Jump to content

Hentetråd: Fairline Targa 34 fra Kristiansand til Drøbak


Julie III

Recommended Posts

Sitter på brygga og tripper. Fått melding fra eier at de fyller diesel i gjestehavna i Kristiansand. Litt sur bris men tanken på at nybåten er rett rundt hjørnet varmer:)

 

Synd det ikke går å laste inn bilder fra verken IPad eller IPhone...

Link to post
Share on other sites

spennede spennende! som å vente på dama når man skal på første date? :)

 

-sitter her i båten på sunnmøre, nyter en kopp kaffi i sola og mimrer tilbake til da jeg kom inn med en seilbåt til gjestehavna i Kr. sand sist sommer.

 

(etter at noen skreiv i den andre tråden om båten din at "i motorommet til Bonus kunne man spise skiva selv om den landa med pålegget ned" har jeg nå ligge med skuresvampen og rengjort... om jeg er skikkelig spinnvill så tar jeg frem pollerkluten og polerer der også)

 

Lykke til med overtakelsen.

Link to post
Share on other sites

Endelig litt ro:)

Etter den 25 kilo tunge kofferten med alskens ting i kom ut på rullebåndet, gikk jeg ned på bryggen jeg har snakket om tidligere i tråden. Det var en steinbrygge og veldig uklart vann. Tok derfor ikke sjansen da jeg så det var ganske grunt rundt. Jeg gikk derfor opp til bryggeanlegget litt lenger nord.

Endelig kom båten i lett bris og duskregn. Dette var det jeg hadde ventet på så lenge!

Vi gikk gjennom absolutt alt (trodde jeg) før vi skilt lag og jeg kunne få min første stund alene med Julie III !!:)

Jeg puttet inn den nye kartbrikken i plotteren, skrudde på Ipadden og justerte forskjellig zoom. Hadde på forhånd lastet ned og lest brukermanualen til plotteren hjemme, så følte jeg kjente den greit.

Føler meg forholdsvis sjøvant, men å sitte bak rattet på min egen 36 foter som jeg har brukt masse penger på gjorde noe med nervene. Spranget fra 24 til 36 fot merkes:)

Jeg tuslet rolig fra kai og midtfjords. Sjekket over alle instrumentene at alt var ok før jeg la båten i plan. I ca 25 kn lå motorene bare å murret bak der.

Jeg fulgte fjorden under broa og inn til gjestehavna i Kristiansand. Båten går nydelig i sjøen:)

Det var god plass i havna så jeg la meg longside langs den ytterste brygga i indre havn. Merket nå at frontvinduet er litt lavt, så dersom man skal legge til med kallesjen på er man avhengig av helt rene vinduer i kallesjen...

Klokken nærmet seg 18 og jeg trengte dyner for natten, så det var ikke mye tid til annet enn å komme seg avgårde.

Jeg fant frem til senteret der Kid ligger, men de stengte kl 18!! Og nå var den 15 min over:( Jeg gikk rastløse rundt og prøvde å finne en butikk. Fant ettervert et kjøpesenter, men de hadde selvfølgelig ingen butikk som hadde dyner! Jeg gikk inn på Teknikkmagasinet, og betjeningen der var snill nok til å sjekke på nett et annet senter og om det var en tekstilbutikk der. Og der var det Kid! Klokken var nå 19:40 og jeg måtte tenke raskt. Ulv I hadde vært så utrolig snill og sagt seg villig til å kjøre meg rundt i dag, men tok ikke sjansen på å miste tid, så jeg spurte hvor nærmeste taxi var.

Jeg så også at de hadde en sparkesykkel, så jeg kjøpte like greit den og raste avgårde. Betjeningen lo fælt og kan ikke klandre de:) Følte meg litt som Pål Ullevålseter jennom gatene i Kristiansand nå:)

Jeg fant taxien og kom tidsnok til Kid butikken. MEN, hadde de dyner? NEIde var utsolgt for sommerdyner! Ikke har den andre Kid det heller sa hun:( Jeg fikk rasket med meg et par pledd, pute og laken. Får håpe det holder i natt.

Etter å ha handlet inn proviant på Kiwien der, tok jeg taxi tilbake til gjestehavna. Sjåføren var en utrolig hyggelig kar fra Kroatia, og ble helt bergtatt da han så båten. "Vil du være med å se på den?" spurte jeg. "Kan jai det" svarte han med store øyne.

Jeg er nå ved det punktet der jeg er stolt som en hane over båten, så det var jo egentlig jeg som skulle takke han for å ville se på den:)

Jeg viste han rundt i båten, og med øyne store som tallerkener kikket han seg rundt og følte på treverket. "Fy fan. Do har det finere her enn jai har det hjemme!". Kan ikke si han la en demper på stoltheten min akkurat:)

"Tusen takk, jai kommer aldri til å glemme dette. Ring mai om do trenger taxi" sa sjåføren før han dro avsted:)

Det begynte å bli sent og jeg hadde ikke spist i dag! Men før matbiten, ville jeg ihvertfall få igang landstrømmen. Jeg trodde det fulgte med overgang på ledningen, men det gjorde det ikke og var bare vanlig stikk i enden. På selve flytebryggen var det ikke vanlig stikk, men det var det på moloen. Ledningen var ikke lang nok, men etter en kort prat med han som lå longside foran meg, var han så hyggelig å flytte seg litt bakover slik at jeg fikk smette inn foran han. Da ble alt ok.

Jeg gikk bort på Hartmanns Brygge? og inntok en bedre middag før jeg var tilbake i båten.

Det første jeg gjorde var å sette meg inn i Eberen. Det fungerer jo utmerket med tempføler og alt. Blir stuetemperatur i cockpit selv ved halv guffe, men synes uttakene er litt merkelig... Det er uttak i ALLE rom i forskipet, men bare ett i cockpit og det er ved bena på førerplass. Dette må jeg se om jeg kan gjøre noe med..

Jeg pakket ut, og har begynt å finne faste plasser til ting og tang. Men nå er jeg så sliten at jeg bare har satt på radioen og tar meg en øl. Veldig bra at forrige eier har satt dimmer på lys i targa og ved bena. Blir skikkelig koselig med dempet belysning og telys på bordet:)

Nå skal jeg hoppe i bingen sammen med instruksjonsbøker og håper jeg kan komme tilbake med bilder imorgen, ikke bare kjedelig tekst:) Får gjøre nytt forsøk på dyner og be Ulv pent om hjelp kanskje? Og gleder meg til å vaske!

Phu... Dette ble kanskje litt for langt inlegg...

Link to post
Share on other sites

Glemte å begrunne hva jeg mente med "trodde jeg" til at vi sjekket alt..

Det jeg glemte var håndpumpen til toalettet. Ved første prøve viser det seg at denne lekker vann ved innpumping av saltvann, så dette er det første jeg skal se på imorgen... Sikkert en frostskade.

Link to post
Share on other sites

Staselige greier. Tipper den lekasjen på sjøvannsinntaket ordner du med tec-7 og stramme til slangeklemmen igjen? Regner med du har hatt en fin runde på båtbutikken i dag.

 

Du får kjøpe deg en elektrisk vifteovn med veltesikring så du får litt igjen for havneavgiften :) Selvfølgelig kjekt å teste at dieselvarmeren fungerer som den skal men det er jo ikke om å gjøre å kjøre den hele tiden :) -husk å kjøre den på max temp av og til, før den skrus av eller nå når du har kjørt den på halv lunk. Dette for å brenne rent så det ikke soter igjen.

Link to post
Share on other sites

korrigerer meg selv litt angående toalettlekasje.. leste opp igjen det du skrev og jeg missforstod nok. Har en slik lekasje i toppen av pumpesylinderen jeg også. pipler bittelitt ut. Du kan like goodt gå for skifte av pakinger i toalettet. er et eget kit for slikt. Toalettet ditt er jo rundt 10 år, så da er det vel ikke annet å forvente.

Link to post
Share on other sites

Dagen skulle gå med til å polere utsiden av båten, men jeg måtte jo også få tak i dyner!

Men det har ikke akkurat gått som jeg ville idag heller. Til morgenen var jeg muligens noe hard med toalettpapiret, så jeg tenkte slangen til septik hadde tettet seg. Det siste vannet ville hvertfal ikke ned. Prøvde så å vende rett ut i sjøen, og dag virket det. Ser på det senere tenkte jeg.

Sendte en melding til Ulv og det tok jammen meg ikke lang tid før han stod parkert på moloen her..!

Det ble tur på Jysk for dyner, trekk håndkler, kluter og vindusvasker. Deretter bar det til Navigare hvor jeg bla fikk tak i repset til toalettet. Vurderte å kjøpe hele pumpa ny, men lot det være siste løsning.

Ulv viste meg også hvor nærmeste butikk var og praten gikk lett. Følte nesten som jeg kjente han fra før etter å ha lest innleggene hans. Utrolig hyggelig kar.

Tusen hjertlig takk for hjelpen Ulv. Håper jeg får gjengjeldt det en dag!

Vel tilbake i båten tok jeg det viktigste først, toalettet. Plukket fra hverandre hele pumpa og byttet alle deler. La da merke til at den gummimoffa som skal sitte inn i avløpet var snudd feil vei og gikk inn i toalettet isteden... Eller var det på tide å bytte de andre delene også.

Jeg testet pumpa ut i sjøen og alle lekkasjer var borte. Hurray. Men det var fortsatt tett til septik. Sukk.

Lang historie kort... Etter x antall turer med Speed Devil (sparkesykkelen) for å kjøpe stakefjærer etc endte det med et griseri av en annen verden. Prøvde først å stake fra den siden sptiken var, men det eneste som skjedde var at slangen "gulpet" vann vi ikke vil se...:(

Når jeg så prøvde i andre enden i bunnen av båten der venderen sitter, resulterte det i at slangen bokstavelig talt kastet opp.... Skal ikke legge sjul på at det kom noen gloser nede i salongen...:)

Jeg var smart nok til å ha skjært til en 1,5l colaflaske som fanget opp det værste. Jeg trodde jo det var mitt papirforbruk som var årsaken, men det var en haug med stein!

Etter å har tørket opp griseriet og desinfisert med klorin virket alt som en drøm og jeg har kjørt igjennom systemet med rapsolje. Håper jeg slipper den jobben igjen. Og med tanke på at jeg kjøpslår hjemme om å slippe å vaske toalettene, synes jeg har vært flink:)

 

Har ellerst begynt å polere litt men dette er en tung jobb å gjøre for hånd da forrige eier aldri har rubbet og polert båten. Var jo ikke smart nok til å kjøpe polermaskin alle gangene jeg var på CO:)

Det har kommet noen båter til i dag, så nå er vi oppe i 9 stk. Skyfri himmel, men den meldte vinden har gjort sitt inntog...

Jeg får stå på litt til før middag. Da blir det enten å prøve ovnen til pizza ellers blir det biffsnadder:)

 

Hyggelig at dere følger med! Beklager at jeg ikke svarer alle inleggene, men er så klønete å skrive på iphonen så det holder med disse lange fortellingene:)

Link to post
Share on other sites

Takk takk:)

Jeg tenkte på urinstein, men blir den så stor som knappen på iPhone?

 

Nei det har nok ikke noe for seg med Autosol for hånd, men klarer ikke helt å la være heller:) Selv om det ikke blir slik jeg vil ha det, blir det veldig mye bedre! Hærlig å holde på i sola uansett:)

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva du forteller om tidligere eier sin vegring for polering og overflatebehandling, er jeg redd for at du må til med 1200 papir og vannsliping før maskinrubb og polering for å få et 100% resultat. Du skal holde på ganske så lenge med rubbing, for å oppnå samme resultat som du gjør om du vannsliper først.

 

Et tips til førstehjelp som tar deg en times tid er å vaske båten med Turtle sin supervask ( Den på blå flasker til bil )

Det er utrolig hvilket resultat den gir med liten anstrengelse. Tørk tørt etter du har vasket hele båten.

Bruk en microfiberklut ibandet/vridd opp med litt supervask for å få vekk det meste av vannet og eventuelle skjolder før du tørker helt tørt med en tørr microfiberklut.

Jeg lover at du blir overasket av resultatet.

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

om toaletter kan du lese mye på foraet her. Lars H tor jeg har litt oversikt. Bl.a. finnes det en "dassens bibel".

I korte trekk handler det om at det er bedre å bruke for mye vann når du spyler ned, hvilket fører til tidligere full septikktank, enn sparsomlighet, som gir tette rør og tank.

Skyll gjerne gjennom systemet med ferskvann hver dag, særlig når ikke skal bruke den på noen dager.

Eneste som skal i do er det som man har puttet i munnen og dopapir. Ikke resirkulert papir da det inneholder mye limstoff.

Matolje i do smører og mykner opp pakninger, MEN skaper et gode vekstforhold for uheldige, luktskapende bakterier. Aerobe og anaerobe bakterier... Se til at tankens ventilasjon er god og ikke tilstoppet. Bruk dedikert middel i septikken.

 

-forøvrig sitter jeg her på kontoret og det gynger fortsatt i kroppen etter en 3 timers tur på sjøen i formiddag... det kan bare kureres med en ting...komme seg på sjøen igjen...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...