Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Jeg bruker sink. 
 

På vår 2005 modell 340 er det ikke en felles sink på hekken, men sink på trimplanene som har forbindelse innvendig med ror etc. 

 

Hva er maddox?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du kan jo les litt på dette databladet:

https://static1.squarespace.com/static/5d230a26babc7000011f71c7/t/5d8aea51def8834a610fcf74/1569385054546/MPS_Product_Guide_Transom.pdf

I og med at det står transom regner jeg med at disse er bedre for båter med drev, (Aluminium)

På min 2007 akslingsmodel sto det originalt en helt vanlig Zink, ikke noe maddox i alle fall. Hos meg er alt bondet (koblet) sammen og jeg har ikke zink på trimplan. Bare denne på akterspeilet og en på propellmutteren. Senere har jeg satt en ekstra på propellakslingen, da holder den dyre Zinken på propellen 2 sesonger.  Aldri sett noe tegn til korrosjon sinden båten var ny, men banke i bordet, man kan jo aldri være 100% sikke på alle gjennomføringer

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har prøvd å få svar på denne i 2021 uten hell, prøver igjen i tilfelle noen nye hoder har dukket opp. Trenger teak trallverk i dusjen på en 360, 2010 modell. Har fått tips om Stavik Trevare og Sandøy, ingen av disse kjenner produktet.

 

Noen?

 

Tral.jpg.5b3883ed56d46ff78b56e2675cafcfe0.jpg.719bee1e52c6099826eae7338d75db0e.jpg

Link to post
Share on other sites

Leverandør kan jeg ikke svare på.  Men min var også dårlig. Jeg ville prøvd å lirke løs de løse delene og limt dem sammen igjen med araldit. Etterpå er det og pusse ned og olje med mange strøk med ovatrol.

 

Om dette ikke går ville jeg forsterket med en ekstra list eller ramme under og limt og skrudd denne til orginalen

 

Hos meg er det en liten skjevhet enten i glassfiberskjøten eller i tralleverket så jeg har satt på noen møbelknotter slik at den ligger 100 % stødig.

 

Ikke så gode bilder, men jeg har lagt inn en ekstra avstivning og den har holdt i 12 år

E99C2050-3D56-4623-B52B-CC8DE593E4F7.jpeg

AB6460C3-9BE1-454E-B1B4-44C86CE40431.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kanskje feil tråd å spørre i, vi er jo Viksundfans alle sammen her ;)

I utgangspunktet vil jeg si 1,5 Million. + for mye ekstrautstyr /- for slitasje 

Disse båtene er levert med forskjellig utstyr og det kostet flesk når de var nye.

Jeg har liggende et pristilbud fra 2011. Den gang mener jeg basisbåten kostet 1.85 Mill, med det ekstra utstyret jeg ville ha kostet den 2,95 Mill. (Uansett utstyr så er de ofte avertert som Topp Utstyrt.

Her er tilbudet så kan du jo sjekke hva du synes er nødvedig og hva det eventuelt koster.

 

image.png.1c0a24eda424ecbb868d782e23a01f6f.png

image.png.4c4e649fa7ddb32baf83f2a59d05d198.png

 

image.png.a52c9e305c49fa6bc9a6dde517cab747.png

Link to post
Share on other sites

Jeg mangler også Korean og teak på fly og sikkert endel andre mindre ting  Teak på fly hadde jo vært pent. Men steike for en utstyrsliste. Det var jo også litt av noen priser. Det var mye penger i 2011. :yesnod: Kunne bygge et greit hus for den summen, men så er jo også båtene svært kvalitetsmessig bygget både mht materialer og håndverk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har D6-370, men ingen erfaring med Cummins. Så jeg kan ikke gi noen anbefaling. 
 

Jeg vil tro at forbruket er sånn noenlunde likt, det er jo samme båten som skal flyttes. Men jeg opplever det slik at båten «går i motbakke» ved vanlig marsfart på 20-22 knop. Når jeg drar på litt og kommer opp mot 25 knop flater båten ut og har mindre behov for flaps. Så det er godt mulig at en større motor som hadde marsjet uanstrengt på 25 knop ville gått rimeligere enn det 370’en gjør. Kanskje en D6-435 hadde passet båten perfekt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Brigg er inne på noe her. Jeg vil nok tro at den går noe billigere pr/nautisk mil. Jeg tenker likevel at båten ligger fint i plan fra ca 18-19 knop, og sånn sett tenker jeg at 370 er stor nok motor. Når vi går i marsjfart på 20-22 knop, så er jo det stort sett utaskjærs. Men det er dessverre nokså sjeldent at været tillater så høy fart. 

Om den går bedre eller billigere med den Cummins 380 vet jeg ikke nok om, men det må jo bli nokså det samme. 

 

Jeg var forresten ute å prøvekjørte en 340 med Cummins 380 før jeg kjøpte den jeg har nå. Den var et år nyere, men veldig mye dyrere og litt kjedeligere med sitt lyse treverk. Den var også litt tregere, men det skyldes nok litt groe da dette var på høsten før opptak. 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 330 i våres med 370 HK Yanmar og aksel. Jeg mangler noen hundre omdreininger på toppfart og tenker å bytte til mindre propell. Det sitter en 24x24 der nå. Hva bruker dere for størrelse på propell når dere snakker om marsfart på 20-22? 

Det er vel der jeg ligger på toppfart. 

Link to post
Share on other sites

Originalt med 22x24 fikk min båt 25-26 knop, med fulle diesel tanker, men uten vanntank fylt. Etterhvert som mer utstyr kom på, Ca 800kg hvorav 400 kg bak var det bare å skifte til 22x22. Nå får jeg 23-24 på våren, og med full vanntank 22 knop på 3450 omdreininger. Nå på høsten når båten er grodd får jeg 18-19 knop og 3200 omdreininger. 

Ja det er lurt og nødvendig å skifte til 22x22 om du har ekstra tung båt. 

Link to post
Share on other sites

@Gast Du har kontroll på at motoren yter det den skal? Slitte injektorer og/eller turbo kan medføre at noen hester blir borte i løpet av årene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gast skrev for 5 timer siden:

Har prøvd å tømme mest mulig av unødvendig vekt, men det har lett for å hope seg opp.

Spørsmålet da er om jeg skal gå til 22x22 med en gang, eller prøve 22x24.

De er jo ikke akkurat billige de propellene heller, og den jeg har var nå var ny når jeg kjøpte båten.

Du trenger ikke å kjøpe ny, om ikke den er for skadet.

Winrace justerte ned min fra 22x24 til 22x22. Tror det var ca.3000 jeg betalte for 6-7 år siden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...