Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

 

Du store. Det er vel liten tvil om hva Høyesterett mener materielt sett. Dette oppfatter jeg som noe nær en i gavnet ny prøving av skyldspørsmålet (se f.eks. gjennomgangen av bevisbildet fra premiss 51 av, samt oppsummeringen i premiss 64 første og særlig annet punktum), dog slik at det hele er gjort i navnet av straffeprosessloven § 294. Hva nå? EMD med påstand om brudd på (de grunnleggende hensyn bak) EMK art. 6 (retten til fair trial) som følge av uhjemlet overprøving av skyldspørsmålet i tiltaltes disfavør?

Link to post
Share on other sites

Dette var jaggu rene ord for penga fra Høyesterett. En sånn dom som setter bjella på katten. Jeg tviler ikke på at noen vil mene at HR for alle del ikke må si at elefanten står midt i rommet. Tror vi trygt kan konstatere at de som virkelig har vært på tyttebærtur her, ikke er påtalemyndigheten men lagmannsretten. Tror jeg kanskje likevel ville vært litt nervøs om jeg var i argonautenes svømmeføtter.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Mer etterforskning i frankrike? Det hvar jo det de tiltalte anket på og fikk avslag.så Gjør påtale det samma når dem tapte i lagmannsretten og komer igjennom. Korrupt hele systemet

Link to post
Share on other sites

Ymtet du ikke frempå litt tidligere i tråden med at du muligens var en av disse gutta?

 

I så fall kan det vel bli "oss" eller "vi" heretter?

 

Forøvrig skjønner jeg godt at de tiltalte er noe misfornøyde nå.

 

God sommer med eller uten båt :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Enig med sæbø, jeg har store problemer med å se hva en etterforsking i Frankrike skulle tilføre saken.. det er mer interessant hva som har skjedd i tiden fra da båten ble lasta av lastebilen i Sverige intill båten begyndte å ta inn vann.. Synes dere her inne på BP eller fagfolk generelt at denne transporten/slepet ble utført på en forsvalig praktisk og trygg måte!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som mener at slepet ble utført på forsvarlig og trygt?

 

Det de gutta ønsker å bevise/sannsynliggjøre er vel at de ikke senka båten med vilje.

 

Likevel er det jo lite eller ingenting som gir disse gutta troverdighet. Det første man gjør når man sjøsetter en båt, er jo å sjekke at den ikke tar inn vann. Dette ser man selvsagt spesielt etter i en båt som denne. Den var jo et renoveringsobjekt. Disse drev/driver jo med båter, så dermed må de ha visst. .....

 

Gidder ikke lete tilbake her, men hvorfor var det at denne saken skal opp på nytt?

Link to post
Share on other sites

 

Det de gutta ønsker å bevise/sannsynliggjøre er vel at de ikke senka båten med vilje.

 

Likevel er det jo lite eller ingenting som gir disse gutta troverdighet. Det første man gjør når man sjøsetter en båt, er jo å sjekke at den ikke tar inn vann.

Tja, det kan vel tenkes de også sjekket at båten ville ta inn vann når slepet startet.. Det hele kommer jo an på troverdigheten til de tiltalte, og om de vingler med forklaringene av hva som faktisk hendte.. Endringer av forklaringer styrker sjelden troverdigheten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

derfor saken kom opp igjen var fordi det ikke var eterforsket nokk i Frankrike og forklaringene har ikke vært vinglete gutta har sakt det samme hele tiden.det hvar jo gutta som ville ha etterforsking i Frankrike i .nå har gutta betalt fo r det selv

Link to post
Share on other sites

Når de er så utrolig informert og bevisste på de slangene og ventilene, så synes jeg det er meget rart at dem kommer med påstanden at de ikke kunne sjekke motorrommet pga, at Targabøylen og div. annet var lagret over motorromslukene! Det er grovt uaktsomt og ikke kunne ha tilgang til kraner ventiler og inntak under et slep! på to dyre MAN motorer ville jeg ihvertfal kontrolert gearbokser også i tillegg da propellene går sikkert i rundt under slepet. Hadde det vært min båt hadde jeg nok tatt meg bryet med å lukke vinduer dekksluker og ventiler også, selv om båten lå for utlufting..om jeg ikke husker feil så var det rundt 20 åpne vinduer og luker da de fant båten på havets bunn

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

gutta ville ha utsatt saken i tingretten for og etterforsk mer i Frankrike,fikk avslag og tapte i tingretten enstemmig dom.de anket til lagmansretten pga det ikke var etterforsket nokk i Frankrike men fikk avslag på anken.men elden fikk det til likevel.gutta vinner enstemmig i lagmansretten.da anker påtale og mener det ikke er etterforsket nokk i Frankrike og får igjennom det men gutta må betale det selv. rare greier

Link to post
Share on other sites

sant det morten men slepet i Frankrike ble også foretatt på samme måte det var ingen som sjekket motorumet.muligens det var derfor det var vann i båten når den kom til strømstad

Link to post
Share on other sites

Når de er så utrolig informert og bevisste på de slangene og ventilene, så synes jeg det er meget rart at dem kommer med påstanden at de ikke kunne sjekke motorrommet pga, at Targabøylen og div. annet var lagret over motorromslukene! Det er grovt uaktsomt og ikke kunne ha tilgang til kraner ventiler og inntak under et slep!

Dersom vi skal tro deres forklaring er det grovt uaktsomt, men hvem andre enn 0178 ...... er det som tror på den forklaringen?

 

Og som du sier Morten så var jo disse gutta godt informert. Dermed blir alt enda mindre troverdig. Tror i alle fall ikke det er de tiltaltes troverdighet som er årsaken til at saken skal til Høyesterett. :diving:

Link to post
Share on other sites

hvorfor skulle de ha senket båten?

Ennå eit spørsmål som ikkje kan besvares skikkelig.

Eg husker ikkje igjen polisesummene det var snakk om, men eg minnest at verdien økte voldsomt rett før slepet? Underforsikret er eg ikkje enig i. Eit oppussingsobjekt som ikkje var betalt avgifter på om eg husker rett.

Det er fullstendig urellevant kva type slep som er gjort i Frankrike.

Om Sturle Stut har vert ute å dradt tilhenger bak bilen sin, og hatt kraftig overlast men ingen uhell, så er ikkje det frikjennende for Just Dust den dagen hans tilsvarende last forskyver seg og møtende bil rammes. Enhver er sin egen lykkes smed. Eg blir heilt satt ut, men samtidig imponert over energien de tiltalte tydeligvis har. Den skal de ha.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...