Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.


Eureka

Recommended Posts

I denne tråden har det kommet mange eksempler på hvordan vi skal oppføre oss for at det skal bli trivelig for alle gjestene i gjestehavna.

Her hos oss jobber vi litt med reglement i gjestehavna akkurat nå og jeg kan komme med noen punkter jeg ikke har sett nevnt i de innleggene som er kommet. Punktene er mest aktuelle etter at vi har lagt til kai.


  •  
  • Hold hunder i bånd og husk hundepose
  • Vær stille på og ved kaia etter kl 23:00
  • Husk å betale dusj/vask/kaileie før du drar
  • Unngå forsøpling
  • Unngå å sperre kaia med bord, stoler og lignende
  • Tenk brannsikkerhet og grill bare på anviste plasser
  • Hold det ryddig på sanitæranlegget

Selv om dette er punkter fra et ordensreglement, synes jeg dette er punkter som har med folkeskikk å gjøre og ting som egentlig burde vært selvfølgelig for alle som befinner seg i en gjestehavn.

 

God båtferie!

hilsen Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Gammel tråd, men jeg opplevde på Læsø for en ukes tid siden, at de bordene som er satt opp for gjestebåtfolk, ble dekket på ved 14 tiden, men først ble tatt i bruk ved 18- 19 tiden. Dette var norske båtfolk, og jeg lurer på hva dere ærede båtforumfolk syns om denslags oppførsel? :-) Det kunne jo blit spist og drukket over en lav sko mange ganger på den tiden. Får litt følelse av syden, med å legge ut håndkle på stolene kl. 07.00 for å komme rundt lunsjtider for å ta de i bruk. Kjør debatt :yesnod:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett samme fenomen i Østerby i åresvis, da hovedsaklig av Svensker. Ikke så rart siden 80% av båtene i Østerby er Svenske

Er en forbannet uting.

"først meg selv og så meg selv, la oss drite i alle andre".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enig Steinsvik, men det ble ihvertfall praktisert etter den metoden som Mariell henviste til. Jeg ligger nå i Øster Hurup, og der la jeg merke til at folk hadde lagt duker på bordene, og ingen folk var å se. Merkelig at ikke folk syns det er litt kleint overfor de andre som kanskje ville hatt glede av å bruke bordene i en liten stund.

Link to post
Share on other sites

I tilfellet Læsø, hadde vi elegant fjernet tallerkner o.l. som lå på bordet, hvis det ikke hadde blitt ledig bord ved siden av. Det jeg syns er rart, er at de ikke blir litt brydd over det å holde av et bord i flere timer, sånn at andre ikke får benyttet seg av det. Folk er til tider særdeles rare :giggle:

Link to post
Share on other sites

Egoisme kalles det der med å dekke på bordet for å reservere det. Aldri hørt på makan, og jeg hadde vært flau av å ha det norske flagget på hekken om andre norske gjore slik.

 

Men det er vel slik de selv også forventer å bli møtt av andre.

 

- men det kan jo ha oppstått noe uforutsett.. Bordet dekkes på for å spise, det oppstår en langvarig krangel under dekk mellom far og mor... Og det hele blir glemt bort...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

- men det kan jo ha oppstått noe uforutsett.. Bordet dekkes på for å spise, det oppstår en langvarig krangel under dekk mellom far og mor... Og det hele blir glemt bort...

Det fikk vi bekreftet at det ikke var, da det samme skjedde to dager på rad. Det var minst to familier på tur sammen dette her, og som du sier, så var jeg litt skamfull på mine landsmenns vegne :sad:

Link to post
Share on other sites

Tidligere i sommer kom vi inn til en dansk havn, kona og jeg. På kaia stod en gubbe. Kona kaste baugfortøyningen til han. Han snudde seg og gikk. Ja, sa jeg, "nå er vi endelig kommet hjem". Vi kom da fra Hellas etter 6 års seiling i Middelhavet og var vant til at en tok mot fortøyninger i enhver situasjon. Vi har nå konstatere at det er slett ingen selvfølge her hjemme. Det som ikke bryr seg kan umulig være båtfolk, ikke folk i båt engang.

En oppfordring; Ta mot fortøyningen til båten som kommer inn nær deg eller på siden. Det er grunnleggende høflighet i alle de 10 landene vi har seilt i. I Albania f.eks tok til og med bevæpnet uniformert havnepoliti mot fortøyningen! Ikke værst.

Link to post
Share on other sites

 

En oppfordring; Ta mot fortøyningen til båten som kommer inn nær deg eller på siden. Det er grunnleggende høflighet i alle de 10 landene vi har seilt i. I Albania f.eks tok til og med bevæpnet uniformert havnepoliti mot fortøyningen! Ikke værst.

Det tar jeg som en selvfølge, men har også opplevd at mange ikke gidder

Link to post
Share on other sites

Tidligere i sommer kom vi inn til en dansk havn, kona og jeg. På kaia stod en gubbe. Kona kaste baugfortøyningen til han. Han snudde seg og gikk. Ja, sa jeg, "nå er vi endelig kommet hjem".

 

Helt utrolig!

Opplevde noe tilsvarende med 3-4 stk når vi kom til Læsø, Vesterby i dag tidlig

 

Gled inn i havna ved 0700 tiden i ca 1-2 knop. Gled inn og snudde i tranga med 2 korte støt på hekkthrusteren, så inn i det andre bassenget,hvor vi fant én ledig plass.

 

Det var en 7-8 karer våkne og satt og glante. Kun to stk hilste eller nikket tilbake etter at jeg ga et rolig vink på tross av øyekontakt og 5-15 meters avstand.

 

2 av de som jeg passerte på ca 5 meters avstand sa jeg et stille "hei" til idet vi gled forbi. Tror du ikke de møtte blikket for å så snu seg demonstrativt vekk... Så rett og slett piss-sure ut.

 

Nå behøvde ikke vi noen form for hjelp, men jeg kan nesten garantere at de ikke hadde lettet på liket om så båten vår brant.

Båten vår er ganske støysvak, så det kan ikke ha plaget de...

 

Felles for de som ikke hilste var at alle var seilere i 35-45 fot klassen. 4 svenske og en dansk.

Hvorfor oppsøker folk de mest populære gjestehavnene om de sitter og er sure som sitroner?

 

Er det mulig tenkte jeg....

Vi har sikkert feil båt, eller var dumme som kom til havna "deres".

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi har nå konstatere at det er slett ingen selvfølge her hjemme. Det som ikke bryr seg kan umulig være båtfolk, ikke folk i båt engang.

 

At det var ?

Siden du bringer temaet på bane, så kan du jo komme med definisjonene på disse to gruppene. Hva skiller herrefolket fra undermenneskene?

 

Kan forøvrig, og med stor fornøyelse, melde at dem som kalte seg båtfolk og høylytt la ut i det vide og brede om hvor suverent flinke de var å seile sammenligna med han tullingen i Tønsberg her på en uterestaurant på lørdagskvelden er de samme som sniker seg ut kl. 0600 om morran for å legge ut håndkle på solsengene her vi ferierer nå. Satt å kikka på dem der de sneik seg rundt sammen med strandbikkjene.

 

Som et (mal)apropos til de bordene.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke jeg som har funnet opp begrepet "båtfolk" og "folk i båt". Men synes faktisk det er rimelig treffende når definisjonen er at båtfolk er kjent med og praktiserer de skrevene og uskreven regler man har i båtlivet i forhold til hverandre på en hyggelig måte. At noen legger "herrefolk" og "undermennesker" i begrepet vet ikke jeg noe om.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor oppsøker folk de mest populære gjestehavnene om de sitter og er sure som sitroner?

For å sitere en kjent norsk artist som ankom Rica Havna Hotell med båt for å holde konsert nå i kveld: "Liker du ikke folk, bør du ikke ha båt."

Det oppsummer i grunn det meste.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Tønsberg er nevnt. Fine båser og godt med plasser. Kommer man inn under broåpning er det nesten alltid plasser. Vi foretrekkker båser så slipper vi båter utenpå oss. Deilig å nyte frokosten på akterdekket uten å ha folk spaserende over gaudaosten.

Må skryte av seilbåtfolket som har sansen for Skagen og andre havner hvor man får en bøling utenpå seg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig! Felles for de som ikke hilste var at alle var seilere i 35-45 fot klassen. 4 svenske og en dansk. Hvorfor oppsøker folk de mest populære gjestehavnene om de sitter og er sure som sitroner? Er det mulig tenkte jeg.... Vi har sikkert feil båt, eller var dumme som kom til havna "deres". SAP -from my iPad )

 

Pussig det der at mange med seilbåt på død og liv ikke skal hilse på folk i motorbåt. - Det er vel derfor alle jeg møter i motorbåt nesten mister alt fokus når jeg hilser på dem der jeg kommer seilende. - Jeg synes det er en selvfølge at man tar i mot tampen og at man hilser på sjøen, uansett båttype og prisklasse. Da blir det fort så mye hyggeligere på brygga. - Det får meg tenke på et ordtak min første sjef lærte meg (en ivrig fjellmann): "Du skal alltid behandle de folkene du møter på din vei opp med respekt og høflighet. Det kan nemlig fort hende at du møter dem, og endog trenger dem, på din vei ned. " - Kan brukes om så mangt her i livet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

tar alltid av skoene når jeg passerer andre båter, særlig når jeg kommer fra bryggen/ land og skal ut på båtene. Drasser ikke sand, stein, og rusk med meg ut på teak og gelcoat. Unntaket må være om det er øs pøs regnvær og jeg går fra båten og til land. Da tørker jeg av skoene før jeg tar de på meg og entrer andres båter.

 

Ellers er det jo utmerket å gå barfot.

 

Det er en fin ordning om den innerste båten legger ut en dørmatte på badeplattformen på siden mot land eller på dekk hvor man bestiger en seilbåt så man kan tørke av skoene når man går fra land og om bord. Da kan det også skje at jeg dropper å ta av skoene.

 

( vedrørende å hilse på sjøen, så har det vært en ny erfaring å gå fra motorbåt til seilbåt. Dvs, jeg bruker i dag begge deler og opptrer dermed som en kamelon. Når man seiler, så ser man alle andre båter veldig godt, i lang tid og jeg vinker både to og tre ganger før det kommer noen hilsning tilbake, om det i det hele blir vinket tilbake fra motorbåter. Det skal også sies at jeg får lettere kontakt med seilbåter i havn når jeg selv bruker seilbåten, enn når jeg bruker motorbåten.

Likeså, når jeg går meg en tur i Brosundet som er gjestehavna i Ålesund, i vanlige klær, så ser ikke seilbåtfolket opp av lesestoffet sitt. Tusler jeg meg derimot en tur med min nyinnkjøpte Musto Offshore-jakke, ja da får en både blikkontakt og et nikk når en går forbi... artig opplevelse.. :) blir liksom en hemmelig kode, "vi er av samme slaget og vi nikker til hverandre, tross at vi er helt fremmede".

 

Tror det kan ha noe med felles identitet, tilhørighet og opplevelse å gjøre. Når to seilbåter møtes, for seil, så er det mere energisk vinking fra alle om bord enn to seilbåter for motor, eller en for motor og en for seil. Liksom " hei der borte, jeg ser du har seilet oppe du også, dette er gøy, livet er herlig, vi har knekt koden på livet og seiler begge to, vær hilset, god tur videre, håper det går deg vel".

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...