Jump to content

Konvertering fra vannjet til drev


tsb

Recommended Posts

Har en Avanti 31 offshore som tidligere eier har påbegynt instalasjon av vannlett aggregat.

Opprinnelig har båten vert en race båt med utenbords motorer på brakket.

Det har blitt skåret ut en bit av skroget/akterspeilet til instalasjonen av vannjet.

 

Min agenda er å rigge med en mercriuser 7.4l og bravo 1 drev.

 

Utfordringen er da med min begresede kunnskap om båt bygging... Hvordan tette hullet???

 

cimg1547.jpg

 

Er i besittelse av biten som har blitt skåret ut. kan denne benyttes eller må hele akterspeilet bygges nytt.??

 

Gode råd ønskes.

 

18022011303.jpg

Link to post

Dette kan jeg ikke fryktelig mye om, men jeg tenker at det er lite å plaste på på innsiden av motorrommet. Hvor lange er flatene fra kuttflaten til de lave skottene på hver side av motorrommet? Kan de skottene tas bort? Det er viktig at dette blir skikkelig bra - det er jo en relativt vesentlig del av skroget dette her :smiley:

 

Hva tenker du om motorfundamenter her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei og velkommen.

Du kan fint benytte deg av biten som er skåret ut. Skru den fast med noen finerbiter fra utsiden. Sentrer biten så åpningen etter sagsnittet blir likt, eller at biten blir liggende riktig i forhold til bunn/hekken. Tett sprekken utvendig med finerplate. bruk billig 6 mm. Bland polyester og herder og hell det i sprekken samtidig som du presser inn tynne biter av vannfast finer. Til å fylle sprekken med polyester, kjøper du store sprøyter på apoteket, få også med en grov sprøytespiss. Få tak i en mal til mercruiserkåpen, så du kan se hvor du slipper å tette sprekken i hekken. Husk på varme når du limer min 15 grader.

 

Når polyesteren er herdet, sliper du en fals med bredde ca 10 cm ut til begge sidene for den limte sprekken. Falsen skal gå fra ferdig flate utvendig polyesterskrog til finerinnlegget i skroget ved sprekken. Bygg så opp tykkelsen med polyester og glassfiberduk til rett tykkelse på eksisterende skrogflate både utvendig og innvendig. Nå er skroget styrkemessig helt igjen. Gelcoat laget utvendig må bygges opp likt med eksisterende lag på hekken, og da så gjevnt og flatt som mulig. På innsiden kan du enkelt rulle det på med ett par strøk.

Link to post

Takker for velkomsten og innspill...

Skall komme sterker tilbake med mere detaljerte bilder og mål under veis i prosjektet.

Godt at "avkappet" kan brukes.

Med tanke på støpe prosessen og antall cm som bør plastes på ny er jeg nok nødt å støpe nye skott.

Avstanden mellom disse er idag ca 63 cm om jeg husker riktig blir vel trangt å klemme ned en 8'er der.

Tanken var å tette hullet først så finne optimal plasering av transom og drev, deretter tilpasse motor labber i riktig posisjon.

 

Tror det er ca 10 cm fra kanten på hullet til skott.

Hr vurdert å fjerne disse skottene sammt innerste finer plate i laminatet da denne ikke ser ut til og passe for transom den dekker jo ikke helt ned.

akterspeilet er i tilleg fullt av hull etter motor brakett så et friskt lag med finer kan vel ikke skade... Dette burde kansje vert gjordt utvendig også???

 

venter i spenning på varmere ver så støping kan påbegynes. har ambisjoner om Gøtakanal i Juli måned så ingen tid å miste :flag_sw:

 

Tenkte kanskje å lage en egen tråd med fremdriften av selve båt bygget hvis det er av interesse.

 

18022011304.jpg

Bedre bilde av avkapp kommer..

Link to post

Jeg har selv brukt 450 grams duk. Tror du ikke skal bruke over 600 grams.3 lag 300 grams duk er like sterkt som ett lag 900 grams. Hvor godt resultat du får, avhenger av om du gjør jobben riktig! Du må ikke støpe tykkere enn ca 5 mm om gangen på grunn av varmeutviklingen. Tynnere duk er lettere å jobbe med enn tykk duk. Det er viktig at du får rullet ut alt av luft ved støpingen.

Link to post

Jeg har bygd om fra 1 til 2 motorer på en 6 tonns planende båt. Oppskriften for å blende senterhullet etter den første motoren, var å gjøre slik jeg har beskrevet. Kryssfinerplatene er der for å skape avstand imellom innvendig og utvendig skrog, samt å holde avstanden under press ved fastskruing av transomen.

 

For å ytterligere øke styrken på akterspeilet foreslår jeg at du innvendig lager en fals på halve tykkelsen av finer platen med 5 cm overlapp i forhold til eksisterende hull. Du må jo allikevel her gjøre noe for å ha gjevn tykkelse på akterspeilet helt ned til bunnen av skroget.

 

Du må også sjekke hvor tykt akterspeilet skal være for mercruiser transomen. Jeg tror at tykkelsen er som for volvo og da ca 6-7 cm (tror jeg). Kan se ut for meg som om den øverste delen av biten på akterspeilet ditt kanskje blir for tykk, men dette måler du jo.

 

Du nevner at du må flytte sideskottene for å få plass til motoren. Kjenner ikke til motorfestene på den motoren du skal bruke, men jeg bygde mine opp av massivt limtre med innfelt stålplate der hvor motorfestene ble skrudd fast i fundamentene. Mot akterspeilet plastret jeg inn en avstiver opp på akterspeilet ca 30 cm på hver side av motor fundamentene. Avtiverne gikk 30 cm inn på fundamentene fra akterskottet.

Link to post

Da var materialene på plass

Ble 2 typer 300 gr duk. vevd og "vanlig"

Tenker å legge annenhvert lag med disse.

Til limingen av utskjæringen ble det 2 komponent laminerings epoxy. Så at det var mulig å få kjøpt tomme tuber til silikon sprøye, så lurer på å prøve noen slike.

Tenker det kan vere greit å få litt hjelp til å trykke blandingen inn i fugen.

Sitter nå og titter på binde middel til denne prosessen for å øke styrken i fugen.

valget står mellom :Microbalonger,Talk og Aerosil. Noen som har tanker rundt dette :confused:

Link to post

Da var materialene på plass

Ble 2 typer 300 gr duk. vevd og "vanlig"

Tenker å legge annenhvert lag med disse.

Til limingen av utskjæringen ble det 2 komponent laminerings epoxy. Så at det var mulig å få kjøpt tomme tuber til silikon sprøye, så lurer på å prøve noen slike.

Tenker det kan vere greit å få litt hjelp til å trykke blandingen inn i fugen.

Sitter nå og titter på binde middel til denne prosessen for å øke styrken i fugen.

valget står mellom :Microbalonger,Talk og Aerosil. Noen som har tanker rundt dette :confused:

 

Hei tsb

 

Det en lekker båt du har kjøpt deg. :yesnod:

 

Du har valgt riktig matrialet til jobben. Skal du kjøpe mye Epoxy så snakk med han her. Svas kjemi AS – 63 88 55 00

 

Jeg har brukt bomul i epoxyen for å få den til å bli støpe masse.

 

P2270028.jpg

 

Her har jeg byttet alt av gammelt treverk.

 

Her er det mere Bider fra støpe jobben.

 

Stephen.T.

Link to post

Må jo bare takke for nyttige innspill.

 

Med tanke på at jeg kun har beregnet epoxy til lime jobben og ikke selve laminerings prosessen etterpå blir det nok noen timer i tenke boksen igjenn.

Epoxy er jo mere kostbart en polyester.

Spørsmålet jeg stiller meg da, er jo selvfølgelig. hvordan veier material egenskapene opp mot hverandre?

Har forstått det slik at Epoxy er sterkere en Polyester, men at det også er "sprøere"

Vill jo nødig at dette sprekker opp, og noe vibrasjoner må man jo regene med over tid.

 

Til step

Må virkelig si du får dreisen på Dracoen :thumbsup:

Link to post

Må jo bare takke for nyttige innspill.

 

Med tanke på at jeg kun har beregnet epoxy til lime jobben og ikke selve laminerings prosessen etterpå blir det nok noen timer i tenke boksen igjenn.

Epoxy er jo mere kostbart en polyester.

Spørsmålet jeg stiller meg da, er jo selvfølgelig. hvordan veier material egenskapene opp mot hverandre?

Har forstått det slik at Epoxy er sterkere en Polyester, men at det også er "sprøere"

Vill jo nødig at dette sprekker opp, og noe vibrasjoner må man jo regene med over tid.

 

Til step

Må virkelig si du får dreisen på Dracoen :thumbsup:

 

Den er lett, bruk polyester. Resten av båten er også produsert i det samt at det er letter å jobbe med. Legg på et ekstra lag så har du kompansert for styrkeforskjellen. Det er tykkelsen på laminatet som bestemmer stivheten.

Link to post

Du kan godt bruke epoxy til fastliming av biten, men slip vekk alle rester av epoxy, slik at det kun er sagsnittet som er fylt med epoxy. Det vil si at epoxyen limer kun kryssfineren i hekken. I bunn av båten, har du ikke noe kryssfiner etter hva jeg kan se på bildene, så her sliper du ned hele skrogtykkelsen fra innsiden.

Å bruke epoksy til liming av kryssfineren er jo"overkill", da styrken i limfugen langt overstiger styrken på kryssfineren.

Sagsnittets bredde(antar 2-4 mm) vil ikke bety noe styrkemessig for bruk av polyester til lamineringsjobben under forutsetning av at det ikke blir rester av epoxy andre steder.

Link to post

Står ikke noe om Arbeids tempratur på Polyesteren men det virker som 15 grader er tommel finger regelen.

På Epoxyen er det min +18 grader arbeids tempratur.

Spørsmålet da blir vel om det holder og varme opp lufta inni båten eller om hele skroget må vere gjennom varmt til 18 grader.

Går jo ganske greit å varme opp under presenningen.

Er meldt 11 grader i lufta på søndag så litt ekstra varme da så hadde det forhåpentligvis vert i boks.

Link to post

Står ikke noe om Arbeids tempratur på Polyesteren men det virker som 15 grader er tommel finger regelen.

På Epoxyen er det min +18 grader arbeids tempratur.

Spørsmålet da blir vel om det holder og varme opp lufta inni båten eller om hele skroget må vere gjennom varmt til 18 grader.

Går jo ganske greit å varme opp under presenningen.

Er meldt 11 grader i lufta på søndag så litt ekstra varme da så hadde det forhåpentligvis vert i boks.

 

Etter at du er ferdig med å støpe setter du på noen arbeidslys med passe avstand, ingen ulempe om du varmer lufta også ,men arbeids 500w virker veldig bra.

Link to post

Må jo bare takke for nyttige innspill.

 

Med tanke på at jeg kun har beregnet epoxy til lime jobben og ikke selve laminerings prosessen etterpå blir det nok noen timer i tenke boksen igjenn.

Epoxy er jo mere kostbart en polyester.

Spørsmålet jeg stiller meg da, er jo selvfølgelig. hvordan veier material egenskapene opp mot hverandre?

Har forstått det slik at Epoxy er sterkere en Polyester, men at det også er "sprøere"

Vill jo nødig at dette sprekker opp, og noe vibrasjoner må man jo regene med over tid.

 

Til step

Må virkelig si du får dreisen på Dracoen :thumbsup:

Takk takk. Har brukt en del timer i tenke boksen. :yesnod:

 

Når man skal gjøre en så viktig jobb som du så er planleging og matrial valg viktig.

Jeg hadde bare brukt epoxy på den jobben. Har sent en IM til deg.

 

Stephen.T. :seeya:

Link to post

Er ikke så derven på myter i båt verdenen, men tolker det slik at jeg tryggt kan lime inn biten i skroget med Epoxy og støpe over med polyester senere.

Blir ikke store fuga det meste vill jo bli slipt vekk.

 

02042011384.jpg

 

En nermere titt på biten

 

02042011383.jpg

 

Det yttre laget av laminatet har sluppet fineren.

Dette lagget vil jo bli slipt vekk i støpe prosessen uansett, det som er litt urovekkende er at det samme er skjedd på skroget.

vet ikke ommfanget av dette men tipper det gjelder hele arealet der motorbraketter har vert montert.

 

02042011385.jpg

 

02042011386.jpg

 

02042011387.jpg

 

02042011388.jpg

 

02042011389.jpg

 

02042011391.jpg

 

Vil det vere tilstrekkelig å erstatte det yttre laget med finer hvis det viser seg å være fukt skadet.?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...