Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Det er vel gjerne det som det koster å bygge en ny båt i dag. Men de vil jo ha hjelp av svak kronekurs i konkurranse med utenlandske båter.

 

Når det gjelder bruktbåtprisene kan det kanskje hende at disse er for lave sammenlignet med prisen for en ny båt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Baugspydet er en demonterbar del og skal ikke regned med i lengden på fartøyet. Men mange produsenter er ganske kreative for å dra på en fot der det er mulig. Forskjellen vil man derimot se om man legger seg på siden av f.eks. en Sealine 35, da vil skroget på 375'en virke både kort og smått.

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev On 27.3.2023 at 12.14:

Men hva tenker dere om prisen?

 

Den kommer vel fort på ca 4 mill. med litt ekstra utstyr. 

Mener jeg så en 2011-modell i fjor til 1,8 mill. Ganske stort verditap, selv om det er på 12 år. 

Det er vel i dette prisbildet en viknes 1030, 1080 og skilsø 35 ligger. Ser jo ut som Viknes fortsatt selger bra.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev for 11 timer siden:

Det er vel i dette prisbildet en viknes 1030, 1080 og skilsø 35 ligger. Ser jo ut som Viknes fortsatt selger bra.

I 2011 kostet en svært godt utstyrt 340 St Cruz med største motoralternatic (D6/435) ca. 2.6 mill. Det var vel noenlunde i samme sjanger som tilsvarende Viknes.

Link to post
Share on other sites

God påske! Nydelig påskestemning der. 

 

Inter 9000 skrev 3 minutter siden:

 

Et bilde sier mere enn tusen ord

 


Sjelden er dette ordtaket mer treffende. Jeg sitter akkurat og spekulerer på mulighetene for å montere ankervinsj i baugen på en 340. Og så ser at du har dette montert. Kan du poste noen bilder av hvordan dette er løst hos deg. Kjetting ellet tau? Fungerer dette godt? Er det tilstrekkelig plass under vinsjen for kjetting/tau?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 20 minutter siden:

God påske! Nydelig påskestemning der. 

 


Sjelden er dette ordtaket mer treffende. Jeg sitter akkurat og spekulerer på mulighetene for å montere ankervinsj i baugen på en 340. Og så ser at du har dette montert. Kan du poste noen bilder av hvordan dette er løst hos deg. Kjetting ellet tau? Fungerer dette godt? Er det tilstrekkelig plass under vinsjen for kjetting/tau?

Kan jeg selvfølgelig sender bilder av. Dette er original montert på min. 

Vi sjen sitter montert på luken, og luken er boltet fast. Er montert en innspeksjonsluke. 

Kan sende deg bilder imorgen 👌

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Flott!

 

Hvis mulig skulle jeg gjerne sett bilder innenfra også. Hvordan luken er festet, hvordan vinsjen er festet i luken og hvordan kablene er ført frem. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kan jo neven at det originale baugspydet til 340 som jeg har avbildet egentlig leveres for vinsj. (Jeg har jo valgt å lage min egen variant med hengslet luke ned i baugrommet). Det levere med en stålplate som er ca 15 x 25 cm som selve vinsjen skal monteres fast i. Hvordan vinsjen skal monteres på eller uder denne platen er jeg ikke sikker på. Men ankeret dras jo inn under teaken så, det kan hende vinsjen kan plasseres under baugspydet:

image.jpeg.0c52bf9e3313d71beeb4fb525ba78da0.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for bilder @Inter 9000  Veldig nyttig informasjon. Noen oppfølgingsspørsmål:

 

Er vinsjen bare festet i luken, eller er det noen forsterkning under luken?

 

Jeg ser du har tau (blytau?). Vet du hvor langt tauet er? Hvor mye plass er det under vinsjen når alt tauet ligget i kassa? Legger tauet seg greit på plass når ankeret vinsjes inn?

 

@JRK Har du bilde av baugspydet på båten?

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker @JRK

 

Ligger den originale luken under luken i baugspydet, eller bruker du bare den øverste?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei den orginale luka er litt lengre, så den er tatt bort. Om ikke får du ikke åpnet den. Så har jeg sagd vekk endel av vinsjfestet for å få størst mulig luke

 

Orginalt leveres baugspydet med et syrefast deksel, som kan fjernes med 2 nolter for å komme til underrside av vinsj og tau/kjetting.

 

Mitt, modifisert for luke:

image.png.3fea0887020a97b487a28435c23e379a.png

 

Original deksel som fjernes med 2 bolter ved behov. Piler er hull for vinsjmotor og tau/kjettingnedløp:

image.png.070290c6cfa3d4fdb5dc957516fdaba0.png

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har vi byttet ut vår Nidelv 725 med en 2006 modell St.Cruz 310 med Yanmar og strak aksling. Baug og hekk thruster. Nidelven  gikk 39knop og vi marsjet som regl i 26. Denne har en toppfart rundt 24 og marsjfart på ca 17 så det blir en  overgang. Men....vi får vesentlig bedre plass og det blir en fryd å kunne sette seg på akterdekket i en solstol under tak :). Ser der er veldig mange som har 340 og større motor enn det vi nå får (240hk), men det er utenfor vårt budsjett. Uansett så blir dette en vesentlig oppgradering for oss og vi gleder oss veldig. Overlevering i kveld :)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med "ny" båt! Er sikker på at dere vil trives i den. Har selv en 02 modell 310, og er godt fornøyd. Vår har en Volvo KAMD 300, og har omtrent samme fartspotensiale. Marsjer greit på ca 17 knop.

Akterdekket vil dere garantert sette pris på. Jeg tror faktisk at det er litt større på 310 enn 340.

Skal jeg pirke på noe, så er det spesielt toalettet. Har treverk i hele rommet, og skulle gjerne hatt glassfiber der inne, slik at det hadde vært enklere å kunne dusje uten å pakke inn rommet med dusjforheng. Vi bruker heller dusjen på plattformen.

Forkabinen er jeg heller ikke helt fornøyd med. Vi har v-køyer der med et lite bord i midten som kan senkes. Kunne tenkt meg å bygget om til en annen løsning, men har ikke funnet ut hvordan ennå. Vi bruker heller stikkøya, og sover veldig godt der. Men på sikt hadde det vært bedre å brukt forkabinen. Er litt mere armslag der.

Noen kompromisser må det bli i en båt. Vi er stort sett to voksne på tur, så det holder egentlig sånn det er. :smiley:

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev On 10.10.2022 at 17.26:

Nå spør jeg litt igjen i forhold til dette med turtall og toppfart. Virket som folk mente at ting var slik de burde den gangen. 

 

4. mai fikk jeg altså 3500 rpm og 26,1 knop. 20. september fikk jeg 3300 rpm og 23,2 knop, altså en nedgang på ca 200 rpm og snaut 3 knop. 

 

Hva tenker dere? Jeg synes egentlig ikke at en fartsreduksjon på 3 knop er så mye, men jeg tenker at turtallet ikke bør gå så mye ned som 200 rpm. 

 

Jeg har hatt VP mekaniker i båten etter dette. Han syntes også at turtallet var gått mye ned, men han fant ingen feil på motor. 

 

Tror dere det er noe feil? Opplever dere tilsvarende? 

Følger opp denne for de som synes sånt er av interesse.....

 

Jeg har nå hatt båten på land i 9 dager for spyling, stoffing, polering etc. Og jeg fikk igjen 3500 rpm., eller for å være helt nøyaktig 3480 rpm. (Jeg visste ikke det, men man se turtallet mer nøyaktig ved å vri på "hjulet") Jeg kom også opp i fart igjen, og ved et tilfelle klarte jeg faktisk 27 knop. 

 

Jeg var jo litt bekymret over at turtallet var så mye som 200 rpm under. Det var jo VP-mekanikeren også. I tillegg har det jo vært skrevet en del om dette med at redusert turtall har vært et forvarsel for havarier. Og da jeg tok opp båten ble jeg ikke spesielt optimistisk da jeg ikke synes båten var så veldig grodd, men jeg konkluderer  med at groe var årsaken og friskmelder motoren. :yesnod: 3500 rpm/27 knop må vel være bra.:thumbsup:

 

Heldigvis fikk dere rett dere som mente groe var årsaken. Jeg trodde vel det jeg også, men disse andre skriveriene  om havarier har gjort med litt nervøs....

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 7 timer siden:

Følger opp denne for de som synes sånt er av interesse.....

 

Jeg har nå hatt båten på land i 9 dager for spyling, stoffing, polering etc. Og jeg fikk igjen 3500 rpm., eller for å være helt nøyaktig 3480 rpm. (Jeg visste ikke det, men man se turtallet mer nøyaktig ved å vri på "hjulet") Jeg kom også opp i fart igjen, og ved et tilfelle klarte jeg faktisk 27 knop. 

 

Jeg var jo litt bekymret over at turtallet var så mye som 200 rpm under. Det var jo VP-mekanikeren også. I tillegg har det jo vært skrevet en del om dette med at redusert turtall har vært et forvarsel for havarier. Og da jeg tok opp båten ble jeg ikke spesielt optimistisk da jeg ikke synes båten var så veldig grodd, men jeg konkluderer  med at groe var årsaken og friskmelder motoren. :yesnod: 3500 rpm/27 knop må vel være bra.:thumbsup:

 

Heldigvis fikk dere rett dere som mente groe var årsaken. Jeg trodde vel det jeg også, men disse andre skriveriene  om havarier har gjort med litt nervøs....

👌👏 så bra!

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...