Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Så finnes det også noen enfoldige idioter i kjøper-leiren som tror at "dårlige båttider" betyr at alt skal være tilnærmet gratis. Etter å ha solgt rib`en på hytta i slutten av august sitter jeg noe lattermild tilbake når jeg tenker på noen av henvendelsene. Nybåtprisen i 2010 var ca. 800.000 og jeg solgte den for 550.000. Henvendelsene var faktisk mange, og fikk flere "seriøse" skambud i prisområdet 150-250.000. Når jeg avslo disse var det enkelte som brukte lang tid på å informere meg om at det var jo var "kjøpers marked" og at jeg skulle være glad det var kjøpere til båten i det hele tatt :lol::clap: . Med litt mer edruelighet i begge leire kommer nok båtmarkedet i balanse igjen.

Nå er det jammen på tide å heve nivået på språkbruk på dette forumet !! Man kaller da ikke folk for idioter, selv om man får et lavere bud enn man ønsker seg. Samtidig er jeg så lei av å se at man bruker skambud om lave bud. Ett bud er vel ett bud. Dersom det er for lavt, går det vel an å svare budgiver på en hyggelig måte og ikke bli sur for at han ikke ga høyt nok bud. Husk at en fugl i hånden er bedre enn ti på taket. Skjerp dere !

Link to post
Share on other sites

Å komme med ett bud langt under prisantydning kalles ett "skambud" uansett om man liker det eller ei.

 

Nå er vel ting gjerne litt sitvasjonsbetinget?

Hvis en båt ligger til salgs for en fornuftig pris alt tatt i betraktning så er ett bud på halvparten av prisen ett skambud.

Hvis prisantydningen er hinsides derimot, så vil jeg ikke kalle ett bud milevis under men fornuftig i forhold til hva som selges for ett skambud.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte båten for en uke siden og fikk bud på under halvparten av prisforlangende. :lol:

Fortalte pent at hvis det var det markedet ville gi, ville jeg heller gi bort båten til mine sønner.

Annonsert pris var 230.000,- og jeg fikk 180.000,- pluss en RIB med en nyere 6 hk motor.

Ang bilder så tok jeg masse ryddige "mannfolkbilder" som viste tilstand, men det ble ikke fart i salget før rederinnen stasjet opp bildene med puter, lykter, tepper og lys.

 

Vi kan tro hva vi vil, men det er nok kvinnfolka som bestemmer mest i en slik prosess :giggle:

 

Lars O

båtløs og på jakt

Link to post
Share on other sites

Vi kan tro hva vi vil, men det er nok kvinnfolka som bestemmer mest i en slik prosess :giggle:

 

Lars O

båtløs og på jakt

 

<OT avsporing mode> = ON

 

Dette er WAF - kvotienten (Wife Acceptance Factor) - velkjent begrep den gang vi gutta demonstrerte manndom, symbolisert med antall Watt i stereoanlegget. - Men hvis det ble for svære greier og påvirket konas møbleringsambisjoner ( hennes måte å demonstrere sin kvinnelighet må vite), da kom WAF-kvotienten inn i bildet. Når vi gutta diskuterte forskjellige Watt-styrker ("dæv... - 2x100 Watt!!! sier du det - og det er sinus, og ikke peak???? - -Men hva med WAF-kvotienten da? Holder den?")

mimre, mimre....

 

<OT avsporing mode> = OFF

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare tiltre at damene bestemmer mest, men faktisk barna også. Mine barn påpeker og finner detaljer som jeg overser. Mens jeg står på hue inni motorrommet og snakker med kjølsvinet og skroggjennomføringer ser de atter helt andre ting. De er opptatt av å bo ombord, de har jo tilbrakt hele barndommen sin ombord i sommerhalvåret. Vi har jo vært å sett på båt i dag også.

 

<OT>

Ad. Stereo så har rørforsterkere veldig høy WAF, glødingen inni appelerer til damer. Nesten så de vil tenne for glødespenningen bare for syns skyld.

</OT>

Link to post
Share on other sites

Å komme med ett bud langt under prisantydning kalles ett "skambud" uansett om man liker det eller ei.

Jeg skjønner ikke den moralske affekten av mange innlegg i denne tråden. Hvis du legger ut båten for åpent salg på Finn.no må du finne deg i å møte kjøpermassen der. Mange av kjøperne har ikke nok penger eller vil ikke bruke så mye penger som du ønsker for båten din. Da er det jo bare å si "nei". Men man må akseptere at spillet går ut på at kjøper vil få best mulig båt for minst mulig penger uten å føle så stor moralsk indignasjon.

 

For all del: hjelper det på skuffelsen å kalle et uakseptabelt lavt bud for skambud så gjør det gjerne.

Link to post
Share on other sites

Tidligere (før elektroniske medier) foregikk fastsettelse av markedspris gjennom auksjoner, der alle kjøpere var til stede samtidig, i samme rom. Pluss skuelystne som trengte underholdningen, og kanskje også noe å snakke om i bygda etterpå.

 

Man avklarte prisen ved å by over hverandre til den som ga best pris, sto igjen alene. Det kunne være litt sosial status over det å stå igjen med høyeste bud, i hvertfall var man den "minst kjipe" der og da. Og det var en viktig faktor å ikke miste sin respekt fra andre.

 

Så kunne det hende at ingen bød høyere enn utropsprisen. Dette åpnet for at de kjipere kjøperne kunne prøve seg med et bud langt under varens verdi, og kanskje få tilslaget på det. Men den som var så heldig å få noe til ranspris, måtte også leve videre med den sosiale skammen. Derav "skambud". Det var før i tiden så nær tyveri man kunne komme, uten å virkelig stjele.

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En båt jeg var og så på ville eier ha ca 300 000kr mer en hva samme båter hva blitt solgt for tidligere , samt forhandler av disse kunne verifisere det jeg sa til selger.

Bydde han endel mindre en annonsert men litt mer enn hva tidligere har blitt solgt for. Han syns tydeligvis dette var skambud??

Det er noen som tror de sitter på gull og priser det deretter, da må de finne seg i å få bud som har fornuft mot dagens marked.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, det burde også være noe som het "skampris".

En fornuftig måte for selgere som er usikre på hva båten er verdt, er "Hollandsk auksjon". Man setter ned prisen til noen vil ha den.

 

Men jeg tenker at hvis prisen minus 20-30% er for høy, kan man like gjerne la være å by. Det er på tide at en del selgere stikker fingrene i bakken og justerer ned. Dessverre for dem kanskje, men det skal mye til at høstens lille prisblaff (etter en super sommersesong) er en varig trend. Til våren (eventuelt først til neste høst) blir det veldig trangt i utgangsdøra for mange båteiere, spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan man like gjerne la være å by? Jeg gjorde det, og etter litt forhandlinger endte det med at jeg fikk båten.

 

Nei, det tar jeg tilbake. Det er jo slik du beskriver det at prisforhandlinger skal fungere. Og -30% i forhold til "utropspris" er kanskje ganske normalt i dette markedet.

 

Men normalt i de fleste marked utenom arabiske teppehandlere o.l., mener jeg selger skal fortelle mer realistisk hva han skal ha for varen. Vi har ikke noen stor kultur for prutting i Norge og det synes jeg er en viktig del av kvalitetssamfunnet vi bor i. -Men i dagens marked skal man prutte, inntil selgerne blir mer realistiske. Jeg var nok litt for opptatt av det jeg synes normalt bør kunne kalles sømmelige priskrav. Håper vi kommer tilbake dit når både kjøpere og selgere gir mindre skammelige prisantydninger. Uten at jeg dermed ønsker å fornærme noen.

 

Men jeg blir ikke overrasket om den nye prutte-kulturen fester seg i båtmarkedet. Da er det vanskelig å bli kvitt igjen.

Link to post
Share on other sites

Håper han dansken som bruker å være innom her kan gi sin oppfatning om norsk pruttekultur.

 

Selvfølgelig skal det være mulig å prute, forhandle om pris, "snakke ned" objektet eller hva man velger å kalle det for. Men det bør gjøres på en måte som lar selgeren oppfatte deg som seriøs.

De fleste som legger ut noe for salg blir spammet ned av folk som tydeligvis har som hobby å komme med merkelige forslag og bud på absolutt alt som legges ut for salg. Helst i form av 5-6 ords SMS eller epost.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når båten virker umulig å selge for en pris man kan leve med da bør en tenke nytt Mange har fotsyke både opp og ned og da kan bytte med eller uten mellomlegg være en løsning. Er man lei båtlivet kan en jo i prakis bytte båten med hva som helst, motorsykkel, campingvogn eller

hytte i Thailand m/hushjelp

Link to post
Share on other sites

Snakket med en selger i dag.

Hans båt ligger til salgs til ca. 1.600.000,- og har ligget til det siden i våres. Den er rimeligste annonserte båt i dette segmentet.

Det har kommet mange bud, men de har ligget på 1.3-1.4 og det er ikke selger villig til å la den gå for.

Ikke trenger han penger og han kan godt beholde båten(hans utsagn).

 

Jeg stiller meg da følgende spørsmål: Viser ikke dette at markedet ikke synes båten er verdt mer enn 1.4 mill ?

Dernest tenker jeg på dette med at man ikke må selge. Er det ikke slik at når man averterer båten så ønsker man å selge og når "markedet" har sagt hva det er villig til å betale så viser det hva man faktisk kan få ?

Når man dernest sitter på objektet og ikke vil gå med i pris, da har man vel egentlig gitt opp, eller venter man da på et "mirakel" ?

Link to post
Share on other sites

Det er jo noen som aldri finner et egnet objekt, alltid noe som er galt, dersom ikke noe annet er galt kan du være sikker på at det ikke blir noe av fordi han ikke fikk 30% avslag en alltid får i dagens marked.

 

Jeg tror vi er der, det er alltid noe galt med de båtene vi ser på. Nå begynner jeg å skjønne hvorfor man kjøper en ny svensk båt. En ny HR 31 er innenfor budsjett og da kan jeg få alt som jeg vil. Skikkelig motor (grå) og ingen altfor dumme løsninger på varme, instrumenter og mye annet. Blir man særere med alderen tro ? Noen påstår det.

 

På den annen side er det veldig mye penger (jeg satte opp regnskap; frarådes på det sterkeste!!), så vi seiler Sirius en sesong til tenker jeg. Så blir det heller leiebåt i Middelhavet etpar uker.

Link to post
Share on other sites

Hans båt ligger til salgs til ca. 1.600.000,- og har ligget til det siden i våres. Den er rimeligste annonserte båt i dette segmentet.

Det har kommet mange bud, men de har ligget på 1.3-1.4 og det er ikke selger villig til å la den gå for.

Ikke trenger han penger og han kan godt beholde båten(hans utsagn).

 

Jeg stiller meg da følgende spørsmål: Viser ikke dette at markedet ikke synes båten er verdt mer enn 1.4 mill ?

Dernest tenker jeg på dette med at man ikke må selge. Er det ikke slik at når man averterer båten så ønsker man å selge og når "markedet" har sagt hva det er villig til å betale så viser det hva man faktisk kan få ?

Når man dernest sitter på objektet og ikke vil gå med i pris, da har man vel egentlig gitt opp, eller venter man da på et "mirakel" ?

Husk at i Norge har folk god økonomi, sikre jobber, vi har lav rente og generelt sett gode framtidsutsikter. I motsettning til i mange andre land er det her få her som "må selge».

 

Jeg vet om folk som legger ut båten for salg så fort de har kjøpt den. Ikke fordi de egentlig ønsker å kvitte seg med den, men mer fordi de ønsker å vite hva markedet er villig til å betale og for å fange opp kjøpere som er villige til å gi «hva som helst» for akkurat den båten. Nytter lite med skambud til den gruppen selgere.

 

Prisene i Norge gjenspeiler vel prisene i utlandet pluss mva. HK-avgift, frakt, utidsmessig utstyr, slitasje og kompensasjon for små muligheter til å reklamere. Det meste av dette er enkel matematikk, men husk at om du kjøper en 10-15 år gammel båt fra Middelhavet må du fort betale et flertall hundretusen for å oppgradere båt og utstyr til norsk tidsmessig standard.

Link to post
Share on other sites

har skrevet dette tidligere også

man legger båten sin ut til en pris som man mener er riktig, iberegnet en margin

som man er innstilt på at man skal la seg "presse" ned til.

f.eks 220' og at man lar den gå for 195'.

Dersom ingen vil gi 195 - så blir konklusjonen at det er den verdt for meg selv, og da lar man ganske enkelt være

å selge - parkerer tanken på å bytte og i mange tilfeller oppgraderer den gamle.

Tror dette gjelder for litt eldre folk med god økonomi , som har hatt opptil flere båter,

og som er friskmeldt for den intense - vil ha nå! og 3 fots syken.

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om noen år når jeg skal selge den båten jeg har nå, så setter jeg en pris og venter til jeg får den. Det kommer ikke til å være en urealistisk pris, men gjennspeile at båten er unik og ikke finnes maken til på markedet. Men den kan sammenliknes med mange av de norske klassiske båtene i saga 32 formatet. Dermed vil den bli prissatt tilsvarende. prisklasse 400-500k

Pruting pr telefon finner jeg meg ikke i. Dersom noen ikke vil komme å se båten før de skal diskutere pris kan de heller ringe noen andre.

Tror likevell jeg blir kvitt båten meget enkelt da den appellerer til båtkjøpere med erfaring som vet å sette pris på kvalitet og egenskaper heller en design og styling.

Jeg foretrekker å vente på den "rette" kjøperen som ikke lager kluss i etterkant av et salg.

 

(båten er Hjemmebrygget på et forlenget skrog, men ikke på den måten man ser så ofte .De fleste som ser den nekter å tro den er ikke er bygget på verft)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...