Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Det har dukket opp elementer som kanskje er dårlig belyst i retten så en kan jo ikke se helt bort i fra at en anke kan føre frem, det er jo godt at slike muligheter finnes, på den annen side så er det nok av ting som skurrer veldig i denne saken så de helt store endringene i dommen har jeg ikke akkurat klokkertro på.

Enig, det er en god sammenfatning så langt.

 

Og selv om de skulle bli frifunnet i straffesaken, blir det neppe noen utbetaling fra IF.... (Med forbehold om at det kommer frem nye vesentlige momenter i Lagmannsretten)

Link to post
Share on other sites

Skadefryd er fortsatt den beste fryd,

Dette kjennetegner jo små barn og enkle voksne mennesker... :santcheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..... jeg håper gutta får seg en bedre advokat som kan få lyst saken sin bedre en det de har gjort hitill....

 

Da har du en gylden mulighet nå.

Hvis du kan forklare hva advokatene har gjort feil så skal jeg gjøre mitt for at de blir kjent med det.

Link to post
Share on other sites

God jul til deg også.

 

Skjønner ikke helt at dere andre mener at man omtrent tror på bygdeormen når man er enig i en dom fra en norsk rettssal. Vi snakker ikke om en artikkel i se og hør, men altså en norsk dom. Riktignok er den anket, og da skal vi respektere at de tiltalte fremdeles hverken er dømt eller frikjent. Men at vi skal svelge noen kameler hvis de slipper unna med et nødsskrik i 2. runde? Ehhh nei. Kommer du Ella til å svelge noen kameler hvis de blir dømt?

Redigert av Arne Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kan forklare hva advokatene har gjort feil så skal jeg gjøre mitt for at de blir kjent med det.

regner med at de tiltalte har fulgt med i tråden og notert punkter som bør gåes nærmere i sømmene, det er nok å ta av, f.eks.

- hva som er fasit mhp dato for økt forsikringssum.

- rekonstruksjon, vise at historien om den inntaksslangen lar seg reprodusere.

- motivet. Få en skikkelig utredning av markedsverdien på båten før slepet startet.

 

Hvem er det som har ansvaret for båten nå? Har politiet tatt arrest i den til saken er avgjort?

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som har ansvaret for båten nå? Har politiet tatt arrest i den til saken er avgjort?

Formoder båten er i "tollarrest" da vel 600k NOK i avgifter har forfalt til betaling og etter som jeg kan skjønne ikke er betalt.. Krav er sendt til de tiltalte i følge deres bekjente her på forumet..

 

Markedsverdien vad det de ga for båten hverken mer eller mindre... Det vil si 800.000 NOK... Denne ville øke ved import til Norge da avgiftene ville blitt betalt etter ankomst norsk tollsted... Markedsverdien er det markedet er villig til å gi for båten og intet annet... Denne båten hadde ligget for salg en tid i Frankrike uten at den ble solgt... Så den prisen den hadde da var åpenbart alt for høy... Den ble annonsert for 1190 på Finn da var fortjenesten til meglerne inkludert, den ble solgt for 800k... da også inkludert megler honorar både i Norge og i Frankrike... Så kan en jo selv anta hva markedsverdien for båten egentlig er... Men en kommer ikke bort fra fakta som er det som er betalt ifølge dommen og deres konsulent her på forumet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har tenkt over at det aldri uansett hadde blitt betalt noen erstatning fra if, som var høyere enn reell markedsverdi? Forsikringssummen er bare et MAKSIMUM. Du kan forsikre tingene dine for ti ganger hva de er verd, men mer enn de er verd får du ikke hvis tingen går tapt. Ergo hadde de tiltalte aldri fått utbetalt noe mer enn hva båten hadde kostet dem (for noen annen verdi kunne aldri dokumenteres) pluss eventuelt mva/hk-avgift. Å tro at if ville ha utbetalt 2 mill bare fordi det var forsikringssummen, er Donald Duck-logikk. Glem det!

 

Og jeg gremmes over at retten ikke så det. Dette er helt elementært, de må ha hatt oppmerksomheten i helt andre retninger dvs. automatisk ha tatt økningen som et uttrykk for bedragersk hensikt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har tenkt over at det aldri uansett hadde blitt betalt noen erstatning fra if, som var høyere enn reell markedsverdi?

 

Dette er det vel noe ulik praksis fra selskap til selskap?? Utenlandske selskaper som Loyds er en forsikret for den totale summen man oppgir hvis jeg ikke husker feil..

 

Dette og MANGE flere IKKE begrensende ting er gunnen til at de fleste som har dyrere båter faktisk styrer LANGT unna norske selskaper..

 

At de forsikret seg i IF sier jo sitt.. ikke akuratt selskapet som er kjent for smertefritt oppgjør...

 

Som her for eks: problemer med IF

 

Har selv ikke opplevd noe problem med IF men "ryktet" de har fått gjør at jeg aldrig vil ha noe med de og gjøre.. og betingelsene på båtforsikring er laaaangt ifra det man får hos NB,Patenius,Loyds,Bavaria mfl...

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Og jeg gremmes over at retten ikke så det. Dette er helt elementært, de må ha hatt oppmerksomheten i helt andre retninger dvs. automatisk ha tatt økningen som et uttrykk for bedragersk hensikt.

Det er mye slett advokat-arbeid både øst og vest for langfjella for tiden Skipper'n.....

Den bransjen virker nesten like useriøs som båtforhandlere..... :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Og jeg gremmes over at retten ikke så det. Dette er helt elementært, de må ha hatt oppmerksomheten i helt andre retninger dvs. automatisk ha tatt økningen som et uttrykk for bedragersk hensikt.

Kanskje jeg er litt juridisk dum, men dette er vel en straffesak hvor aktor mener at de tiltalte har senket båten med overlegg, -og ikke en straffesak hvor det påstås at de påtalte har forsøkt å få utbetalt et beløp som overstiger båtens reelle verdi.

 

Hvis det var slik at de tiltalte hadde redusert premien før båten gikk ned og du var forsvarsadvokaten, ville du da lagt frem dette for retten for å sannsynliggjøre at båten ikke ble senket med overlegg?

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg er litt juridisk dum, men dette er vel en straffesak hvor aktor mener at de tiltalte har senket båten med overlegg, -og ikke en straffesak hvor det påstås at de påtalte har forsøkt å få utbetalt et beløp som overstiger båtens reelle verdi.

 

Juridisk dum? Slett ikke. Men det er mulig at de som tauet båten var det, og regnet med at if... ville utbetale i hht. forsikringspremien. Som Skipper Worse korrekt fremhever, du får ikke ei krone mer enn markedsverdien. Eller at man kan dokumentere faktiske kostnader. Derfor har båten min, som er en one-off, et byggeregnskap med originalbilag.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med utbetaling av forsikringspremie i henhold til skade osv varierer vel en del. Var en sak her i 2010 der en eldre 40foter gikk på land og nesten sank. Båten blei berga på land, og takstmann kom. Båten ble kondemnert. Båt var forsikret til 1,4mill, reèll markedsverdi ca 1mill. Utbeltalt til forsikringstaker ble 1,388, altså forsikringssumm minus egenandel på 12000. Dette var med IF, og skjedde uten diskusjon om verdi på båt. Finnes flere lignende eksempler.

Link to post
Share on other sites

For et utrolig trist syn! Kan motorene reddes da eller vil det bli veldig omfattende overhalinger? rekner med det meste har korodert selv om det står at dem har fylt dem med diesel?

Ser den selges som tvangssalg. Vil det si at dem tiltalte ikke har betalt inn avgifter til staten?

 

Har anken forekommet?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...