Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.


Eureka

Recommended Posts

Kommenterte dette senest i går da jeg og naboen sto og så på en båt som kom inn i havna. Først da han var helt inne og skulle begynne å bakke seg på plass, hang han ut fendre og begynte å gjøre klar tau.

Det er da mye enklere å ha alt slikt klart på forhånd. Vi stopper alltid utenfor innløpet til havna og fendrer og gjør klar tau foran og bak. Så når vi kommer inn er det bare å klappe til og hoppe på land med tauene.

Link to post
Share on other sites

Vi pleier å henge ut to litt store fendere (ikke gitarer) på hver side av båten og gjøre klar 3 tau før vi ankommer en ny havn. I tillegg har vi en stor fender i beredskap hvis undertegnede driter seg ut ved tilleggingen. Da er vi så klare vi kan for å legge oss der det er ledig, uavhengig av å legge "godsiden" inn.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Ler av dette, vi er nå 4 båter på tur. En Bav 37 , en P 430 en NW 420 og oss i en Vision 44. Har ikke opplevet de som er idioter i den ene eller andre leieren. Men vi drar over og har vært i Dk i en stund. Og vi alle opererer som havnekapteiner. 3 motorbåter og 1seilbåt(oss). Ønsker forøvrig alle en god ferie.

 

Så kos dere og oppfør dere i havner:)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har nettopp sklidd ned en musserende, fra et av nabodistriktene til Champagne....fra Italia... :-). :-)

 

Ruggeri L ´Extra Brut Vino Spumante 2011

 

Nyyydelig!!

God plass i kveld på Læsø for første gang på lenge. Alle hyssingene ligger til bløt i havnebassenget, slik at de skal bli rene og fine!! :-)

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er to ting som gjelder i Kragerø og Risør gjestehavn:

Stjæl plassen fra hun som har ligget en stund og ventet lenge på plass. Gi blaffen i om du kommer uforvarende på henne og press deg inn som om du sto først i køen. Hytt eller vink bort med neven om hun prøver å påpeke at denne plassen hadde hun ventet på en stund.

Ikke forvent at du for lov å gå bak på badeplattformen på den 56 fotingen du fikk lov å ligge ved siden av i Kragerø. Bestill heisekran for å komme deg opp på fordekket, hvis du ikke har medbragt helikopter.

 

 

 

 

Dette er status i bølgehelvete på utsiden av blindtarmen i Kragerø. På innsiden så slenges det båter til bryggene som om det var gummibåter til 3000kr...

Fendere er bare noe drass, og et tau i bauen må da vel være mer enn nok.

Satt og kikket på galskapen her om dagen og overhørte følgende fra en dame i en båt til 3-400.000: "sikt på den dærre motor`n der borte" Jeg så ingen ledig plass der hun pekte...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gammel tråd,men mykje god lesing for fersk båtfører.

 

Har egentlig ingen erfaring med gjestehavner som er fulle av båter enno, men praktiserer dette med å ha tau og fendere klart FØR eg passerer havna/molo. Har aldri større fart enn om eg skulle være uheldig så blir ikkje skadene store. Ofrer heller egen båt enn å ripe opp andres fartøy......

Har skjølv makket endel med å treffe båsen i hjemmehavn, spesielt med god sidevind:) Men, det er god trening. Kommer eg veldig skjevt på, bakker eg heller heilt ut av havna for så å entre på nytt. (trang havn der det er lite spillerom)

 

Kjekk tråd, for eg har lurt lenge på dette med å regne ei havn som full....

Link to post
Share on other sites

-artig når gamle tråder blir spadd opp :)

 

Når en havn er full? Tror nok det er et veldige relativt begrep.

Noen havner har nedfelt regler for hvor mange utenpåliggende longside båter det kan være. Noen steder er havnevakta både myndig og aktiv. En ig samme havn kan ha ulik praksis fra helg til helg. Er det festival, så er det ofte overfylt.

Værforhold har også en del å si. Førsteprioritet er sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...