Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Nå er denne tråden egentlig ferdig, så vi får heller starte en ny tråd slik som Bjornas er inne på! uavhengi av denne saken!!!

Må si det reklameseilet var flott da! Mange her på forumet hadde vel forventet at de ble tatt for juks, men det er jo veldig vanskelig å bevise dette.

I fremtiden vil det jo være en del som kommer til å prøve seg på forsikringssvindel og det er jo blitt gjort en rekke ganger.. ikke bare i båtverdenen men også bil hus osv.. Det er jo ganske surt for oss som prøver å være lovlydige at vi må være med å betale ut forsikringer til dem som kansje ikke burde fått det! Vi bør starte en tråd som omhandler dette og hva man kan gjøre for å unngå slikt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

enig det.men veldig surt og bli mistengt uthengt av if vist man er uskydig.og det er ofte if mistenker folk for forsikrings svindel

 

Ja. Denne saken har vært nyttig uansett da den sender et klart signal om at det ikke er fritt frem da selskapene følger med.

Link to post
Share on other sites

enig det.men veldig surt og bli mistengt uthengt av if vist man er uskydig.og det er ofte if mistenker folk for forsikrings svindel

Og det er til alles beste at selskapene er mistenksomme.De gangene jeg har brukt forsikringen så har aldri jeg blitt mistenkt for noe.Så de gjør det nok ikke helt uten grunn,i denne saken skjønner jeg veldig godt at de var mistenksomme da det var altfor mye som ikke hang på greip.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

enig det.men veldig surt og bli mistengt uthengt av if vist man er uskydig.og det er ofte if mistenker folk for forsikrings svindel

Selv om bevisene ikke var sterke nok til en domfellelse, så er det ikke dermed sagt en uskyldig i en straffbar handling. men tvilen skal komme de tiltalte tilgode, slik det skal være i ett rettsamfunn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel mer eller mindre nedfelt i vilkårene at tvilen kommer forsikringsselskapet til gode...

For et forsikringsselskap holder det ofte med mistanke om svikefull adferd for at de skal holde tilbake erstatningen. I denne saken tror jeg de involverte kan se langt etter oppgjør for båten, selv om IF ikke fikk medhold i at de skal dekke hevingskostnadene som har påløpt i ettertid. Men dette er bare synsing fra min side.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derimot er vil If... kunne nekte å utbetale erstatning, ut fra flere forhold (som allerede er nevnt i tråden). Og det er langt fra opplagt at If... vil tape en slik sak. Slik saken ligger an, her jeg vondt for å tro at If... nå uten videre kaster kortene.

 

Nå er det vel mer eller mindre nedfelt i vilkårene at tvilen kommer forsikringsselskapet til gode...

For et forsikringsselskap holder det ofte med mistanke om svikefull adferd for at de skal holde tilbake erstatningen. I denne saken tror jeg de involverte kan se langt etter oppgjør for båten, selv om IF ikke fikk medhold i at de skal dekke hevingskostnadene som har påløpt i ettertid. Men dette er bare synsing fra min side.

 

For at If skal slippe unna å betale på grunnlag av svik, må de oppfylle en bevisbyrde som er helt opp til den strafferettslige standard dvs. "uten rimelig tvil". Når det som her foreligger frifinnende straffedom er det svært vanskelig. Siden det også foreligger dom for erstatningskravet der retten ikke fant KLAR sannsynlighetsovervekt, vil en sviksinnsigelse etter min mening ha svært lite for seg. If må i så tilfelle komme frem med nye bevis som ikke var med i lagmannsrettens behandling av straffesaken, for at det skal ha noe poeng. (Om If kan påberope seg noe i vilkårene er en annen sak --- det vet jeg ingenting om).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og det skulle ikke forundre meg om If`s kobbel av skarpslepne advokater sitter i møter med selskapets Pr. avd. og kåler i sammen en felles strategi i denne saken akkurat i disse dager.... :smiley:

 

For at If skal slippe unna å betale på grunnlag av svik, må de oppfylle en bevisbyrde som er helt opp til den strafferettslige standard dvs. "uten rimelig tvil". Når det som her foreligger frifinnende straffedom er det svært vanskelig. Siden det også foreligger dom for erstatningskravet der retten ikke fant KLAR sannsynlighetsovervekt, vil en sviksinnsigelse etter min mening ha svært lite for seg. If må i så tilfelle komme frem med nye bevis som ikke var med i lagmannsrettens behandling av straffesaken, for at det skal ha noe poeng. (Om If kan påberope seg noe i vilkårene er en annen sak --- det vet jeg ingenting om).

Link to post
Share on other sites

Og det skulle ikke forundre meg om If`s kobbel av skarpslepne advokater sitter i møter med selskapets Pr. avd. og kåler i sammen en felles strategi i denne saken akkurat i disse dager.... :smiley:

 

Mens de beregner hvor mye premien skal opp for resten av oss..

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Da blir vel løsningen å bruke et annet selskap som ikke må øke premien i år for å sponse julebordet :D

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Eg trur nok denne saka er ganske utdiskutert inntil If... gjer noko meir. Eller det vert noko nytt på rettsfronten. Inntil då får vi vel finne oss til ro om at dei mistenkte er frifunne og at rettssamfunnet vi lever i fungerer.

Joda..men noe skal vi fordrive vinterkveldene med også da ! :wink: By the way...minus 21,5 på utsia her nu, 2,5 grader kaldere enn i dypfryseren min akkurat nu.. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Gamle testamentet ja :) i vilkårene til IF som ble lagt ut av Bliss X.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Hva med

 

5.2 Sikkerhetsforskrifter.

Forsikringen er overtatt på betingelse av at de
fastsatte sikkerhetsforskrifter til en hver tid
overholdes. Har sikrede forsømt å overholde
sikkerhetsforskriftene, eller påse at de blir
overholdt, kan Selskapet være helt eller delvis
uten ansvar (jf FAL par. 4-8).

5.2.1 Sikkerhetsforskrift vedlikehold/bruk/tilsyn/
transport/opplag

- Fartøyet skal være konstruert, utstyrt og
vedlikeholdt i forhold til hvorledes den
anvendes.
Dessuten skal forskrifter gitt av
offentlig myndighet, klassifikasjonsselskap
eller produsent overholdes.

Link to post
Share on other sites

Og 5.2 selvfølgelig :) Sikkert flere punkter If har en formening om skulle vært overholdt også.Skal bli interessant å følge utviklingen her, regner ikke med at det vil ta for lang tid før et krav blir fremsatt av de frikjente og avslått av if..

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Denne artikkelen omhandler husbrann, men er likevel relevant.

Sitater fra artikkelen:

 

I sivile saker er det som hovedregel tilstrekkelig med mer enn 50 prosent sannsynlighet. Men rettspraksis i forsikringssaker viser at det kreves en "betydelig sannsynlighetsovervekt" før retten legger til grunn at forsikringstakeren har startet en brann med vilje. I praksis betyr det at sannsynligheten må være adskillig større enn 50 prosent.

 

Tidligere fikk forsikringstakere som ble frifunnet i slike straffesaker, som regel likevel ikke utbetalt erstatning. Men på dette området er rettspraksis i ferd med å endre seg, og det er vanligere at forsikringstakere som blir frikjent, får utbetalt erstatning.

Link to post
Share on other sites

IF har selvsagt et behov for å markere seg ved å trekke noe i utbetalingen. Imidlertid er det vanskelig for IF å trekke mye (feks 50% eller mer) da dommen frikjenner eierne for forsøk på forsikringssvindel og det blir mer en sannsynliggjøring av hvor uansvarlige de har vært. Men siden det meste av momenter er behandlet i saken kan dermed ikke IF bare "plukke" de uansvarlige tingene som eierne gjorde og trekke usannsynlig mye. Dette vil i såfall ikke være tråd med det faktiske utfallet i saken. Dermed står IF igjen med en generell vurdering av hvor mye de tørr å trekke i utbetalingen uten at det virker upassende. Utifra det som folk her på Båtplassen mener (de fleste mener at eierne hatt vært litt for uforsiktige i slepet) og de faktum som kommer frem i selve saken (mange "uheldige" hendelser som viser at de med fordel kunne sjekket mer og bedre båt og utstyr før slep) anser jeg at 25% trekk ville være et fornuftig nivå. Da er det ikke et urimelig nivå i forhold til hva rettsakens utfall inneholder, men samtidig kan IF markere at eierne ikke godt nok har fulgt forsikringsvilkårene. Et rundt tall vil også indikere at det er et skjønnsmessig nivå, noe som vil indikere at IF ønsker å løse denne saken på en skjønnsmessig måte.

 

Derfor burde kanskje "zeb" og "017801780178" ta en titt på mitt første forslag til uttalelse:

 

IF uttaler følgende:"Eierne av båten er frikjent for forsøk på forsikringssvindel, og IF forsikring tar dette til etterretning. Vi har tilkjent utbetaling av forsikringssum til eierne med fratrekk av 25%, som følge av at eierne burde visst og forstått at de skulle sjekket båtens beskaffenhet og utstyr bedre før slep."Eierne av båten uttaler:"Vi er rettmessig blitt frikjent for forsøk på forsikringssvindel. Vi har aldri tenkt på eller hatt tanke om noe slikt heller. Vi innser imidlertid at vi burde sjekket båtens beskaffenhet og utstyr bedre før slep. Vi forstår derfor at vi rettmessig blir trukket en andel av forsikringssummen som følge av dette, og dette aksepterer vi."

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skulle de frikjente godta 25% avkortning i utbetaling når de er blitt uthengt av IF

som forsikringssvindlere i alle landet media ?

Full utbetaling +renter + erstatning for beskyldningene er mer nærliggende.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...