Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.


Eureka

Recommended Posts

Ollebukta båtforening i Tøsberg har samarbeide med Statoil og der drives det også opptak av båter med slikt behov i sessongen. At folk benytter denne stsjonwn gagner ikke bare Statoil...

Sikkert mange slike eksempler, men jeg tror man må kjenne til avtalene. Noen "liste" eksisterer neppe....

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bzzzzzzzzz, bzzzzz!

- ja ja... men nå er det jo slik at de fleste av oss er vanlige lønnsmottagere med et feriebudsjett. Nei jeg bruker ikke 10 000 på drivstoff i ferien. Det gjør at jeg kan gå å spise på den lokale sjappa og handle noe jeg ikke har brukt for i mange av sommerbutikkene. Servering og klær/utstyr har trolig større margin enn drivstoff. Ergo bidrar jeg mer til det lokale næringslivet og til mangfold rundt gjestehavnene enn om jeg hadde brukt pengene på drivstoff. ( og båten har en tendens til å være full av ting jeg ikke trenger når vi returnerer fra ferie :) )

 

- så det så! ( men for å være ærlig så hadde jeg nok kjøpt meg en Trawler hvis jeg hadde hatt råd. - Tror det må være den perfekte båttypen for ferie)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ollebukta båtforening i Tøsberg har samarbeide med Statoil og der drives det også opptak av båter med slikt behov i sessongen. At folk benytter denne stsjonwn gagner ikke bare Statoil... Sikkert mange slike eksempler, men jeg tror man må kjenne til avtalene. Noen "liste" eksisterer neppe.... (GT-I9300 )

 

Men hva har det med gjestehavner å gjøre? Fortsatt spent på denne listen hvor gjestehavner (ikke båtforeninger) driver marina - salg av bensin/diesel!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel totalbidraget til det lokale næringslivet som gjelder. At det er så stor forskjell på seil og motor er heller tvilsom.

Jeg jobbet en periode for en grønnsaksgrossist med hovedvekt av kunder i Hallingdal, Valdres og Gudbrandsdalen, det som var den store forskjellen på den tiden jeg jobbet der(90-tallet) og 50-70-tallet var at hyttefolket hadde fått bil og slapp å bruke tog. Dette førte til at de tok med seg masse dagligvarer hjemmenfra og omsetningen til den lokale fjellbutikken stupte. Tidligere kjørte man egne lastebiler fulle av bare egg/appelsiner(påsken), mens nå holdt det med en øiten lastebil som også hadde med alt annet av frukt og grønt.

Så kom kjedene, men det er en annen historie....

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

La nå ikke dette bli en diskusjon om motor- og seilbåtfolk igjen selv om båtfolk i resten av Europa i hovedsak seiler. Men det er vel ikke helt å underslå det er lettere å gå fra påhenger-jolla til cabinkruseren +40 i stedet for seilbåten +40, noe som nok gir utslag i båterfaring m.m.

 

Og så var den igang, lol ;-)

 

 

Mange folk i dag velger seilbåt fordi de får en vesentlig større båt for pengene. Dette resulterer forståelig nok i at mange uten særlig erfaring fra båtlivet velger seg en seiler på 30-45 fot så familien kan få seg en hytte på sjøen og et feriested.

 

Jeg kjenner endel som både vurderer og har kjøpt seiler fordi økonomien var avgjørende for å få en båt med den komforten familien "behøver".

 

Så teorien din om at de fleste i seilbåt er erfarne båtfolk tror jeg mild sagt ikke holder vann (min mening).

Du kan jo gå til F.eks Lunde Båt Seil å høre ;-)

 

Som nevnt tidligere stod seilbåtene (og eierene) for over 90% av "underholdningen" på Læsø nå. -Også verbalt. Tipper 20-30% av de jeg så kan puttes i kategorien "erfarne". "Full kontroll" tipper jeg var 5%.

Ser mye av det samme i hjemlige trakter også.

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg lå i gjestehavnen på Oscarsborg i helgen. Det var svært få store motorbåter der denne helgen, de var vel på båtferie. Det var en god del seilbåter av moderat størrelse, pluss utrolig mange daycruisere. Det jeg merket meg, var utrolig mange klønete tillegginger. Utrolig mange av både de mindre motorbåtene og seilbåtene hadde alt for korte tamper til akterfortøyingen i bøyene klar og måtte bakke ut igjen (på kryss og tvers) mens de knyttet på ekstra tauverk (hyssing for daycruisernes del) før de bakset seg inn igjen i vindstille med durende pysevisper. Og tauverk klar i baugen? Nada! Men alle var glad når jeg sto på bryggen og tok imot.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig mye jokking med baugpropell når jeg skulle sove tidlig middag i aktercabinen i dag. Det var vindstille når jeg gikk og la meg, og vindstille når jeg kom opp igjen, ingen uling eller pumping i masta vår heller så hva som skjedde og utløste massiv baugpropellbehhov den lille timen er meg en gåte..

 

Men en fin sommerdag uansett baugproppjokking.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på når man regnes som erfaren på dette forumet jeg gitt.

 

Jeg kjøpte min første seilbåt i 2003. (maxi68) Beveget meg fort opp på 30 fot. - så til 40. - Men jeg seiler jo Bavaria ( min tredje nå) , har baugpropell( og bruker den faktisk en gang i mellom også) og har fortsatt en og annen mislykket tillegging i løpet av sesongen. Så da kan jeg jo umulig være erfaren på tross av at båten er i sin tredje sesong og den har i følge loggen til nå seilt 3932 NM. - men jeg lurer fortsatt på når man kan regne seg som erfaren .... For det er visstnok bare noviser som har Bavaria og til overmål baugpropell på en seilbåt under 50 fot. - og en ting til ; Motoren har gått over 300 timer også, så båten er sikkert observert underveis for BARE motor en rekke ganger.

Link to post
Share on other sites

Og så var den igang, lol ;-) Mange folk i dag velger seilbåt fordi de får en vesentlig større båt for pengene. Dette resulterer forståelig nok i at mange uten særlig erfaring fra båtlivet velger seg en seiler på 30-45 fot så familien kan få seg en hytte på sjøen og et feriested. Jeg kjenner endel som både vurderer og har kjøpt seiler fordi økonomien var avgjørende for å få en båt med den komforten familien "behøver". Så teorien din om at de fleste i seilbåt er erfarne båtfolk tror jeg mild sagt ikke holder vann (min mening). Du kan jo gå til F.eks Lunde Båt Seil å høre ;-) Som nevnt tidligere stod seilbåtene (og eierene) for over 90% av "underholdningen" på Læsø nå. -Også verbalt. Tipper 20-30% av de jeg så kan puttes i kategorien "erfarne". "Full kontroll" tipper jeg var 5%. Ser mye av det samme i hjemlige trakter også. SAP -from my iPad )

Det kommer jo litt an på hvilket vann du du tenker på. Din teori som for øvrig er en teori som kan jeg være litt enig i, men kun som en norsk tendens i senere tid.. Jeg har noen års europeisk fartstid, og selv dette kommer litt opp de senere år her hjemme er jeg i liten tvil om hvor tyngden av erfaring og kompetansen ligger. Slik er det, men det betyr ikke at det også er mange erfarne og kompetente motorbåtfolk. Det enkelt i de fleste sammenheng å skille nybegynner fra de erfarne, men vi må ikke glemme att på ett tidspunkt var vi alle ferskinger.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på når man regnes som erfaren på dette forumet jeg gitt.

 

 

Jeg har også med irritasjon bitt meg merke i dette. Jeg hadde tenkt å svar på de to øverste innleggene på denne siden (side fem) da jeg merket at jeg ble trekt. (sorry sap og Lars, har lest masse av det dere har skrevet og lært masse) Det er ofte en del erfarne folk her er litt nedlatende til de som har store båter og ikke klarer å håndtere det. Det er ikke lett for folk å bli erfaren uten erfaring. Derfor må man få feile, og legge til uelegant, men man legger jo til uten å ødelegge noe +at det blir bedre gang for gang.

 

Jeg selv er vokst opp i en familie uten båtliv -og all erfaring jeg har hentet har jeg fått gjennom å prøve meg frem, samt lese på dette forum. All ære til alle de erfarene her, jeg har lært utrolig masse, og ser på baatplassen som min båtbestefar som jeg ikke hadde.

 

For min del, har jeg ikke en stor båt (31 seilbåt) og tilhører kategorien som kjøper seilbåt fordi det er god plass for pengene, samtidig som det er morro å seile. Jeg hadde hatt det like fint på sjøen i en motorbåt, men om jeg skulle fått med familien på lengre turer, må vi ha god plass, og det er ikke lett i en etableringsfase å få råd til stor motorbåt...

 

Så for å spore tråden inn på on topic - hvordan opptre i gjestehavn, er mitt innspill - om du ser folk som sliter, hjelp dem, og når situasjonen har roet seg -spør om de vil har et tips til hvordan man kunne håndtert situasjonen bedre. Jeg hadde ihvertfall satt veldig pris på det.

 

Mange er veldig usikre- jeg var så uerfaren i begynnelsen at jeg takket nei til folk når de tilbydde seg å hjelpe med fortøyninger fordi jeg ikke ville være til bry. Nå vet jeg bedre etter å ha snakket med erfarne folk, og lest på baatplassen, at jeg tar imot hjelp med glede, og springer gjerne 50-100 meter fra grillen for å ta i mot og hjelpe med fortøyning for andre.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad når det kommer noen og tar tampen når jeg legger til, selv etter over 25 år med egen båt. At folk snur seg vekk og ikke vil hjelpe til, har jeg omtrent ikke opplevet. Og ikke har jeg tenkt over om det er seilere eller motorbåtfolk som kommer løpende for å ta imot. Men kanskje det kan ha noe med at jeg aldri er ute med båt midt i den mest hektiske fellesferien i de mest hektiske gjestehavnene? Litt mer stress i Strømstad, Grebbestad eller Smøgen er det sikkert. Nå sist helg ved Oscarsborg var det god plass i havnen, så alt gikk egentlig ganske rolig for seg. Men at det var mange som nok kunne forberedt ankomsten til havnen litt bedre, står jeg for. Men hjelp fikk de med et smil, både av meg og andre i havnen. Selv håper jeg at jeg kan stå for det jeg sier her på forumet og ikke opptre som et annet menneske i gjestehavnen. Jeg håper jeg er meg selv, okke som.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange folk i dag velger seilbåt fordi de får en vesentlig større båt for pengene.

 

 

Hvis du løfter blikket fra MFD'en på Tirdag, Onsdag og Torsdagkvelder vil du se at mange er ute og seiler.

Det er race rundt stolpene.

Det er folk som utøver sin idrett.

Falt det deg tungt for hjertet det med hvem som oftest står for "underholdningen"?

 

Forøvrig ser jeg stort sett en MFD i seilbåter også?

 

Bruker MFD'en og tilbehøret mye. Det gir god trening i p tolke ting man ikke ser.

På den måten er det lett å holde styr på alt som virrer rundt ;-)

 

På vei over til DK her om natta fulgte jeg en tysk seilbåt på MARPA. Virrert rundt for motor da det var vindstille.

Tracket minnet om fyllekjøring.

 

Han panikkalte opp alt han så på elendig tysk-engelsk og virket svært nervøs for å bli overkjørt av alt innenfor 20nm.

 

Tror jeg hørte 30 paniske oppkall på noen timer på k16.

Yrkestrafikken virket helt oppgitt for å si det forsiktig da det var stjerneklart og fullmåne.

Noen timer etter oss kom han inn på Læsø og showet startet... ;-)

 

Tenk hvis han hadde hatt en slik nymotens mfd med AIS og HD radar? Dvs hvis han kunne brukt den da ;-)

 

Jeg får kose meg med mfd'en min, så får du gjøre det samme med sekstanten :-)

 

@pettersand: mye enig. Jeg tenker på Skandinavia primært.

 

God sommer :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Jonas, ta mot fortøyninger og vær hjelpsom. Men nå det er sagt, skaff deg en båt som du er i stand til å betjene!

Men det er jo en hønen og egget diskusjon. :) Hvordan skal man lære det uten å prøve og feile? Jeg rotet forøvrig mer med min 18 fots daycruiser enn seilbåten på 31, men det har jo med alder og erfaring å gjøre :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Jonas, ta mot fortøyninger og vær hjelpsom. Men nå det er sagt, skaff deg en båt som du er i stand til å betjene!

Kunne ikke sagt det bedre selv.

På landjorden kan ikke en som ikke har kjørt en meter ta et 18meters vogntog ut på veien og enda mindre inn i et bysentrum.

 

Absolutt ikke meningen å være nedlatende, men folk bør kjenne sine begrensninger og ikke ødelegge andres eiendeler fordi de ikke mestrer båten sin.

 

Det var poenget :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men nå det er sagt, skaff deg en båt som du er i stand til å betjene!

Man lærer av erfaring, og jeg har opp gjennom årene hjulpet mange nybegynnere med relativt stor båt med tillegging, fortøyning m.m.

Det er nok en del som synes det kan være litt flaut å ikke ha full kontroll, og da er det ekstra viktig å være hjelpsom.

 

Har inntrykk av at de fleste setter pris på det.

Link to post
Share on other sites

På vei over til DK her om natta fulgte jeg en tysk seilbåt på MARPA. Virrert rundt for motor da det var vindstille.

Tracket minnet om fyllekjøring.

 

Han panikkalte opp alt han så på elendig tysk-engelsk og virket svært nervøs for å bli overkjørt av alt innenfor 20nm.

 

Tror jeg hørte 30 paniske oppkall på noen timer på k16.

Yrkestrafikken virket helt oppgitt for å si det forsiktig da det var stjerneklart og fullmåne.

Noen timer etter oss kom han inn på Læsø og showet startet... ;-)

 

 

På Stena Lines ferger blir seilere i denne kategorien kalt WAFI's av navigatørene. Wind Assisted Fucking Idiots. Dette er fakta. :lol:

Link to post
Share on other sites

Men innser du din begrensning og innretter deg etter det, er ikke båt vanskelig å manøvrere. Trene og trene. Dette har fint lite med båtstørrelse å gjøre. Min nåværende båt på skarve 36 fot er den enkleste å manøvrere, tidligere båter på 24- 26 fot har vært mer vriene. Enda har jeg tilgode å skade egen eller andres båter, så jeg har tatt tilstrekkelig hensyn til min egen udugelighet :-)

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gikk i voksen alder fra 15 til 17,5 fot via 27, og til 36 fot, og det er klart at det var en utfordring å traktere større båt enn den forrige. Hvis man er ydmyk, og ikke tror at man er verdensmester, har man kommet langt. Lær å kjenne båten der det ikke er trangt og jævlig, så blir man dyktigere for hver gang man gjør utfordrene ting.

Jeg hadde i min ungdom en 44 fot skøyte, og det var utrolig hva jeg lærte av manøvrering på kort tid. Ydmykhet er nøkkelen tror nå jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...