Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Har prøvd der og, får se om han husker/svarer. Har søkt nettet opp og ned men finner ikke akkurat denne modellen. Ser på Viksund-gruppen bl.a at Watski har levert spotter ute, men finner ikke disse i sortimentet. Er jo en 05-modell, så godt mulig de er ute av produksjon.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 24.5.2024 at 9.21:

Hos oss (2005 mod) er det ledninger innvendig mellom babord flaps og selve roret og huset rundt roret. Da skal det ikke være nødvendig med anode på selve roret. Sjekk om du finner noen sorte ledninger innvendig. 
 

 

Sjekket nå og det ser ut som det kun er 1 ledning fra bb-flaps til ror, ikke til huset rundt roret. Burde kanskje få lagt opp det. er det så enkelt som å bare feste jordingsledning med mutter fra flaps til rorhus? Har heller ikke jording til de andre gjennomføringene (sjøvann, septik inn/ut). er det det på din? 

 

Det er egen rundsinkanode på akslingen.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Det er bare å legge opp en ledning mellom flaps og en av festeskruene på huset rundt roret. Kraftig ledning er en fordel, gjerne 6 mm2.  Tror denne ledningen er original fra fabrikk hos meg. 
 

Goodspeed skrev 23 minutter siden:

Har heller ikke jording til de andre gjennomføringene (sjøvann, septik inn/ut). er det det på din? 


Ja, har det. Men dette har jeg lagt opp selv.
 

Jeg har akselanode samt anode rundt propellmutteren. Jeg har også en ledning innvendig med forbindelse til sink på flapsen som jeg klemmer rundt propellakslingen bak klemflensen når båten ikke er i bruk. Tanken er å avlaste anodene på aksel og propell. Dette gjør at jeg kan ligge ute 24 mnd uten å bytte anoder. 
 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:


Ja, har det. Men dette har jeg lagt opp selv.
 

Jeg har akselanode samt anode rundt propellmutteren. Jeg har også en ledning innvendig med forbindelse til sink på flapsen som jeg klemmer rundt propellakslingen bak klemflensen når båten ikke er i bruk. Tanken er å avlaste anodene på aksel og propell. Dette gjør at jeg kan ligge ute 24 mnd uten å bytte ano
 

Ikke dum den siste varianten!
 

Når det gjelder kobling mot gjennomføring, har du da bare lagt egen ledning direkte fra et av flapsene eller tar du via noe? Og hvordan har du festet de til gjennomføringene, slangeklemmer? Skal få gjort det samme selv tenker jeg. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Babord flaps dekker ror og propellaksling. Styrbord flaps har forbindelse til skroggjennomføringene. Bruker bare slangeklemmer for å klemme ledningen inntil gjennomføringene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

 

 

Det er bok lurt med en jordledning til eksosuttaket også. Noen eldre st Cruz har jo hatt lekkasje i dette.

Tenkte på det, men hvordan få festet på en god måte? Mitt er skrudd inn med skruer, ikke bolter. Teipe fast med gaffa på selve eksosutløpet? Eller blir det for høy temp? Er uansett i dialog med suntec og skal høre om de kan produsere et nytt så jeg kan få skiftet ut det jeg har. Da vil jeg be om feste med gjennomgående bolter og da er det jo greit å koble til. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

På min 2007 er det genomgående skruer med original Norling. Du får slangklämma som går rundt hele utlöpte. En ide kan värre å lsneeksosslangeklen, Dette inn enskrutrekker mello Langenskiöld og eksogjennomföringen , og så Dette inn ledningen her

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 24.5.2024 at 8.44:

 

Jeg har lenge tenkt på å bygge om til sentral anode, men har ikke somlet meg til å gjøre det enda. 

Bare sånn til info - jeg kastet med like godt rundt og fikk bestilt sentralanode. Du kjenner sikkert til flere plasser å få tak i dette, men tenkte nå likevel bare å tipse om westplast AS som jeg fant tips om i en artikkel fra båtmagasinet om du fortsatt skulle være inne på tanken. ca 1400 kr eks frakt for brakett, 3 kg anode og tilhørende muttere/skiver.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 41 minutter siden:

Bare sånn til info - jeg kastet med like godt rundt og fikk bestilt sentralanode. Du kjenner sikkert til flere plasser å få tak i dette, men tenkte nå likevel bare å tipse om westplast AS som jeg fant tips om i en artikkel fra båtmagasinet om du fortsatt skulle være inne på tanken. ca 1400 kr eks frakt for brakett, 3 kg anode og tilhørende muttere/skiver.


Interssant. Post gjerne bilde av løsningen når den et montert. 
 

Dette kan også løses med to gjennomgående bolter gjennom akselspeilet med avstand som passer på ønsket anodestørrelse. Jeg innbiller meg at Viksund brukte en 5 kg anode. Noen som har slik montert og kan bekrefte dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 3 timer siden:


Interssant. Post gjerne bilde av løsningen når den et montert. 
 

Dette kan også løses med to gjennomgående bolter gjennom akselspeilet med avstand som passer på ønsket anodestørrelse. Jeg innbiller meg at Viksund brukte en 5 kg anode. Noen som har slik montert og kan bekrefte dette?

Jeg hadde det på forrige 340. Det var 3 kg der også. Oppsett virker ganske likt som det som var montert på min forrige. Fikk et bilde, skal laste opp senere. 
 

Her ser du bilde innefra og utside på forrige 340’en. Litt dårlig bilde men gir et visst inntrykk. IMG_8961.jpeg.6c7aa147de1e03350d7c7b35b7ce88c2.jpegIMG_8799.jpeg.7e8243fff9a285349cee4f3cdf0be80f.jpeg

 

bildet under er fra westplast som viser oppsett på det jeg bestilte. Så forskjell ser ut til å være at jeg nå får brakett/plate. Forrige var kun bolter gjennom. 
IMG_4317.png.55fc453294a30651281c17777616c534.png

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er i prosess med å skulle skifte eksosutløpet på 340. Prøver å få svar fra suntec om de kan støpe nytt utløp lik det originale (som går styrbord side bak rett under vannlinje). Skal sannsynligvis bruke Viknes til å foreta selve jobben. Om jeg ikke klarer å få et likt utløp som i dag så har viknes alternativer som de bruker på viknesbåtene. Se bilde under. Det jeg da lurer på er om denne type utløp vil sprute mer enn det originale. Det originale har jo litt vinkling på utløpet som skyver retningen litt bakover. Utløpene til viknes går jo rett ut. Så jeg er da redd for at denne typen kan sprute enda mer. Annet utløp tilsier jo at det må til med glassfiberjobb. Så om det blir løsningen kan det kanskje være like lurt å flytte utløpet bak sb side i stedet. Ser noen med lik båt har gjort det. Fortrinnsvis under vannlinjen for å dempe eksos på hekken mtp dragsug som jeg har lest litt ulike erfaringer om. IMG_4362.jpeg.7123384040fe16cbabc8216528bf6fd2.jpeg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Jeg har flyttet eksosgjennomføringen bak på SB side over vannlinjen. Først og fremst for å unngå vannspruten opp på brygga ved tillegging/avgang. Men også for å eliminere et mulig lekasjepunkt. 
 

Viksund endret eksosutløpet sånn ca 2008 slik at det gikk ut gjennom hekken under badeplattform. Om det har noen betydning om det står under vannlinjen vet jeg ikke, det er uansett tørt bak der når båten går i plan. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg finner noen bilder av hvordan viksund selv la det opp. Kunne tenke meg over vannlinjen i grunn jeg også av samme grunn som du sier. Men om jeg har det bak er jeg litt redd for dette med eksos og dragsug, selv om jeg noterer meg at mange sier det ikke er noe problem, så er det likevel en del som har klaget på det. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Bildet av kjølevannsinntaket mitt under (340 m/d6 370). Det ene hullet (høyre side på bildet bakerst mot hekken) ser ut å være selve vanninnsuget, men hva er det andre? Ser det er en del rur på det. Men det går vel ikke noe vann inn der?IMG_4400.jpeg.c622b1d142aab8ad61d579dcadf5d76b.jpeg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...