Jump to content

Hentetråd: Fairline Targa 34 fra Kristiansand til Drøbak


Julie III

Recommended Posts

mange ipad 1'ere på finn.no ;)

 

Har ikke helt tatt sjansen på det. Vet det er noen der som selger kopier.

Og man må jo ha 2'ern slik at jeg kan ta video og bilder fra henteturen underveis må du da vite :giggle:

 

Har 2'ern. Du får'n for 8.000.- :giggle:

 

Da måtte det ha fulgt med en flaske fra "vinkjelleren" din :giggle: Var nesten så jeg slo til i dag Bonus... :wink:

 

Expert Rygge Storsenter hadde for en uke siden

 

Hadde ikke i dag, men Expert i Sarpsborg hadde Versjonen jeg ville ha! :flag:

Ipad 2 32gb 3G (jada, dere har sikkert 64gb :giggle: )

Det ble kjapt installert Navionics HD slik at turen kan planlegges i kveld :crazy:

 

Her er "fangsten" for i dag foreløpig.

 

img_03631.jpg

 

Som dere ser på bildet ble det også kjøpt inn en Bluechart brikke (041) til plotteren som følger med båten (Garmin 2010c) i dag. Snakket med de ang bytte, og det er faktisk bytte brikke mot brikke.Har derfor gjort avtale med de om å komme innom med brikkene som følger båten. Får da pengene igjen eller kredittnote. Bra deal! :thumbsup: Har Båtsportkart, men skal prøve å rote meg inn til Oslo for å kjøpe draft før jeg drar... Blir som Bitteliten har sagt umulig med Båtsportkartene.

Skulle både Ipadden og Garminen slå seg vrang, har jeg Navionics på Iphonen også ;)

 

Andre ting jeg har fått gjort i dag er å bestille Ipad abonnement hos Telenor som skal hentes i kveld eller imorgen. Dette er jo greit å ha når jeg skal oppdatere dere under henteturen :wink: .

Snakket med Guard Systems ang å overføre abonnementet på gjenfinningssystemene som er i båten. Noen med erfaring fra disse?

Ordnet med forsikring på båten som kom på 11700. Er dette en ok pris?.

Meldt inn i Redningsselskapet.

 

Gleder meg mer for hver dag som går nå...

Link to post
Share on other sites

11700 høres ut som en ganske dyr forsikring. Har du sjekket med Norwegian Broker?

 

Du trenger ikke SIM kort i ipaden. Min kobler seg opp på nettet via mobilen min - som den finner med bluetooth. Alt går automatisk når den søker etter nye nett.

 

Var det Seatronic som gjorde deal med deg på kartbrikken? Jeg var der i dag og handlet kart og pumpe - de er bra :smiley:

 

Guard har jeg erfaring med - de er gode de. Har heldigvis aldri fått brukt for tjenestene deres :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ringte rundt til alle de kjente selskapene. Endte opp med de vi alltid har brukt. Gjennom nettbanken til DNB (Vital).

Skal sjekke Norwegian Broker :thumbsup:

 

Jeg vet. Men kjekt og ha, samt litt billigere surfing og at madammen kan snakke i telefonen min samtidig.

 

Det var Seatronic ja. Droppet innom på vei hjem fra Sarpsborg. Topp service der. Når var du der?

 

Det følger med 2 systemer. 1 GSM, og 1 VHF. Fått med meg at VHF er den sikreste som ikke kan jammes, men GSM'en har jo fordelen med at den sier fra når båten forlater havnen. Hva anbefales? Er det noe vits med GSM'en?

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler i underkant av kr 8.000.- for nøyaktig samme båt hos Quality Maritime.

 

Enig i at prisen er for høy. Jeg betaler marginalt mer, opp fra ca din pris i 2010, hos Quality Maritime. Norwegian Broker skulle ha omtrent eksakt samme premie. Dette inkluderer maskinskade (men separat egenandel 20.000 for hver drevlinje - gjelder begge forsikringselskap), og en betydelig høyere forsikringssum, vil jeg tro.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg var på Seatronic rundt kl 11. Kjøpte Platinum kart for Vest Sverige. Første gang jeg kjøper slikt "Nintendo" kart. Har klart meg med Goldt til nå.

 

 

Har ikke sjekket hvilken kartbrikke jeg har men hva mener du med Nitendo kart?. Har E-serien.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gratulerer med fin båt. Tror ikke kommer til å angre på valget.

Jeg betaler i underkant av kr 8.000.- for nøyaktig samme båt hos Quality Maritime.

 

Takk for det. Skal definitivt ringe de i morgen!

 

Jeg var på Seatronic rundt kl 11. Kjøpte Platinum kart for Vest Sverige. Første gang jeg kjøper slikt "Nintendo" kart. Har klart meg med Goldt til nå.

 

Jeg er enig i indikasjonen fra Finn Erik på pris fra NB.

 

Ok. Var der ca 15, så da var det ikke du som var der samtidig...

 

Ville bare ha holdt leie fra homborsund->grimstad->innsiden av torungen, fin lei å gå, samt at det er lenger å gå ut til havs, enn å holde leia.

går der måndentlig med slepebåt, så dypgående og plassmangel er det ikke.

 

Tenker mer på tiden. Føler det går raskere rundt hvor jeg kan holde marsjfart i ukjent farvann med ukjent båt uten å tenke for mye på navigering. Eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Har nå lagt inn ruta på Ipad'en. Eneste stedet jeg er litt usikker er i dette området. Hva er vanlig led her?

 

Jeg har vært gjennom dette området flere ganger, men jeg mener vi seilte på østsiden av den øya hvor du har markert leden på vestsiden. Litt knotete forklart, men når du kommer til 18 meters dypet så seiler du nordvest og går nord om 0,1 metersgrunna drei rett nord, men hold klar av odden, over 8 meters dypet og så nord-nordvest. Det er ikke så håpløst å seile gjennom dette området som det kan se ut som på kartet.

 

Ellers så er jeg litt enig med Bitteliten, hva skal du nå inn der å gjøre..? Dersom været ikke er helt forjævlig så er leia på utsiden av Flostadøya og Tverrdalsøya minst like vakker og også ganske godt beskyttet mot høy sjø.

 

Og grattis med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått Arendal Kristiansand i en båt du påstår er omtrent like god :wink: dvs Windy 37. Da var det sønnavind og gropete sjø og liten kuling i mot - helt uproblematisk.

 

Har du tenkt å bruke 14 dager på turen eller? :wink:

 

Få deg skikkelige papirkart som gir deg oversikten - så slår du kursen i rette streker. Blindleia fra Kristiansand til Grimstad. Fra Grimstad til Arendal går du ytre led. Om du velger innsiden av Tromøya så ut Tromøysundet og peiling på Jomfruland. Innsiden her forbi Stråholmen - så Rakke og innsiden av Svenner videre Tønna, Vrengen og ned til Bolærne - og da er du jo nesten hjemme.

 

Er det flatt vann peiler du Færder fra Grimstad - se lang frem gi gass og kos deg. Det er en stor båt du har nå :flag_bp:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flot at du forbereder dig så meget! Jeg er sikker på at der nok skal vise sig en overraskelse eller to på hjemturen, og så er det altså værdifuldt at du har lagt så detaljerede planer!

 

Hvad angår din rute, så har jeg faktisk gået det sted, du er i tvivl om et par gange for ti år siden. Som jeg husker det er der nogle jernstager, der viser vejen. Men jeg gik der i en 15 fods kabinebåd og der synes jeg at det var trangt! Så jeg slutter op om koret, der anbefaler den ydre led.

 

Rigtig god tur!

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...