Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.


Eureka

Recommended Posts

Det var en 7-8 karer våkne og satt og glante. Kun to stk hilste eller nikket tilbake etter at jeg ga et rolig vink på tross av øyekontakt og 5-15 meters avstand. 2 av de som jeg passerte på ca 5 meters avstand sa jeg et stille "hei" til idet vi gled forbi. Tror du ikke de møtte blikket for å så snu seg demonstrativt vekk... Så rett og slett piss-sure ut. Felles for de som ikke hilste var at alle var seilere i 35-45 fot klassen. 4 svenske og en dansk. Hvorfor oppsøker folk de mest populære gjestehavnene om de sitter og er sure som sitroner? Vi har sikkert feil båt, eller var dumme som kom til havna "deres".

Andelen drittsekker er vel rimelig jevnt fordelt blandt de skandinaviske nasjonene vil jeg tro, kanskje med en liten overvekt av normenn? Fordelingen blandt seil- og motorbåtfolk er jeg derimot ikke det minste i tvil om.

Egentlig burde jo seilbåtfolket ta av seg KNS-lua og bukke når motorbåter ankommer gjestehavnene. Det er jo disse som genererer omsettning i havnene slik at vi alle kan bli møtt av velholdte bryggeanlegg og rene og delikate sanitæranlegg. Hvor ofte har vi ikke hørt uttalelser fra seilbåteiere som ikke så lite stolt kan fortelle: "Jeg toppet tanken med 80 liter når satte ut i mai måned en gang. Når jeg nå løfter på land i september har jeg fortsatt halv tank igjen" Blir ikke rare omsetning av det for gjestehavnene å leve av.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Andelen drittsekker er vel rimelig jevnt fordelt blandt de skandinaviske nasjonene vil jeg tro, kanskje med en liten overvekt av normenn? Fordelingen blandt seil- og motorbåtfolk er jeg derimot ikke det minste i tvil om.

Egentlig burde jo seilbåtfolket ta av seg KNS-lua og bukke når motorbåter ankommer gjestehavnene. : "Jeg toppet tanken med 80 liter når satte ut i mai måned en gang. Når jeg nå løfter på land i september har jeg fortsatt halv tank igjen" Blir ikke rare omsetning av det for gjestehavnene å leve av.

 

Nå er det vel slik at gjestehavner som lever av drivstoffsalg er i mindretall, så det er vel ikke der omsetningen kommer fra :giggle: . Forøvrig er det et eller annet med NOEN av de som har splittflagg på hekken - enten det er motorbåt eller seilbåt. :saint: ( Mange er vel ikke medlemmer engang tenker jeg, men synes det er fantastisk å kunne føre splittflag)

 

Jeg innrømmer det gjerne. Når jeg er på sjøen så er jeg ikke så glad i folk, men jeg tar konsekvensen av det og ligger sjelden i gjestehavner. Når jeg gjør det er det fordi jeg gjerne vil oppleve litt liv og røre, og da må man jo ta konsekvensen av det også. - Og det er litt enklere og hyggeligere å hilse enn å til enhver tid finne en unnskylding for å se vekk når det er noen som beveger seg i båten ved siden av deg.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Min erfaring er at seilbåter nesten alltid vinker seg imellom. Jeg testet litt på søndag da vi gikk inn til Tønsberg på innsiden av Tjøme og Nøtterøy. Her var det masse båter så jeg kunne teste litt.

 

Motorbåtførere vinker sjelden først til meg i seilbåt (under 50%). Jo eldre fører og båt er, jo større er sannsynligheten for at det vinkes. Vinker jeg først øker sannsynligheten for at motorbåtføreren vinker tilbake.

 

En gledelig erfaring var at veldig mange unggutter i joller hilste, veldig mange helt uoppfordret før jeg hilste til dem. Etter at de passerte 17-18 år og byttet til fars RIB/skjærgårdsjeep sank hilsefrekvensen.

 

Merk at dette er fint lite vitenskapelig, kun observasjoner en fin sommerdag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Andelen drittsekker er vel rimelig jevnt fordelt blandt de skandinaviske nasjonene vil jeg tro, kanskje med en liten overvekt av normenn? Fordelingen blandt seil- og motorbåtfolk er jeg derimot ikke det minste i tvil om.

Helt klart trangsynte drittsekker fra alle land :-)

Pussig var det, for de jeg nevnte i posten over var alle seilere....

 

Hilser stort sett på alle der det faller seg naturlig, men opplever at det stort sett er samme gruppe som ikke hilser tilbake og setter opp et fjes som får sitroner til å se sukkersøte ut.

 

Samme i havn. Noen er like sure når jeg kommer bort for å holde en tamp eller selv når jeg holder baugen dens fra å smelle inn i andre båter.

 

Hvorfor det er slik kan jeg ikke fatte og begripe. Hva f... Er det som feiler slike folk?

Prestasjonsangst? Mindreverdighetskomplekser? -Jeg vet ikke, men noe galt i toppetasjen må det være....

Kan virke som det har noe med alder å gjøre også, i de eldres disfavør.

 

Jeg hjelper og hilser på alle uansett prisklasse, størelse og båttype, men må si jeg fryder meg litt når de nevnte arrogante rass.... lager et show i havna som hadde vært verdig å sende på "Americas funniest home videos" ;-)

 

Må understreke at dette ikke gjelder alle. Har flere gode venner med seilbåter og er selv fascinert av fysikken, hydro- og aerodynamikken i seiling.

Det finnes masse idioter med motorbåter også bare så det er sagt.

 

På Læsø var det seilbåter som stod for over 90% av underholdningen på tross av lite avdrift og thruster på de fleste. Mulig de ikke liker seg i havn da kroppspråket allerede før moloen var passert fortalte om et stressnivå som får meg til å vurdere å ha hjertestarter i båten neste sesong.

Hvorfor drar de så slike steder?

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad )

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fordelingen blandt seil- og motorbåtfolk er jeg derimot ikke det minste i tvil om.

Egentlig burde jo seilbåtfolket ta av seg KNS-lua og bukke når motorbåter ankommer gjestehavnene. Det er jo disse som genererer omsettning i havnene slik at vi alle kan bli møtt av velholdte bryggeanlegg og rene og delikate sanitæranlegg.for gjestehavnene å leve av.

 

Håper dette er et forsøk på å være morsom, for det er så dumt at det burde premieres.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Fra soldekket på vår aldrene Grand Banks har vi nesten bare positive erfaringer med hilsing. Mulig at vår sedate fremdrift og et tradisjonellt utseende på skuta påvirker at de hilser tilbake? Tidligere båttyper i vår eie ble det så som så med hilsing tilbake.

 

Vi har til vane å hilse når de er innenfor rimelig avstand til vår båt. Men, det er et men; kommer det en i stor fart aktenfra og vil opp i kaffekoppen vår, blir det heller risting på hode.

Det var dette med de fra møblerte hjem da....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Etter årets tur til Haugesund er mine erfaringer at det stort sett er hyggelige folk over alt. Vi bakker som regel inn i båser og trenger sjeldent hjelp, men mange er hyggelige og tar i mot tau. Har ikke sett sure folk hverken i seilbåt eller motorbåt denne sommeren. Det stedet det virker som om det er flest sure & gretne gubber er her på Båtplassen....

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

 

Egentlig burde jo seilbåtfolket ta av seg KNS-lua og bukke når motorbåter ankommer gjestehavnene. Det er jo disse som genererer omsettning i havnene slik at vi alle kan bli møtt av velholdte bryggeanlegg og rene og delikate sanitæranlegg.

Tenk på rekesalget da REM.

Motorbåtfolk har stort sett med seg hermetikkbokser hjemmefra som de har hamstret i løpet av vinteren, mens seilere kjøper store mengder reker fra nærmeste utsalg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Prøver og etterleve "regler om vanlig folkeskikk", og er på linje med Eureka ifht hvordan man oppfører seg i havn :yesnod: Når det kommer til hilsing har det hendt at jeg har fått brettseilere til å vinke tilbake, men tror ikke de er spesiellt høflige av seg :giggle:

 

Når det er sagt er jeg littegrann usikker på hvordan man skal passere når det ligger både motor og seilebåter utenpå hverandre? Stort sett ligger jo seilbåter utenpå seilbåter, og motor båter utenpå motorbåter, men det hender jo at det ligger både seil og motorbåter utenpå hverandre. Seilbåtene vil jo gjerne at man skal passere forenom masta, og motorbåtene via badeplattform. Blir jo fryktelig mye gange langs dolbordet på både seil og motorbåten når man skal passere en 3-4 båter hhv forenom mast og akter. Hvordan forholder dere dere da? (stort sett har jeg gått forenom på allt)

 

Tar skjelden av meg på bena når jeg skal ombord via andres båter, MEN

har et utvalg overtrekkssokker/engangs beskyttere, samt "dedikerte" båtsko ombord :yesnod:

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Da vi lå longside i Bergen for et par helger siden, lå det to seilbåter utenpå oss. Vi lå innerst. Ut på kvelden kom det en party(motor)båt og la seg ytterst. Da var det koselig med en haug jenter i høyhælte sko som skulle bakse seg over tre seilbåter, under bommen og andre upraktiske ruter. For så å klatre opp traktordekkene på fjøre sjø...

 

Klakk-bank-dunk! Kordan gjør eg dette?! Bank-bank-dunk! Bam! Klank!

Link to post
Share on other sites

Har jeg ferie eller er på tur så gidder jeg rett og slett ikke krangle eller irettesette folk som bryter uskrevne regler. De er nemlig ikke skrevet noe sted... Jeg pleier å snakke med de som ligger utenpå min båt og fortelle hvilke planer vi har vedrørende avreise. Samtidig pleier jeg å si at jeg setter pris på at de bruker fordekket mitt når de skal til og fra brygga. Det er rett og slett ganske mange som ikke vet hva som er "riktig" eller "feil" i sånne situasjoner. Jeg tror forøvrig at båten min tåler høyhælte sko så det gidder jeg ikke å nevne en gang.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt er jeg littegrann usikker på hvordan man skal passere når det ligger både motor og seilebåter utenpå hverandre? Stort sett ligger jo seilbåter utenpå seilbåter, og motor båter utenpå motorbåter, men det hender jo at det ligger både seil og motorbåter utenpå hverandre. Seilbåtene vil jo gjerne at man skal passere forenom masta, og motorbåtene via badeplattform. Blir jo fryktelig mye gange langs dolbordet på både seil og motorbåten når man skal passere en 3-4 båter hhv forenom mast og akter. Hvordan forholder dere dere da? (stort sett har jeg gått forenom på allt)

 

Trygve

 

 

Ser helst at de følger dollbordet rund forrut.

Shortcut over dekket er jeg ikke spessielt glad i.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tenk på rekesalget da REM.

Ja søren, det tenkte jeg ikke på i farta. Derfor ordtaket antagelig: "sailors dont die, they just stink fish and shrimps" ? :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at om man legger seg utenpå andre, så får man spille etter deres regler og trå forsiktig. Noen driter i at andre tråkker rundt på blanke gelcoatflater med sandete, våte sko (lager riper) mens andre er mer nøye med båten sin.

Det valget bør være opp til båteieren av den aktuelle båten og ikke de som legger seg utenpå.

 

Ligger man longside kan man ikke nekte andre å legge seg utenpå om det ikke er flere plasser, men de som kommer får spille på båten innenfor sine premisser.

Med litt folkeskikk er det ikke noe problem.

 

Kunne ikke ramlet meg inn og tråkket i fremmede folks båter med sko i det hele tatt med mindre jeg fikk klar og uoppfordret beskjed om at det bare var å gå med sko.

 

Om noen hadde prøvd å forsere min båt med høyhelte sko hadde de fått valget om å ta de av eller legge seg et annet sted.

 

Iom at det så mange som driter i andres (og egne) eiendeler i dag, legger jeg meg sjelden til slik at jeg får ukjente båter utenpå. Det er mitt valg.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

La nå ikke dette bli en diskusjon om motor- og seilbåtfolk igjen selv om båtfolk i resten av Europa i hovedsak seiler. Men det er vel ikke helt å underslå det er lettere å gå fra påhenger-jolla til cabinkruseren +40 i stedet for seilbåten +40, noe som nok gir utslag i båterfaring m.m. Dette er slett ikke typisk norsk. Opplevde jappetiden i Hellas på 90-tallet med mange små og store motoryachter samt digre ribber, ofte bemannet med helt komplette idioter. I dag ser men ikke mange slike og bra er det. Når det gjelder norske båtfolk tror jeg erfaringsnivået generelt og kulturen på ett annet nivå. De dårligste erfaringer jeg ha hadde var i kontakt med båter fra en forening inn i Oslofjorden med karakteristiske flagg. Men det kunne jo være helt tilfeldig :wink:

Link to post
Share on other sites

I Stavern går til og med en andel av inntektene ved dieselsalg fra Statoil til RS.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Har du en liste over de gjestehavnene som har økonomisk utbytte av bensin/dieselomsetningen i havna?

Bzzzzzzzzz, bzzzzz!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...