Eureka Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 angående vask av gelcoat før behandling kom international watski super cleaner best ut i test nå. -som forøvrig er den jeg brukte i år, i fjor og årene før der.. fungere bra, og er ment for gelcoat... Link to post
Julie III Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 Sov veldig dårlig i natt pga mye vind. Våknet til overskyet og surt vær, så i dag brukte jeg faktisk salongen nede til frokost. Mye koseligere i gråværet. Fikk med meg en melding på VHF som står på kanal 16. Var en mann som sendte ut melding om at han var hardt skadd. Tjøme radio tok kontakt og de byttet kanal. Håper virkelig det går bra med mannen. Har bestilt bok til VHF kurs, og skal få meldt meg på når jeg kommer hjem. Første jeg gjorde var å ta Speed Devil bort på Navigare og kjøpte strekkavlaster!! Fikk også med meg aceton og noen småting. De er veldig hjelpsomme og hyggelige der. Så måtte jeg jo selvsagt oppom polet for ankerdram + litt kos;) Tilbake i Julie, tok jeg fatt på fenderene. Vasket først grundig med Jif før jeg gikk på med aceton. Etter 3 runder ble den hvit og fin:) bare 3 igjen........:) Synes selv det begynner å ligne noe nå. Julie er fin i cockpit. Eneste er å gi dørken en omgang samt å bytte noen ventiler som har sprukket, eller gulnet. Utvendig er hun veldig fin i huden uten sår eller riper. Men trenger som sagt en omgang med pussemaskina. Kommer også til å ta med masta hjem. Hornet fungerer ikke, så lurer på om det er mulig å få liv i den. Glomex antennen er veldig skitten men lurer på hva jeg skal vaske den med. Er en ru overflate så Autosol fungerte dårlig. Vet jeg lovet bilder, og hadde en ide om å laste opp bilder på Facebook for så å linke til de fra baatplassen, men får ikke tak i adressen til bildet. Hadde jeg bare tatt med laptoppen...:( Hadde vært nye morsommere/lettere med bilder. Skal prøve med vaselinolje på vinduene. Takk for tips! Link to post
tomcat Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Snart et helt døgn uten oppdatering, er spent på hvordan det går Link to post
Eureka Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Ser på webcamera fra havna at Julie har gått fra kai, så da får vi vel en oppdatering til kvelden fra selve turen. -Håper forøvrig for hans del av han har tatt fotos av båten før og etter puss og vedlikehold, så rederinnen hans ser hvor hardt han har jobbet. :) Julie: Tenke jeg bare skulle nevne noe om bruk av veselinolje.. Ta av kalesjen, vask bort overflatisk smuss, om så kun med rent vann. Tørk bort fukt. Legg en og en kalesjedel over et flatt underlag, gjerne med et gammelt laken e.l. under for å beskytte mot friskjon fra underlaget. Hell en drøy spiseskje utover kalesjevinduet og smør et lag utover med en bommulsfille, gammel t-skjorte etc.. ikke bruk microfiber eller annet som har en "skurende" evne og overflate. Så er det bare å jobbe seg systematisk over det hele. Snu om på kluten ettesom den blir skitten. Kos deg, det er ikke farlig å få det på kalesjen. Tørk bort overflødig olje til slutt med en tørr fille. >Vaselinolje er billig, ca 100 kr literne, og fungerer veldig bra. Dersom du skal impregnere kalesjen kan du behandle den med vaselinolje etterpå da den er omtrent det eneste som fjærner hvite flekker etter impregneringssøl, særlig dersom den er silikonholdig. Link to post
Faxen Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 (redigert) Rapport fra brygga di i Drøbak. Nå er det bare en seilbåt på bensinbrygga, så det burde gå greit å komme inn i båsen. Faxen (bryggeplassoppsynsmann på prøve) Redigert 10.Mai.2011 av Faxen (see edit history) Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Finn Erik Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Snakk om å være heldig med været....helt stille og speilblank hav så langt øye kan se på vestfoldkysten....Regner med at du har hatt en fantastisk dag på vei hjemover, Link to post
Julie III Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Hei! Vi har kommet oss til Kragerø og har hatt en fantastisk kveld her med sol og blikk. Har ikke så mye strøm igjen på telefonen, så skriver en oppdatering under frokosten imorgen:) Ruten imorgen er også forandret. Vi tar sikte på Svenner, Færder og over til Hvaler. Mer spennende å følge den siden nordover:) God natt:) Link to post
Julie III Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Ble dårlig med oppdatering ved morgenkaffen også gitt. Men nå har vi fyllt opp diesel og forlatt Kragerø med retning Skåtøy i sløret sol og blikkstille vann:) Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Gi gass, god tur, husk solkrem :) Link to post
Julie III Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Hehe. Takk Eureka:)Tok en pitstop på Hankø og la noen kyllingvinger i ovnen. Har rukket å bli glad i den ovnen:) De restaurerte bryggen ved restauranten der nå og det trengtes. Topp! Er ikke langt hjem nå og madammen og junior kommer ned i båten for middag i dag:) putrer ut fra Hankøsundet i lunt og godt vær:) Hvis du følger med Bonus. Hornet virker ikke så får ikke gitt beskjed;) Takk for oppdatering ang brygga Faxen. En mindre ting å tenke på!:) Hærlig dag på sjøen!! Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Godt godt, sånn skal det være! Link to post
Bonus Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 ... Hvis du følger med Bonus. Hornet virker ikke så får ikke gitt beskjed;) Kjører en management workshop i Sigtuna i Sverige idag og imorgen, så jeg får nok ikke sett deg passere. Men, jeg regner med at det blir flere anledninger, jeg har jo noen Snapdavider som ønsker seg en båt ;-) Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Båten ble observert i rolig og riktig fart gjennom kanalen i Moss i ettermiddag. Hadde desverre ikke tid til å løpe ned og stoppe dere. Link to post
Faxen Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Han ligger vel godt fortøyd i båsen nå, med middag med konemor og unge. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Zandra Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Gratulerer med ny båt, og takk for en ordentlig hyggelig hentetråd, Julie! Link to post
Baatlaus Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 Er det for tidlig og begynne å mase om bilder snart??? :) Lykke til med ny båt forresten! :) Link to post
Faxen Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 Jeg skal hilse fra Julie ll, som er opptatt med å polere. Ta det med ro, bilder kommer, kanskje en video...hvis dere er snille gutter Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Finn Erik Svart 12.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2011 (redigert) Her er det bare snille gutter.... :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: Redigert 12.Mai.2011 av Finn Erik (see edit history) Link to post
Julie III Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Kjører en management workshop i Sigtuna i Sverige idag og imorgen, så jeg får nok ikke sett deg passere. Men, jeg regner med at det blir flere anledninger, jeg har jo noen Snapdavider som ønsker seg en båt ;-) Jeg lå noen minutter utenfor, men ingen å se nei. Jeg skal nok få lagt turen ned om dere der i Moss. Båten ble observert i rolig og riktig fart gjennom kanalen i Moss i ettermiddag. Hadde desverre ikke tid til å løpe ned og stoppe dere. Det var synd! Visste ikke nøyaktig hvor båten din lå, men tenkte å putre innom. Gikk da som jeg alltid gjør jeg. Bortsett fra første gang for noen år siden da jeg ikke var klar over 5 knops skiltet utpå odden før kanalen. Har derimot møtt samme Nortech båt 2 ganger i ca 60 knop innenfor helt frem til munningen av kanalen Gratulerer med ny båt, og takk for en ordentlig hyggelig hentetråd, Julie! Takk for det Zandra! Hyggelig at du likte tråden. Men den er ikke helt ferdig enda heller Er det for tidlig og begynne å mase om bilder snart??? :) Lykke til med ny båt forresten! :) Hehe. Sitter å sorterer nå Jeg skal hilse fra Julie ll, som er opptatt med å polere. Ta det med ro, bilder kommer, kanskje en video...hvis dere er snille gutter Hyggelig å hilse på deg og høre om din erfaring med henting av båten din Faxen! Vi møtes nok flere ganger Her er det bare snille gutter.... :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: Hehehe. Var for opptatt med å styre det nye "skipet" mitt til at det ble noe video av selve turen. Men tenkte å lage en liten snutt med guiding gjennom nybåten bare Link to post
Eureka Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 lekkert lekkert, herlig å våkne etter nattevakt å se at denne tråden er oppdatert av Julie :) Link to post
MajorAndy Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Vi venter i spænding. Og snart er det vel tid til at ændre din signatur også...? Link to post
Julie III Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Vi venter i spænding. Og snart er det vel tid til at ændre din signatur også...? Det hadde du selvsagt helt rett i Prøvde å endre til Julie, men en som ikke har vært aktiv siden 2007 har det visst fra før Link to post
Julie III Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 lekkert lekkert, herlig å våkne etter nattevakt å se at denne tråden er oppdatert av Julie :) Hyggelig å høre! Link to post
Julie III Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Ble litt forsinket med bilder da jeg kom hjem til en syk junior og litt å ta tak i her hjemme også Meningen var å reise ned mandag 9 mai, men pga været bestemte vi oss torsdag 5 mai, at jeg skulle fly ned allerede dagen etter. Jeg måtte da kaste meg rundt og brukte ikke så lang tid på å finne tauverk. Ble litt hurtigshopping på BT, men alt lå i det minste klart til Julie III sin hjemkomst Dere er jo oppdatert på at jeg fløy ned til Kristiansand og overtok båten der. Det ble bytte av brygge da den som lå litt lenger nord var mye bedre. Jeg ventet i lett regn og sur bris, men synet av båten når den kom inn gledet meg så mye at været ble glemt Hadde bestemt meg for å være skikkelig flink til å dokumentere med bilder, men det skjer noe med en når båten er i egne hender. Jeg brukte litt tid i båten før jeg gikk den ned til Kristiansand Gjestehavn og første gang jeg skulle legge til. Tok det pent og rolig, så det gikk veldig bra. Etter en litt stressende dag med noen misslykkede forsøk på å kjøpe dyner, var kvelden kommet og kom plutselig på at jeg hadde glemt mat! Tuslet derfor bort på Hartmanns Brygge for et meget godt måltid i hyggelig atmosfære. Det var en fin første kveld og nesten vindstille. Så jeg var en stolt eier som ruslet på moloen med hendene i lomma og tok Julie i skue der den lå å duppet forsiktig ved bryggekanten med en opplyst Christiansholms Festning fra 1680 i bakgrunnen. Etter en natt med litt svetting og litt frysing fordi jeg ikke helt kjente til nivåene på Eberen og bare små pledd over meg, stod jeg opp til nydelig vær og frokost på nedre dekk og fikk sett Julie i sol fra skyfri himmel Jeg hadde lagt merke til at pumpa på toalettet lakk i lokket, men når jeg i tillegg glemte meg litt med tanke på mengde dopapir, ble det ikke noe bedre. Jeg bestemte meg for å ta en overhaling på hele pumpa og repsett ble kjøpt inn, og pumpa demontert. Rent og pent ble det og det var kanskje på tide at denne jobben ble gjort? Her er litt forskjeller på nye og gamle deler. Den gummimoffa nederst er den jeg beskrev satt feil vei. Altså INN i toalettet. Man kan jo se på den brukte at noe har vært galt Som dere kanskje ser over, var badeplattformen helt grå og sotet. Denne ble omhyggelig skrubbet med oppvaskkost og grønnsåpe i flere runder. Etter vask ble det slik. Skulle ønske den forble slik i tørr tilstand. Planen er å rense og olje. Glemte å ta bilder av tørket dekk, men har klippet fra annet bilde Fenderene fikk seg også en rens. Synes at det er litt stilig med orginale Fairline fendere I det fine været nest siste dag alene, fikk jeg også teste ovnen! Var veldig positivt overrasket over kapasiteten til ovnen og pizzaen var ferdig på et blunk! Ellers gikk mye av tiden med til testing av ulike metoder for å vaske båten, men slo meg til ro med at jeg måtte på med maskin etter hjemkomst. Etter noen dager i ensomheten, var gleden stor da jeg fikk besøk av en ung mann Thomas som egentlig er i pappaperm men ble med på turen hjem. Dette ble feiret med godt drikke, og etter noen Irish på Hartmanns Brygge trodde han plutselig at han var mr Melk Tidlig neste morgen gjorde vi oss klare til avgang i litt surt vær. Kommer ikke frem av bildene, men det var ganske så surt. Nå dro madammen ut, så jeg må nok dele innlegget i 2. Junior er fortsatt litt småsyk og trenger litt ekstra omsorg stakar. Tar han med til varmen i båten tenker jeg... Plutselig tilbake! Link to post
dhjerp Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Så gøy med beskrivelse og bilder. Flott båt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn