Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.


Eureka

Recommended Posts

Siden vi er så flinke til å diskutere og opplyse hverandre om både flagging, fendring, hekksjø og vikeplikt med eller uten motor, så tenke jeg vi kunne kjøre igang en informativ og fin tråd om hvordan man skal opptre i gjestehavner. Noen er erfarne andre er nybegynnere, begge kategorier har mangt å lære og likeså mye å lære bort.

Oppfordrer herved, kjære båtvenner, til å sette opp momenter for god skikk og bruk i gjestehavner, helt fra man nærmer seg havnen og skal legge ut fendere til man forlater havna. Rett og slett en guide forbi alle farer. Skriv opp hvilke etiske regler DU har og hvordan møter du andre når de kommer til havna og hvordan ønsker du å bli møtt.

 

Noen stikkord:

Fendring, spørre om å få ligge inntil longside, fortøyning, avtaler med nabobåt, ferdsel over andres og egen båten, strømbruk og kabler, bruk av grill, barns bruk av gummibåt, fyll, musikk, uerfarne gjester ombord, septikktømming...

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier som regel å ha en førti knop omtrent inn i gjestehavnen, finner en luke som er godt for liten mellom de dyreste båtene jeg ser og henger uten noen fendere jeg har funnet som ikke er vasket siden Beatles var populære og gir bånn gass inn i hullet til alle de andre båtene har sklidd til siden.

Når bølgene fra min ankomst har roet seg, finner jeg frem grillen og røyklegger hele havnen med grilling av spareribs og annet snadder.

Honda aggregatet som står løst på dekk går selvfølgelig hele tiden, da jeg trenger strøm, men det er ingen som hører det alikevel ettersom strømmen blir brukt til de to tolvtommer'ene som står i cockpitten, og som går på full guffe med favoritbandet Ramstein hele natten.

Når noen sixpacker er fortært ut i de mørke timer, og mannskapet er rimelig påseilet, så urinerer jeg over rekken slik jeg alltid gjør når jeg er utpå, men som regel i gjestehavner så treffer jeg Bav'en til Hansen i stedet for sjøen.

Ved firetiden sovner jeg i en salig alkodrøm og glemmer å slå av Ramstein cd'en, som står og hakker resten av natten, eller til noen av de hyggelige naboene i gjestehavnen slår av stereo'en for meg.

Og slik går no dagan !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opptre slikt du vil andre skal opptre så blir det veldig bra.

Fendre før man ankommer havnen og ha klart tau på kryssholtene så det ikke oppstår gale situasjoner.

Spør om å legge deg utenpå andre om det er noen i båten, sier de nei så legg deg der allikevel :)

Gå foran masten på andre båter, eller foran der masten ville vært om det var en seilbåt, titt ikke inn gjennom luker og ta helst av deg på beina når du går over andre sine båter, bær hund om du har det. Tilpass deg de du ligger ute på, ser du at de har barn som legger seg tidlig så ta hensyn til det osv.

Link to post
Share on other sites

Ta i mot andre som kommer inn til havn etter deg. Veiled dem om ledige plasser om nødvendig, ta i mot tampen slik at tillegging og fortøyning kan skje uten unødig styr. Slik liker i alle fall jeg å bli tatt imot.

 

IKKE start opp motorene en halvtime før du skal dra slik at alle andre båter fylles med sur eksos. Opplevde dette sist søndag, slikt kan ødelegge mye på en ellers nydelig dag i båten.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tar det alltid med ro inn i havnen - de fleste nabobåtene i gjestehavner er positive til gummibåtbruken (min ihvertfall). Mange kommer bort og sier feks "fin båt du har, fin å lære seg å kjøre i" og sånne ting. Det verste er 4-hestere på full guffe inni havnen.

Link to post
Share on other sites

Det er mange oppfatninger av hva som er praktisk i gjestehavner. Mange gode innlegg foresten Adeneo.

Neida fra spøk til alvor. Selv har jeg ved flere anledninger bedt utenforliggende mannskap å benytte akterenden via badeplattformen når de skal passere min båt på kveld og natt. Det virker som om de tror jeg skal være snill og insisterer på å trampe over hue mitt når jeg sover allikevel. Kan ikke båteiere som legger seg utenpå andre forsøke å tilpasse seg slike bagatellønsker?

Med tre båter på utsiden og stort mannskap som kommer hjem fra bytur spredt over hele natten er det et sant helvete å få sove. Det skal sies at gangbane fra dollbord å akter er meget lettilgjengelig.

Hva mener dere? Er det for mye å be om?

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei, Per Harald, jeg synes ikke det er formye å yttre ønsker om hvor man skal passere båten din til gitte tider.

Jeg oppfatter det som god skikk og bruk når man kommer til havn og må ligge utenpå andre båter at man gjør følgende: (ihvertfall slik jeg praktiserer det)

Legg ut fendre og klargjør tau i god tid og i PÅSYN av andre som ligger i havna. Det gjør at de som er villig til å vinke meg inn, ser at jeg ønsker å legge til kai og at de får mulghet til å vinke inn, legge ut en fender eller to og og klargjøre for å ta imot tampen, la den gå gjennom egen pullert og evt. retur til meg uten at den knytes i nabobåten.

Når jeg kommer inn mot en båt jeg kan ligge utenpå, spør jeg om jeg får ligge der, takker for det, og hvor spør lenge de skal ligge og informerer hvor lenge jeg skal ligge, dersom jeg har plan for dette.

 

Når båten er fortøy, forhører jeg meg om innerste båt ønsker at jeg har eget tau iland for å avlaste belastningen på andre båter. Dersom værforholdene tilsier det, gjør jeg dette uansett.

Samtidig forhører jeg med om når andre båter skal gå. Da har jeg muligheten til å informere nyankomne om dette. Avtaler gjøres.

Dernest noen ord om andre har særlige ønsker om hvor båtene skal forseres.

 

Landstrømkabel strekkes opp forsvarlig, helst sammen med andres kabler.

Dersom jeg ligger langt ute på ei rad av flere båter, bruker jeg gjerne gummibåten og ror i land.

Dersom jeg fyller egen vanntank, og passerer andre båter med slangen, spør jeg om de ønsker å fylle samtidig.

 

 

Legger jeg meg utpå andre båter hvor det ikke er folk til stede og jeg går i land før noen kommer, henger jeg gjerne opp en lapp i ruta mi med tlf og avreisedag.

 

Dersom jeg ikke får snakket med noen som senere har langt seg på utsiden av meg, henger jeg opp lapp med tlf og avreisetidspunkt, dersom dette er viktig.

 

Når jeg passerer andre båter på dekk, tar jeg av skoene, men ikke nødvendigvis dersom jeg passerer på badeplattformen og det er fuktig. Uegnede sko, stilett og sorte gummisåler, bør av uansett. Er det fint i været tar jeg uansett av skoene.

 

Dersom jeg får gjester ombord er det min plikt å informere om ferdsel over andres båter. Det er likeså mitt ansvar å påse at mine gjester ikke pisser over rekka og er til sjenanse for andre i havna.

 

Ellers har jeg tro på at min opptreden med å hjelpe andre som kommer til havna, selvfølge ved ugusntig vær, vanskelig tillegging etc, smitter positivt over på andre. Jeg springer ikke havna rundt for å hjelpe til, men der det er naturlig, så gir jeg gjerne en håndsrekning.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

jeg tar gjerne seilbåter både på utsiden og innsiden :) ikke tar de sola med FB'n og det er nok langt lettere å passere min båt rundt fremdekket fra rekka på en seilbåt enn fra en annen badeplattformbåt.

 

Det blir jo ofte nevnt at "hjelp andre som du vil andre skal hjelpe deg". Dersom det er sant, vil jeg påsta at det er mange her på sunnmøre som har relativt beskjedne ønsker om hvordan de vil bli møtt. Jeg har pr. dato kun opplevd en gang at noen tilbyr seg å ta imot tampen når jeg kommer til Ålesund gjestehavn. Det samme om å bli vinket inn til en plass utenpå en annen.( men han snappet plassen før meg mens jeg fendret og han fendret etter at han la til.)

 

Det er mulig generelt fravær av god skikk og bruk i Ålesund havn har gjort at jeg i noens øyne har et ekstremt syn på hva som er god fremferd, men jeg håper at noen lærer av meg og jeg ikke minst kan lære nye ting av andre.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksemplarisk fremgangsmåte !

 

Så sant så sant! :thumbsup:

 

Legger også merke til at den oppførsel/hjelpsomhet Eureka gir uttrykk for har ingen kostnad forbundet med seg, tar svært lite tid, hvis i det hele tatt, så hvorfor kan ikke alle tenke i de samme baner?

 

Det er forøvrig også forskning fra Harvard i USA hvor det er bevist at å vise empati for andre også har positiv effekt på egen helse så "regnskapet" går i pluss!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så sant så sant! :thumbsup:

 

Legger også merke til at den oppførsel/hjelpsomhet Eureka gir uttrykk for har ingen kostnad forbundet med seg, tar svært lite tid, hvis i det hele tatt, så hvorfor kan ikke alle tenke i de samme baner?

 

nei, det koster meg så lite og det gjør det så mye triveligere å være på tur. Man treffer jo mye hyggelige folk og utveksler erfaringer om steder etc etc. Og er det et tidspunkt det er lett i å komme i kontakt med folk, så er det når man tar imot tampen og spør om de vil ha den i retur eller fast i brygga. Det er ikke sagt at man må snakkes i det hele tatt resten av landligget, men det faller seg langt mer naturlig å gi et anerkjennende nikk og "go'morgen" neste morgen når kaffien intas.

Hvem vet, kanskje det er jeg som neste gang trenger bistand fra land, eller leter desperat etter en plass å ligge.. da er det kjekt å treffe de man har hjulpet før.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og er det et tidspunkt det er lett i å komme i kontakt med folk, så er det når man tar imot tampen og spør om de vil ha den i retur eller fast i brygga.

 

Det kan hende det vanker en ankerdram for bryggeslasken også!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at mesteparten av potensiell problematikk her er relatert til longside fortøyning, jeg for min del tilstreber å ligge med baug mot land, i all hovedsak fordi vi har barn ombord og i løpet av en dag blir det noen turer ombord og på land og jeg føler at jeg ikke vil være til unødvendig mye bry. Kommer jeg et sted det kun er plasser ledig utenpå andre så tusler vi bare videre, tusenvis av fine plasser langs kysten vår! Derimot hvis jeg og frua er alene på tur (skjelden) så stiller situasjonen seg annerledes, men hadde nok mistrivdes med 10 fnisete kvinnfolk i stiletthæler over dekket frem og tilbake hele natta! Men nå fortøyer jeg jo som sagt ikke longside, bortsett fra i Holmsbu, der er det stort sett alltid ledig på fiskebrygga ved Krabba, helt perfekt når barna skal ha is og far en liten Irish!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

jeg tar gjerne seilbåter både på utsiden og innsiden :) ikke tar de sola med FB'n og det er nok langt lettere å passere min båt rundt fremdekket fra rekka på en seilbåt enn fra en annen badeplattformbåt.

Høres meeeget bra ut Eureka, selv om jeg kanskje har en mistanke om at det blir du som får gleden av å trampe over hodet mitt hvis vi blir liggende side om side en eller annen gang ;-) Ikke sikkert du heller er særlig lysten på å ha 20 tonn betong liggende på utsiden hvis det skulle bli spørsmål om det en gang ;-)

Ellers glemmer jeg ikke synet av folk som forsvant som dugg for solen fra alle båtene som lå i Bergen havn den natta jeg kom inn dit i fjor etter å ha seilt langt og lenger enn langt. De så nok at jeg lette etter en grei båt å legge meg inntil, og fikk det rimelig travelt med å forsvinne fra cockpitene sine når jeg nærmet meg. Ja, ja... kanskje ikke så rart egentlig.

 

Ellers har jeg opplevd forskjellige metoder når det gjelder folk som har lagt seg inntil meg også. Den verste må vel være på et meget rolig og øde fiskevær et stykke nord på kysten i fylket vårt der et arbeidslag som kom med båt klokka seks på morgenen la til med brask og bram og bånn spiker i sida på meg, og deretter brukte lang tid på å trampe godt fra seg i vernesko på dekket rett over skallen på meg. Greit nok å legge til på sida mi, ingen problem, men det finnes flere måter å gjøre det på har jeg erfart.

Men, men... det går som oftest greit heldigvis :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke sikkert du heller er særlig lysten på å ha 20 tonn betong liggende på utsiden hvis det skulle bli spørsmål om det en gang ;-)

 

Jaggu flere som er oppe om natten. :)

Det er helt korrekt S.Y. Laud, 20 tonn båt på utsiden er kanskje ikke det beste å kli klistra inntil en kai med. Dog blir det fort noen tonn tilsammen når man har 7-8 båter på 30 fot utenfor seg når en ligger i Ålesund havn. Da jeg lå i Bergen med en seilbåt i sommer talte jeg 14 båter i rade aktenfor. Når 13 båter i prinsippet henger i to pullerter på den innerste stakkaren, ja da blir det nok ikke kjekt å være svensk seilbåt fra midten av 70-tallet.

 

Men du skal ikke se bort ifra at jeg gir deg plassen inntil brygga og jeg legger meg utenpå, om det kniper. Ellers er det vel en og annen Fairline fra Fosnavågen du kan legge deg inntil :)

 

Spørsmålet videre blir jo da, går det noen grense for hva som er tilrådelig med belastning mtp båter longside, størrelsesforhold og vekt?

 

Forøvrig er jeg ganske lett på foten, så du skal ikke bekymre deg for nattesøvnen :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada, oppe litt om dagen og en hel del på natta. Har kommet meg ut og på jobb igjen, så da er det å gå vakter igjen.

 

I fint vær og rolige havner er det ikke sikkert det er så store belastningen selv om båten på utsiden er noe større og tyngre enn den som ligger innenfor, men ryker det opp med vær eller at det er et sted med noe trafikk så kan det jo bli et tema vil jeg tro.

Når en ser på en del av de lange rekkene du bl.annet nevner i innlegget ditt så er det jo lov å tenke at det er mye som går an, og at det igjen er slik at båtene tåler en del mer enn man kanskje skulle tro i utgangspunktet. Lysten til å finne ut hvor grensa går er vel kanskje ikke like stor hos alle, og det må man jo respektere, men av og til må vi jo bare godta at det ligger andre båter både på ut- og innsiden av oss når det er slik at alle vil klumpe seg sammen på et mindre antall kaimeter.

 

Ellers er det å være lett på tåa en god egenskap når man først må gå over andre båter, så da kan jeg heldigvis bare ta det helt med ro hvis du blir liggende på utsiden en gang. :cheers_wine:

 

Ellers kan jeg fortelle at nordsjøen var rimelig heftig til mai å være da vi gikk ut på tirsdag, men at den har roet seg ned nå og bortimot ligger helt flat. Det kan godt bare fortsette slik framover for min del!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...