CB. Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 hehe, de i campingvogn sier jo så mye rart slik at hva de mener er ikke godt å vite Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være så vanskelig. Men det er noe du ikke fatter,. Og det er at høyre og venstre fungerer mere enn tilfredstillende i 99% av situasjonene. Du har enda ikke svart på forrige spm mitt. Regner med du kan det ( jeg kan) , men tausheten tyder annerledes.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
CB. Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Mulig spørsmålet ditt var av en slik karakter at en må ned på barnehagestadiet for å besvare det hehe. Uansett så er det jo stor forskjell om en har aksel eller drev. Blir 2 forskjellige måter å bakke på det Høyre og venstre kan sikkert fungere greit men neppe i mere enn 60 % tilfellene, om en ønsker det skal fungere 100 % bruker en babord/styrbord. Hvorfor gjøre ting dårligere med å bruke betegnelser som kan missforstås når det opplagte IKKE kan missforstås. Her må du dokumentere HIFO hvorfor det fungerer i 99 % av tilfellene Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Her må du dokumentere HIFO hvorfor det fungerer i 99 % av tilfellene Bevisbyrden ligger hos deg. Dere har kommet med 1 ett eksempel der h\v ikke funet spes bra.. Kan du komme med noen? eller finner du det også vanskelig. Du klarer tydligvis ikke et enelt spm så noe lurt svar forventes ikke. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jawik Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 @Hifo. Jeg nevnte tidligere om se for seg høyre / venstre kommando på dekket av Statsråden ved heising og firing av seilene. Garanterer deg at du ville oppleve 100 % feil forståelse av hva som ble sagt og mottatt av aspirantene. Rene kaoset hadde oppstått og båtsmann hadde revet av seg håret eller ihvertfall det håret han har igjen Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hifo Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 (redigert) Se for dere det rotet det hadde blitt ombord i Statsråden ved heising av seilene vist en skulle bruke høyre og venstre kommando. Vet ikke hva statsråden er og hvordan de heiser seil. Kom med et eksempel. Ikke for avansert da jeg bør ha snøring på hva man skal forklare... Hadde h\v blitt innlært i sjøspråket slik sty\babord er så hadde selvsagt det kunne brukes til alt. Redigert 20.Mai.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
CB. Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Om du ikke har hørt om den skuten Hifo må du spise en kamel Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Heter den bare statsråden? er ikke spes interresert i seilskuter. men hvis den har ett etternavn også så har jeg det ja. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Den heter Statsraad Lehmkuhl Link Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
CB. Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Statsraad Lehmkuhl. Klarer du å se Hifo om den går for styrbrod eller babord halser eller noe annet ? Denne kamelen med styrbord/babord tror jeg blir hard å svelge til slutt Nå løper Cb tilbake til gjestene sine i kveld Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 (redigert) I Statsraad Lehmkuhl dreier man på roret når man snurrer på "rattet" og "venstre/høyre" vil kvalifisere til munnvask. I en båtutstyrskatalog blir det forvirring om man bruker "ror" om "båtratt". Språket er både presist, upresist, fattig og rikt på en gang, der tradisjoner brytes med moderne forenklede virkeligheter - av mennesker som sitter på rompen og luller seg inn i virtuelle verdener (videospill) og tror at Wikipedia er et sannhetsvitne. Wikipedia feiler i mye som har med upresis kunnskap å gjøre, som tradisjoner. Forøvrig så ror man fiske i store deler av landet selv om båten er maskindrevet. Redigert 21.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PR94249 Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Styrbord er motsatt side av klokkearmen "normalt" "H. Side" "Grønn side" Sitér dette innlegget LI6537 Link to post
Marwin Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Enkelt: Huset vårt ligger på styrbord side når du kommer fra sør... Har du ikke kompass i bilen og det er overskyet, kan du ende hos naboen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sydvesten Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Enkelt: Huset vårt ligger på styrbord side når du kommer fra sør... Det må være enklere å angi dette med referanse til "kompasset".. da slipper du unna med en angivelse i Et hus er istedenfor to.. Det er jo bare folk i båt som bruker styrbord/babord på landjoden.. eller "wannabee" båtfolk som det også kan kalles.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Heter den bare statsråden? Beklager Hifo. Gikk ut fra at de fleste nordmenn (båtfolk) viste at Statsraad Lehmkuhl gikk under navnet "Statsråden" på folkemunne og på samme måte som Christian Radich benevnes "Radichen" og "Sørlandet" - som Sørlandet og "Wyvern" - som Wyvern. Beklager Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hifo Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Beklag ivei.- Det kan ha noe med omgangskretsen å gjøre . Jeg har foreksempel aldri pratet med noen om disse nevnte fartøyene. Tror ikke jeg er alene og jeg tror ikke de fleste i norge vet det du sier.. De fleste du kjenner ?`helt sikkert,,. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tuffff Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 I en båtutstyrskatalog blir det forvirring om man bruker "ror" om "båtratt". Ja, selvfølgelig mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Et lite søk på maritims nettkatalog på ror gav ; Raymarine Spx-5 Rorkultpilot Raymarine SmartPilot X-serie er en ny serie autopiloter fra Raymarine som ved hjelp av ulike kontroll- og drivenheter kan ... Raymarine Spx-5Gp Rorkultpilot 7,5 Tonn Raymarine SmartPilot X-serie er en ny serie autopiloter fra Raymarine som ved hjelp av ulike kontroll- og drivenheter kan ... $Rorarm 25 Mm Rorarm i messing. Aksel: 25 mm $Rorarm 30 Mm Rorarm i messing. Aksel: 30 mm $Rorarm 35 Mm Rorarm i messing. Aksel: 35 mm SÅ Tuff. Du får spise i deg foriige innlegg- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
CB. Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Om en skal være noe presis bør man vel bruke ordet rorratt i båt. Dette da ratt i mange sammenhenger i båtbutikker ikke nødvendigvis refererer seg til styreanordninger. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
tuffff Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 SÅ Tuff. Du får spise i deg foriige innlegg- Nei, jeg tror ikke det. For meg er det en selvfølge at en sammenblanding av ratt og ror skaper forvirring. Beklagelig at kunnskapsnivået hos enkelte her på båtplassen ikke er større enn at dette går for god fisk. Jeg ser heller ikke at det du siterer fra Maritimkatalogen har noe med saken å gjøre. Et ratt er et ratt og et ror er et ror. Ikke så vanskelig vel? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 (redigert) Et ror er en styreanordning hvor blad eller en vinge festet til en aksling. Dette brukes til å endre en krafts retning i en væske eller gass. Ror brukes oftest på båter, skip og fly. Rortyper [rediger] Skipsror [rediger]Fra gammelt av var roret på fartøy festet på styrbord side nesten bakerst på fartøyet, et sideror. Dette må dog ikke forveksles med en styreåre; sideroret var et virkelig ror, som dreide rundt en fast akse gjennom roret (i motsetning til en åre, som dreier om kun ett punkt). I det 12. århundre begynte man å bruke hekkror/(bak-)stevnror. På tradisjonelle norske båter kalles roret ofte for styre. Av dagens hekkror skiller man mellom ubalansert ror, balanseror, halvspaderor og spaderor. Mange hurtigbåter og de fleste mindre fritidsbåter i dag bruker vannjet eller dreibare utenbordsmotorer som fremdrift; disse styrer da med fremdriftssystemet, og har derfor ikke tradisjonelle ror. Ror på skip regulerer normalt skipet i horisontalplanet. På moderne skip er det blitt vanlig å bruke ror også for å regulere skipet i det vertikale plan, dette for å bedre stabiliteten eller minske uønsket bevegelse, f.eks. sjøgang. Sitat . God appetitt Redigert 21.Mai.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tuffff Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 And so what? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 hifo vil bare gjerne brillllljere litt med sin nyervervede klippe og limeteknikk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 Neida, det gjør jeg da aldeles ikke. Jeg vet godt at Wiksten brukte å legge rattet på babord side. Så også Storebro . Et ratt er et ratt og et ror er et ror. Skjønner ikke hva du mener egentlig.. Mener du rattet i båten ( den runde tingen man betjener for å vri på roret under båten) heter ror eller ratt? Og mouche. Lær deg å legge inn bilder før du påpeker andre noe trege læringskurve på pc.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
CB. Svart 21.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2011 den runde tingen man betjener for å vri på roret? Kremt Den behøver strengt tatt ikke være rund, kan sågar være alt fra en "pinne" en sammenhengende u-spake til en sirkel, avhengig av den praktiske nytteverdi og den funksjon den skal utføre Det undrer meg dog, med all respekt, at en skuteskipper ikke har funnet ut av dette for et kvart århundre siden :lol: Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.