SandAnker Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 ser ut som du koser deg på tur, fin tråd du har lagd her Link to post
Julie III Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Finn Erik: Hehe. Den er ikke SÅ ille altså. Med maskin blir det nok bra. Får et ok resultat ved å gå over 2 ganger for hånd med Autosol. Takk for tips ang metoden med Turtle. Skal se om jeg finner en bensinstasjon imorgen. Kanskje jeg er heldig... Eureka: Gode råd.. Kjøpte Sanitærveske i dag som jeg tenkte å helle i skåla ved jevne mellomrom. Skjønner ikke hva du gjør på land. Fint vær jo! ;) Ble pizza på meg i kveld, så jeg fikk prøvd ovnen. Den går på gass og jeg ble litt imponert faktisk. Mulig det bare var inbildning, men følte det nesten gikk raskere enn hjemme. Burde vært egen tenner på den slik at man slapp å surre med lighter inni der:) Vinden løyet noe, så jeg rullet opp den bakre delen av kallesjen og hentet frem den rykende ferske pizzaen. Med solen som varmet godt rett inn i båten og utsikt over gjestehavna, tenkte jeg det er lenge siden pizza har smakt SÅ godt:) Etter maten på "nedre dekk" fikk "øvre dekk" seg en god vask. Ble mye pirking på dashbordet og det er ganske mye hundehår i båten jeg vil ha vekk. Høres nesten ut som båten er en rønne, men jeg er nok bare litt pirkete:) Har problemer med å komme til helt fremme i nedre kant av vinduet. Tips fra noen med samme båt mottas!:) Imorgen er planen å vaske litt foran på "soldekket". Må få lagt ut den store solputa slik at jeg får rigget istand midtkabinen til kompisen min kommer mandag. Tenkte ogå jeg skal vaske "akterdekket". Ser mange har brukt neglebørste, men det glemte jeg jo. Fungerer det med oppvaskkost? Ellers har jeg funnet ut at jeg ikke er helt fornøyd med luka ut bak. Glippen nede er for stor og på utsiden er det jo en enorm åpning mellom kallesjen og døra. Er dette vanlig? Blir jo en del trekk.. Ble invitert over i en seilbåt som kom fra Son i dag på litt godt å drikke, men er trøtt som en strømpe så har hoppet i bingen mens vinden feier utenfor. Klar for nye strabaser imorgen. God natt:) Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Innerst ved vinduet er vanskelig. Fille på pinne eller trykkluft kanskje? Vanskelig å si noe om den glippa uten bilde. Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Oppvaskkost fungerer også, og egner seg godt til å få tatt sidene på teakenspilen. Svamp med en fin og en grov side fungerer også. Bare vær varsom med å ikke børste på langs med veden, børst på tvers. Vær varsom så du ikke skurer ut veden mellom årringene. Skånsom vask er det beste. (men her er det nok mange meninger) Uansett, ikke begynn med oljen før du har fått det rent. Hastverk er lastverk. Klønete design på dashbord mot frontvindu kjenner jeg til også. Har samme problemet. Pinne med en fille frempå hjelper. Kanskje tørr fille først for å få løs det som sitter lett, deretter fuktig. Når det kommer til innvendig rengjøring liker jeg å alltid begynne med støvsuger med børstehode, over all. Deretter en godt oppvridd klut. 7 timer til å jobb nå, så er det ut på sjøen. Herlig...meldt 18 grader i kveld. Link to post
BårdK Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Artig tråd det her. Når det gjelder urinstein ville jeg også ha sjekket slangen skikkelig om du ikke allerede har gjort det. Dersom den har begynt å tettes holder det nok ikke med eddik, da bør du heller bytte slange. Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 (redigert) Webcamera fra nettsiden til kristiansandgjestehavn.no. Julie, nå er det slutt på privatlivet :) Morgenstund har gull i munn, kan ikke se at du ligger på alle fire og skrubber dekk! Jeg tar vel ikke mye feil om det er du som ligger på bølgebryteren foran seileren. ahhh jeg vil på sjøen...bare 6 timer igjen.. Redigert 8.Mai.2011 av Eureka (see edit history) Link to post
Thorlyn Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Flott Tråd Julie II Siden cockpit er selvlensende så pleier jeg og vaske med høytrykkspyler helt der framme hvor ikke armene strekker til.. Bare husk og ikke kjør med fullt trykk da. Åpningen under hekkporten er der slik at evt vann også skal renne ut den veien.. Windy har jo disse kjempe hullene der slik at man får inn landstrømskabelen. Lykke til videre på ferden hjem Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 hmm artig, linken til webcamera oppdateres direkte. Her er det bare å følge med på hva Julie gjør på.. Link to post
Julie III Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Oioi!! Hvor ofte oppdateres det webkamera?? :) Morsomt når jeg ser fler har fulgt med enn de som har skrevet også! Slangene til toalettet er renset så godt jeg kunne. Håper dette vil holde... Glemte håndkle hjemme, men i dag prøvde jeg dusjen og brukte tskjorta som håndkle. Veldig glad for at det er ståhøyde i dusjen. Trodde det ville bli mye sprut, men er jo ikke så høyt trykk som hjemme. Deilig å føle seg fresh og fin når frokost og kaffe ble inntatt på nedre dekk i morgensolen:) Har kommet og gått noen båter, og de fleste har trengt litt bistand for å legge til. Blåser en del, og vinden kommer rett fra siden der jeg ligger. Båten bak meg på bildet ble kjøpt i Hvaler, og er på vei nedover. Ikke skrubbet sier du????!!! ;) Jeg har gitt aktre soldekk en real omgang med grønnsåpe og vann. Først spylte jeg godt med ferskvann, så helte jeg såpevann utover og skrubbet. Skyldte godt og lot det renne av seg. Gjentok så samme prosess 2 ganger til, men lot grønnsåpevannet virke en stund før jeg skrubbet. Skylte til slutt veldig godt. Begynner å tørke nå og ser bra ut. Men skulle gjerne sett at fargen forble slik den var våt jeg da:) Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 (redigert) Tror camera oppdateres rimelig ofte. Kanskje hvert 5. min. Du får ringe hjem til kona og be henne logge på kristiansandgjestehavn.no :) Våt teak er pent i fargen det, men når du gir den en kjærlig skvett olje så blir det bra vet du :) Trekker tilbake det om å skrubbe dekk. Du gjør sikkert en famifrå innsats. Angående dusj og baderom. Dersom det ikke helstøpt mellom gulv og vegg på dusjen, se til at fugingen er hel og tett. Vi følger med deg :) Redigert 8.Mai.2011 av Eureka (see edit history) Link to post
Julie III Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Skal bort med søppel nå, så tar meg en tur bort og hilser på samt viser frem Speed Devil. Skal stå der i 5 minutter. Så hvis noen gidder å legge ut bilde, hadde det jo vært moro:) Link to post
onkel_ove Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Hehe...ser du står og poserer med sparkesykkelen din....får ikke legge til bilde, da jeg er på med Ipad. Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Julie III Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Hehe, kan tro jeg følte meg litt dum der jeg sto:) Fant en bensinstasjon og de hadde den blå Turtle flaska Finn Erik anbefalte. Så nå får vi se om den biter på båten:) Blåser ganske friskt her og båten ligger å hogger litt i fortøyningen. Tauverket eieren etterlot seg består forøvrig av helt forskjellige typer med helt forskjellige lenger, så får nok ta en tur til Navigare imorgen... Nå skal det vaskes:) Link to post
Thorlyn Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Glemte håndkle hjemme, men i dag prøvde jeg dusjen og brukte tskjorta som håndkle. Veldig glad for at det er ståhøyde i dusjen. Trodde det ville bli mye sprut, men er jo ikke så høyt trykk som hjemme. Deilig å føle seg fresh og fin når frokost og kaffe ble inntatt på nedre dekk i morgensolen:) Hehe ja jeg nevnte jo at skikkelig dusj er svært behagelig.. bare vent til fruen finner det ut.. da er det ingen vei tilbake Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 (redigert) Forsiktig ned valg av olje. Feil olje løser opp natene dine. Windy anbefaler teknisk hvitolje. Sjekk med Bonus! Skaff deg bungy strekkfisker til fortøyninger Selges av Watski. Redigert 8.Mai.2011 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Julie III Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Det gjorde du Thorlyn:) Men madammen kan nesten stå under springen i vasken, så takhøyden skjemmer bare bort meg:) Har vasket babord side med Super Wash og tok delvis styrbord, men med den vinden som er nå ble det litt kamikazeprosjekt å balansere på dolbord med flaske og svamp i hendene mens båten lugger:) Foreløpig ser det ut som det ble litt skjoldete, men får se når det har tørket skikkelig. Det er lunt og varmt under kallesjen så det er Hærlig å sitte med kaffekoppen i sola og høre vinden løper forbi utenfor. Flere båter har reist, så nå er det bare 5 båter igjen i havna. Var en som gikk ut tidlig i dag fra en plass jeg godt kunne tenke meg, langs moloen rett forut for meg og lenger inn. Men bilen hans står der, så han kommer muligens tilbake. Etter en liten pause nå, skal jeg gå over vinduene i kallesjen med zalovann. Var det aceton eller rødsprit som var bra å bruke på fenderene? Er det fortsatt Jif skurekrem som gjelder for rengjøring av skai? Prøvde Armor All servietter. Sikkert veldig bra for vedlikehold, men ble litt mye gnikking med de små serviettene:) Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Nordwest bruker aceton på ren fille (skiftes ofte) på fendere og fenderlist. Etterbehandle med silikon Link to post
Finn Erik Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 (redigert) Ja.... jeg skrev jo at det ville bli litt skjoldete etter vasken, derfor går du etter med en fuktig klut som er vridd opp med konsentert Turtle supervask i. Tørker så tørt med en microfiberklut umiddelbart etterpå. Små flekker er også utolig fint å ta på denne måten.....Lykke til. Når det gjelder behandling av teak anbefaler jeg deg å ta en titt i denne tråden:Link Se spesielt på en av de siste innleggene jeg har der med en link til Sanøy båtdekk og Teakseal... Redigert 8.Mai.2011 av Finn Erik (see edit history) Link to post
KOB Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Morsom tråd. Fortsett å skrive. Kjenner på følelsen din Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Faxen Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 men med den vinden som er nå ble det litt kamikazeprosjekt å balansere på dolbord med flaske og svamp i hendene mens båten lugger:) Du skulle vært i Drøbak, totalt vindstille i hele dag. Jeg ver bøyemannskap for prøve-VM for 11 MOD (11 meter One design). Det ble kannsellert klokken 14.30 p.g.a NULL vind. Faxen Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Julie III Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 I dag føler jeg at jeg har stått mer i telefonen enn å få gjort noe... Kanskje fordi jeg er relativt sosial og har vært litt for lenge alene:) Skal bli godt å få besøk av kjentfolk imorgen! Forsøkte å gå på med Super Wash slik som Finn Erik beskrev, men det forble sjoldete:( Men dersom jeg kikket nærme etter, virket det som om den hadde løst opp et belegg. Det var det som var skjoldene. Dersom jeg gnikket med Autosol uten vann og tok små partier om gangen, ble det perfekt. Men har slått meg til ro med at det trengs maskin:) Dollbordet ble veldig bra! Fikk lagt på plass solputa og gjort klar lugaren for kameraten min. Veldig behagelig den puta når den er på plass, men er som mange andre her inne har sagt vanskelig å plassere når ikke er i bruk. Polert rekka på styrbord side har jeg også gjort, samt vasket vinduer u kalesje. Vinduene ble ikke bra. Noen som har prøvd Autosol med vann? Har god erfaring med å bruke det på plexi... Avsluttet dagen med å vaske nedre dekk. Lurer fortsatt på om Jif er det beste å rense setene med?:) Link to post
Mossekråke Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 (redigert) Jeg brukte Jif på mine seter, og det ble bra. Satt de inn med en type Vinylfornyer fra Meguiars etter vasken for og tilføre fettstoffer igjen. Hvordan går det foresten med bildene du lovet? Redigert 9.Mai.2011 av Mossekråke (see edit history) Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 bruk vaselinolje på kalesjevinduene. bare søk her på det. Link to post
andersb Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 Du skulle vært i Drøbak, totalt vindstille i hele dag. Jeg ver bøyemannskap for prøve-VM for 11 MOD (11 meter One design). Det ble kannsellert klokken 14.30 p.g.a NULL vind. Faxen Var der og tenkte jeg skulle se på regattaen sammen med venner som akkuratt hadde hentet seilbåt, litt antiklimax kan man vel si sånn seilmessig. til trådstarter, gratulerer med ny flott båt Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 gikk litt fort i svingene her i forrige innlegg. Altså, bruk vaselinolje på kalesjevindu. Det renser skit, sot og annet tull. Samt at det gir tilbake glansen og "fukten" i plasten. Kjøpes på jernia obs bygg etc. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn