other sites

Det fantes en ord og begrepsforklaring for eiendom som eiendomsmeglere brukte i annonser som Aftenposten trykket for noen år siden.

Må ses = mistenkelig dyrt

Nær Aker Brygge = Vika

Øvre løkka = Foss

Øvre Grefsen = Kjelsås

etc etc

 

Vi skulle laget en slik for båter. Husker noen bilder på finn der det var blomster og levende lys ombord i båten. Skal man slippe stylistene løs så gjør litt arbeid i forkant, dette kunne vært fint for en leilighet, men ikke en båt.

Bildene skal gi et inntrykk av båten, du skal fatte en besluting om du skal investe tid og krefter på å dra it se på den eller ikke. Vis fram alt som er relevant, men klart du må rydde og vaske før du finner fram vidvinkel og lys.

Det må være strøkent, men det er ganske lett, flytt bare rundt på tingene....

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ny motor: Motoren kjøpt ny for 10 år siden, ser nesten ut som ny fremdeles og går bra.

Helt ny motor: Ditto, men installert for inntil 5 år siden.

Nyinnstallert motor: Satte inn en overhalt byttemotor fra 1999 for to år siden.

 

Høstkupp: Vi håper noen liker båten og gir oss prisforlangende fordi de tror dette er billig.

 

Selges langt under markedspris: Vi vet at markedspris da vi kjøpte den, var mer enn det vi kan få for den i dag. Men det får være grenser hvor mye vi skal tape!

 

Vurderes solgt: Vi kommer kanskje til å selge den men bare hvis vi får bestemme prisen, og ikke markedet. Vi kan vente litt til med å selge.

 

Selges høystbydende: Trekkes tilbake hvis vi ikke får i gang en budrunde.

 

Må innrømme:

Er ikke spesielt imponert over meg selv av ovenstående...men jeg gjorde et forsøk!

 

Så får heller noen andre ta tilsvarende oversettelser for kjøpersiden!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det har vært diskutert frem og tilbake dette med at båt markedet er dårlig, prisene må ned osv. Men når en ser på hvordan et salgsobjekt som en båt legges ut på Finn.no, kan en nesten begynne å lure. Flere legger ut elendige bilder som ikke gir rett inntrykk av båten. Det er fult mulig å rydde i båten før en knipser ivrig i vei... eller??? Vi snakker om båter som for en dødelig koster som en bolig, så legges det ut bilder som ikke sier noe som helst :nonod: har sett bilder hvor oppvasken står i en haug, puter og dyner ligger strødd +++ her er det mange som har noe å lære av boligmeglerne som legger ned mye arbeid med å få salgsobjektet til å fremstå som attraktivt.

 

Så har man dette med selgere som er nevnt her... Er med på at ikke alle privatpersoner egner seg som båt selgere, men det er viktig å følge opp når en blir kontaktet. Får man et skam bud, er det bare å la være å svare. Verre er det med en del båtforhandlere som ikke følger opp din konkrete interesse. Har dessverre flere konkrete tilfeller i år, hvor venner av meg står klare med penger, men selger ikke følger opp...

 

Siste eksempelet var en venn av meg som avtalte visning på en båt i Stavanger forrige mnd. Reiste fra Bergen, kom frem til båten, forhandleren var på reise så en annen skulle vise den frem. Båten var ikke klargjort for visning, tom for diesel, og kjøper måtte reise hjem igjen uten å ha testet båten. I dette tilfelle var begge parter enig med det økonomiske, gjenstod kun besiktigelse og prøvekjøring.

Ble ikke båtkjøp i Stavanger, men han handlet ny båt i Bergen, av en som heldigvis fulgte opp.

 

Mitt poeng, er at jeg er overbevist at flere av de båtene som faktisk er rett priset på Finn.no, blir liggende der grunnet feile bilder / dårlig salgsjobb fra selger. Skal en bruke familieformuen på en båt som på Finn.no ligger med 10 bilder og mangelfull info, ja da betenker nok flere seg enn hva man er klar over..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette med dårlige annonser tror jeg kan henge i sammen med at mange er drittlei hele båten når de skal selge den og ikke orker/gidder å legge arbeid i å lage en god annonse. Kan jo også være de som "bare" er lei seg for å måtte selge båten og dermed også ikke orker å lage en ordentlig annonse. Og så er de de som ikke vil selge båten men blir tvunget av kona eller økonomien osv.

 

Er nok en del som er i en eller annen "gi faen" modus, får jeg solgt så får jeg solgt og hvis ikke kan det være det samme eller noe i den dur.

Link to post
Share on other sites

Ny motor: Motoren kjøpt ny for 10 år siden, ser nesten ut som ny fremdeles og går bra.

Helt ny motor: Ditto, men installert for inntil 5 år siden.

Nyinnstallert motor: Satte inn en overhalt byttemotor fra 1999 for to år siden.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Kan vel erindre å ha lest en rundt 50-100 annonser med "ny motor" det siste året på finn. Samtlige maskiner var over 5 år :giggle:

Link to post
Share on other sites

Sett på endel båter siste tiden, men "sitter godt" på gjerdet, har cash til å kjøpe det meste uten å låne noe også, men det er faktisk særs lite som frister. Det er stortsett helt fantasipriser på ting.

 

vært 1 aktuell båt, og prisen var knall skal sies, men den ble rett og slett for liten for min bruk.l

Link to post
Share on other sites

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Kan vel erindre å ha lest en rundt 50-100 annonser med "ny motor" det siste året på finn. Samtlige maskiner var over 5 år :giggle:

Ser akkurat nå på en annonse som sier "Ny motor 2010 (25.000)"...

 

Jaha? Ny motor til 25.000? I en snekke? Særlig.... :smiley:

 

Ny motor i akkurat den båten ja, men ikke NY motor...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motorer så er det noen som kan betegnes som nye selv om de er 20år, mens andre må betegnes som utrangerte i de øyeblikk de produseres, særlig når produsenten påstår at det er Norsk diesel som er dårlig (hvorfor havarerer ikke dieselbilene da ?).

 

En motor består av forskjellige deler hvoran noen slites, noen ruster, mens andre varer lenge. På en overhaling bytter man det som må byttes og motoren går lykkelig i mange år til. Som en kar fra Yanmar Norge sa til meg at den motoren din kan bli 100år, kanskje mye er bytta, men den kan vare evig. Stell pent med den sa han, åpenbart at dette var en mekaniker og ikke en selger.

 

Så ny motor er så mangt. Jeg blir veldig skeptisk når en 2000 modell båt har ny motor, hvordan har de klart å ta livet en motor på bare litt over 10 år ? Da skygger jeg unna.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motorer så er det noen som kan betegnes som nye selv om de er 20år, mens andre må betegnes som utrangerte i de øyeblikk de produseres, særlig når produsenten påstår at det er Norsk diesel som er dårlig (hvorfor havarerer ikke dieselbilene da ?).

 

Du vet vel at ledelsen i Svenske bedrifter ikke komuniserer med sine mellomledere, de som faktisk kan advare dem mot å lansere "dødsdømte konstruksjoner" :lol:

 

Deretter lanserer de teorier som høres ut som de er tatt ut av bøkene til Asbjørnsen & Moe :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel rimelig elementært å sjekke opplysninger om båtene som en skal kjøpe. Motor er vel det dyreste ombord, ihvertfall i en motorbåt, det er naturlig å sjekke tilstand på denne samt årsmodell.

 

Eller er det kikkerne på finn.no som furter fordi det ikke er mange og gode nok bilder, samt opplysninger ikke er etter deres velbehag?

En mail eller telefon (noen bruker det enda) kan avklare det meste, samt mye annen god eller dårlig informasjon.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...