Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Dessverre har jeg ikke 600000 tilgjengelig, og ikke har jeg råd til renter og avdrag på noe lån. Men en ikke alt for gammel Saga 29LS ville vært midt i blinken, vel og merke med Yanmar-motor som den du henviser til hadde.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får satse på Lotto/tipping.

 

Idag er det vel også noen seniorer som planlegger å ha lite/ingenting igjen i arv, og som låner på eiendommen uten nedbetaling. Har ikke satt meg inn i hvordan og hvem som tilbyr slike ting.

 

Mht lån:

Blir vel snaue 2500,-/mnd for et lån på 450000,-/20 år. (Saga 27 = 150000,-?).

Da er ikke litt mer utbetalt i lønn pva mindre skatt, fradrag for renteugifter tatt med.

 

Hvordan folk finansierer båtkjøp er nok litt forskjellig, men tipper de fleste låner med sikkerhet i bolig.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får satse på at arveavgiften forsvinner slik den nye regjeringen har lovet. Da kan det kanskje bli en liten arv når svigermor vandrer? Men hun er seig, klar i toppen og blir 96 om 3 uker. Men en ting er prisen på større båt, alle andre utgifter øker jo også som forsikring, plass i hjemmehavn, drivstoff og gjestehavnavgifter. I gjestehavner kommer vi alltid i billigste gruppe med en Saga27. Nå på høsten betaler vi 150 pr. døgn med strøm på feks. Oscarsborg. Og da har vi råd til andre ting som feks. hummeraften på Oscarsborg til helgen. Da kommer en lokal fisker med hummer som vi får koke på kroa og nyte der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir vel kanskje mer prisnedgang slik jeg "spådde" for et par dager siden lenger opp i denne tråden.

 

Ting tyder jo også på at boligprisene skal ned.

 

http://mobil.bt.no/bolig/Det-kommer-ingen-pa-visning-hos-Helge-Rong-2981961.html#.UlQkC6NuvJu

 

Norsk bolig er det siste jeg ville investert i som en økonomisk investering. Man skal ha et sted å bo, ikke et sted å investere i, og jeg tror boligmarkedet vil bli en dårlig og risikofylt investering herfra, sier Andreassen.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et sitat til fra artikkelen:

 

"- Å få solgt er kun et spørsmål om pris. Man får alltid solgt hvis man er villig til å gå langt nok ned. Får man ikke solgt, har man som selger gale forventninger om hva boligen er verdt, sier Dørum."

 

Dette har vel ganske grei gyldighet i båtmarkedet også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg leste i siste Båtliv at Italmarin i prinsipp frarådet folk kjøpe båter som har gått mer enn 600 timer. :rolleyes: Hvis det blir den vanlige oppfatning er det jo i praksis en stor andel usalgbare båter der ute. Men Italmarin lever jo av å selge båt, så da har de jo en annen agenda....

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når de fleste er sikre på at prisen går opp i fremtiden, på kort eller lang sikt, synes de fleste det er lurt å kjøpe før man selger. Man kjøper før prisen blir høyere, og gir seg god tid med å selge fordi det bare kan "bli bedre".

 

Når man så kan konstatere en reell prisnedgang, er det mer frykt enn grådighet som styrer. Jeg tror det kan sies så enkelt, men brutalt.

Da vil flertallet "vente litt til" med å kjøpe, mens man legger ut det man har for salg. Noen gjør det for å se hvordan det går før man binder seg til flere eiendeler. Og så får man ikke solgt. -Da er det privatøkonomien og kjøpelysten som må balanseres mot hverandre. Da vil de fleste vente og se det hele an. Kanskje la båten ligge for salg før man kjøper. Og så lenge prisene faller, blir det flere og fler som holder igjen det eneste som kan få prisene til snu: At antallet kjøpere øker.

 

Dette er enkle mekanismer når man ser på oss mennesker som flokkdyr. Summen av flokkens handlinger danner trenden, selv om individuelle avvik eller sjeldenheter kan være "unntak som bekrefter regelen" - eller tendensen.

 

Samtidig er det andre faktorer som spiller inn utenom markedsdynamikken. For båtkjøp kan god økonomi generelt gjøre at man ikke er så redd for kostnaden, så lenge man ser det som forbruk. Men tidligere, frem til sånn ca 2008-2009, har man jo også opplevd båtkjøp som en god investering.

 

Den manglende aksept av at man "taper" på å selge, har holdt mange igjen og bidratt til å holde prisene man forlanger i hevd. Et usunt marked med masse prutting og sleipe salgstriks. Men det kommer til å løsne mer, før eller siden, Og jeg tror nok mye prisfall allerede er tatt ut de siste to-tre årene. Det jeg ikke vet, er om kanskje vi har en utforbakke til å takle, slik jeg har nevnt i en tidligere melding. Jeg er veldig spent på akkurat dette.

 

Enten får vi: 1) En gradvis utflating av FARTEN i prisfallet de siste par årene - og det blir en gradvis normalisering der båt går fra å være investeringsobjekt til rent forbruk (og ganske dyrt forbruk for de som deler kostnadene på antall bruksdager). -Eller 2) Jeg frykter at vi har igjen et bratt prisfall til. Det vil da bli mer selektivt tror jeg, ved at Dyre objekter også faller mer dramatisk i pris enn hittil. Det kan gjelde både lavpris-segmentet av gamle modeller av dyre merker, og mer generelt for høypris-segmentet der det handler om båter som er store og dyre, uansett merkenavn.

 

Når det gjelder boligpriser, er det en del andre faktorer som avgjør:

Bolig skal man ha, båt kan man velge om man vil ha.

Mange velger å eie, fremfor å leie, fordi det hittil har vært lønnsomt. Ikke så mye på grunn av prisstigningen. Prisstigningen er vel like mye et resultat av nedenstående faktorer:

 

Man har blitt kvitt en del formueskatt, for eksempel, ved å eie boligen, da man automatisk får redusert skattbar formue med 2/3 ved å legge formuen i boligen.. Og jeg tror det finnes en del arvinger som har valgt å arve objektet (hytta, huset, evt. båten) i stedet for å selge det, fordi man da har hatt en viss mulighet til å sette verdien lavt og dermed spare arveavgift, i stedet for å cashe inn salgsverdien og betale avgift av det faktiske salgsbeløpet.

 

De sistnevnte faktorene er ikke ubetydelige for markedsutviklingen, fordi tilpasning både til arveavgifter og formuesbeskatning blir gjort av veldig mange. Så nå som dette skal forsvinne med nasjonens nye regjeringsløfter, slik de ser ut pr. i dag, spår jeg at vi allerede har rundet toppen av boligpris-spiralen - eller at vi når den om ett eller to år.

 

Når det gjelder båter, er det dessverre bare en vei: Ned, ned, ned. Dette blir ikke bedre med tiden, hvis de som har lånt til dyre båtkjøp må innse at sikkerheten (som oftest pant i egen bolig, vil jeg tro) faller i verdi.

 

Når reell verdi av eiendommene faller, mens det beløpet man skylder banken blir tyngre og tyngre å betale, er det et kjennetegn på god, gammeldags deflasjon.

 

Jeg liker ikke å være negativ, men noen må vel si dette. I hele etterkrigstiden, nesten 50 år, har snart tre generasjoner skodd seg på "rotteracet": Inflasjon, prisstigning, synkende kroneverdi og lettere nedbetaling av lån etter hvert som tiden gikk. Noen små dipp har det vært, på slutten av 70-tallet, begynelsen av 90-tallet, omtrent ved årtusenskiftet, og nå. Og "tidsklemma" er ett resultat, og en del av det dette faktisk har kostet. En annen kostnad er et vanvittig forbruk, på bekostning av naturen og en hel fremtidige generasjons evne til å sette næring etter tæring.

 

Slike svingninger følger pussig nok antallet solflekker, som har en variasjonsperiode på ca 11 år. Jeg husker ikke om det er en topp eller dipp vi har i solflekkantallet nå, men jeg tror det går mot økende solflekkaktivitet igjen. :pray:

 

Beklager (for) langt innlegg, for de som er mer komfortable med twittermeldinger. :saint:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg leste i siste Båtliv at Italmarin i prinsipp frarådet folk kjøpe båter som har gått mer enn 600 timer. :rolleyes: Hvis det blir den vanlige oppfatning er det jo i praksis en stor andel usalgbare båter der ute. Men Italmarin lever jo av å selge båt, så da har de jo en annen agenda....

Men makan til latterlig råd. :thumbsdown: Blir jo som å si at en båt er utslitt sånn omtrent etter 6 år. Ikke så mye tess de båtene de selger da. :giggle:

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propell;

Enig i det meste du skriver her over.

Under en korreksjon i huspriser vil båtmarkedet lide.

Jeg kan ikke se hva som nå skal drive husprisene videre.

 

I tillegg kommer alle de andre faktorene som er nevnt lenger oppe i tråden. Ref Billige flyreiser bobil etc. Folks ferievaner er i endring. Jeg har det slik selv. Tidligere var det båt båt båt, noe annet ble helt usannsynlig. Og båten var som investering nærmest som eiendom å regne. Hadde man litt peiling så var det faktisk også mulig å tjene en god slump penger på båt og båtbytter. Nå derimot er båten investeringsmessig mer å se på som en bil med ditto verditap. Og da gjør man seg noen tanker. Hvor mye er båtlivet egentlig verdt? Hvor mye kapital bør man legge inn i båt? Hva annet ønsker vi å gjøre i fritiden? Forhandlerne melder nettopp at båtsalget er best for små båter daycruisere etc. Markedet for store dyre fartøy er dødt.

Link to post
Share on other sites

Husprisene skal opp opp og atter opp. Det er først når folketallet og urbaniseringen slutter å stige prisene vil falle. Massearbeidsløshet kan bidra, men de færreste vil flytte ut av trengselen, så effekten blir liten av dette.

 

Hva som skjer med båtprisene er noe ganske annet, man trenger nemlig ikke båt, det er rekreasjon (yrke er noe helt annet). Med billig fly til Middelhavet og et kjempetilbud av leiebåter er det klart at menge velger å leie båt.

Samtidig har folks evner og ønsker om å gjøre ting selv gått nedover. Derfor må man ofte regne utgifter til vinteropplag, konservering, stoffing, polering etc. Totalt sett er det blitt veldig dyrt å holde båt. Det er fort vekk mange ganger dyrere enn å leie båt i Middelhavet noen uker som sommeren. Man er garantert sol og varme, noe man ikke er her.

 

Effekten er at det blir stadig vanskeligere å selge båter, både brukte og nye. Det blir heller ikke bygget særlig mange nye båtplasser. Det kan nok også bidra til at båtsalget ikke er så bra.

 

Fortsetter dette kan det kanskje bli mulig å få plass i Skjærhalden eller Marstrand en sommerdag også.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Fint å se at mange legger ut meninger/analyser her. Men synes å se at for flere er det mer et ønske om lavere pris, enn en kvalifisert analyse som gjøres.

Er helt enig i at den generelle økonomien påvirker båtpriser mer enn bolig og bil som de fleste må ha. utover det mener jeg at været også er viktig.

En som tror at det største prisfallet er gjort.

Link to post
Share on other sites

Fint å se at mange legger ut meninger/analyser her. Men synes å se at for flere er det mer et ønske om lavere pris, enn en kvalifisert analyse som gjøres.

 

En slik dybdeanalyse er ganske vanskelig å lage, det vil kreve innsamling av mye statistikk og mye intervjuer. Analyse er pr def tilbakeskuende, vi ønsker å predikere framtiden, det er enda vanskeligere. Du kan selvsagt fremskrive trendanalyser og bare steppe kurvene framover i tid langs deriverte. Det gjøres av mange økonomer. Eller du kan lage en modell i hodet av hva som påvirker prisene og se hvilke endringer i samfunnet som skjer og hvordan disse vil påvirke båtprisene.

Dessuten kommer den psykologiske effekten av mange heller beholder sin gamle båt enn å tåle et smertelig tap. Alt i alt temmelig komplisert. Og ikke nok med det, været spiller inn. Riktignok ikke i Middelhavet (der et det alltid bra), men her hjemme.

 

Nå skal det sies at mange av oss ønsker lavere pris. Når en over 20år gammel svensk båt koster ofte mer enn halvparten av en litt mindre ny så vurderer man jo den nye.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Tydelig at ikke alle trenger å selge nei... Har prøvd å få litt info om en båt der eieren er gått bort. Selges av sønn. Prisen er ikke langt unna der den skal være så har ikke så mye som nevnt penger. Bare kommet med enkle spørsmål, jeg må ha svar på før jeg eventuellt tenkte å krysse landet for å se på båten. Men nei. Får ikke svar på en dritt. Ikke hva utstyr som er i båten, ikke bilder av motorrommet. Sendte første forespørsel 23 Juli, stillte en del spørsmål. Fikk svar på ca 50 %. Sendte spørsmålene på nytt. Fikk ikke svar. 28 August sender jeg en ny mail med samme og flere spørsmål. Han svarer da kun på ett av spørsmålene, jeg prøver igjen, men ingen svar. 19 September sender jeg nok en mail. Har enda ikke hørt noe:?! Ikke vært med på værre...

 

Uff frustrert :confused:

Link to post
Share on other sites

Prøv en telefon :-)

Det er sikkert en god eller dårlig grunn til at han ikke har besvart deg slik du vil. Utrolig hvor hyggelig og imøtekommende folk egentlig kan være når du snakker med dem :-)

 

Har ringt jeg Oteren og sendt sms og ringt en gang til, fått beskjed om å sende mail...

 

"Hei, har prøvd å ringe deg. Har noen spørsmål ang. båten du har til salgs på finn.no"

"Fint om du sender meg en mail"

 

Jaja, har vel nok båter, så får vel heller ta meg sammen å selge litt før eg fortsetter å kjøpe... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Virker som båtbytting er blitt ganske vanlig ja.. Åpner jo mange nye muligheter i et litt tregt marked!

 

Vet ikke om dette er et innbytte, men denne annonsen ble lagt ut i våres:

Aphrodite 36

 

Og annonsen går så ut på dato, hvilket jeg har tolket som at den er usolgt. Så kommer samme båt tilbake på Finn til nøyaktig samme pris som i vår, denne gang er det en forhandler:

 

OKTOBERKUPP: Aphrodite 36 - Sjelden havkrysser! - Godt vedlikeholdt - GI BUD!

Den opprinnelige selgeren har kanskje kjøpt seg ny båt og brukt den usolgte seileren som innbytte. Skal bli spennende se om en litt mer spenstig salgstekst gjør noen forskjell med samme pris. Forhandlere har ofte flere muligheter til å selge (og er sikkert også flinkere selgere). Det er nå flere bilder og etter min mening evner forhandleren å fremheve båtens detaljer bedre, både i bilder og tekst.

Men 1500 timer på originalmotoren fra 1985 er vel (ikke umulig, men) kanskje i minste laget?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Denne her er ikke bare gullforgylt, tror den må være hakket ut av massiv barre. ..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43897620

 

Nærmere en million for en relativt trang seilbåt fra 1980, noen bedre?

 

Det er vel et stykke opp til en million, da. 790k er likevel i overkant for en Najad 34.

En Najad 34D som het Golden Orchid var til salgs i vinter, for 275k så vidt jeg husker.

Denne her er vel noen år nyere og mer velutstyrt. Kanskje de kan få noe mellom 350-400k for den?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...