Kjetil1 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Sporene etter gammel dekor må nok vannslipes før polering. Jeg kan se og kjenne forhøyning i gelcoat der dekor har vært på min båt. Jeg strevde også med å finne nr på båten. Fant rester etter et nr skrevet på tape som stakk ut fra underside av fenderlista framme i baugen på styrbord side... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
_Bliss_ Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Måtte du løsne/dra ut fenderlist før du fant tapen? Ble veldig usikker på denne fargekoden. Ser ut som det er forskjell i farge på gelcoatsparkel som har herdet på båten og sparkel som har herdet i en pose. Har ikke vært i båten idag, men har sammenlignet rester fra det som ble kastet mot ett hvitt ark. Se bilder under. For meg ser det ut som det er stor fargeforskjell på disse.samme blanding. Hvordan kan dette ha seg?synsbedrag eller herdeprosess? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Er det noen som har skisse/tegning/bilde av skrog på 270 st cruz med ror/aksling? Skal slippe idag og skulle gjerne vist hvordan utformingen er på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Hei. Er det noen her som vet hvem som leverte vindskjerm til Viksund 270/290/310? Er også på jakt etter rekke/griperekke i bakant på fly. Antar denne også er laget på mål, finner ikke noe standard som er like langt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Ertec har levert mye av rekker, vinduer, skyvedører m.m., i alle fall utover 2000-tallet. Godt mulig at de også leverte vindskjermene. Ta en telefon til de og hør. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
_Bliss_ Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Takker for forslag. Jeg hørte faktisk med Ertec igår. De leverte til 340 og 360, men hadde ikke kjennskap til 270/290/310. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Ok. Det var nyttig informasjon. Da tenker jeg du bør prøve å få tak i de som var jobbet hos Viksund litt tilbake i tid. Jeg har hørt om flere som har vært i kontakt med Rune Viksund når de har hatt spørsmål. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjetil1 Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Rune er utrolig god å ha på nett. Han svarer kjapt på spørsmål på Viksund-gruppa på Facebook. Husker nesten alle båter laget virker det som. Fikk god hjelp ang spørsmål vedrørende min båt... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
_Bliss_ Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Har også hatt kontakt me Rune. Mye god hjelp å få der. Har stilt Rune samme spørsmål som jeg stilte over. Men har ikke fått tilbakemelding enda. Liker ikke å "mase" så tenkte jeg å sjekke om noen her på forumet hadde kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Skal montere sjøvannsfilter i båten da det ikke er montert originalt. Tenker å montere ett som er i bronze. Tenkte i utgangapunktet å montere denne over vannlinjen, selv om dette blir en litt mer "rotete"installasjon.har ventil etter inntak. har sette en del bilder av motorrom i forskjellige viksund modeller. Ser ut som de fleste har filter montert under vannlinje. Kan det være en spesiell grunn til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Heisan Jeg har problemer med at strømmen forsvinner. Batteriene blir tappet forholdsvis fort ,men det kommer og går. Mine strømkunnskaper er så små at jeg har problemer med å finne feilen. Jeg hadde et tilfelle for ca 5 år siden. Da tappet jeg forbruks batteriene på en kveld, det samme skjedde på torsdag kveld denne uken, og en kveld forrige helg. For å ikke ødelegge batteriene flyttet vi plass og koblet til landstrøm.Vi har gele batteri. Er det noen som har en ide hvor strømmen blir av Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Om batteriene er i god stand og toppladet vil rask utladning si at noe trekker mye strøm. Da vil det ofte utvikles en del varme. Jeg er lykkelig eier av et tangampermeter, og ville i en slik situasjon prøvd å kartlegge hvor mye strøm som går ut av batteribanken og videre hvilken/hvilke forbrukere som trekker denne strømmen. Men, jeg har en mistanke om at årsaken kan ligge i at batteriene dine ikke er helt tipp topp lengre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Snartbåt? skrev On 18.8.2018 at 0.42: Ser ut som de fleste har filter montert under vannlinje. Kan det være en spesiell grunn til dett Hos oss er sjøvannsfilteret montert på en brakett nede på bunnen til babord for senter. Tror dette er en vanlig plassering på Viksundmodeller med fast aksling. Hvorfor denne plasseringen? Kanskje fordi det var mest praktisk under produksjonen av båtene? Jeg opplever ikke at plasseringen medfører noen praktiske pronlemer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
_Bliss_ Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Brigg skrev for 7 timer siden: Hos oss er sjøvannsfilteret montert på en brakett nede på bunnen til babord for senter. Tror dette er en vanlig plassering på Viksundmodeller med fast aksling. Hvorfor denne plasseringen? Kanskje fordi det var mest praktisk under produksjonen av båtene? Jeg opplever ikke at plasseringen medfører noen praktiske pronlemer. Ut i fra de bildene jeg har sett virker dette å være ganske standard ja. (mange timer på finn.no:) ) Stemmer det at det er under vannlinje? ser sånn ut i fra bildene Jeg ser heller ikke noen problemer med plassering så lenge det er stenge ventil i forkant av filter. Filter vil etter min mening komme mer i veien om det skal heves fra bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Det er plassert godt under vannlinjen ja. Og med stengekran på sjøvannsinntaket. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stella Ulefoss Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 (redigert) Heisann Batteriene er bare 2 år, har aldri vert under 12 v. Det er ikke alltid at strømmen forsvinner. Vi har 560 amp til forbruk og dette skal ikke forsvinne på ca 5 t. Tips mottas med glede Jan Martin Redigert 24.September.2018 av Stella Ulefoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 La oss anta at du trekker halvparten av batteribankens kapasitet (målt i amperetimer, Ah). 560 Ah/2 blir 280 Ah. Denne kapasiteten forbrukes i løpet av 5 timer. Dette vil si et kontinuerlig strømtrekk på 56 A. Ved 12 V spenning gir dette en kontinuerlig effekt på 670 watt (såfremt jeg husker riktig fra fysikktimene). Med en slik effekt i fem timer må det bli mye varme et eller annet sted. Er du sikker på at batteriene er OK? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
_Bliss_ Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Enig med det som Brigg skriver. Det skal en del til for å forbruke så mye på så kort tid. Det har seg slik at strømmen kan heller ikke forsvinne av seg selv. Batteriene bør sjekkes nærmere. Har du f.eks sjekket hvilespenning på batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Hei Jeg har ikke merket noe varmgang eller lukt. Har en mistanke at det har vert litt strømtap lenge og at det har blidt mer den siste tiden. Hvis jeg kobler i fra batteriene og venter til i morgen . Vil da et batteri være tomt for strøm hvis det er ødelagt " Har du f.eks sjekket hvilespenning på batteriene? " Nei er det volt uten at laderen er på ?. Kan strømmen forsvinne ut i trøsterne eller i ankervinsjen Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 hvilespenning er målt volt uten lading. Strømmen kan ikke bare forsvinne uten at det er sluttet krets. så hvis det skulle vært thruster eller vinsj som "stjal" strømmen skulle motoren gått. Om motor thruster eller vinsj hadde vært låst skulle en sikring sørget for utkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Hei Da prøver jeg å koble fra batteriene og måle strømmen Takk Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Etter at du har målt hvilespenning bør du vurdere å kontrollere ladingen både fra dynamo og landstrømslader. Feil med ladingen kan også være årsak til at strømmen «blir borte». Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Orahavn Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Kjetil1 skrev On 10.6.2018 at 22.24: Sporene etter gammel dekor må nok vannslipes før polering. Jeg kan se og kjenne forhøyning i gelcoat der dekor har vært på min båt. Jeg strevde også med å finne nr på båten. Fant rester etter et nr skrevet på tape som stakk ut fra underside av fenderlista framme i baugen på styrbord side... Vannslip med 1200 papir. Rubbing etterpå. Norpool R10 eller Meguiars One step. Blir som nytt. Har akkurat gjort dette. Så dere har ikke nummeret her bak som på min 360 altså? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Nei, jeg har ikke no nr der. Fant kun rester etter nummeret i baugen. Så det er godt jeg ikke har planer om registrering i skipsregisteret... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
_Bliss_ Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 sliter stadig med å finne riktig farge på gelcoat sparkel Tar derfor denne opp igjen. Er det noen som har 90" talls st cruz som har lykkes med å matche farge? Har forstått det slik at 3032 skal være riktig farge, men denne blir veldig ulik. har også prøvd 2000, men det blir for hvitt. tar gjerne mot erfaringer/ tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.