Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Ligger fastfrosset i isen v Skjebergkilen marina, ser ikke ut som det skjer noe der.

Ser ut som ett håpløst prosjekt i mine øyne, men er vel noen som ser lyst på det, ryktene sier att den ble solgt for 250000.-

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

....ryktene sier att den ble solgt for 250000.-

 

Om man skal ha en som IKKE har vært under vann så forlanges det 3.450.000,-

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41065552

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da blir det mer morro... regner med Høyesterett vil behandle anken da.. så får en se hva de kommer frem til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke Høyesterett kunne gjøre noe med avgjort

skyldspørsmål fra lagmannsrett..

 

anker de da på bevis? straffeutmåling? uforståelig!

saksbehandlingsfeil? da blir det vel ny runde i

lagmannsrett om de får den opp?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som det ankes på, en får spørre 0178-0178.. han vet jo hva som er anket og hvem

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå skal vel i så fall saken først gjennom ankeutvalget, og det nåløyet er rimelig snevert.

 

Høyesterett tar vel ikke stilling til skyldspørsmålet i straffesaker, slik at den saken er avgjort i Lagmannsretten, men de kan endre utgangen av den sivile delen av denne saken.

 

Worse vet sikkert mer om hvordan dette fungerer i detalj ?

Link to post
Share on other sites

Er ikke Skipper Worse... Men har innehentet henvisningsavgjørelsen. Det er påtalemyndigheten som har påanket dommen. Ankegrunnen er at lagmannsretten ikke skal ha sørget for sakens fulle opplysning - dvs. at retten ikke har sørget for å klarlegge alle fakta i saken, både de som taler mot at de tiltalte er skyldige og de som taler for. Og det er naturlig nok det siste påtalemyndigheten er mest opptatt av i denne saken.

 

Da har påtalemyndigheten mer baller enn jeg hadde trodd, gitt. Det ankegrunnlaget der går gjennom i 1 av 10000 tilfeller.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Enig i at den har en snøballs sjanse (men HR har jo behandlet snøballer noen ganger før ...). Realiteten i anken ser ut til å være at påtalemakta anker fordi politiet ikke har etterforsket både for og imot, slik de har plikt til etter straffeprosessloven. De hadde ikke hatt behov for å anke over manglende saksopplysning, hvis de selv hadde gjort jobben sin. Når det ankes på dette grunnlaget over en frikjennende dom, må det jo bety at aktoratet anker over at de selv har gjort for dårlig arbeid. Dette virker snodig men det blir spanande se hva HRA kommer til ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

@SW: DET er vel litt misforstått. Greia er ikke at ikke politiet har gjort en god nok etterforskningsjobb. Greia er at LAGMANNSRETTEN - domstolen - ikke har sørget for "å rydde godt nok opp i faktum" - og da også de delene av faktum som pekte i argonautenes disfavør.

 

Jeg har jo ikke sett påtalemyndighetens anke. Men jeg kan tenke meg at ankeutvalget har hengt seg opp i denne passasjen fra lagmannsrettens dom: "Lagmannsretten bemerker at det ikke er gjort noen reell vurdering av kjølevannsslangens beskaffenhet og egenskaper - om slangen er modifisert eller under hvilke forhold den endrer karakter, herunder betydningen av at slangen har ligget på 107 meters dyp i ti
måneder. Den er ikke forelagt for sakkyndighet på området, som f. eks. Sintef." Jeg reagerte selv på denne setningen da jeg leste lagmannsrettens dom. En ting er den klokkeklare tingrettsdommen. En annen sak er at det samlede spekter av underlige omstendigheter i saken: Forsikringssummer som øker, mobiltelefoner som ikke virker, kontante betalinger og så til slutt: Slanger som peker hit og dit.

 

Når nå dette er tilfellet, er det utilfredsstillende at det avgjørende tvilselementet skal komme tiltalte til gode når det altså ikke er kvalitetssikret av SINTEF eller andre.

 

Så kan man si: Skulle ikke politiet ha utført dette? Jo, muligens. Men saken kan tyde på at dette "slangepoenget" fikk en uforholdsmessig stor vekt i lagmannsretten som følge av argonautenes egenproduserte video, og det kunne derfor bli ekstra viktig at akkurat dette beviset er gjenstand for kvalitetssikring.

 

Ankehenvisning er nokså unik, og jeg gleder meg til HR dom i saken. Uansett hvilken vei avgjørelsen tipper, vil den gi en fin belysning av hva det egentlig ligger i lovens krav om fullstendig opplysning av saken - også til tiltaltes skade.

 

Oppsummert: Det ligger neppe noen kritikk av politiet i henvisningen. Men lagmannsretten har Høyesterett altså ikke fest full lit til.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Men var ikke den bemerkningen rettet mot at aktoratet selv ikke hadde "kvalitetssikret"? Det var jo aktoratets vitner som hevdet at den endrer karakter osv blir ykere eller hardere alt etter som; og det var dem som ikke hadde ført bevis om samme omstendighet?

 

PS kan du sende meg henvisningsbeslutningen? -- Epost adr finner du fort ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, anken skal først gjennom ankeutvalget til Høyesterett, og det skulle komme som en enorm overraskelse dersom aktoratets anke blir godtatt på grunnlag av at de selv ikke har gjort jobben sin, slik Worse nevner, og slik jeg også har forstått dette ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@SW: Klabbert, men ligger på kontoret, Den kommer! (Men du blir ikke så mye klokere av den; jeg hadde håpet det sto noe juicy der men der ble jeg skuffet.)

@Alle andre: Saken er henvist til HR. Det betyr at HR skal behandle saken; vi vet ikke noe om hvilket utfall den anken vil få. Det hadde vært lettere å si noe om hva saken i HR egentlig gjelder hvis man hadde sett anken. Men generelt gjelder at alle domstoler har plikt til å sørge for at en straffesak blir avgjort "riktig", enten det går i tiltaltes favør eller ikke. Det betyr at hvis retten, etter å ha hørt alle bevisene, kommer til at den "tror" at bevis X eller vitne Y (som finnes, men som ikke er ført) er det som vil avgjøre saken, får retten "ikke lov til" å avgjøre saken før dette beviset er ført og vurdert.

 

Så kan man spørre: Hvor ble det av tvilsregelen da? Joa, den er der den. Men den knytter seg til bevis som er ført. Man skal ikke frifinnes på rent slump / fordi retten ikke "gidder" å høre på bevis den vet foreligger.

 

Det gir meg anledning til å komme med en liten kjepphest: Rettssikkerhet er et viktig fenomen. Og rettssikkerhet foreligger når BÅDE de uskyldige frifinnes OG de skyldige dømmes. Det skulle være veldig rart å kalle det rettssikkerhet når kjeltringer frifinnes på grunn av teknikaliteter (jeg snakker nå generelt og ikke nødvendigvis om denne saken).

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

@Alle andre: Saken er henvist til HR. Det betyr at HR skal behandle saken; vi vet ikke noe om hvilket utfall den anken vil få. Det hadde vært lettere å si noe om hva saken i HR egentlig gjelder hvis man hadde sett anken. Men generelt gjelder at alle domstoler har plikt til å sørge for at en straffesak blir avgjort "riktig", enten det går i tiltaltes favør eller ikke. Det betyr at hvis retten, etter å ha hørt alle bevisene, kommer til at den "tror" at bevis X eller vitne Y (som finnes, men som ikke er ført) er det som vil avgjøre saken, får retten "ikke lov til" å avgjøre saken før dette beviset er ført og vurdert.

 

Så kan man spørre: Hvor ble det av tvilsregelen da? Joa, den er der den. Men den knytter seg til bevis som er ført. Man skal ikke frifinnes på rent slump / fordi retten ikke "gidder" å høre på bevis den vet foreligger.

 

Hvorfor valgte ikke retten da heller ,

utsette forhandlingen

og beslutte innhente nye bevis ?

Link to post
Share on other sites

@Opus. Godt spørsmål. Jeg vet ikke. At HR henviser anken kan imidlertid tyde på at HR mener at en sånn tanke absolutt ikke ville vært helt av veien.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg nok kunskap om det norske rettssystemet til å si noe som helst lengre, men er det virkelig vanlig at slike saker går helt til Høyesterett?? Synes denne farsen begynner å tyte utover i alle rettninger altså.. Skulle tro at saken var relativ enkel, ut fra båtens tilstand med slanger og ventiler og alle omstendighetene i rundt kjøp betalinger og forsikringssummer. Man får bare håpe på at dommen som kommer ut er riktig og rettferdig. Veldig synd med den flotte båten som sikkert aldrig blir en sikkelig båt igjen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bjornas, takk for mailen i dag. Fikk ikke sett den før sent nå.

 

Det som skurrer for meg er at HR sin henvisning legger til rette for akkurat den overoppblåsningen av volumet på straffesaker, som de fleste jurister er kritiske til. Vi ser dette aktuelt i Vågå-saken, uten sammenlikning forøvrig. Egentlig burde det være slik at alle bevis er på plass til saken starter og ferdig med det; den nyere tradisjon er dessverre at diverse påfunn osv. får lov til å bli til bevisførsel uansett om det er relevant eller ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...