Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Det er en fordel med diesel du er sikker på er ren. Men dieselen som fylles i filterhuset vil gå gjennom filteret før det når motoren, så dette er ikke kjempekritisk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

g husk å åpne stengeventilen før start, ikke spør hvorfor jeg kommer på å minne om dette 🙂

Brigg, hvorfor må man huske å åpne stengeventilen på dieseltanken før man starter opp? Neida, bare tøyser :giggle:

 

Goodspeed skrev 1 time siden:

Takk! Jeg har standard racor så da blir det topping manuelt.

Bare husk at hvis du fyller på diesel fra kanne, så må den være 100% ren, dvs. filtrert. Hvis ikke risikerer du å tilføre partikler som går utenom filtrering...

 

Edit: Ser nå at denne dieselen vil gå gjennom filteret før den går til motor, så da er det jo mindre kritisk som @Brigg sier :thumbsup:

Link to post
JRK skrev 36 minutter siden:

Jeg har ikke vært klar over dette, med å etterfylle diesel på Racor filteret, så det har jeg aldri gjort (14 år).

På den annen side skifter jeg filter hver høst og da er tankene  fulle. Er kanskje noe i det at med fulle tanker så fyller de seg selv ?

Har i alle fall aldri merket 

Enig med deg her. Den luften ordner motoren opp selv. 

En anne ting jeg har merket er at pakkboksen kanskje bør luftes av og til. Ser selv at det er mye luft i den etter enn har vært oppe i marsjfart. (22knop) hylserøret er vel så kort at det tømmes for vann og fylles ikke opp igjen. 

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
23 hours ago, Inter 9000 said:

Enig med deg her. Den luften ordner motoren opp selv. 

 

Jeg har opplevd å bytte ut et filter som var helt rent i øverste halvdel og skittent nederst når filteret ikke var fylt opp med diesel etter skifte. Og flere har rapportert om tilsvarende erfaringer her på forumet. 
 

Så jeg kommer til å fortsette med å fylle eget filter og å anbefale andre å gjøre det samme. Så får hver enkelt selv avgjøre hvordan de velger å gjøre dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Captain A skrev 1 time siden:

Er jo bare til og åpne diesel tilførsel før man skrur topp lokk på det og sjå om filtersystem fyller seg opp

 

Så slipper man søl og gris med og fylle opp filter hus manuelt

Jo, men det er et poeng som nevnt over at dersom nivået i tanken er lavt (under filteret som står plassert ca midt på tanken) når jobben gjøres, så vil ikke det fungere, og da kan det uansett være greit å ha litt diesel på kanne i bakhånd. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
  • 3 uker senere...

Majesty-modellene kom vel i to ulike størrelser om jeg ikke husker feil. Dette var italienskproduserte båter som Viksund importerte og satte Viksund-merke på. Jeg tror ikke det ble solgt veldig mange av disse. 
 

Men helt enig, flotte båter dette. Det lå en i Knarrlagsundet tidligere, men denne tror jeg har blitt solgt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Om det er skitt eller vann i dieselen vil dette komme ut når tankene dreneres. Denne dieselen vil ikke være mitt førstevalg når jeg skal fylle opp filteret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
JRK skrev for 7 timer siden:

For oss som har Viklund 34 er det jo tappekran på begge tanker. Da er det jo greit og hente diesel her til å fylle i filter.

Man bør jo uansett sjekke tilstand på dieselen 

Hvis du skal helle diesel i et filter er det viktig at du bruker filtrert diesel. Ikke tapp diesel rett fra tanken til dette, og i alle fall ikke fra en avtapping i bunn!

 

I dieseldysene er det tusenedels millimeter toleranse på delene. Rusk fra tanken rett i dysene kan bety havari.

Link to post

Som man ser må dieselen helt opp til 4 tallet og gjennom filteret før den går inn i røret og videre til motor. Så hvis man skal tømme diesel I det kan man sette i filteret, skrue T- skruen løst i røret uten lokket og fylle opp. Så tar man skruen ut og monterer lokk og skrue igjen. Da blir det man tømmer oppi filtrert.

Jeg har aldri tømt oppi  det, bare pumpet med fødepumpa, og det har alltid vært fullt til randen når jeg tar av lokket. Men det finnes noen filter med hullet inn i røret omtrent med 5 tallet. Da kan man vel oppleve problemer med halvfulle filter slik Brigg nevner lenger opp i tråden. Så rådet må være, skru av lokket og sjekk at det er helt fullt, hvis ikke er det noe galt. Screenshot_20240710_164942_SamsungInternet.jpg.db2b6e8b2de5ab487a8969b6d01b638b.jpg

Link to post
Komodo skrev for 12 timer siden:

Hvis du skal helle diesel i et filter er det viktig at du bruker filtrert diesel. Ikke tapp diesel rett fra tanken til dette, og i alle fall ikke fra en avtapping i bunn!

 

I dieseldysene er det tusenedels millimeter toleranse på delene. Rusk fra tanken rett i dysene kan bety havari.

Har aldri gjort dette, da jeg bare har pumpet. Men har nok vært heldig for jeg har aldri hatt vann eller noe annet i når jeg har sjekket tankene, derfor denne blåøyde kommentaren.

Link to post
  • 2 uker senere...

Voldsomt grovt sliping av bunnstoff på ror dette… man trenger jo bare og glatte det ut..

Proppel vann bruker og spyle ror reint for bunnstoff

 

 

Normalt feste med 2 skruer fra aksling ovenfra, er vel det du har slipt fram

 

Utensamenlignig så gnog vladimir av alt bunnstoff på begge mine ror i Hervik i sommer, han klødde vel i tannkjøttet da han hadde til tider heile roret i kjeften til tider…

Nr før han havnet på grillen da

Link to post
  • 2 uker senere...

Har byttet til lithium på forbruk. Det er vel flere Viksundeiere som vurderer dette etterhvert så her er litt erfaring på hvordan jeg har løst det, og forslag til forbedring,

3 stk 100 Ah Lithium batterier innkjøpt fra Tyskland. Pris Kr.8.100,- (Ser at hadde jeg kjøpt Skanbat, kunne jeg fått 3 stk på 150 Ah i samme fysiske størrelse, men de koster Kr.21000,-

3 stk optima Redtop. Pris Kr.9.000,-Jeg har ett til start og 2 til Thrustere og Vinsj. Her kan det være at det hadde hold med bare ett til thrustere. Kanskje bautruster kunne gått sammen med motor. Men jeg valgte å sikre meg

1 atk Victron Orion XS 12/12 50A. Kr.4300 DC/DC omformer for å beskytte dynamo mot overbelastning. Denne kan sløyfes, men den har noen fordeler

I det nye oppsettet fødes start og thrusterbank fra hver sin utgang på det eksisterende laderele. Den originale Ladag laderen lader også disse 2 batterien hver for seg.

Dynamoledningen går jo inn på midtuttaket på laderele. Her har jeg trukket en liten kabel bort til en Victron Orion XS. Denne lader så Lithiumbanken. I tillegg har jeg en Quick batterilader på 40A som også kan lade denne.

1 stk Viktron Smartshunt 500Ah Kr.1500,-. som overvåker lading og forbruk inn og ut av batteribanken. Anbefales på det sterkeste. Denne og VictronOrion XS kommuniserer med telefonen via blutooth.

1! stk 5 m 50mm2 6m startkabelsett. Kr.400,- Og kabelsko Kr.120,-

 

Ved start og motor på tomgang  lyser ladealarmen etter ett par minutter. Dette skyldes at lithiumbatteriet suger all strøm og motoren ser ingen spenningsøkning på startbatteriet. Øker man pådraget til 750 omdreininger slukker ladealarmen. Tersklene for når denne alarmen avhenger av hvor mye ladning det er på lithumen. Om lithiumen er full ingen alarm, etter mange dager på øya uten lading vil alarmen komme men slukke ved pådrag av turtall. Uten Victron Orion XS, så kan terskelen for alarm bli værre, da denne begrenser ladestrømmen til lithiumbanken. Har i ettertid sett at man kan begrense strømmen til lithium via XS, mens motoren går på tomgang, så da er ikke dette noe problem lenger

 

Er ganske sikker på at dynamoen tåler dette, så mulig til XS er litt bortkastet. Men jeg trøster meg med at nå har jeg full oversikt over ladingen og jeg har fått justert spenningen til 14,4 volt , som er den spenningen lithiumen skal ha i følge databladet. Kanskje de holder noen år lengre en uten XS. Og min Dynamo er jo også sikret ett litt behageligere liv. Senere vil jeg teste med en bypassning av XS for å få bekrefte at dynamo tåler dette.

 

Ellers så er jo den Victron Orion XS, noe av det beste jeg har sett når det gjelder størrlse og virkningsgrad. Den ligger på hele 98% ved 50A. Det vil si den avgir 14 W. Den her verken kjøleribber eller vifte.

 

Opprinnelig hadde jeg håpet og få alt av batterier i den originale kassa. Jeg har sattr en ekstra batterikasse for startbatteriet mellom dieseltank og den originale batterikassen.

Om, man velger 2 stk 150 Ah Skanbat til 1400, så får man 300Ah lithium og ett eksta optima batteri i den originale kassa. 

Det var kun en jordingskabel til thruster som ble for kort, så denne måtte skjøtes. På pluss siden var det bare en kabel mellom bryter og batteri som ble for kort

Ellers, så ble alle lasker mellom batteriene brukt. Ellers så ble det endel ekstra jordingskabler som måtte lages for sammenkobling av de 3 batteribankene.

Reltivt lett og kjenne igjen alle kabler til bankene om man behersker multimetret, Om ikke søk hjelp. Soesielt viktig er dette rundt koblingen av jord til Smartshunten

 

batteriIMG_41251.jpg.ae4bf79b17c8e51272548e0f51d216c5.jpg

Link to post
OveHelgeland skrev On 19.8.2024 at 23.21:

Hei er det noen som har gjort noe med gulvet oppe i byssa og undr bordet? 

Mitt begynner å bli veldig slitt å akkurat som at det er slitt av både det som skal være tre og nater? Noen som har erfaring? Er dette koe form for laminat? 

Når vi hadde Viksund, pusset jeg det forsiktig og lakket det opp igjen. Ble som nytt. Men vær forsiktig å ikke puss for mye da det er laminat

Link to post
k1mbo skrev for 9 timer siden:

Når vi hadde Viksund, pusset jeg det forsiktig og lakket det opp igjen. Ble som nytt. Men vær forsiktig å ikke puss for mye da det er laminat

Hva lakket du med? Får bare prøve forsiktig? Men føler kansje det er for slitt alerede hos oss... men hvisnjeg er gjennom allerede? Hva er normalt å legge på? Typ flexiteak? 

Link to post

Jeg har en NSS12 EVO2 som jeg ikke mottar noe dybde på.
Båten er ny for oss gjennom megler, forrige eier hadde denne i etpar år, så det var ikke han som monterte NSS’en.

Jeg mottar som nevnt ingen data fra noe svinger.


Når jeg skruer ut simraden, har denne en grå tykk ledning koblet inn i port for “Structure, side and downscanning”.
I tillegg ligger det en løs airmar 7pins kabel under plotteren, og hetta på den blå “Chirp and conventional sonar” kontakten på plotter mangler.

Nede i maskinrommet finner jeg ikke annet enn èn airmar gjennomgående svinger, båten er en 2005 Viksund 340, og det ser ut som om denne svingeren er støpt inn på lik linje som alle andre skrog gjennomføringer, så regner med den er montert under bygging.

 

Antar litt at den airmar svingeren er koblet til den 7pins kontakten som ligger løst, men litt vanskelig og følge kabler uten litt større inngrep.

 

Den grå kabelen gir litt håp på at det kanskje er montert en litt mer kostbar svinger et sted, men ville tro den burde befinne seg nede i maskinrommet?

Har forsøkt og stille frekvenser på plotteren, uten at det gir meg verken temp eller dybde. Plotteren har forøvrig nyeste software.

 

20240825_091314391_iOS.jpg.b7e298e2fa89a2c098c7b0e0274d4bf9.jpg

 

20240825_091425240_iOS.jpg.6fb0f4d5104257e8e7d483f09508d618.jpg

 

20240825_092413031_iOS.jpg.d630c2c997c163f529cd40955611f731.jpg

 

20240825_093357964_iOS.jpg.7eb479b35b6a2422ed4a2b6693a5ded7.jpg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...