Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.


Eureka

Recommended Posts

Ett aspekt som kanskje er glemt litt her er de som er litt for overivrige med å hjelpe og samtidig ikke har så mye erfaring/kunnskap. Dvs jeg er veldig takknemlig for alle som tar tampen min :thumbsup: , men vil helst at de bare holder i den til jeg kan knyte og legge den opp som jeg selv vil, spør også alltid de jeg tar tampen til om de vil at jeg fester den eller om jeg skal holde den til de tar den, dette fordi jeg flere ganger har opplevd at de som tar tampen drar med full styrke, for eksempel baugen inn med det knot det medfører (hvis det er longside) og også flere ganger har opplevd at noen knyter fortøyningene mine med knuter som omtrent er umulig å få opp igjen.

Så selv takker jeg alltid for hjelpen og ber om at de holder tampen uten å dra sterkt til jeg selv kan feste tampen. Og som sagt vice versa hvis det er jeg som tar tampen til noen andre.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven skraper bare i overflaten når det gjelder nødvendig kunnskap for å føre en stor båt. Da jeg tok D5L var det ikke nødvendig med noen praktisk prøve, bare en bekreftelse fra havnesjefen om at jeg har disponert en båt på 8 meter i mer enn 3 år. Det er etter min mening ikke godt nok. Tror ikke vi skal innføre kjøretimer på sjøen, men i tillegg til dagens "utsjekk" som burde være obligatorisk, så hadde det vært en ide å vise hva som skjer når en stor tung båt passerer f.eks en snekke på nært hold. Plasser gjerne kandidaten i snekka, så kanskje det går opp et lys for noen og en hver.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

bilde

Bidrar kanskje til avsporingen her, men er sikker på at min opptreden i gjestehavnen hadde vært ganske dårlig om jeg hadde møtt disse tullingene som kjørte forbi i Lukksundet i 40 knop (+?). De tenkte først å kjøre forbi på SB side, men ombestemte seg 30 m bak oss og gikk over til BB side.

Skummelt nok, men heldigvis ikke så mye hekksjø fra en slik båt…

Link to post
Share on other sites

Er det 5 knop i det aktuelle sundet vestafor?

Nei, tror ikke det, så ingen skilt som jeg husker, men nå går ikke vi raskere enn 6,5 så ser ikke så mye etter de skiltene.

 

De kan gjerne holde den hastigheten, men da med fornuftig avstand.

 

Rakk å få opp telefonen fordi jeg hørte de på laaaang avstand.

Link to post
Share on other sites

jeg er ny i gjestehavner selv. har akkurat kommet hjem ifra en 5 dagers tur i sverige sammen med en annen båt, men min erfaring foreløpig er : Ikke sitt og drikk og tru du er en sang stjerne i båten etter klokka 12 ( på koster var vi "heldige" og lå vedsiden av noen svensker som spilte på gitaren og sang fram til 3 tiden på natta), rydd opp etter deg, ikke gå og glan inn i andres båter i tide og utide, hjelp de som ser ut som trenger det ( i det minste spør om folk vil ha hjelp ), ikke la barna kjøre fram og tilbake å rundt i rundinger i små jollene med påhengere hele tiden, igjen ikke sitt og rop og gnål hele tiden

Link to post
Share on other sites

Bidrar kanskje til avsporingen her, men er sikker på at min opptreden i gjestehavnen hadde vært ganske dårlig om jeg hadde møtt disse tullingene som kjørte forbi i Lukksundet i 40 knop (+?). De tenkte først å kjøre forbi på SB side, men ombestemte seg 30 m bak oss og gikk over til BB side.

Høres ubesluttsomt ut, men utfra bildet ser det ut som en fullstendig vanlig forbikjøring om man går innaskjærs i leden her i Bohuslan nå i fellesferien. Hadde nok holdt større avstand selv, og i går blei vi dusja under forbikjøring, det er litt for close shave etter min smak.

 

Selv om det er mye artig som skjer i trange farvann sitter ihvertfall de færreste og sover, det jeg synes er guffent er cabincruiser i god fart på kryssende kurs langt utaskjærs som ikke gjør mine til å endre kurs, før i siste liten, sitter de med nesa i iPad'en og spiller wordfeud bør de dra av på gassen ...

 

Var ganske rolig etter hekkbølge-episoden min, men det var bare fordi det var så langt å gå for å finne igjen synderen, og bra var det ...

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ser jeg ikke på dagens obligatorisk båtførerprøve som noen løsning i det hele tatt. En ren lesetest gjør ikke susen i så måte. Han med båt på 14,99 meter og 1000 hk blir ikke mye bedre til å manøvrere denne av en lesetest. Et praktisk kurs er nok veien å gå, trenger sågar ikke være obligatorisk engang. Men et godt faglig kurs med praksis. Dette blir i liten grad tilbudt i dag, men Fritidsbåtskippersertifikat D5L, er et tilbud i så måte.

Ja ting kan læres å ulike måter, men man blir ikke kompetent på sjøen uten å ha lært både sjøveisregler og hvordan man ter seg i forhold til andre . En obligatorisk båtførerprøve vil helt sikkert ikke være løsningen for alle. Det bør det være alternative måter å lære dette på. Men klare man ikke å lærer det ut fra ulike grunner og egen forutsetninger bør vedkommende ikke få føre de båttyper hvor bestått prøve gjelder, på samme måte som med bil. Noen stryker ved oppgjørting, vel de kan prøve på nytt, men klarer de ikke å ta førerprøven kan de heller ikke kjøre bil. Det er vel ingen menneskerett å kunne føre en motorbåt på 40 fot med 800 hk. Men slik er det ikke i dag og om det noengang blir det vet ikke jeg. Hele poenget at man må lære mer en selvlæring for å bli kompetent båtfører på noen båttyper.

Link to post
Share on other sites

Litt skeptisk til enda fler prøver og ting. Min søster har hatt lappen i 15 år nå, og klarer fortsatt ikke lukeparkere... men hun er smart nok til å være mensa medlem, så praksis/teoeri holder ikke alltid.

 

De færreste liker å se ut som idioter, men ja, mange er uerfarne i båt, men kommer seg jo etter litt og litt, ser ofte ann situasjonen og hopper bort for å hjelpe om det passer seg slik, skal ikke skyve under en stol at det jo ofte er endel underholdning i dette, i barndommen satt jeg ofte med min far på ymse slipper/marinaer og så på folk legge til, og rygge hengere, litt humor her er at min far er i kategorien det kan være litt morro å se på gjøre begge deler ;)

 

Det mange gjør feil er at de tydeligvis trenger enorm fart, for å ha styring, iaf om vi skal dømme utifra farten, og voldsomme bakkingenen som bedrives. Som nevnt før, øveing med fender i vannet, og merker ute på sjøen hjelper stort. Jeg øvde endel med 55 fot seilbåt i 6-8ms vind, uten å skulle bruke hekk/baugtruster på den. i fjor sommer. sheeeeesh det var ikke lett da propellen jo hadde tendens å flytte hele skiten sidelengs om du var for ivrig. Var mye mye mye mye øving her før jeg prøvde i travel havn, og måtte da jukse og bruke trustere lell..

 

Er ofte alene i båten, og folk stresser til da og kaster masse fendere ut, men med 2 drev og baugpropell samt lav siluett som vinden ikke tar i stor grad, er det lekende lett, min mor er ofte stresset når hun er med, men min er uten tvil lettere å finmanøvrere enn deres 15 fots hyttebåt ;)

 

 

Endel folk sutrer når du passerer de i 30+ knop, men de tenker ikke over at det er da min båt spesielt, lager bare noen små antydning til bølger da, og de får knapt noen hekksjø. Jeg fikk en finger av en som kom i mot og lå på "min side" av leden her forrige uke når jeg hadde mine gamle foreldre i båten.... de synes ikke det var spesielt stas, jeg lå så langt mot skjæret/land på andre siden jeg bare kunne. Møkkafolk finnes overalt, hører til med historien at de kjørte halvplan 15-20knop og lagde masse sjø for alle og jo kjørte forbi selv, litt korttenkte...?

 

Ref store båter, de aller fleste vet jo hva det koster, og er vel opptatt av å ikke få skader på ting de har betalt dyrt for. Jeg har egentlig aldri hatt noen problemer med 15meters gutta... utover det at de har utrolig mye mer plass, komfort og penger enn meg, og seff er teite p.g.a det ;)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi skal innføre kjøretimer på sjøen, men i tillegg til dagens "utsjekk" som burde være obligatorisk, så hadde det vært en ide å vise hva som skjer når en stor tung båt passerer f.eks en snekke på nært hold. Plasser gjerne kandidaten i snekka, så kanskje det går opp et lys for noen og en hver.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hadde ett eksempel her på jomfruland tidligere idag. Det kom en bavaria 35 inn lå her i kanskje 2-3 timer! Skal nevnes at havnen var stappfull og det lå 3-4 båter på vent!

 

Bavarian gjør seg klar for avreise, jeg overfører en samtale mellom kaptein og en av matrosene "skal du hjelp, nei jeg lar bare tauet og strømkabler ligge. Da er det iallefall lett og se at det er opptatt" så ba dem reisefølge sitt legge jolla inn mens dem dro avgårde til Valle eller noe for og handle! Ble borte en god time! De fikk noen sure kommentarer til dem da dem kom tilbake!

 

Det burde vel være slik at enten er du her eller så er du ikke her!

Iallefall når det er flere båter på vent!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig mye fokus på manøvrering i havn og det virker nesten som andre sine båter er laget i mykt gull proppet med propan så de går i lufta om de så mye som touches av fremmed hånd. En på dekk med en god båtsak kan vel egentlig redde en fra mange situasjoner, man kan jo også skubbe med båtsak, men det er veldig sjeldent man ser den i bruk.

 

Er det pinelig å måtte ta i bruk båtsaken? Bør ikke den egentlig være i beredskap hos den personen som evt er på dekk når man går inn/ut av havn?

Link to post
Share on other sites

OT.. Bruk den båten du har, liten eller stor. Man lærer jo triksene med å beherske båten uansett. Bare praktisk øving som må til. Ser ikke noe galt i at folk har en "stor" båt som førstegangsbåt, da alle båter i de fleste tilfeller oppfører seg ulikt. Om man da har startet med en 14 fots jolle å påhenger, så blir det jo ikke det samme å legge til den nye snekka på 24 fot eller cabinbåten på 30 fot. Eller en båt på 15 meter ;)

 

Har for diskusjonens skyld lagt til kai med båter fra 11 fot til over 105 meter, ingen av disse reagerte på lik måte selv om basisen er det samme. Så for min del tror jeg som en del andre opplyste hoder her inne at det bare er mengdetrening som hjelper.

 

Når det gjelder oppførsel i gjestehavner, vær hjelpsom høflig og grei..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder til/ fra kai og brygge, så mener jeg at det er mengdetrening som gjør brorparten av susen ja. Resten når det gjelder navigasjon osv støtter jeg fullt ut at andre faktorer spiller inn. Det med hekkbølger osv inne i smalt farvann/ havner tar jeg som en selvfølge at båtfolk som referert til i andre tråder begynner å bruke huet, man kommer langt med å bruke sunn fornuft dersom man innehar dette.

 

Men det viser seg jo at mange desverre har fordommer mot folk i båt, å da spesiellt dersom båten er stor, dyr eller har annen fremdrift enn man selv foretrekker.

 

Muligens man burde innføre et år i kystvakten/ redningstjenesten for alle som vil benytte havet. Utrolig hvor man blir tvunget til å tenke konsekvenser når man har hjulpet havarister/ folk i nød. Tenker da at hensynsløs kjøring med ulykker som følger ville blitt redusert.

 

Motorbåtfolk burde tilbringe en helg i seilbåt å motsatt. Muligens en del fordommer ville forsvunnet :)

 

Den siste der er ikke beregnet på deg Stjerneglimt, da jeg vet at du relativt nylig konverterte til seilbåt ;)

Redigert av HiMi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er to ting som gjelder i Kragerø og Risør gjestehavn:

Stjæl plassen fra hun som har ligget en stund og ventet lenge på plass. Gi blaffen i om du kommer uforvarende på henne og press deg inn som om du sto først i køen. Hytt eller vink bort med neven om hun prøver å påpeke at denne plassen hadde hun ventet på en stund.

Ikke forvent at du for lov å gå bak på badeplattformen på den 56 fotingen du fikk lov å ligge ved siden av i Kragerø. Bestill heisekran for å komme deg opp på fordekket, hvis du ikke har medbragt helikopter.

 

Det er på tide at havnemyndighetene i de to byene tar grep og sørger for å organiserehavnen slik at folk ønsker å komme tilbake dit.

 

Båtfolk, gå heller til Grimstad, der blir du behandlet som den kunde du er av havnen og havnesjefen der sørger for at du får en hensiktsmessig plass og at alle blir fornøyd :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

La merke til at snekkene lå med 1/2 båtlengde mellom seg longside på ene gjestebrygga i Risør i går, ganske dumt. Litt forhaling så hadde det blitt plass til flere. Opplevde også at ei snekke/halvplaner guffa på og trøkka seg inn i det trange hullet til gjestehavna foran meg når vi kikket etter plass, selv om vi hadde sirklet der lenge før denne. Var jo like lite plasser for han, men om han da hadde tatt en plass som ble ledig så hadde nok blodtrykket økt noen hakk :-)

 

Var innom både kragerø og risør og kikka, men det var i praksis så Texsas at vi valgte uthavn innen jolleavstand, og angrer ikke på det. Stille netter og vakker natur samt bading fra båten og land. Jeg hadde egentlig lyst på en bydag/natt men kona og ungene syns en jolletur er nok "by" for en dag.

 

Og selv med liten båt syns jeg jaggu det er/har blitt trangt mellom brygger og flytebrygger de siste årene. Virker som "bare en brygge til" har fått råde en stund.

 

Men uten strøm nok til kjøleskapet for tredje døgnet og snart tom for vann er det snart ingen vei utenom gjestebrygge selv om det virker som det bare er jeg som ønsker det i familien.. strøm og vannpunkt i populære uthavner hadde vært kjekt.

Link to post
Share on other sites

Er det pinelig å måtte ta i bruk båtsaken?

 

En båtshake er - som det meste annet vi har i båten - en båtsak, og den er til god nytte i havna, medmindre man har mannskap med orangutang-armer på 2m eller mer.

 

Jeg tror ikke det er pinlig å bruke den, men ofte trenger man den jo ikke, og da er terskelen litt høyere for å ta den i bruk når den først kan komme til nytte. Jeg pleier å ha den klar, men lar som oftest fenderne gjøre jobben. Skal jeg ligge longside på "feil side", dvs. slik at jeg ikke får hjelp av propellent til å dra inn hekken den siste metern, eller v. fralandsvind, er jo båtshaka et must hvis jeg er litt overforsiktig med manøvreringa og det ikke står noen hyggelige folk klare til å ta imot lina. Da kan jeg bokstavelig talt dra det i land likevel, istedenfor å ta æresrunde (som ihvertfall er mer pinlig enn å bruke båtshaka :)

 

Repeterer spørsmålet, men med fendervri; Er det pinlig å henge ut fenderne før man fortøyer? Ser mange som henger dem på etter at de har fortøyd, eller når de "plutselig" ser at det trengs, midt i fortøyningsprosedyra.

Link to post
Share on other sites

 

Siden jeg ofte er alene, er Fendere og tauverk ferdig lagt ut, før jeg kommer inn i havnen.

 

Å begynne å bale med fendere etter fortøying er ett min mening amatørmessig.

Å ikke ha tauverk klart er enda værre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

jeg henger ut fenderene også for å VISE at jeg har planer om å legge meg til kai. Det er et godt signal, og det beste, til alle som måtte se meg og som kunne tenke seg å vinke meg inn eller ta imot tampen. For meg er det tegnet som viser at man skal legge seg til.

For man vinker ikke inn en båt som ikke har fendret.

Link to post
Share on other sites

Jeg må også ha alt klart på forhånd.

 

Måtte ta av fenderne for å skvise meg inn en gang, men det var etter sterk oppfordring fra nabobåtene som også fjernet sine. Litt fuktig plast som sklir mot hverandre lager ikke riper. Hvis det er bare litt trangt er det best om bare en av båtene på hver side har fendre, ellers henger de seg bare opp i hverandre.


jeg henger ut fenderene også for å VISE at jeg har planer om å legge meg til kai. Det er et godt signal, og det beste, til alle som måtte se meg og som kunne tenke seg å vinke meg inn eller ta imot tampen. For meg er det tegnet som viser at man skal legge seg til.

For man vinker ikke inn en båt som ikke har fendret.

 

Nettopp, og vice versa er det mange som vinker inn en båt som har fendret. Er også et fint signal å gi når man har lagt seg longside og vil signalisere at det er plass til fler utapå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...