Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat

wilma

Recommended Posts

Det er selvfølgelig ingen forutsetning og ha sertifikat for å få konsesjon, så det er vel strengt tatt du selv som bør lese deg opp.

Her er søknadskjema: Sertifikatnummeret er en av de tingene du er nødt til å oppgi for å få konsesjon

Søknad om tillatelse (lisens) for bruk av maritim VHF som hovedstasjon om bord i mindre fartøy – eller for separat nødpeilesender

Rubrikker merket med # fylles ut.

Kategori fartøy #

FRITIDSFARTØY FISKEFARTØY YRKESFARTØY

Fartøyets navn #

Fartøystype

Fartøyets lengde i fot/meter #

Kallesignal 1)

MMSI/DSC nr. (9 siffer) 2)

Selcall nr. (5 siffer) 3)

Fiskeri-/reg.merke

Brt

Byggeår

Eiers/reders navn #

Fødselsdato/organisasjonsnummer #

Nasjonalitet #

Adresse #

Postnummer og poststed #

Treffnr. telefon/mobil #

Annet telefon-/mobilnr.

E-post

Telefaks

Navn og telefonnr. til kontaktperson på land #

VHF-utstyr og nødpeilesendere (EPIRB) – modell/typebetegnelse Annet utstyr; AIS, GPS, NAVTEX, RADAR, SART m.m.

Fast montert VHF-transceiver med DSC

Fast montert VHF-transceiver uten DSC

Håndholdt VHF-transceiver med DSC

Håndholdt VHF-transceiver uten DSC

Utstyr for selektiv kalling (SSFC)/Digital Selektiv kalling(DSC) – hvis separat enhet

Friflyt Cospas-Sarsat nødpeilesender

Manuell Cospas-Sarsat nødpeilesender

Sertifikatopplysninger (kan utelates hvis kun nødpeilesender)

Innehaverens navn 4) #

Type og utstedelsesnummer 5) #

Vær oppmerksom på følgende

Faktura blir sendt etter at tillatelsen er ekspedert. Innehaveren er ansvarlig for årlig avgift, og adresseendringer må derfor meldes til Lisensavdelingen. Også avgift for radiokontroll som gjelder fartøyet er ansvaret til innehaveren – uavhengig av hvem som bruker fartøyet. Maritim VHF bør tydelig merkes med tildelt kallesignal og MMSI nummer.

1. Er det utstedt identitetsbevis eller målebrev for fartøyet eller det er registrert i NOR, skal kjenningssignalet påføres i rubrikken for kallesignal.
  2. Lisensavdelingen tildeler MMSI-nummer til alle norske fartøy med radioinstallasjon. Hvis man allerede har fått det opplyst kan det føres opp.
  3. For eldre analogt system. Eventuelt innprogrammert nummer føres opp. Hvis utstyret ikke er programmert, kan "Ønskes" føres i rubrikken.
  4. Det må være en person om bord som har radiooperatørsertifikat utstedt eller godkjent av norske myndigheter, se lisensvilkårenes § 7.
  5. Kan utelates hvis sertifikatinnehaver er identisk med eier/søker.

Kajakk/kano eller dykkerfartøy og medlemskap i henholdsvis Norges Padleforbund eller Norges Dykkeforbund?

Hvis båten er en kajakk eller kano og eier er medlem i Norges Padleforbund (NPF), eller den er et dykkerfartøy og eier er medlem i Norges Dykkeforbund (NDF), ber vi om at det krysses av i riktig rubrikk under. Dette kan også gi rett til redusert lisensavgift.

– Kajakk/kano og medlemskap i NPF | – Dykkerfartøy og medlemskap i NDF

Undertegnede søker om tillatelse til å opprette og drive radiostasjon om bord i ovennevnte fartøy

Sted og dato #

Eier/reder/bestyrende partreders underskrift #

Blanketten sendes:

For ytterligere informasjon:

Telenor Maritim Radio – Lisensavdelingen

Sone L3e

Snarøyveien 30

1331 FORNEBU

E-post: lisensavdelingen@telenor.com

Telefon: 22 77 43 50

Internett: www.maritimradio.no

Det er selvfølgelig ingen forutsetning og ha sertifikat for å få konsesjon, så det er vel strengt tatt du selv som bør lese deg opp.

Har du noen dokumentasjon på denne påstanden? Tenker da spesielt på hvor du anbefaler folk å lese seg opp?

Slik jeg ser dette så er det krav om at en ombord har sertifikat så lenge det er en VHF. .Har ikke søker selv dette, så må en ha en navngitt person ombord som innehar dette

Det under er hentet i dag fra denne linken og jeg regner med det er gjeldene dokument

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har du noen dokumentasjon på denne påstanden? Tenker da spesielt på hvor du anbefaler folk å lese seg opp?

Slik jeg ser dette så er det krav om at en ombord har sertifikat så lenge det er en VHF. .Har ikke søker selv dette, så må en ha en navngitt person ombord som innehar dette

Det under er hentet i dag fra denne linken og jeg regner med det er gjeldene dokument

bilde

Jeg har en mistanke om at det er en feil i dette skjemaet, feltene for sertifikatopplysninger skal ikke lenger være obligatorisk. Det skal altså være mulig å søke om konsesjon uten at du selv eller andre i familien har sertifikat. Jeg skal sjekke dette med lisensavd.

Den enkleste måten å søke om konsesjon er å gå inn på denne siden http://www.maritimradio.no/lisens/ og bruke elektronisk søknad, der slipper man i alle fall å oppgi sertifikatopplysninger.

Nederst på samme siden kan dere også finne linker til lovverket omkring dette med sertifikat og lisens, se f.eks. her. I tillegg er det også internasjonale regelverk som Norge har forpliktet seg til å følge.

Men at det faktisk finnes et lovverk er nok de fleste i denne diskusjonen klar over, det er det å følge det som er problemet for noen... :giggle:

mvh

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Det slipper en, men en oppgir fødselnummer(11 siffer).. og sertifikatet er vel registrert på dette, sammen med navnet på krabaten som søker vil jeg tro?

Kravet om sertifikat er vel definert i §7 i Forskrift om konsesjon til å opprette og drive radioanlegg om bord i norske skip.?

§ 7.Til radiotjenesten må brukes radiooperatør med sertifikat som er utferdiget eller godkjent av Teledirektoratet, og som viser at vedkommende har de kunnskaper og de ferdigheter som Radioreglementet og den internasjonale standard til opplæring, sertifisering og vakthold for sjøfarende, 1978 (STCW-konvensjonen) krever.Andre kan betjene radiotelefonutstyr forutsatt at de er under kontroll av operatør som nevnt ovenfor.Tjenesten ved stasjonen skal minst være som Radioreglementet fastsetter.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg kan anbefale en Baofeng radio UV-5R fra kina. Denne kan motta og sende på 136-174 og 400-520Mhz. Den koster utrolige 250kr. Bare å trykke frekvensen rett inn for kanal 16 som er 156.8Mhz i en nødsituasjon. Anbefaler også ekstra antenne og klinke, lader for 12V er også fint eller 12 til 220V omformer til lading. Da kan du sende på alle mulige kanaler du selv ønsker. Dette må være rett radio for deg :-)

I kina er lufta tydligvis for alle, dog lit forurenset av ymse radioer og smog :-)

Savner galskapen og useriøsiteten PR båndet hadde, der var det mye pisspreik før mobiltelefonene kom! Og maks effekt var 0.5W så om du hadde lovlig radio kunne du like gjerne rope eller svømme i land!

Det ligger engelsk bruksanvisning på nett, og du kan forandre stemmen fra kinesisk pike til engelsk dame om din mandarin er dårlig :-)

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Jeg kan anbefale en Baofeng radio UV-5R fra kina. Denne kan motta og sende på 136-174 og 400-520Mhz. Den koster utrolige 250kr. Bare å trykke frekvensen rett inn for kanal 16 som er 156.8Mhz i en nødsituasjon. Anbefaler også ekstra antenne og klinke, lader for 12V er også fint eller 12 til 220V omformer til lading. Da kan du sende på alle mulige kanaler du selv ønsker. Dette må være rett radio for deg :-)

I kina er lufta tydligvis for alle, dog lit forurenset av ymse radioer og smog :-)

Savner galskapen og useriøsiteten PR båndet hadde, der var det mye pisspreik før mobiltelefonene kom! Og maks effekt var 0.5W så om du hadde lovlig radio kunne du like gjerne rope eller svømme i land!

Dette er ikke en godkjent radio for maritim bruk, dette er ikke en VHF, og å anbefale den - som du her gjør - for bruk i ev nød, skremmer meg.

Den gir ingen av de fordelene som du kan få med en godkjent VHF radio.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Dette tror jeg ikke er radioen for noen som helst, (muligens med unntak av en som virkelig kan radio kommunikasjon i et nødstilfelle) tror ikke det skal mye til før denne blir en støysender som kan ødelegge mer en den hjelper.

Guest Avmønstret#

§ 7.Til radiotjenesten må brukes radiooperatør med sertifikat som er utferdiget eller godkjent av Teledirektoratet, og som viser at vedkommende har de kunnskaper og de ferdigheter som Radioreglementet og den internasjonale standard til opplæring, sertifisering og vakthold for sjøfarende, 1978 (STCW-konvensjonen) krever.Andre kan betjene radiotelefonutstyr forutsatt at de er under kontroll av operatør som nevnt ovenfor.Tjenesten ved stasjonen skal minst være som Radioreglementet fastsetter.

--------------

Som kun sier at en skal ha VHF sertifikat for å bruke VHF, som vi alle vet. Sier ingenting om at det er en kobling mellom konsesjon og sertifikat.

Denne teksten er jo veldig rett frem til jus å være, skjønner ikke at den kan misforstås.

Guest Avmønstret#

Dette er ikke en godkjent radio for maritim bruk, dette er ikke en VHF, og å anbefale den - som du her gjør - for bruk i ev nød, skremmer meg.

Den gir ingen av de fordelene som du kan få med en godkjent VHF radio.

Selv så treg som jeg pleier å være så leste jeg ironien i innlegget.

Han mente åpenbart det motsatte av hva han skrev.

Guest Avmønstret#

--------------

Som kun sier at en skal ha VHF sertifikat for å bruke VHF, som vi alle vet. Sier ingenting om at det er en kobling mellom konsesjon og sertifikat.

Denne teksten er jo veldig rett frem til jus å være, skjønner ikke at den kan misforstås.

Se heller på paragraf 1:

§ 1.Konsesjonen gir rett til anlegg og drift av radioutstyr til bruk i den maritime mobile tjeneste og maritime mobile satellittjeneste samt radioutstyr for bestemmelse av skipets posisjon.

Den sier at konsesjon gir rett til anlegg og drift. Dvs at du har rett til å ha anlegg, og du har rett til å drifte det, som i praksis vil si å holde det i orden.

Så over til selve bruken, det kaller loven for "radiotjeneste", og til det må man ha sertifikat, som skrevet i paragraf 7.

Ergo så skiller loven klart og tydelig, som naturlig er ut fra alle praktiske hensyn, mellom konsesjon og sertifikat.

Hensikten med skillet er åpenbar, flest mulig båter med godkjent VHF installasjon.

----------------

Der loven prøver å oppmuntre til flest mulig lovlige installasjoner av VHF prøver frekvensrytterne i stedet å skremme folk vekk fra hele greia, jeg skjønner ikke hvorfor. Hva er motivasjonen?

Skal "jeg har VHF og sertifikat" være en lukket losje eller et redskap for å kunne hjelpe flest mulig på sjøen?

Guest Avmønstret#

Hvilken del av internasjonal er det du ikke forstår?

Den forstår jeg godt:

Opp, trælar alle no kring jorda! Opp, de som låg i naud og svolt! Som elding lyser rettferdsorda, det brest i band og slavebolt! Rått og råte opp med rot vi river. Opp træler, no or naud og skam. Kring merkestonga tak vi triver: Fram kamerat! Til fridom fram!

Av herremenn vi inkje ventar, vi visst alt for lenge leit på deim. Vi sjølv i samla fylking hentar oss fred og frelse, fridom heim. Mot røvarane rett vi reiser, og ljos vi krev for viv og born. Med eigen hamar vi no sveisar og sleggar ut dei varme jarn.

Imot oss staten lover smider, av bører blir vi bøygt i kne. Men rikingen har gode tider, og plikt han kjenner aldri til. Alt for lenge låg vi trødd og trampa. No slær vi slag mot ran og rov! Vi rettar rygg som før var trampa,- og så skriv vi vårt samfunns lov.

Arbeidar! Bonde! Inn i laget! I samla flokk vi siger får! Mot sjølve lygna slær vi slaget, til krig mot krigen sjølv vi går! Bryt børsa av!, riv slavebandet! Kom kamerat, ei tid er nær: Ein sommar susar inn mot landet, og vi, vi sjølve våren er.

Arbeidar! Bonde! Støde, sterke vi stemnar fram - om det gjekk seint! I brodden blakrar - sjå! - vårt merke: det manar oss så raudt og reint. Vi samla slær all urett ned, og fengselsmørket, mordarstålet gir rom for broderskap og fred! Til samling då på valen! Siger veit vi, at vi får! Og Internasjonalen skal få sin folkevår! ---------- Beklager. Lot meg friste. Moderator kan sikkert slette.
Guest Avmønstret#

Jeg prøver igjen.

Hvilken del av ordet internasjonal skjønner du ikke?

§ 7 sier at en må ha VHF sertifikat for å være radiooperatør. Altså bruke VHFen, dette vet vi fra før. Dette har ingenting med konsesjon på installasjon av VHF å gjøre.

Ordet "internasjonal" peker på at VHF opplæringen i Norge må tilfredsstille de internasjonale kravene som er nevnt i paragrafen, ergo kan man bruke VHF sertifikatet i utlandet, men det er vel alment kjent?. Fortsatt ingen relevans til konsesjon på installert VHF.

Hvordan tolker du det?

Guest Avmønstret#

Og mer spesifikt så peker ordet til dette:

Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk
6. Tilleggskrav knyttet til radio-, beredskaps-, sikkerhets- og redningsoppgaver, førstehjelp, andre medisinske oppgaver og skipskokk
§ 46.Krav til radiooperatør som opererer i GMDSS-systemet (1) Innehaver av kompetansesertifikat ROC (Restricted Operator's Certificate) kan tjenestegjøre som radiooperatør i radiodekningsområde A1. Kompetansesertifikat GOC (General Operator's Certificate) gir i tillegg rett til å tjenestegjøre i radiodekningsområdene A2, A3 og A4. (2) Kompetansesertifikat ROC og kompetansesertifikat GOC kan utstedes til person som har fylt 18 år, og som har fullført utdanning og bestått eksamen som dekker områdene i vedlegg XI tabell A-IV/2.

Og som du ser så er det her snakk om "radiooperatør", dvs en som har nødvendig sertifisering. Ikke noe om rett til anlegg og drift av radioutstyr, mao konsesjon.

Vi kan vel være enige i at det ville være svært upraktisk om mannskapet på et skip som skal bruke radioutstyr også måtte være innehaver av den konkrete konsesjon til å ha utstyret lovlig installert ombord.

Sertifikat gir rett til å bruke en type radioutstyr, uavhengig av hvem som har konsesjon.

Jeg bruker ofte å trekke parallellen til bil:
Sertifikatet tilsvarer førerkort for bil

Konsesjonen/lisensen tilsvarer vognkortet.

For at en bil skal være lovlig å bruke skal den ha vognkort.

For at radio(stasjon)en skal være lovlig skal den ha konsesjon eller lisens som det nå ofte kalles.

For at man skal ha lov til å kjøre bil må man ha sertifikat av en klasse som tilsvarer den aktuelle bilen.
For at man skal ha lov til å bruke radioen må man ha sertifikat av en klasse som tilsvarer den aktuelle radiostasjonen. (Eller "øvelseskjøre" ved å være under tilsyn av en som har riktig sertifikat).

Med sertifikat kl B kan man kjøre vanlig personbil, kall det gjerne VHF-sertifikat eller SRC
Med sertifikat kl C kan man kjøre lastebil, kall det gjerne ROC "Restricted Operators Certificate"
Med sertifikat kl D kan man kjøre buss, kall det gjerne GOC "General Operators Certificate"

Man trenger imidlertid ikke bilsertifikat for å eie en bil og man trenger ikke VHF-sertifikat for å eie en VHF - men for å bruke.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tja, en kan øvelseskjøre VHF under tilsyn også: "Andre kan betjene radiotelefonutstyr forutsatt at de er under kontroll av operatør som nevnt ovenfor". Paragraf 7

Javisst, akkurat som jeg har skrevet ovenfor:

"For at man skal ha lov til å bruke radioen må man ha sertifikat av en klasse som tilsvarer den aktuelle radiostasjonen. (Eller "øvelseskjøre" ved å være under tilsyn av en som har riktig sertifikat)."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tror dessverre det er en utopi å tro at alle andre lar seg overbevise med dagens praksis.

For det er jo dagens praksis som har skaffet oss dit vi er nå.

Minner om denne (som vi har diskutert iherdig før) ;

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Tusenvis-av-fritidsbater-mangler-nodradio-3007384.html

Jeg tror at dagens praksis er konstruert i en tid før mobile telefoner og sosiale medier over tok alt sosialt babbel og reisebrevene for båtfolket, og der eteren var overfylt.

I dag er det mye bedre plass, man hører knapt ett knyss lenger, og denne nye hverdagen gjør at man kanskje kunne revidert det hele ?

For alle vil jo være tjent med at flest mulig er med i dette sikkerhetsnettet, bare det ikke blir så trangt på eteren at ikke nød samtaler kommer gjennom.

Potensialet på antall enheter i nettet synes for meg å ha stort vekstpotensiale, hvis man bruker rette virkemidler.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...