Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Forvirrende kanskje, men jeg tror du oppsummerer det greit i de to siste postene, Enzo.

 

Dagens 340 het tidligere 330 og før det 310. Bredde 3,50.

310 produsert frem til 2007 het tidligere 290. Bredde 3,20.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei. Kimbo

 

Ser at du irriterer deg over slagside. Jeg får også litt slagside om jeg fyller opp med folk rundt salongbordet. Skulle jeg gjort noe med det hadde det blitt et bar fleksible vanntanker eller kanner helt bak med en reversible pumpe mellom. Men synes båten er tung nok med alt annet som den er fylt opp med.

Link to post
Share on other sites

Min har slagside, tilogmed når den ligger tom for folk i båsen

Med flere personer rundt bordet blir det verre. Det er ikke store slagsiden, men irriterende nok, etter jeg fant ut av den. Så kjøpt meg et par blylodd, som jeg tenkte å legge på STB side av båten.

Link to post
Share on other sites

Har og slagside, nevnt her tidligere. Med folk rundt bordet, ligger båten rett. Er på en liten tur med båten nå, alene ombord. Og i natt mens jeg lå skjevt i køya, undret jeg på om det finnes en effektiv pumpe som går begge veier. Har en skroggjennomføring bak i motorrommet på bb side som ikke er i bruk. Skulle hatt en stor tank der og satt pumpa på gjennomføringen og brukt som ballasttank...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Stikk motsatt av meg du da :)

Skal prøve å år rettet den opp med å legge noen blylodd langs skutesiden på STB side. De er avlange, og jeg tror det skal gå fint å få de plassert ut, uten å miste noe plass, eller bli synlig for den del :)

Får se hvordan resultet blir når jeg er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Hei

 I begynnelsen av Mai hadde jeg et uhell med motoren. Reparatøren min hadde ikke tid til å komme opp før i går. Normalt er det omtrent umulig å få noen fra " byn" Det er så langt. Fruen har mast i flere år om forskjellige prosjekt hjemme , ho er hver fall fornøyd. I går var det sol , idag er det rein. Kunne nesten tro at ho hadde gjort en avtale med reparatøren.

"Dommen"    

       Sylinder nr. 6 er skjært seg, og så er det diesel i oljen. Det er en dårlig simering i dieselpumpen, dette er hvits på 2007 og 2008 mod d6. Da kan det komme diesel i motoren, og det blir for lite smøring og dermed  skjæring. Motoren må ut for å bli reparert. Jeg blir nok ikke kongen på Valøyen dette året. I følge reparatøren så er det bare uflaks, umulig å oppdage på forhånd.

Jeg hadde sett pris på hvis dere tok en grønn Hansa for meg og.

  

   Jan Martin, fra kjøkkenbenken 

Link to post
Share on other sites

Altså: Dårlig simmering i dieselpumpen medfører diesellekkasje inn i motoren som tynner ut smøreoljen og som igjen medfører skjæring av sylinder nr. 6?

 

Har du merket noe på oljen, økt nivå på peilepinnen, diesellukt eller noe slikt?

 

Føler med deg, skal bidra med en :drink:  en dag det passer seg slik.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har du merket noe på oljen, økt nivå på peilepinnen, diesellukt eller noe slikt?

 

 Nei, alt var normalt. Reparatøren sier at det svetter til rundt  dieselpumpen, men det er så lite at vi jeg må være ekspert for å se det.

 

   Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Skulle tro det er mer som skal til enn litt svette gjennom en simmering før smøreoljen blir så uttynnet at motoren skjærer seg?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

  Jeg har en jolle som er i fra 2007 og har egentlig vært ganske bra. Har byttet to av tre plater i bunn. Jeg har den hengende på hele året, også når båten står på land om vinteren. Pga av at motoren skal  ut av hovedbåten har jeg tatt jollen med  hjem, og da oppdaget jeg at limet på den ene davitten hadde begynt å løsne. Jeg har ikke peiling på hvilken type lim som er best. Er det noen som vet hvordan og hvilken type lim som jeg bør bruke.

 

bilde

 

 

        Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig å bruke tokomponent kontaktlim på disse paddene. Kjøpes hos båtutstyrsbutikkene.

 

Men er usikker på om du får til å fikse det festet uten å først løsne padden slik at du får limt hele på nytt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette limet brukes til davitere; http://www.bestmarin.no/produkter/fritid-og-fiske/gummibaat-og-utstyr/gummibaatlim-m-herder-plastigum-77

 

Utifra bildet ditt, sitter padden fortsatt veldig godt og du må ikke gjøre noe.

Min har løsnet mer, men disse sitter veldg godt. (limet smelter jo litt av gummien på begge flater i hverandre)

Det du kan gjøre er å klatte inn litt i åpningen.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt sent å spør om du har et bilde av det...? Jeg vet i allefall at jeg ikke har sett maken til mitt noen plass. Det er også uten wire el kjetting. Det samme er lokket på vanntank. Så tidligere eier har da kun funnet lokk til wastewater og satt på. (Håper det var nytt eller at han vasket godt det brukte...)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hehe  :giggle:

Nå har eg påfylling til begge tankene, i tilfelle eg har dårlig tid en dag  :wink:  Så legger ved et bilde av det lokket eg har igjen.

Nå har eg vert innom en del butikker i Bergen, ingen har noe som ligner på det eg har/hadde. Bortsett fra Marine og Indrustri Salg. De fant noe i katalogen, som lignet veldig. Så da bestilte vi et lokk, mener det kom på ca 345,- (om det  var komplett eller bare lokk, ble hverken eg eller han bak kassen sikker på. Men eg trenger jo bare lokket uansett ) . Kommer forhåpentligvis på mandag. Så skal oppdatere om det passet  :thumbsup:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvem som selger diesel lokk som passer til de som ble brukt på Viksund 340`er på rundt 2005 tallet??

Vår 340 kom fra verftet i oktober 2005. Her er lokkene både på dieselfylling, vannfylling og septiksug av typen vist på bildet under. Det kan se ut som om Viksund var lite konsekvent men brukte de hadde for hånden til enhver tid.

 

 

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det minner veldig om slike de selger på Bestmarine. Og det er ikke samme som jeg har. Og jeg har bare ett diesellokk, så jeg må finne fram niste hvis jeg skal fylle opp tom tank. Kan ikke forstå at det ikke går an å ha en "lastebil"knapp på maritime pumper, slik man har på land-bensinstasjoner... Superavsporing, sorry...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Så ingen av oss har like lokk?  :confused:

 

Hvilket opplegg har dere forresten equalizing av dieseltankene? Synest den slangen eg har mellom tankene er noe spinkel.

Den var og i utgangspunktet stengt, da forrige eier brukte dieseltankene for å få ballastert båten. Men fyller en f.eks stb tank full, og bare litt i Bb, rant det likevel litt over til bb tank over tid. Så det var bare når en holdt lavere nivå på tankene at dette fungerte.

 

Slagsiden har eg forresten løst med noen blylodd  :thumbsup:  Når septik tanken fylles opp, etter en har lagt i ro noen dager er det bare å flytte litt på ett av loddene, så holder den seg beint hele ferien  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Utligningen mellom dieseltankene er vel 3/4 toms. Jeg har ventilene stående åpne hele tiden. Ser ikke for meg at det vil funke å balansere båten vha dieseltankene. I så fall må det være et pumpesystem slik at man kan regulere nivåene manuelt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er det flere plasser for dieselen kan finne veien fra stb til bb, uten om denne slangen? Da eg har to seperate påfyllingsrør, har eg hatt mulighet til å fylle ulikt på tankene. Men fylte eg over ca halv tank på bb, så rant det over stb, intil bb var på ca halv igjen.

 

Etter eg fikk loddene i båten, så har eg åpnet de hos meg og.

Redigert av k1mbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det flere plasser for dieselen kan finne veien fra stb til bb, uten om denne slangen?

Nei. Om begge ventilene står åpne vil tyngdektaften sørge for at det er samme nivå på begge tankene.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

bilde


Jeg har lenge irritert meg over lokket over dreggkassen fremme i baugen. Strikket som skal holde luken nede duger ikke slik at luken ligger og slamrer ved sterk vind, noe som fort går ut over nattesøvnen for den som ligger i lugaren fremme.

Jeg har også opplevd at luken har blåst opp når vi har vært ute i dårlig vær. Da er situasjonen slik at det ikke frister særlig å gå frem på dekk for å lukke luken igjen.

Dette er nå løst med en solid lås på luken.

bilde

bilde


Låsen er kanskje overdimensjonert, men jeg fant ikke noe lignende i mindre dimensjon. Alternativet ville vært en form for "sneppert-lås", og det synes jeg blir for puslete.

Tappen på låsen skal kappes slik at den ikke er unødig lang. Jeg har imidlertid ikke egnet verktøy med på ferietur.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...