Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Ferielastet bruker min mellom 2,5-2,7l/nm (57ltr/time) ved 3000 omdr (21-23knop).

Skal være sagt at i tillegg til å mangle tunellforlengeren, er vår 340 som regel ganske godt lastet:crazy: Og vi har en rib med glassfiberbunn og 4takts 9,9 i tg krybber.

 

Så vi får se om ikke jeg slenger på en tunellforlenger 

 

15241EDA-CFA3-4EB3-B061-A6EFDFB067B8.jpeg

Link to post
Share on other sites

k1mbo skrev 7 minutter siden:

 

Ferielastet bruker min mellom 2,5-2,7l/nm (57ltr/time) ved 3000 omdr (21-23knop).

 

Har ikke forbruksmåling på instrumentene, men logger alle dieselfyllinger. Disse viser et snittforbruk på 2,6 l/nm. Samme båt og motor som k1mbo. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar begge. Da ser det ut som jeg får øke på litt i dieselbudsjettet ut fra det jeg hadde planlagt :crazy: men uansett ikke så veldig langt unna det som er oppgitt i tester ol. I det minste. Uansett helt greit forbruk for en såpass stor båt med last når man marsjer over 20.  

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Brigg skrev On 7.6.2016 at 8.44:

Forvirrende kanskje, men jeg tror du oppsummerer det greit i de to siste postene, Enzo.

 

Dagens 340 het tidligere 330 og før det 310. Bredde 3,50.

310 produsert frem til 2007 het tidligere 290. Bredde 3,20.

 

k1mbo skrev On 10.1.2017 at 16.58:

Ja, drev og aksling er smak og behag. Både med drev og aksling er dette gode båter.

Jeg har hatt begge deler, og har ikke noe i mot det ene eller det andre. "Vårpussen" er mye kjappere overstått med aksling, også  blir jo vårpussen billigere og. Tok service på drevet sjøl på forrige båt, så skrekkelig dyrt var det langt i fra! Er belgene gode og oljen bra, så koster det ikke noe mer med drev.

Men forrige båt som hadde drev var som Kjetil1 skriver, mye bedre å manuvrere med i havner og spes under bakking.

Så min en akslede Viksund får i vår ettermontert hekkthurster  :thumbsup:  :smiley:

 

Edh1 skrev On 4.5.2017 at 14.19:

Hiver meg på denne tråden med et par spørsmål:-)

 

Ble invitert om bord i en 310 her om dagen. Flott båt som vi vurderer å se etter på bruktmarkedet (med fast aksling).

 

Hva bør vi være oppmerksom på når vi skal se på brukte 310`er? Hvilke motor? Noen endringer på de ulike årgangene? Noen svakheter, lekkasjer eller lignende vi må se etter?

 

Er fortsatt nesten like forvirret på disse betegnelsene på 290/310/340. :confused: :smiley: Men skjønner at 340 muligens er i største laget for oss. Driver stadig å ser etter noen alternativer på Finn.no, men de aller fleste er levert med drev. Er det sånn at det er svært få 290/310 som har singel installasjon og aksling? 

Som nevnt over her, er det noen spesielle ting en bør se etter som ikke er helt bra?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 48 minutter siden:

Er det sånn at det er svært få 290/310 som har singel installasjon og aksling? 

 

Jeg ser innimellom 290/310 med fast aksling. Vet at det ble levert en del med Yanmar 260 (?) hk og ZF63 gearkasse. Men tror nok at drev-varianten er i flertall. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 28 minutter siden:

 

Jeg ser innimellom 290/310 med fast aksling. Vet at det ble levert en del med Yanmar 260 (?) hk og ZF63 gearkasse. 

Det bør vel være en ok installasjon? Jeg mener å ha sett en med kamd 43 også. Men det er kanskje litt svak motorisering? (Ca 218 hk på Aksel, såvidt jeg vet) Jeg må nok ned på tidlig 2000 tall for å finne en båt til mitt budsjett. Kan noen ha blitt levert med Yanmar såpass tidlig?

Link to post
Share on other sites

Tror de med Yanmar marsjer på rundt 22 knop. Det bør være ok fart. 

 

Er ikke sikker på årsmodellene, men innbiller meg at disse finnes fra rundt 2002 og utover.  Kanskje andre som har mer presis informasjon om dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Heisan.

 Det var meningen av jeg skulle overvintre i Sverge i vinter, Det var så problematisk med vann at det ble Arendal. Her er det vannslange. Jeg orker ikke bære ca 250 L med vann i uken i bøtter. Men det som er problemet er at fjernkontrollen til trøsteren har begynt å jukse, har byttet batteri. Det er Sleipner. Må jeg kjøpe både sender og mottaker eller er det nok med mottaker ( fjernkontrollen )

 

  Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Så trusteren funker greit med den vanlige knappe/joystickbetjeningen, men ikke med fjernkontrollen?

 

Om det ikke finnes noen feilsøketips i instruksjonsboken ville jeg tatt en telefon til Sleipner for å høre om de har noen tips. Vil være en fordel å fastslå hvor feilen ligger. Kan bli unødig kostbart å bytte komponenter som en del av feilsøkingen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det kan være selve fjernkontrollen eller basestasjonen som trøbler. Det kan også være dårlig elektrisk kontakt mellom basestasjonen og det øvrige ledningsnettet til trusterstyringen. 

 

Det billigste er om det er dårlig kontakt et sted. Jeg ville begynt med å sjekke dette. Om dette ikke løser problemet ville jeg sjekket instruksjonene for fjernkontrollen om det finnes noen feilsøkingsveiledning som kan avklare om feilen sitter i fjernkontrollen eller basestasjonen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke vinsj eller anker i baugen. Men jeg savner mulighet for svaiankring, og har tenkt samme tanken som deg. Kan ikke huske å ha sett en 340 med vinsj i baugen. Har sett dette på 360, men disse har en annen utforming av baugpartiet. 

 

Her er hvordan det ser ut hos oss:

C75CF5D3-4C8A-4870-B19A-97857CB5AB17.jpeg.8c16598b154c55dc131d2376204a7038.jpeg

 

B49C4B56-C769-4B53-B8A8-AA06A86E3339.jpeg.c9c23d2ea220e18966fd956c1ecc5546.jpeg

 

 

Det bør være mulig å feste en ankerrulle i utsparingen helt fremme i baugen. Om det finnes noen ruller som passer vet jeg ikke. 

 

Tau/kjettingkasse må bli i rommet under dreggluka, noen annen mulighet er det vel ikke? Hvordan man skal kunne feste en vinsj her klarer jeg ikke å se for meg. Men det er kanskje et alternativ med manuell heising av ankeret uten el-vinsj?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har fått tak i bilder av 340’er med vinsj i baugen. Ser ut til at de bolter igjen luken, Montér vinsjen oppå luken, og laget en inspeksjonsluke ved siden av.

Men jeg er usikker på om de har dypere taukasse enn det vi uten har, eller om vår er dyp nok som den er.

Så hadde vert intr å sett oppi og.
 

Har veldig lyst å montert meg en vinsj til neste år.

både for å kunne på ligge etter svai etter. Men og å letter anker opp med badeplattform mot svaberg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Om du har mulighet så legg gjerne bildene ut her. Jeg er som nevnt også interessert i en slik løsning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Må bli mye ryddigere med en vinsj på en brakett skjult under lokket, om det er høyde nok i sporet fremme til at kjetting/tau kan gå inn under luka. Da kan man sette skillevegger på sidene, og beholde plass til tau ol. Kjekt å kunne åpne hele luka om det floker seg med tau/kjetting også. Om man må lage dypere kasse likevel, ville jeg forsøkt å få vinsjen under lokket.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er et par bilder.Ikke se på hvor skitten den er under luka... Vasket da jeg hadde satt den på land. Heldigvis snart sjøsetting.

Hvis noen har en slik vinsj til overs, er jeg på jakt etter. Denne har begynt å fuske litt.

Vinsj.jpg

Vinsj2.jpg

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da ble 270èn solgt, uten at det helt var planen:smiley:

Så nå ser vi på mulighetene for oppgradering. Ser etter alt fra 330-350/360.

pga budsjett må det bli modell på andre siden av 2000-tallet.

Det er ikke mye som ligger for salg av disse, jeg har noe eldre annonser som jeg har lagret. De fleste er med dobbel drev installasjon.

Jeg ønsker singel installasjon med aksling.

Er det noen her som har noen formening om hva en må forvente å betale for en eldre 330-340, samt 350/360?

Evt noen her som går med planer om å selge?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...