Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Fyrer med diesel ja. Eber D4 som gir 4Kw varmeeffekt. Har en vifteovn på 1500W, men denne alene monner lite i den kalde årstiden. 

 

Om natten er varmeren avslått og døren til akterdekket lukket. Ventilvinduene på lugaren er åpen. Er oppe å slår på varmeren et par timer før jeg skal stå opp. Er gjerne litt dugg på frontvinduene om morgenen, men dette forsvinner etter en tid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

4 kw bør holde til å få en god lunk ja:smiley:

Jeg har en mikuni my 16, det er ikk mer enn det må være. Synes det blir litt mye støy med diesel varmer. Hvordan er eber'en på støy? Føler mikunien støyer litt mye både innvendig og utvendig. Har også en 1500w vifteovn av denne typen:https://webshop.nettbaat.no/products/varmevifte-keramisk-230v-1500-w

Virker som de har vært sparsomme med valg av kulelager da den støyer en del.

Link to post

Eberen er vel ikke den som støyer mest, men den høres jo alikevel når den går på høy effekt. 

 

Har prøvd en slik vifte, er bare dritt. Den jeg har nå kommer fra Claes Ohlson, 1500W keramisk element, to effektrinn, veltesikring men ikke termostat. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Snartbåt? skrev for 21 timer siden:

Hvilke løsbing for ventilasjon har dere i salong?

Jeg har kun skyve vinduer. Merker nå om høsten/vinteren at det kunne vært greit med ventilasjon uten å ha vinduene åpne.

 Ser det er noen st. Cruz som har ventilasjons rist i takoverbygg på akterdekk. Er dette for ventilering av salong?

Vurderer også å få montert en avtrekksvifte for bysse. Blir fort dugg når man skal lage seg en kaffe på denne årstiden. Noen som har noen gode forslag?

 

Hei dette har jeg også sett. Nå satte du meg på en ide, om vi bare snakker om damp fra kaffekjelen. Hva tenker dere om å plassere en 12 Volts datavifte bak ventilen i salongen?  Nå kan du jo hende at det ikke er så bra at det blir masse fukt inne i flybridge , eller blir fukten blåst bort om man lar bitene stå på noen minutter ekstra? Alternativt så kan man jo lage en fleksibel kanal mellom salong og akterdekk. Synspunkter?

Link to post

Spørsmålet er om dette monner på noe vis. Noe effekt blir det kanskje, men jeg tviler på at du klarer å holde vinduene duggfri på en regnvåt høstdag. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det var en tråd her for en tid tilbake hvor en beskrev erfaringer med bruk av en motorromsventilasjonsvifte for å forbedre luftutskiftning i kabinen, tror dette var en Falcon 26. Der ble det rapportert om gode erfaringer.

 

Du har en vifte i bruk som monner, det er dieselvarmeren. Om denne får tilført frisk luft utenfra i stedet for å bare resirkulere luften vil nok dette kunne gjøre en forskjell.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 uker senere...

God kveld.

 Forrige lørdag ble det søkt etter strøm på avveie. Det eneste som ble målt var strømmen til autopilot kompasset. Det er like mye strøm som det går i en vanlig radio, altså ingen ting. Sønnen i huset kan en del om strøm. Det er han som målte strømmen i båten med blant annet en veldig god tangamperemeter. Han begynte å tro at det var batteriene som var oppbrukt. Vi prøvde og målte på alle måter som har kommet frem her i tråden og litt til.  Batteriene er bare to år og har ikke vert under 12 v. Det ene batteriet var litt dårligere enn de andre. Vi var nokså optimistiske og trodde at problemet var funnet. Jeg var i båten på mandag kveld og begynte å bruke strøm, for å kontrollere at de andre tre batteriene var i orden. Kl 24 var det slutt, da var det nede i 11, 5 v. I dag var jeg hos en batteri ekspert, konklusjon er at batteriene ikke tåler bruk av trøster. Det er rene forbrukbatteri som ikke tåler sjokk forbruk. Når båten var ny ble den levert med 4 140 amp bly / syre batteri. Et til start og tre til forbruk, 420 amp til forbruk. Jeg var egentlig ganske godt fornøyd med dette. Tror jeg kommer til å kjøpe bly / syre på nytt, nå har jeg plass til 4 140 amp til forbruk. Gå ned med lommelykten hver gang der er ny måne å sjekke vannet på batteriene  er ikke så mye arbeid.

 

  Jan Martin

Link to post

Hvilke forbruksbatterier er det du har brukt (merke/typebetegnelse)?

 

Om du kjøper bly/syrebatterier i dag er det ikke sikkert at de lar seg åpne pga at de er såkalt vedlikeholdsfrie. Mine er av denne typen, men jeg har funnet ut at ved bruk av mild tvang lar de seg åpne allikevel. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Om du ikke får tak I åpne  Bly/Syre, kan jeg anbefale Ritar AGM

Jeg har 4 stykker Ritar AGM 120 Ah. 3 til forbruk og 1 til start. Thrustere og vinsj er koblet til forbruksbank. Lades med landstrøm mens jeg er I båten, og ellers kontinuerlig med et solcellepanel. Når batteriene er toppladet justerer batteriladeren spenningen ned til 13,6 volt og det har fungert bra. På helgetur går jeg aldri tom for strøm så da har jeg en egen bryter som kobler sammen alle batterier. På lengre turer skiller jeg bankene I tilfelle jeg skulle tømme batteriene for mye. (Egentlig ikke et problem da jeg har strømaggregat). Batteriene er 5 år, ser ingen tegn til aldring og etter 7 uker uten lading viser de fremdeles 13,1 Volt.

 

 

Link to post
Stella Ulefoss skrev for 8 timer siden:

Er det nødvendig å etterfylle vann hvis det er vedlikehold frie ? 

 

Etter min erfaring: Ja. I alle fall om man forventer samme levetid som vi var vant med den gangen batteriene hadde skrupropper. 

 

Onde tunger påstår at vedlikeholdsfrie batterier blir kalt vedlikeholdsfrie fordi de er umulig å vedlikeholde, ikke fordi de ikke trenger vedlikehold. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Godt presisert @JRK  Stella Ulefoss og jeg har diskutert bly/syrebatterlier med utgangspunkt i SUs post sist torsdag der han antydet at han ville gå for åpne bly/syrebatterier ved bytte av forbruksbank. Men dette er jo ingen selvfølge at alle lesere har fått med seg.

 

Jeg byttet forbruksbatteriene i 2016. Var da ute etter Sønnak Dual 142 Ah, men det var leveringsproblemer på disse akkurat da. Endte da opp med 3 stk Sønnak SF1421 142 Ah. Disse er såkalte vedlikeholdsfrie. Men om man skjærer gjennom merkelappen på toppen av batteriet er det mulig vha mild makt å bende opp lokkene over toppen av cellene for måling av syrevekt og etterfylling av vann. Det er to slike lokk som dekker tre celler hver.

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg byttet ut hele banken på vår 340 i vår. Gikk all in og satte inn 3 x 100 amp Lifepo4 batterier til forbruk, og 2 x 100 amp Ritar AGM batterier på start og thrust.

I tillegg heiv jeg inn en eFoy 210 og 1500w inverter til å kjøre varmtvannsbereder og alt ellers som trenger 220v..

Nå har vi så godt som ubegrenset med strøm, og kan nyte alle godene en har ved å ligge med landstrøm i gjestehavner, i uthavner:thumbsup:  Selv nå i vintersessongen..

 

Det svei godt i lommeboken! Men har ikke angret ett sekund!

Link to post

Ja, etter å ha siklet på lithium lenge sjøl, bestemte jeg meg i år. 

Betalte ca 30 lapper for hele batteripakken tidlig i vår(lithium, agm +1500w inverter med fjernkontroll).

Så blei eFoy´en handlet inn i begynnelsen av sommeren på rett i underkant av 50.

Det var bare å lukke øynene å dra kortet, for så å bare fortrenge minne om betalingen :wink:

 

Men ellers er vi veldig fornøyd! 

Vi ligger mye i uthavn, men liker komforten en har med strøm i gjestehavn. Så da ble dette for meg den beste løsningen. Om en kun bruker båten sommerstid, kan efoyen sikkert erstattes med solcellepanel (inverteren jeg kjøpte var klargjort for å lade via solcelle). Men vi bruker båten like mye året rundt. Så da ble det efoy.

den er veldig lett og rask å installere. Og så er de fort gjort å ta den ut, om en skulle bytte båt.

Selv på vinteren har vi lagt en hel helg i uthavn og hatt varmtvann til dusjing for oss, en familie på 4 hele helgen. I tillegg til å varme opp vannet for en annen båt:thumbsup:

Og så får fruen bruke hårtørker og alt ellers hun bruker, mens vi ligger for anker :wink:

 

Pakken består av 3x Skanbatt 100A lithium uten Bluetooth, 2x 100A Ritar AGM og en Prouser 1500w inverter med fjernkontroll.

 

Overvåker banken med en Victron batterimonitor

Link to post

Brigg 29.5.2011:
Jeg har oppfattet det slik (korriger meg dersom jeg tar feil på årstallene): 310 som ble produsert fra 1997 til 2000, 330 fra 2000 til 2003 og 340 fra 2003 er alle bygget over det samme skroget, Innredningsløsningene har variert noe. Utvendig er vel den største forskjellen lengere badeplattform som kom når modellen fikk betegnelsen 340.

 

Er det riktig med samme skrog? 310 har bredde på 3,2 m, mens 340 er 3,45 m. Har sjekket mange. Men det er egentlig skroglengden på 340 jeg lurer på. Vi bruker beregning av skroglengde i fot i båtforeningen, og ikke så enkelt å finne. Jeg har brukt mye tid på googling, men finner bare "lengde" 10,35 m (og LOA det samme). Enklere før plattform (og baugspyd) ble vanlig. Vi har et par 340 i havna og har registrert 33 fot (skroglengde). I nærheten?

Link to post

290 ble senere 310, bredde 3,2 (ca). Denne modellen gikk ut av produksjon sent på 2000-tallet (2007?). Viksund har altså hatt (forutsatt at jeg har oppfattet det riktig) to ulike modeller med forskjellig bredde som på ulike tidspunkt het 310. 

 

Vår 340 er oppgitt med største lengde lik 10,35 i Skipsregisteret NOR. Vår er en 2005-modell som kom med forlenget badeplattform fra fabrikk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Stemmer som Brigg skriver. Viksund hadde to 310 modeller nesten parallelt. En som var 3,2 bred og en som var 3,5 bred. Man ser lettest forskjell på stor og liten 310 på at den lille har bulb-baug, den store har ikke.

Jeg har en "stor" 310, som et år etter min ble laget ble døpt til 330. Dashbord ble brunt, badeplattform ble større men ellers lik. (Min har stor badeplattform og modifisert targabøyle bla) Targabøylen var lukket på 330, og på noen 310. 340 fikk midtmontert køy i fremre cabin, litt endringer i toalettrom og bysse. Jeg har sett båter lik min med byssa nede der jeg har  gang med benk, og med diverse benkeløsninger på toalett og oppe i bysse. Så man skal virkelig ha tunga i rette munnen for å skille de forskjellige modeller...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Takk for kommentarene! Avklarende. Men kan blir forvirret av mindre enn dette. Jeg har prøvd å regne ut skroglengden på 340 med å måle på et godt bilde. Den blir ca 990 cm hvis jeg har regnet riktig, og 32,5 fot.
Vi burde ha endret beregning av havneavgiften til breddemeter i foreningen, men med nesten 500 båter blir det i meste laget å starte på noe sånt.

Link to post
Zach skrev for 8 timer siden:

Jeg har prøvd å regne ut skroglengden på 340 med å måle på et godt bilde. Den blir ca 990 cm hvis jeg har regnet riktig, og 32,5 fot.

 

Det ligger et målebrev til grunn for registreringen i NOR som sier 10,35 meter. Da er det ingen grunn til ikke å ta utgangspunkt i dette. Men dette er med forlenget badeplattform. Enkelte 330 som er uten forlenget platform kan ha fått montert 340-dekaler i ettertid. Disse vil nok være i nærheten av 9,9 meter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Zach skrev for 15 timer siden:

NOR målebrev for motorbåter? Hvor finner jeg dette, på nett? Tilgang for alle?

 

Alle båter som er regisrert i NOR har et målebrev. Dette kan enten være en spesifikk måling av en enkelt båt (f.eks. et selvbygg eller en egenimportert båt) eller en produsent som har et felles målebrev for alle like båter av en bestemt modell.

 

https://www.sdir.no/skipssok/

 

Om du søker på et registreringsnummer (to bokstaver + fire siffer, uten mellomrom (f.eks. LG9999)) finner du opplysninger om bredde og lengde på den aktuelle båten.  Disse målene vil også være gyldige for andre båter av samme modell og årgang.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...