Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Noen som vet om det ble sendt ut noe nødanrop eller om hjelp ble tilkalt i forkant av havariet? En slik båt synker ikke på no time uten forvarsel så slikt sett er det betenkelig dersom de bare kuttet sleperen uten å tilkalle hjelp først. Om sommeren er det god beredskap i området også så hvis det var en skroggjennomføring el.li. som hadde gått fyken ville det uansett vært tid til at en redningsskøyte hadde nådd frem og fått lensepumper ombord...

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper de nøt noen pils under slepet. :lipseal: Noe som førte til synking .

 

 

Det samme tenkte jeg, de hadde sikkert drukket 3 -4 øl og fikk totalt panikk grunnet enorm beruselse da de så at det var litt vann i motorrum og kappet en slange der så vannet kunne renne ut igjen :rolleyes:

 

Rart så mye dumme ting man kan gjøre i øltåken

Link to post
Share on other sites

En slik båt synker ikke på no time uten forvarsel så slikt sett er det betenkelig dersom de bare kuttet sleperen uten å tilkalle hjelp først.

Det kan vel være slike forhold som gjør at IF har brukt store resurser på saken. Hadde de senket den ville de vel oppgitt en annen posisjon enn der den gikk ned.

Det kan også være en grunn...

 

Noen som vet posisjonen den ble funnet?

Link to post
Share on other sites

Det samme tenkte jeg, de hadde sikkert drukket 3 -4 øl og fikk totalt panikk grunnet enorm beruselse da de så at det var litt vann i motorrum og kappet en slange der så vannet kunne renne ut igjen :rolleyes:

 

Rart så mye dumme ting man kan gjøre i øltåken

 

Hehehehe! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå har vel jeg relatift liten tro på at de har klart og få en så stor lekasje i den båten at de ikke ville klart og nå land med slepet før den båten gikk ned.En båt av den størrelsen skal ta inn en respektabel mengde vann før den går ned og slikt tar tid selv med rimelig store lekasjer.Samtidig så er ikke land så veldig langt unna i noen retninger i den fjorden.

Så ja jeg føler vel at det lukter litt vondt av denne historien ja og det er ikke lukten av døde sjøalger på skroget jeg mener.

Men sett fra den andre siden så ender dette forhåpentligvis opp med at en eller annen får tak i et flott skrog til en grei penge han kan kose seg med i noen år og restaurere.Ser frem til prosjekt tråden.

Legger også frem et fremtidig navneforslag til skuta. "Atlantis av Hvaler"

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt en så stor båt på slep som begynte å ta inn vann, og fare for å synke, så hadde jeg løsnet slepet rimelig fort! Hadde ikke engang tenkt tanken om å dra den hverken hit eller dit med livet som innsats :eek: Ikke hadde jeg gått ombord heller, og spesielt ikke i mørket :blush:

Link to post
Share on other sites

sikkert "noe" arbeid som må til

Mener Duus/Ibiza bruke flere år og flere mill på å restaurere denne. Og den var i utgangspunktet bare noen timer gammel.

 

Ang.'noe arbeid' så lurer jeg fortsatt på hva som skjedde med denne. Her var det ikke snakk om 'noe', bare litt.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

At det av og til oppstår tvist om forsikringsutbetalinger er vel ikke til å unngå, men jeg har aldri hørt om at noe forsikringsselskap har gått ut i pressen med en tvistesak. Jeg velger derfor å tro at If har sikret seg sterke bevis for at dette ikke var et uhell.

I så fall synes jeg det er helt greit at forsikringsnæringen forteller forsikringskundene at svindel ikke lønner seg.

All sunn fornuft tilsier at man ikke tar en såpass stor båt under slep uten forhåndsregler i form av å slepe under gode værforhold, i dagslys og med bemanning om bord i den båten som slepes etc.

Å slepe et dødt skip er dessuten en større utfordring enn å føre en båt for egen maskin og det fordrer at det gjøres ekstra sikringstiltak som gjør slepet sjødyktig.

Forsikringsselskapet har i så måte full anledning til å vurdere slepet for de har forsikret objektet og ikke 4 millioner idioter som kan strekke en tamp mellom to båter.

Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerte på var at If egentlig ganske klart går ut å sier at dette er svindel. Merkelig at de ikke kan vente med det. Det blir litt som en kommenterte ofenfor at forsikringsselkapene anser folk for "skyldig inntil det motsatte er bevist".

 

At dette lukter svindel er noe vi som "synsere" kan gå ut å si. Et forsikringsselkap bør nøye seg med å si de ønsker å undersøke hva som har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at single fjorden må gå under betegneslen smult farvann. Riktig nok kan "sekken" være tøff til tider men har man erfaring fra området og godt sjømannskap skal dette være uproblematisk.

Lokalt har mange undret seg over hvordan dette har kunnet foregått.

 

En av eierne er ihvertfall forfulgt av uhell, det er ikke lenge siden hans forrige båt en GB tok fyr sør øst for Jomfruland. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerte på var at If egentlig ganske klart går ut å sier at dette er svindel. Merkelig at de ikke kan vente med det. Det blir litt som en kommenterte ofenfor at forsikringsselkapene anser folk for "skyldig inntil det motsatte er bevist".

 

Har egentlig If gått ut med forhåndsprosedering eller sagt at dette er svindel? Kan ikke se å ha sett eller hørt dette fra If, det står heller ikke noe om dette på If's sider eller pressemeldinger fra If som jeg har funnet, men jeg kan ta feil.

 

Derimot går media ganske tøft ut, og jeg trodde alle viste at media lager sin helt egen vinkling på saken, uansett hvordan If uttaler seg.

 

Vel, at noen velger å ta kostnaden ved å heve en båt fra 107 meter oppfatter jeg i alle fall som sterk mistanke om svindel, uansett hvordan If eller pressen uttaler seg. Kan ikke se noen annen årsak til heving av en båt i den klassen. Kostnaden ved heving må jo langt oversskride eventuell inntekt på salg av skroget/vraket.

 

Jeg setter 100,- på svindel. Noen som vedder i mot? (Øyner muligheten til å finansiere noe nytt båtstæsj nå) :lol:

Link to post
Share on other sites

Har egentlig If gått ut med forhåndsprosedering eller sagt at dette er svindel? Kan ikke se å ha sett eller hørt dette fra If, det står heller ikke noe om dette på If's sider eller pressemeldinger fra If som jeg har funnet, men jeg kan ta feil.

 

Klippet fra If's egne sider:

"Hva politiet tilslutt konkluderer med som årsak til havariet gjenstår å se. Ifs mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri er imidlertid ikke svekket. "

 

De sier riktig nok ikke at det ER svindel, men mistanken virker sterk...

Link to post
Share on other sites

Mener Duus/Ibiza bruke flere år og flere mill på å restaurere denne. Og den var i utgangspunktet bare noen timer gammel.

 

 

Forskjellen ligger vel i at i dette tilfellet så har båten ligget under i to år. Nå er den tatt opp og det skal ikke mange ukene til nå før alt som ikke er ren syrefast har gått adundas. Ingenting kan reddes.

Link to post
Share on other sites

Er vel litt mistenkelig at det er båt nr. 2 han "mister" på sjøen (den første brant opp) uten at han ber om assistanse eller hjelp i fra noen hold, men kun melder tapet til forsikringsselskapet, at han også dagen før den "synker" øker forsikringspolisen taler vel ikke akkurat til hans fordel :crazy:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...