Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Jeg regner med at båten er betalt til selger i Bergen (inkl. mva og hk-avgift).

Vel da har du neppe lest hverken dommen eller denne tråden... Der står det svart på hvitt at de har betalt 400.000NOK til til agent i Bergen og ca. 394.000NOK i € til agent i Frankrike... Det er ikke betalt hverken mva. eller hk avgift på denne båten... Dette har jeg skrevet flere ganger i denne tråden.. De faktiske utlegg på båten ved ankomst Strømstad er 794.000 NOK for båt og 160.000 kr i cash for transport pluss en ca. 10000€ betalt via bank for transport.. Med andre ord ca. 1.050.000 kroner.. Alt dette står forklart i dommen fra tingretten, et nøyaktig oppsett for dette er også beskrevet tidligere i tråden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

@LaLuna: Alle avgiftskrav inntrer idet båten passerer grensen for norsk territorialfarvann. Og det er den som innfører varen, i dette tilfelle den som sitter ved spakene på båten, som er avgiftspliktig. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor båten ble senket, men ut fra kart etc fra hevingsstedet, er det neppe tvil om at det skjedde langt unna grenselinjen.

 

Siden ikke If... neppe var ombord da båten ble senket, er det nok våre venner som skal dekke MVA- og HK-avgift-regningen, ja.

 

Lukten du mener å kjenne fra saken er nok god, gammeldags røyk av kjeltringstreker.

 

Forøvrig: VÆR SÅ INDERLIG SNILL å slutte å antyde at saken ble "tapt" av guttene pga dårlige advokater, manglende sakkyndighet etc. Det er grenser for hva noen kan gjøre i en så opplagt sak som denne uten å være trollmann. Feilen i denne saken var at If... hevet båten. Det hadde nok kjeltringene ikke sett for seg.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

For en farse med spekulasjoner og rykter!! Jeg har lest dommen og det bør dere andre gjøre også før dere kommenterer. Dommen ble jo satt!! Det jeg synes er rart er at ingen kan gi svar på hva som skjedde med anken! Den burde vel blir forkasta eller behandlet nå vel. Synes også at det er veldig rart at båten selges før ev anken er behandlet. Nå var jeg ivrig på denne tråden til å begynne med, fordi jeg og dem fleste andre båtfolket er ute etter sannhet og rettferdighet. Må si jeg blir veldig forundret om dem i en anke har klart å finne nye vitner og sette seg selv i et annet lys enn det vi har lest i dommen! For beviste ansvarsfulle båtfolk med sunn skepsis er det helt uhørt å ta inn en sånn type båt uten en skriftlig kjøpekontrakt m underskrifter. Måten dem har utført slepet på er etter min mening veldig amatørmessig og uaktsomt! Nå gidder jeg ikke kommentere mere før vi får svar på anken! Og til dere som er int i å kjøpe vraket! Lykke til, men personlig tror jeg den er ubrukbar med en god del ødelagt kjernemateriale! Samt motorer og el anlegg som er bare å kassere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Anke i straffesak behøver ikke å inngis til retten, den kan også sendes direkte til Påtalemyndigheten. Så om tingretten svarer det ene eller det andre så er det uansett kun et sikkert svar hvis retten BEKREFTER at anke er innkommet. Som sagt før tar det tid før en anke er "silet" dvs. vurdert om den får fremmes til behandling, og det er ingen grunn til å vente seg en silingsavgjørelse fra lagmannsretten på lenge ennå.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For en farse med spekulasjoner .....

Det er jeg enig i

 

.. hva som skjedde med anken! Den burde vel blir forkasta eller behandlet nå vel. Synes også at det er veldig rart at båten selges før ev anken er behandlet. ........... Må si jeg blir veldig forundret om dem i en anke har klart å finne nye vitner og sette seg selv i et annet lys enn det vi har lest i dommen! ...

Er ikke dette spekulasjoner??

Link to post
Share on other sites

Rene thrilleren dette her..En god cigar, og et glass cognac, eg denne tråden

 

Du må jammen være glad i repriser på reprisen, må snart være repriserekord dette her.

En god cigar, og et glass cognac er toppcheers_wine.gifnewyearsign.gif

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse: Hvis de tiltalte hypotetisk sett ikke har levert en anke, når/hvis i det hele tatt blir almuen informert om dette og at dommen dermed er rettskraftig? Når kan vi forvente å få greie på at eventuelt saken ikke er anket?

 

Saken er vel ganske ferdig debattert nå, ser at noen ble veldig opptatt av å kalle dette en se og hør tråd. Jeg sier som i Bibelen: La den uten skyld kaste den første stein, eller noe i den duren.

Link to post
Share on other sites

For min egen del synes jeg denne tråden gir mye underholdning å jeg synes og det er hyggelig med både spekulasjoner å påstander, debatten om hvordan rettsystemet fungerer er underholdene å i noen tilfeller informativ, en diskusjon rundt rettsoppfatning å det med båt som tema er supert. Spekulasjoner rundt årsaksforhold å skyld er nesten litt påskekrim å så lurer vi jo alle på hva det blir med den båten.

 

I den perfekte verden får vi en oppussingstråd av en manhattan 62 servert før våren.

Link to post
Share on other sites

..vi trenger noen kilder utenfor baatplassen.no evt noen som tør å stå frem med fullt navn. .. men nå blir jo det meste her inne synsing. ..om ditten og datten ..

 

.. om noen kunne vise til en 100% sikker kilde som bekrefter/avkrefter ..

 

... nå synes jeg det mange rare og motstridende opplysninger her.

 

..ligner mer og mer på en syklubb-..,ha ha skål....

 

He-he.. Bedre og bedre ! Har hørt av en, som har hørt av en, som har ei tante, som har bilde av en brannbil, og han som kjørte den kjenner den som heeelt sikkert veit alt om detta.. ..

 

I denne tråden har vi jo noen har info fra de tiltalte, teknisk ekspertise, juridisk ekspertise, en som beregner hvilke beløp som gjelder og en som har info fra insider i rettsvesenet.

Og allikevel klager dere og er forvirret.

 

Jeg føler meg hvertfall rimelig trygg på hvilke jeg tror på og hvilke jeg velger å ikke sette lit til.

 

Men nå sier vi snart skål og GODT NYTT ÅR til alle.

DET er det i vel ikke noen tvil om ???

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år Bidevind. Jeg har enda ikke hørt noe tydelig svar på hvorfor ikke båten ble slept hjem samme kveld de kom med skøyta, eller hvorfor premien ble økt opp til 2 millioner kroner. Men jeg vet ikke om man tåler mer diskusjon rundt temaene her nå. Eller hvorfor ikke ekskjæresten fikk noe skikkelig svar på hva som hadde skjedd med skuta rett etter at den hadde sunket under slep. Elller .... :) osv . Denne tråden kan vare lenge til bare vi får noen flere hard facts å spinne videre på.

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse: Hvis de tiltalte hypotetisk sett ikke har levert en anke, når/hvis i det hele tatt blir almuen informert om dette og at dommen dermed er rettskraftig? Når kan vi forvente å få greie på at eventuelt saken ikke er anket?

 

Saken er vel ganske ferdig debattert nå, ser at noen ble veldig opptatt av å kalle dette en se og hør tråd. Jeg sier som i Bibelen: La den uten skyld kaste den første stein, eller noe i den duren.

 

1) Man må be om det selv, fra aktuelle kilder -- ikke sikkert at man får det, for prosessuell status på en sak er ikke offentlig

2) Enig ... men det flyttes ikke mange steinrøyser da, du.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vel siden en vanlig dødelig ikke har annet å forholde seg til en det som er offentlig tilgjengelig, så forholder jeg meg til dommen i tingretten... Der ble de funnet skyldig :yesnod:

 

Dermed anser jeg selvsagt at de er skyldig inntil noe annet fremkommer og det er vel dokumentert, det vil si en dom som sier at de er frikjent etter hele tiltalen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er faktisk litt usikker på om du har rett i det (nr. 1), Skipper Worse. Dette er ikke egentlig regulert av loven. Det er imidlertid sikker rett at en tiltalebeslutning er et offentlig dokument, dommen er åpenbart det, og da er det liten grunn til at en anke skulle være unntatt offentlighet. En beslutning om å henvise en anke til ankeforhandling (eller å nekte det), er tilsvarende et offentlig dokument.

 

Jeg ville således tippe at den som gidder, kan ta en telefon til tingretten eller kanskje bedre til påtalemyndigheten (jfr. det Skipper Worse skriver i innlegg 912), og få opplysningene man er ute etter.

 

Når det gjelder anke, viser jeg til innlegg 844.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det får være opp til hver enkelt om man velger å fordømme noen. Min barnetro tilsier at ingen egentlig bør fordømme sine medmennesker. Jeg har imidlertid svært vondt for å se at man ikke skal kunne bygge sine egne meninger på det det faktum at politi, påtalemyndighet og en enstemmig domstol altså har konkludert med at d'herrer er skyldige.

 

Viser ellers til hva jeg tidligere har skrevet om rettskraft.

Redigert av bjornas (see edit history)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Takk for det gamle, forresten.

Vel, jeg har ikke sett noe dokumentasjon på at dommen ikke er rettskraftig... siden jeg ikke har sett noen dokumentasjon på at dommen er anket og anken er tatt til følge av lagmannsretten.. Dermed forholder jeg meg til det som er allment kjent og dokumentert.. Tro gjør jeg i kirken, her forholder jeg meg til det som er fakta... det er en dom fra tingretten..

 

Om dette viser seg å være feil i ettertid, er en annen sak.. men per 31.12.2011 så har jeg kun sett dokumentasjon på dommen i tingretten og ikke noe fra lagmannsretten som tilsier at de vil behandle en ankesak... Når det eventuelt hender så vil jeg endre mitt syn på saken...

 

Godt nyttår til deg også ... og takk for det gamle :newyearsign:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er faktisk litt usikker på om du har rett i det (nr. 1), Skipper Worse. Dette er ikke egentlig regulert av loven. Det er imidlertid sikker rett at en tiltalebeslutning er et offentlig dokument, dommen er åpenbart det, og da er det liten grunn til at en anke skulle være unntatt offentlighet. En beslutning om å henvise en anke til ankeforhandling (eller å nekte det), er tilsvarende et offentlig dokument.

 

Jeg ville således tippe at den som gidder, kan ta en telefon til tingretten eller kanskje bedre til påtalemyndigheten (jfr. det Skipper Worse skriver i innlegg 912), og få opplysningene man er ute etter.

 

Når det gjelder anke, viser jeg til innlegg 844.

 

Mnja ankeerklæringen er bestemt ikke offentlig, for den er en del av sakens dokumenter. Lagmannsrettens beslutning etter Strpl. § 321 er normalt offentlig men den bekjentgjøres jo ikke "til almuen".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da er alle snille gutter's drømmebåt raskt inspisert.

 

sunseeker_0294.jpg

 

Det har vært en del diskusjon rundt hva slags kjernemateriale det er brukt i overbygget.

Har ikke peiling men slik ser det ut:

 

sunseeker_0283.jpg

 

Det er tydelig at Tollvesenet har en finger med i spillet her for båten var prydet med vakre hvite julebånd der det sto TOLL TOLL TOLL osv med mørk skrift.

Link to post
Share on other sites

Det er jo tiltalebeslutningen, dommen og påtalemyndighetens bevisoppgave også. Og disse dokumentene er det jo ingen tvil om at er offentlige.

 

Som du jo vet, skiller man nokså skarpt mellom etterforskningsstadiet (da alt er taushetsbelagt) og på iretteføringsstadiet (da vurderingene er mer nyanserte). Hvis et vitne i retten, typisk en politimann, siterer noe fra etterforskningsdokumentene, er det ingen tvil om at dette er "offentlig" i den forstand at taushetsplikten ikke er til hinder for at en opplysning kommer ut.

 

Grunnen til at dette spørsmålet er litt kronglete, er at man i straffesaker ikke har noen generell regel om offentlighet av den typen man har i offentlighetsloven. Påt.instr. / strpl. er imidlertid klar på at taushetsplikten ikke lenger gjelder når opplysningen allerede er offentlig tilgjengelig.

 

Forøvrig bør vi minne våre forumvenner om at en opplysning er offentlig, er noe annen enn en plikt til å publisere.

 

Sorry, litt rot her, datter skriker, mor er sur og vi skal på fest. Godt nytt år til alle - også forsikringssvindlere! Måtte det kommende året bli bedre fos oss alle!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det har vært en del diskusjon rundt hva slags kjernemateriale det er brukt i overbygget.

Har ikke peiling men slik ser det ut:

Balsa!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...