Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

En av automatsikringene (spot tak) i tablået ved siden førerplassen er gåen og jeg har fått tak i ny sikring type ETA. Det som er verre er å forstå hvordan denne er satt fast i panelet?? Ser ut som en ring på utsiden er teitet mot panelfronten, men klarer ikke å å få denne til å rotere. Selve sikringen kan roteres såvidt fra innsiden, men det går bare mindre enn et kvart tørn pga nabosikringene.

 

Noen som har skiftet sikring før og kan komme med et tips? Alt er enkelt når en kan det, var det ikke så :nonod:

ETA2.jpg

ETA.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan selve platen være gjenget?

 

Klarer du å skape rom for å rotere sikringen dersom du vrir på nabosikringen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at selve platen er gjenget ja. Har prøvd å rotere nabosikringen i takt, men det blir for lite rom til selv en halv omdreining. Da kommer naboen også i konflikt med neste nabo osv.

 

Er det ingen som har skiftet disse før og kjenner metoden? Få gruble litt til.

Link to post
Share on other sites

For å avslutte temaet. Snakket med Retronic som sa at selve platen ikke er gjenget, men ringen på utsiden er og låser den gjennomgående halsen på sikringen. De anbefalte å holde igjen ringen, tørne sikringen mest mulig fra baksiden, trykke ut halsen/gjengepartiet og så prøve å løsne ringen på utsiden. Da ringen tilskrudd er delvis innfelt i platen var det likevel umulig å få tak på denne selv med nebbtang eller andre verktøy.

 

Etter endel bannskap og striper i panelet ga jeg opp og tydde til mild vold. Borra forsiktig ut midtpartiet på sikringen fra utsiden og fikk løs ringen på denne måten. Alt på sikringen som er synlig ute er i plast så det gikk raskt uten å skade ringen som må brukes om igjen. Ny sikring er på plass.

 

Takk for tips og hjelp.

Link to post
Share on other sites

Lite brukervennlig løsning med andre ord. Fint at du deler, plutselig er det en av oss andre som har samme utfordring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei folkens!

Vurderer kjøp av en Viksund 360 med 2x210 D4 DPH. 

 

Jeg vet at vedlikeholdskostnader dobles i forhold til en motor selvsagt, men er det flere ting utover det jeg bør tenke over?

 

Det ser ut til å være flere hundre tusen opp for å få en versjon med sterk nok singelmaskin med aksling. Jeg tenker jeg kan gjøre mye vedlikehold for prisforskjellen.

 

Er det noen som har erfaringer å dele? Blir den veldig tung på rumpa med dobbelinstallasjon og drev?

 

Geir Inge

Link to post
Share on other sites

Lå i sommer på siden av en 360 med 2xD6. Den var veldig tung på hekken, bare så vidt plattformen var over vannet. 2xD4 er ikke like tungt, men det vil uansett være mye vekt langt bak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter begge to.

 

Jeg får riktignok sannsynligvis igjen prisdifferansen dersom jeg velger singel med aksling, men differansen vil vel neppe bli større med årene, da båtene eldres likt ellers? Så da blir det i grunn økte vedlikeholdskostnader som er hovedpunktet mtp. valg, samt hvor mye den sitter på hekken med 2xD4.

 

Geir Inge

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva disse båtene i utgangspunktet er konstruert for? Om en dobbeltinnstallasjon med drev blir såpass baktung kan det kanskje tyde på at båten er designet for strak aksling, evt kun singelinstallasjon på drev? Ser jo at vektfordelingen blir svært annerledes på en single D6 med aksling kontra dobbel D4 med drev. Er plassering av tanker, batterier og annet tungt utstyr forskjellig på de to variantene?

 

Link to post
Share on other sites

Utfra bildene jeg har sett, så er alt av tanker og batterier plassert lengst fremme i maskinrommet, altså der maskinen ville stått om det var singel med aksling. Det vil jo jevne ut noe med fulle tanker, kanskje 1 tonn vekt da (700 liter diesel, 300 liter vann)? Dobble D4 er vel rundt 1300kg.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til hva disse båtene er konstruert for, men på min 350 står det en Iveco 400 med to dieseltanker på hver side og vanntank i bunn under gjestelugar. Du får da en båt som fungerer bra i di fleste fartsområder uten planingsterskel, jeg vil tro at en båt med to motorer og drev fungerer opp til 7-8 knop og deretter må opp i plan for og ikke dra med for mye sjø. Er noe usikker på drivstofføkonomien på en slik installasjon, men i utgangspunktet skal drev gå billigere ( i alle fall med en motor og drev ).

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at noen St.Cruz ligger veldig dypt med hekken, men kan ikke huske om det har vært 340 eller 360. Den største må da takle denne økte vekten bedre? Skroget er vel også designet før de tunge D-motorene ble lansert, ble det gjort noen endringer for å tilpasse bæring i hekken til disse? Dere som har erfaring med disse båtene - er D6 370 eller 435 på strak aksling nok til å gi skikkelig kraftoverskudd? Intuitivt virker dobbel D4 på drev å være super match for en båt på denne størrelsen, men det er kanskje feil?

Link to post
Share on other sites

360 har generelt rykte på seg for å være lavere på hekken enn 340 uten at jeg vet hvorfor. 

 

Hva skrogene opprinnelig ble designet for vet jeg ikke. Men jeg har sett formene. Det er /var samme form som brukes enten det skal bli drev- eller fast aksling versjon. Ved støping av akslingversjon ble det lagt inn ett innlegg i forma for propelltunellen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at grunnen til at 360 er lavere en 340 i hekken er linjene på båten. Om man ser på båtene side om side er 360 og 340 veldig lik. Designet på skrog/dolbord er lavt i baugen høyere midskips og lavere mot akterdekk. Hekken på en 360 er egentlig bare en 340 hvor linjene fortsetter. Derfor lavere bateplattform på denne. Skulle man gjort dette anderledes ville båten mistet det fine designet.

Men for all del dobbelinstallasjon hekk trekker jo badeplattformen ytterligere ned.

Link to post
Share on other sites

On 6/10/2011 at 2:55 PM, Brigg said:

Uten at jeg er helt sikker tror jeg bulben var på 290-skroget som senere ble omdøpt til 310. Mulig at det også var på 270 i sin tid. Dette er vel en uforming som var arvet fra tidligere modeller (f.eks Futura) Jeg kan ikke huske å ha sett bulb på 310/330/340 eller 350/360 -skrogene.

 

Brigg

Driver å ser litt på forskjellige båter om dagen. Og ser da at 290/310 kan være et alternativ. Hvordan oppleves denne bulben når man vil ligge fortøyd med baugen mot land ute på en holme? Er den i veien for å komme langt nok inntil fjellet?

Tenker på en modell med aksling. Hvor stor motor bør man ha for ikke å være undermotorisert?

Link to post
Share on other sites

@Komodo har en Futura 900. Ikke samme båt som du er ute etter, men denne har minst like mye bulb som 290/310. Han har erfaring med å ligge mot berget. 

 

Jeg har en kjenning med 310 som har en Yannmar med fast aksling. Motoren heter 6-ettellerannet, tror den er på 260 hk. Han marsjer på 22 knop. Dette er en fart som kler båten godt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Lundstad skrev On 15.8.2019 at 14.35:

Det er i hvert fall flotte båter! @gixen, hører gjerne dine erfaringer og tanker når du har sett/prøvd båten (om du ikke har gjort det allerede).

Da har jeg sett og prøvekjørt. Båten ligger nok litt tyngre på hekken, men ikke noe som plager meg ihvertfall. Liten planingsterskel, og krefter i massevis.

 

Absolutt en fin båt, og ikke umulig at jeg ender opp med den jeg prøvekjørte?

Link to post
Share on other sites

Virker som om det kun tenkes på vedlikeholdskostnader med tanke på to maskiner. Ingen som tenker over at det er sikrere. Dermed er båter med to maskiner tungsolgte for tiden. Og har man "gammel" båt med to maskiner og drev, er det enda verre. Jeg vet fordi jeg har prøvd. Ser etter større båt og la min ut. 3000 visninger og 52 lagret. Kun en som ringte og var egentlig ikke særlig intr virket det som.

Men med to stk KAD32 og drev ligger den slik i sjøen at baugen blir lett og var for sidevind ved manøvrering. Man må være bestemt med gass/gir og baugpropell for å vende baugen mot sidevind. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...