Jump to content

Hentetråd: Fairline Targa 34 fra Kristiansand til Drøbak


Julie III

Recommended Posts

Dette er en fortsettelse fra denne tråden som endte opp med kjøp av denne Fairline Targa 34.

 

Tiden er kommet for å lage en forhåpentlighvis fyldig og god hentetråd!

Som den forrige tråden inneholder fløy jeg over til Bergen og kikket på båten før jeg bestemte meg. Under oppholdet der, fikk jeg følelsen at "dette er min båt" :smiley: Den endelige avgjørelsen ble tatt dagen etter og det var med skrekk blandet fryd jeg ringte eieren og sa "jeg tar den" :smiley:

 

Jeg må jo begynne å planlegge nå da jeg ikke har vært syd om Kragerø med Maxumen min.

Planen er å fly ned til Kristiansand mandag 9 mai med en kamerat hvor vi blir plukket opp på en brygge kun 5 min gange fra terminalen. Deretter går vi ned til gjestehavna hvor det skal planlegges og gjøres kjent med alt før vi tester køya slik at vi kommer i gang tidlig neste morgen.

Etter litt gransking i gamle tråder her på baatplassen har jeg kommet frem til denne ruten som første og ukjente etappe. Har ikke vært veldig nøye, så raser nok over noen skjær og innenfor staker :smiley:

Virker den grei og får vi med oss det viktigste underveis her?

 

Neste etappe går vi gjennom Portør, men resten blir kun en transportetappe. Det er ihvertfall planen... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja dette ser greit ut. Godt at dere går på innsiden av Runken når dere er to gutter på tur... :lipseal::lol:

 

Kjøp deg papirkart - slike skikkelige kart. Jeg har en hel bunke i båten og hadde du ventet til uka etter kunne du lånt alt du trenger. Båtsportkart i en slik båt er som å legge kabal i motvind.

Her er papirkartene du trenger. Brett de to ganger - da blir de håndterbare. http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Store-sjoekart/Hovedkartserien/Soer-Norge

 

Jeg seiler på disse kartene hele tiden. Bruker plotter som tilleggsinfo. Med slike kart får du den oversikten du trenger i 30 knop

 

Et par tips til: Få greie på hva slags dieselfiltre det er ombord - ta med ekstra filtre om det ikke er ombord. Også må du melde båten inn i Redningsselskapet slik at du får gratis hjelp om du trenger det på veien.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg antar at ettersom båten i dag ligger i Bergen og dere skal hente den i Kr.sand, så blir den fraktet sjøveien dit? Om og dersom noe ikke er helt i orden, både hva gjelder motor og innhold i drivstofftank så ser jeg for meg at det blir avdekket under turen til Kr. sand :)

Det værste er nok å overeta en båt rett etter at den er sjøsatt etter vinteropplag..

 

Hvems forsikring er det som gjelder på den turen? selger eller du? -kanskje ikke noe å bekymre seg for.

 

Forøvrig, båten ser meget bra ut! gratulerer til deg og rederinnen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja dette ser greit ut. Godt at dere går på innsiden av Runken når dere er to gutter på tur... :lipseal::lol:

 

Kjøp deg papirkart - slike skikkelige kart. Jeg har en hel bunke i båten og hadde du ventet til uka etter kunne du lånt alt du trenger. Båtsportkart i en slik båt er som å legge kabal i motvind.

Her er papirkartene du trenger. Brett de to ganger - da blir de håndterbare. http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Store-sjoekart/Hovedkartserien/Soer-Norge

 

Jeg seiler på disse kartene hele tiden. Bruker plotter som tilleggsinfo. Med slike kart får du den oversikten du trenger i 30 knop

 

Et par tips til: Få greie på hva slags dieselfiltre det er ombord - ta med ekstra filtre om det ikke er ombord. Også må du melde båten inn i Redningsselskapet slik at du får gratis hjelp om du trenger det på veien.

 

Hehe.. Tenkte tanken på å gå på utsiden, men det kan fort bli missforstått :wink:

Har kikket på båtsport-kartene mine, og skjønte fort de ikke var detaljerte nok. Madammen er butikksjef i bokhandel, så hun skal se hva hun får tak i.

Den skituren din altså! :giggle: Ellers hadde det jo vært hyggelig dersom noen andre her innehar kart til utlåns? :smiley:

Skal benytte meg av de tipsene!

 

Gratulerer med flott båt :thumbsup:

 

Takker!

 

Jeg antar at ettersom båten i dag ligger i Bergen og dere skal hente den i Kr.sand, så blir den fraktet sjøveien dit? Om og dersom noe ikke er helt i orden, både hva gjelder motor og innhold i drivstofftank så ser jeg for meg at det blir avdekket under turen til Kr. sand :)

Det værste er nok å overeta en båt rett etter at den er sjøsatt etter vinteropplag..

 

Hvems forsikring er det som gjelder på den turen? selger eller du? -kanskje ikke noe å bekymre seg for.

 

Forøvrig, båten ser meget bra ut! gratulerer til deg og rederinnen.

 

Det stemmer at den blir fraktet ned. En av betingelsene mine var at den ble levert i Kristiansand, og en av grunnene var nettopp det at den da fikk kjørt fra seg litt, og føles "tryggere" å ta over.

Forsikringen hans gjelder fordi båten fortsatt ikke er overdratt og heller ikke betalt før Kristiansand.

 

Takk for det. Er veldig fornøyd og båten blir meget pen etter en god vårpuss.

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grattulerer med flott pram :thumbsup:

var selv på kikk etter fairline 31-33 tidligere i år og endte opp med gobbi 315, fikk en god pris og virket som en bra båt, henter den i nå lørdag ettermiddag :yesnod: så må ta en cognac til for å sove :tongue:

ser ut som en kjempe fin båt som jeg kunne tenkt meg neste gang :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Neste etappe går vi gjennom Portør, men resten blir kun en transportetappe. Det er ihvertfall planen... :smiley:

 

Vil annbefale deg å ta med deg Kragerøfjorden og Kreppa om du har tid.....Fint å gå innaskjærs opp til Langesundsfjorden,så inn mot Nevlughavn på innsiden av Tvistein og Bramskjæra før du krysser ut mot Svenner. Gå på innsiden av Svenner ( En tur innom Stavern :flag_bp: ) og opp mot Tønsbergfjorden, inn under Vrengenbrua....Så er det vel bare rake veien

Link to post
Share on other sites

Vil annbefale deg å ta med deg Kragerøfjorden og Kreppa om du har tid.....

 

For egen del går jeg mye heller innenfor Jomfruland, Jomfrulandsrenna, for i mine øyne er Kreppa både mørk og kjedelig og belemret med 5 knops grense hele veien.

Alternativt kan du gå inn mot Kragerø/Kragerøfjorden og utover på innsiden av Skåtøy hvor det går en godt merket led som tar deg ut mot Jomfruland igjen, mye hyggeligere den ruten.

 

Etter at du har passert gjennom Tromøysund ser det ut som du har tenkt å gå den indre leden, men da går du glipp av noen av de fineste partiene på kysten på utsiden langs land. Liker å se havet når jeg er på sjøen, innlandet ser jeg nok av resten av året.

 

Gratulerer med ny båt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner folkens!

 

Grattulerer med flott pram :thumbsup:

var selv på kikk etter fairline 31-33 tidligere i år og endte opp med gobbi 315, fikk en god pris og virket som en bra båt, henter den i nå lørdag ettermiddag :yesnod: så må ta en cognac til for å sove :tongue:

ser ut som en kjempe fin båt som jeg kunne tenkt meg neste gang :yesnod:

 

Den tråden har jeg lest. Var innom denne Fairlinenselv, og det var du som gjorde meg oppmerksom på bakdelene der :smiley:

Lønner seg med et i hvert bein. Sover mye bedre...

Lykke til med hentingen! Hentetråd??

 

Vil annbefale deg å ta med deg Kragerøfjorden og Kreppa om du har tid.....Fint å gå innaskjærs opp til Langesundsfjorden,så inn mot Nevlughavn på innsiden av Tvistein og Bramskjæra før du krysser ut mot Svenner. Gå på innsiden av Svenner ( En tur innom Stavern :flag_bp: ) og opp mot Tønsbergfjorden, inn under Vrengenbrua....Så er det vel bare rake veien

 

Grunnen til at jeg raser forbi er fordi jeg har vært der med Maxumen før samt at vi har familiehytte i Kragerø-skjærgården, så blir nok en del turer i disse trakter senere.

Mulig vi tar en overnatting til, og da blir det nok Tønsberg vil jeg tro. Vi får se... Tar det litt på sparket etter Portør. Godt hende vi havner innom Stavern og hilser på kjentfolk og kanskje t.o.m kikker innom en flott Tornado for alt jeg vet :wink:

 

 

Etter at du har passert gjennom Tromøysund ser det ut som du har tenkt å gå den indre leden, men da går du glipp av noen av de fineste partiene på kysten på utsiden langs land. Liker å se havet når jeg er på sjøen, innlandet ser jeg nok av resten av året.

 

 

Har kjenfolk vi skal stikke innom ved Sjøverstø. Men du mener det kanskje er verd å snu og gå på utsiden etterpå?

Link to post
Share on other sites

For egen del går jeg mye heller innenfor Jomfruland, Jomfrulandsrenna, for i mine øyne er Kreppa både mørk og kjedelig og belemret med 5 knops grense hele veien.

 

kun en bitteliten del av kreppa som er 5knop, og på denne tiden av året tror jeg ikke selv trange sundet mot valle er engang.

Link to post
Share on other sites

Den bryggen ved Kjevik flyplass tror ikke er tilgjengelig nå pga arbeid i sjøen utenfor. Flydde Krsand - Bergen og tenkte å gå iland der selv sist mandag men det lå lenser/rør og sperret.

Nå så vi det bare gjennom kikkert så kanskje noen lokale der nede kan bekrefte/avkrefte. Vi snudde mot Narvika og tok bil derfra.

Hånes ligger nærmere og er greit å komme til med båt.

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott båt. Morsomt å lese om hele prosessen fram til endelig beslutning. Er sikker på at du har gjort et bra valg.

 

Kanskje har du lest beskrivelsen min, men her kan du lese litt om nesten samme turen, da jeg hentet Hannah II i Kristiansand og gikk til Oslo. Også Hannah II kom fra Bergen. Gammel beskrivelse og ikke helt oppdatert med layout, men kanskje nyttig og interessant allikevel?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Den bryggen ved Kjevik flyplass tror ikke er tilgjengelig nå pga arbeid i sjøen utenfor.

 

 

Det var god info. Er det ingen her som kan bekrefte/avkrefte?

 

 

Vi hadde bryllupet der i helgen og bryggene er ryddet og ingen rør som flyter i vannet der nå lengre..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vi hadde bryllupet der i helgen og bryggene er ryddet og ingen som flyter i vannet der nå lengre..

 

Ja, da dere hadde gått for kvelden, så fikk vi dratt opp de fulleste gjestene, så farvannet skal være ryddet nå.

 

Ps: Det er grunt med sandbanker på siden av brygga - Sakte fart!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, da dere hadde gått for kvelden, så fikk vi dratt opp de fulleste gjestene, så farvannet skal være ryddet nå.

 

Ps: Det er grunt med sandbanker på siden av brygga - Sakte fart!!

 

Bare så jeg er sikker. Begger bryggene er muligheter? Kortest vei til den lengst syd, og det hadde jo vært greit med alt pikkpakk :smiley:

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

korteste vei det ja, gå ut av terminalen, ta rett til venstre, gå langsmed bygningene til du ser en grusvei, følg den ned så kommer du til brygga..

 

Jeg har aldri vært på den brygga før med båten, men de var inne med flere båter ifm rørledning styret de holdt på med..

men sikkert greit med en på baugen i tilfelle..

 

kanskje vi sees på sjøen den mandagen, da kommer båten min også på vann.. så ser du en schaefer med en stolt fører så kan det være meg ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...