Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Sporene etter gammel dekor må nok vannslipes før polering. Jeg kan se og kjenne forhøyning i gelcoat der dekor har vært på min båt. Jeg strevde også med å finne nr på båten. Fant rester etter et nr skrevet på tape som stakk ut fra underside av fenderlista framme i baugen på styrbord side...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Måtte du løsne/dra ut fenderlist før du fant tapen?

 

Ble veldig usikker på denne fargekoden.

Ser ut som det er forskjell i farge på gelcoatsparkel som har herdet på båten og sparkel som har herdet i en pose.

Har ikke vært i båten idag, men har sammenlignet rester fra det som ble kastet mot ett hvitt ark. Se bilder under.

For meg ser det ut som det er stor fargeforskjell på disse.samme blanding.

Hvordan kan dette ha seg?synsbedrag eller herdeprosess?

20180610_154656.jpg

20180611_191354_001.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ertec har levert mye av rekker, vinduer, skyvedører m.m., i alle fall utover 2000-tallet.  Godt mulig at de også leverte vindskjermene. Ta en telefon til de og hør. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ok. Det var nyttig informasjon. 

 

Da tenker jeg du bør prøve å få tak i de som var jobbet hos Viksund litt tilbake i tid. Jeg har hørt om flere som har vært i kontakt med Rune Viksund når de har hatt spørsmål. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal montere sjøvannsfilter i båten da det ikke er montert originalt. Tenker å montere ett som er i bronze. Tenkte i utgangapunktet å montere denne over vannlinjen, selv om dette blir en litt mer "rotete"installasjon.har ventil etter inntak. har sette en del bilder av motorrom i forskjellige viksund modeller. Ser ut som de fleste har filter montert under vannlinje. Kan det være en spesiell grunn til dette?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisan

Jeg har problemer med at strømmen forsvinner. Batteriene blir tappet forholdsvis fort ,men det kommer og går. Mine strømkunnskaper er så små at jeg har problemer med å finne feilen. Jeg hadde et tilfelle for ca 5 år siden.  Da tappet jeg forbruks batteriene på en kveld, det samme skjedde på torsdag kveld denne uken, og en kveld forrige helg. For å ikke ødelegge batteriene flyttet vi plass og koblet til landstrøm.Vi har gele batteri. Er det noen som har en ide hvor strømmen blir av

Jan Martin

 

 

Link to post
Share on other sites

Om batteriene er i god stand og toppladet vil rask utladning si at noe trekker mye strøm. Da vil det ofte utvikles en del varme. Jeg er lykkelig eier av et tangampermeter, og ville i en slik situasjon prøvd å kartlegge hvor mye strøm som går ut av batteribanken og videre hvilken/hvilke forbrukere som trekker denne strømmen. 

 

Men, jeg har en mistanke om at årsaken kan ligge i at batteriene dine ikke er helt tipp topp lengre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev On 18.8.2018 at 0.42:

Ser ut som de fleste har filter montert under vannlinje. Kan det være en spesiell grunn til dett

 

Hos oss er sjøvannsfilteret montert på en brakett nede på bunnen til babord for senter. Tror dette er en vanlig plassering på Viksundmodeller med fast aksling. 

 

Hvorfor denne plasseringen?  Kanskje fordi det var mest praktisk under produksjonen av båtene? Jeg opplever ikke at plasseringen medfører noen praktiske pronlemer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 7 timer siden:

 

Hos oss er sjøvannsfilteret montert på en brakett nede på bunnen til babord for senter. Tror dette er en vanlig plassering på Viksundmodeller med fast aksling. 

 

Hvorfor denne plasseringen?  Kanskje fordi det var mest praktisk under produksjonen av båtene? Jeg opplever ikke at plasseringen medfører noen praktiske pronlemer. 

Ut i fra de bildene jeg har sett virker dette å være ganske standard ja. (mange timer på finn.no:) )

Stemmer det at det er under vannlinje? ser sånn ut i fra bildene

Jeg ser heller ikke noen problemer med plassering så lenge det er stenge ventil i forkant av filter.

Filter vil etter min mening komme mer i veien om det skal heves fra bunn.

Link to post
Share on other sites

La oss anta at du trekker halvparten av batteribankens kapasitet (målt i amperetimer, Ah). 560 Ah/2 blir 280 Ah. Denne kapasiteten forbrukes i løpet av 5 timer. Dette vil si et kontinuerlig strømtrekk på 56 A. Ved 12 V spenning gir dette en kontinuerlig effekt på 670 watt (såfremt jeg husker riktig fra fysikktimene). Med en slik effekt i fem timer må det bli mye varme et eller annet sted. 

 

Er du sikker på at batteriene er OK?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har ikke merket noe varmgang eller lukt. Har en mistanke at det har vert litt strømtap lenge og at det har blidt mer den siste tiden.  Hvis jeg kobler i fra batteriene  og venter til i morgen . Vil da et batteri være tomt for strøm hvis det er ødelagt

Har du f.eks sjekket hvilespenning på batteriene? " Nei er det volt uten at laderen er på ?. Kan strømmen forsvinne ut i trøsterne eller i ankervinsjen

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Etter at du har målt hvilespenning bør du vurdere å kontrollere ladingen både fra dynamo og landstrømslader. Feil med ladingen kan også være årsak til at strømmen «blir borte». 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev On 10.6.2018 at 22.24:

Sporene etter gammel dekor må nok vannslipes før polering. Jeg kan se og kjenne forhøyning i gelcoat der dekor har vært på min båt. Jeg strevde også med å finne nr på båten. Fant rester etter et nr skrevet på tape som stakk ut fra underside av fenderlista framme i baugen på styrbord side...

Vannslip med 1200 papir. Rubbing etterpå. Norpool R10 eller Meguiars One step. Blir som nytt. Har akkurat gjort dette. Så dere har ikke nummeret her bak som på min 360 altså?

HIN merke motornr 1.jpg

Link to post
Share on other sites

sliter stadig med å finne riktig farge på gelcoat sparkel:headbang: Tar derfor denne opp igjen.

Er det noen som har 90" talls st cruz som har lykkes med å matche farge?

Har forstått det slik at 3032 skal være riktig farge, men denne blir veldig ulik. har også prøvd 2000, men det blir for hvitt.

tar gjerne mot erfaringer/ tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...