Jump to content

Hentetråd: Fairline Targa 34 fra Kristiansand til Drøbak


Julie III

Recommended Posts

Hva skal du inni der å gjøre? Du har en båt som mer enn godt tåler å gå i åpent farvann

 

Hehe. Som nevnt tidligere skal vi egentlig inn å besøke bekjente på innsiden der. Er jo den samme ruta som jeg la opp fra start dette her... :smiley:

 

Jeg har vært gjennom dette området flere ganger, men jeg mener vi seilte på østsiden av den øya hvor du har markert leden på vestsiden. Litt knotete forklart, men når du kommer til 18 meters dypet så seiler du nordvest og går nord om 0,1 metersgrunna drei rett nord, men hold klar av odden, over 8 meters dypet og så nord-nordvest. Det er ikke så håpløst å seile gjennom dette området som det kan se ut som på kartet.

 

Og grattis med ny båt!

 

Ok, skjønner hvor du mener. Takk! da tar vi det som det kommer.

 

 

Jeg har gått Arendal Kristiansand i en båt du påstår er omtrent like god :wink: dvs Windy 37. Da var det sønnavind og gropete sjø og liten kuling i mot - helt uproblematisk.

 

Har du tenkt å bruke 14 dager på turen eller? :wink:

 

Få deg skikkelige papirkart som gir deg oversikten - så slår du kursen i rette streker. Blindleia fra Kristiansand til Grimstad. Fra Grimstad til Arendal går du ytre led. Om du velger innsiden av Tromøya så ut Tromøysundet og peiling på Jomfruland. Innsiden her forbi Stråholmen - så Rakke og innsiden av Svenner videre Tønna, Vrengen og ned til Bolærne - og da er du jo nesten hjemme.

 

Er det flatt vann peiler du Færder fra Grimstad - se lang frem gi gass og kos deg. Det er en stor båt du har nå :flag_bp:

 

Hehe. Nei, nei. Jeg har sagt denne båten er det som for meg er i nærheten av GM. Nå må vi ikke blande kortene her :lol:

14 dager er vel litt drøyt, men 3 dager er planen. Er ikke bekymret for vær og vind. Med det været som er meldt, kan jeg jo egentlig bare legge meg så langt ut at jeg bare tar peiling på Oslofjorden og raser rett inn hehe. Men vi skal som sagt bruke noen dager oppover, og ta det som en tur slik at vi får med oss litt idyll på veien med skyfri himmel. Har ikke vært strekningen Kristiansand - Kragerø tidligere og kan bruke denne turen til å peile ut steder jeg vil tilbake med familien.

På en annen side liker jeg å ha alternaiver, så lager meg flere ruter slik at jeg underveis kan ombestemme meg i forhold til vær, vind og tid. Mulig jeg er litt rar :smiley:

Strekningen Kragerø - Drøbak er jeg kjent, og vil som nevnt tidligere her gå innom kun få steder.

Vi har fri hele uka begge to, skal bunkre øl og vin og tar alt som det kommer... Været ser jo ut til å bli fantastisk som frister til å dra innom flere steder. :drink:

 

Flot at du forbereder dig så meget! Jeg er sikker på at der nok skal vise sig en overraskelse eller to på hjemturen, og så er det altså værdifuldt at du har lagt så detaljerede planer!

 

Hvad angår din rute, så har jeg faktisk gået det sted, du er i tvivl om et par gange for ti år siden. Som jeg husker det er der nogle jernstager, der viser vejen. Men jeg gik der i en 15 fods kabinebåd og der synes jeg at det var trangt! Så jeg slutter op om koret, der anbefaler den ydre led.

 

Rigtig god tur!

 

Andy

 

Takk skal du ha Andy! Gleder meg veldig og liker å bruke tid på planlegging. Er litt av kosen føler jeg... Greit å ha alternativer dersom YR.no ikke får rett, noe som til stadighet skjer :wink:

 

Tja - jeg gikk den indre leden her i fjor sommer og den er nå meget godt merket med en rekke staker som vel ennå ikke er kommet med på noe sjøkart.

 

Godt å høre! Takk for tips...

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Quality Maritime. Skjønner ikke at det skal være så stor forskjell? Jeg fikk pris på 6970,- ink løsøre intil 20000 (er kanskje litt lite men mye går jo på reiseforsikringen) og drevforsikring ved landkjenning. 10000 i egenandel. Det er t.o.m billigere enn Mossekråke med samme båt :giggle:

Disse skal jeg definitivt anbefale videre...

 

Takk for tips alle sammen! Der ga dere meg litt ekstra til overs for kjøp av gadgets :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

ja se der... nå får du akkurat råd til daviter til gummibåten bak på badeplattformen :) legger du i litt ekstra, så har du snappdaviter så du slipper "blåtå". Gummibåt må du ha deg vet du. Ut å sette krabbeteiner går du ligger i uthavn :)

 

Hehe. Gummibåt står på lista over ting jeg må ha :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her synes jeg de hos Clas Olhson er finere - og vel heller ikke noe dyrere - og så får du 14 mm i 6 og 10 meters lengde

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162511047

 

Det er du rett i... Men dyrer er det jo. Får 2 stk for samme pris på BT

Disse kunne jo vært et alternativ. Ganske like de du nevner og i forskjellige lengder...

Link to post
Share on other sites

Må ha nye fortøyninger også.

 

 

Det er meget stor forskjell på tauverk, når du tar i førsteklasses flettet tau sjønner du fort hvorfor det koster. Her gjelder også prinsippet du får hva du betaler for.

Har selv tau fra ClasOlson og er stort sett fornøyd. Ta de opp fra posen og sjekk for feil i flettingen før du tar de med deg. Dette er også billigtau og langt fra 1. klasse selv om de koster noe mer en de hos BT.

Når det gjelder permanent fortøyning blir saken en annen, da er det tvinet tau og spleising i begge ender som gjelder for min del, har fast plass på flytebrygge og er derfor ikke avhengig av å kunne forandre lengden på tauene.....

Link to post
Share on other sites

Jo, men jeg tror at 14 mm (3900 kg) har tilstrekkelig styrke for din båt. Det er jo ok å ha fortøyningstau i samme tykkelse og med 2 stk 6 meter (kanskje i hekken) og 2 stk 10 meter (som oftest foran) har du som regel lange nok forankringstau til at du kan strekke dem inn til land (ved f.eks. brygge) og tilbake til båten igjen - lettere å slippe forankringen når du går ut på sjøen igjen.

Link to post
Share on other sites

Det er meget stor forskjell på tauverk, når du tar i førsteklasses flettet tau sjønner du fort hvorfor det koster. Her gjelder også prinsippet du får hva du betaler for.

Har selv tau fra ClasOlson og er stort sett fornøyd. Ta de opp fra posen og sjekk for feil i flettingen før du tar de med deg. Dette er også billigtau og langt fra 1. klasse selv om de koster noe mer en de hos BT.

Når det gjelder permanent fortøyning blir saken en annen, da er det tvinet tau og spleising i begge ender som gjelder for min del, har fast plass på flytebrygge og er derfor ikke avhengig av å kunne forandre lengden på tauene.....

 

Det er fast fortøyning jeg snakker om nå ja. Grunnen til at jeg valgte ut de første jeg linket til var speiset stål øye. Så dette er egentlig et bedre alternativ?

Skal stikke innom CO å sjekke ut deres tau. Sikkert stor forskjell, men velger å ikke prioritere tau denne gangen. :smiley:

 

 

Jo, men jeg tror at 14 mm (3900 kg) har tilstrekkelig styrke for din båt. Det er jo ok å ha fortøyningstau i samme tykkelse og med 2 stk 6 meter (kanskje i hekken) og 2 stk 10 meter (som oftest foran) har du som regel lange nok forankringstau til at du kan strekke dem inn til land (ved f.eks. brygge) og tilbake til båten igjen - lettere å slippe forankringen når du går ut på sjøen igjen.

 

Så 14 holder. Takk!

Det er permanent fortøyning som skal ligge igjen på brygga. Skal kjøpe 4 stk Neptuns Gaffler som gjør det enkelt med fortøyningene.

Link to post
Share on other sites

Med så liten prisforskjell hadde jeg gått for 16mm. Husk syrefaste sjakler. Jeg har flettet tau med integrert strekkavlaster. Koster ikke så mye mer egentlig. http://seatronic.no/tau-fortoyningstau-c-103_282/robline-ferdig-fortoyningstau-p-2091. Jeg slår pålestikk i enden uten å kappe tauene. Har hatt disse til de to siste båtene. Greit å ha litt å vokse i :smiley:

 

Jeg hadde ikke fått med meg at dere hadde så god tid på turen. Det blir fint slik dere har lagt opp til !

 

Skal du ha snap daviter så velg de som kan tas av. Tar jeg ikke feil har Bonus et par i kjelleren. Og jeg har et støttestag til jolla liggende.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk pris på 6970,- ink løsøre intil 20000 (er kanskje litt lite men mye går jo på reiseforsikringen) og drevforsikring ved landkjenning. 10000 i egenandel. Det er t.o.m billigere enn Mossekråke med samme båt :

 

Jeg har forsikret båt for 1,5 mil med løsøre på 30 tusen, og må ut med to egenandeler ved skade på begge drev. Hvordan er det i forhold til din forsikring.

Link to post
Share on other sites

Med så liten prisforskjell hadde jeg gått for 16mm. Husk syrefaste sjakler. Jeg har flettet tau med integrert strekkavlaster. Koster ikke så mye mer egentlig. http://seatronic.no/tau-fortoyningstau-c-103_282/robline-ferdig-fortoyningstau-p-2091. Jeg slår pålestikk i enden uten å kappe tauene. Har hatt disse til de to siste båtene. Greit å ha litt å vokse i :smiley:

 

Jeg hadde ikke fått med meg at dere hadde så god tid på turen. Det blir fint slik dere har lagt opp til !

 

Skal du ha snap daviter så velg de som kan tas av. Tar jeg ikke feil har Bonus et par i kjelleren. Og jeg har et støttestag til jolla liggende.

 

Kikket litt på de tauene hos Seatronic faktisk. Men trodde de ble litt pinglete i forhodt til tau og kraftige avlastere i gummi?

 

Vi har god tid ja. Kan hende vi ringer hjem til damene våre og sier vi er "værfaste" et par ekstra dager også dersom ølen smaker ekstra godt :smiley:

 

Har ikke satt meg helt inn i daviter enda, men når du nevnte at man kunne ta de av måtte jeg gjøre noen søk. Har alltid lurt på om ikke festene var litt i veien bakpå der. Er det de som bare etterlater en firkantet "skinne" du tenker på?

Bare si en pris så tar jeg den sikkert.

 

Bonus har etpar i kjelleren ja. Og de må du gjerne overta, jeg skal ikke bruke dem.

 

Så flott! Si hvor mye du skal ha for de, så bringer jeg med kontanter på "visningsturen" :smiley:

 

Jeg har forsikret båt for 1,5 mil med løsøre på 30 tusen, og må ut med to egenandeler ved skade på begge drev. Hvordan er det i forhold til din forsikring.

 

Da er kanskje båten din nyere? Båten er på 1,1 og løsøre 20000. Trenger man noe mer? Må ut med 2 egenandeler jeg også ja.

Link to post
Share on other sites

La oss si det slik at denne utgiften ikke kommer til å synes på båregnskapet ditt selv om du tar med flere desimaler ... :smiley:

 

Hehe. Vi blir nok enige :)

 

Stor endring i planene nå. Snakket med eieren som selv skal frakte båten og han var ikke veldig lysten på å gå over Jæren i 12-13 sm motvind. Etter mye klabb og babb samt få alt til å klaffe, endte jeg opp med å bestille billetter til imorgen kl 14:35. Nå er da planen endret til å overta båten imorgen, for så å ligge over i gjestehavna frem til mandag når min kompis kommer ned. Er jo ikke veldig trist det, og får jo tid til å shine litt :smiley: ... Så da er det vel bare å kaste seg rundt. Mye som skal kjøpes inn og må ordne med fortøyninger... Oppdatering følger i kveld.

Link to post
Share on other sites

Jysk er i sørlandsparken (øst for krsand), og i vågsbygd (vest) begge er best å ha bil til..

går busser men tungvindt med dyner kanskje?

 

Båtbutikk er BestMarin Navigare, ca 10 minutters gange unna gjestehavna, http://www.gulesider.no/firma/bestmarin-navigare:p10000192717?search_word=navigare%2C%20kristiansand

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...