Jump to content

Scand Dynamic 8600/9200 og 2006 modell Yanmar 6lpa, erfaring ?


KenBjork

Recommended Posts

Søker erfaring med:

båt, 1991 Scand Dynamic 8600/9200

motor, 2006 modell Yanmar 6lpa (280 timer)

drev, Bravo 3x (2010..)

 

Forøvrig denne Scand Dynamic 8600/9200

 

Og ellers info/opplevelser med båt/motor/drev

Link to post
Share on other sites

Den bruker vel 67liter ? på fullt øs om jeg husker riktig, motoren er det ingenting å si på, fine båter, står jo den skal gå 38 knuter, om det stemmer er den jo helt OK motorisert, ikke rask, men du lager ikke køen :)

 

Så ny motor og drev er jo også +++ vil ikke tro den byr på noen problemer, men man må jo alltid ta en sjekk, andre som kjenner båten kan vel kommentere den.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange hk hadde den motoren? (Eller var det bensin den volvoen..)

Gikk den fort?

Hva marsjet den med?

Forbruk marsj og maks?

 

Hvor brukandes er den å dra på tur med?

Er den ok også flere enn 2 sammen... vi har da også 2 småttiser på 4 og 7 år.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvo 41B (diesel) - 200 Hk. Hadde DP290 drev og byttet propell fra A5 til A6 da A5 ble for lett. Med A6 gjorde den 33 knop uten last ombord. Synes en masjfart på 26 knop var fint. Forbruk? tja - rundt 20-25 liter i timen kanskje. Hva den bruker på maks turtall vet jeg ikke - men det er vel ikke aktuelt å kjøre, ihvertfall denne, motoren på full gass over lang tid.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er meget lig den båd jeg har i øjeblikket - en Scand 8600 årgang '89 som vi købte i høsten 2005. Min er bestykket med en Volvo aqad41a, 200HK diesel. Jeg tvivler meget på den angivne topfart. Vi kan klare 26-27 knob ret efter søsætning (= ren bund) med 200HK og en totalvægt på ca 3600kg. Vores marchhasighed er ca 18 knob. Vi bruger ca 30l/t ved march.

 

Havnemanøvrer er påvirket af, at båden ligger meget højt i vandet, derfor vil selv forholdsvis let vind genere når der skal lægges til mellem pæle. Med øvelse og med en gast til at fange liner går det. At lægge til "på langs" er absolut ikke noget problem med Z-drevet og lidt fornuftig ror- og gashåndtering. Båden reagerer slet ikke på roret når gearet er i neutral.

I sving krænger båden en del, faktisk så meget, at jeg har set adskillige gribe nervøst for sig. En prøvesejlads vil selvfølgelig afsløre om det er for voldsomt. I cockpitet mærker man nok hvis der er sø, men der skal meget til før det bliver generende. Ud over det, så er det en robust og sødygtigt båd når vi taler hårdt vejr. Båden kan klare mere sø end vi, min gast (=frue) og jeg, orker at sejle i. Vi har på et tidspunkt ramt en forkert sø med for høj hastighed; vi havde hele skroget helt fri af vandet, incl drev osv. Selv om jeg ikke vil anbefale det, skete der absolut ingen skade.

 

Indretningen fungerer for to voksne. Man skal være opmærksom på ståhøjden (altså: mangel på samme) i kahytten. Pantryet er anbragt hvor man skulle kunne stå opejst, men i praksis bliver det noget akavet noget, som aldrig er rigtigt behageligt. Toiletrummet er der, og i praksis er det stort nok. Bruseren er udendørs - på badeplatformen. V-køjen i kahytten er ikke for folk over 175cm, men under kalechen er der soveplads til de fleste (ca 200cm). Vi har overnattet 4 voksne og et barn uden problemer.

Vi har haft en ferie, to voksne, som varede i 10 dage. Vi finder det er maximum og foretrækker kortere ture end det.

Der er for få stuverum til tøj i kahytten. I cockpittet er der god plads til proviant. Rummet bag spejlet i stævnen er for svært at komme til i praksis.

 

Vi har ikke fundet egentlig konstruktionsmæssige fejl, dog har søgelænderet en tendens til at løsne sig fra skroget og det er lidt kringlet at pakke kalechen ned.

Hvis vand- og septiktanke er originale, skal i forvente en snarlig udkiftning. Skift septiktanken i god tid!

 

Overvej batteribankens størrelse hvis i vil ligge for svaj. Vi klarer ca 30 timer med 185Ah til forbrug.

Link to post
Share on other sites

Så totalt sett så er dette gode båter da forstår jeg.

Så går da også utifra at yanmar motoren og bravo 3 duo drevet, da er det også siden det ikke er kommet noe negativ omtale fra noen om de.

 

Jeg har hatt kontakt med mannen men viste ikke så mye å spørre, men vi skal i vei og titte på båten den 25 juni.

Han kjøpte båten i Bergen for 3 år siden. Da sto det en Volvo penta 41 a med gjennomslag på alle sylindre, så derfor byttet motor og drev da.

Varmtvannstanken var ikke god så den er tatt ut. Septikken vet jeg ikke men finner ut senere.

Ellers så det han har gjort utenom motor/drev, er montert targabøyle,ny 9200 rustfri rekke, ny kalesje,ny hydraulisk styring, nytt instrumentpanel,batteri etc.

 

Målte meg til 184cm nå akkurat og da kan bli noe trangt for meg å sove da slik du nevner.. vel får også teste ut nå vi skal se på den.

Fruen er 164 så hun går klar da :thumbsup:

 

Eneste som skremmer meg litt er å gå fra 18 til 29/30ft (inkl bug-"spyd" og badeplattform)

Er ikke det å håndtere den.. men ... vanskelig å forklare, men volumet på alle andre måter. Samt diesel og drev har jeg ei heller hatt før..

Men føler lysten brer seg i kroppen... Alt gjør det greiere IOM han vil ta min i delbetaling også.

 

:confused:

dog har søgelænderet en tendens til at løsne sig fra skroget
unnskyld men hva betyr/er det ?
Link to post
Share on other sites

Bare sjekk at alt elektrisk er gjort bra, og forsåvidt mekanisk, endel folk burde aldri ha lov å skru på båt.

 

Dra den rolig i plan, ikke bånn jånny fra stillestående, så holder drevet vesentlig lenger, motoren holder nok evig uansett ;)

 

Størrelsesmessig kan den vel være litt vanskelig å manøvrere i trange farvann uten pysevisp forran, og bare 1 maskin, men hey, alt går.

 

Jeg har gått gradene 8 fot, og er nå på 32, litt spennende er det jo å få den inn i båtplassen som har 10cm ledig på hver side inni båsen, og ca 30cm forran og bak i det jeg skal rotere den mellom de 2 bryggene, øvelse gjør mester!

 

Jeg hadde nok IKKE kjøpt uten prøvetur, ta deg god tid, minimum 30-60 min, ha den en stund i plan, sjekk temp osv.

 

 

Motoren er i år 5 år, dvs register reim skal skiftes, samt de 2 hoveddrivereimene og evnt 1 for servo, anoder MÅ BYTTES HVERT ÅR både på drev og motor, INGEN unnskyldninger her! Impeller skal også tas på 5 år, dette er litt DRITT på yanmar om du har 2, men du har jo bare 1 maskin og god plass, så går nok fint. regn at delene du trenger til service koster ca 7-10k, + litt for jobben, register reim jobben er ekstremt lett og rask.

Link to post
Share on other sites

Nice.

 

Utifra slik jeg forstår selgeren så virker ikke han som en forstå-seg-påer-verdensmester, på meg og bror min og en kompis, men som en som har peiling og vet hva han gjør, sier.

 

Det som gjenstår å gjøre på båten er å gå over det elektriske som lanterner, etc samt spakle et par av innfestingene til den gammle 8600 rekkene, og litt anna kosmetisk.

Han selger pga lite tid, og mye jobb.

Link to post
Share on other sites

Men i det store og hele så frister denne myyye pga relativt ny motor (2006-280timer) og spill nytt drev (2010)

Liker også utseende godt på disse scand dynamic båtene.

 

gode tips andersb, så bli verdt å tam med på liste når vi skal se på den.

den ligger på land enda dette året da, men test må man evt få til.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Jeg tvivler meget på den angivne topfart. Vi kan klare 26-27 knob ret efter søsætning (= ren bund) med 200HK og en totalvægt på ca 3600kg. Vores marchhasighed er ca 18 knob. Vi bruger ca 30l/t ved march.

 

Vet ikke hvilket drev og utveksling du har - ei heller ditt turtall ved 26-27 knop - men jeg hadde kun 29 knop etter sjøsetting med A5 på 290 drev. Enten oppnår ikke du det turtallet du skal ha, eller så oppnår du turtallet for lett og burde bytte propell. Jeg ringte Scand og de sa at standard var A5 på DP 290. Jeg byttet til A6 uten problem. 30 l/t på masj høres drøyt ut - nesten så man kan mistenke at det er noe galt.

 

Når jeg hadde tiltet helt ned på powertrim og hadde trimplan helt nede kunne jeg holde meg i plan på 16 kt - såvidt. At du masjer i 18 høres ut som tortur :)

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

åh fyyy f***

Sommerfugler i magan, kjenner lysten er stor. Fotsyken er bredd seg godt rundt i kroppen, ekkel sykdom..?!

Sovet dårlig i natt, bli nok noen lange dager frem til den 25juni da vi sakl i vei å se på den.

Link to post
Share on other sites

Der er flere ting jeg har at svare på, så det bliver uden citat. Jeg håber i finder rundt i teksten trods det.

 

Søgelænder kaldes på engelsk "Guard rail" - jeg kender desværre ikke den norske betegnelse. Det er "det blanke stativ" rundt på stævnen af båden; til at holde fast i eller falde over, afhængigt af højden. Skruerne til befæstigelsen ned i skroget vil gerne gå løse/slippe.

 

Jeg opnår 3800RPM når jeg opnår maximalhastigheden; det skulle være OK. Hastigheden er målt med GPS og omdrejningstælleren er justeret ved 3000RPM (masser af støj - og røg - i havnen den dag) efter en berøringsløs/laser omdrejningstæller. Jeg er ganske sikker på begge tal. Propellerne er A6 i aluminium. Båden ligger i vandet og drevet er lidt utilgængeligt lige nu, men om jeg husker ret, er udvekslingen i drevet er 1:1,95. Marchhastigheden har jeg ved 3000-3100RPM.

Jeg holder plan helt ned til 11-12 knob i den konfiguration som beskrives: Drevet helt inde og flaps helt ude.

En ting som jeg kommer til at tænke på: Den SUMlog er monteret - den var misjusteret ganske voldsomt sammenlignet med en GPS. Inden jeg justerede den, vist den cirka de samme tal som andre ejere har opgivet. Kan der være tale om fejljusterede logs; jeg har svært ved at tro GPSen min viser feil - eller hur?

 

Omkring brændstofforbruget har jeg opgivet det vel højt. Jeg beregner mig 1,5l/natisk mil. Ved 18 knob giver det "kun" 27l/t og der har jeg "lagt lidt til" for brug ved beregninger af mulig distance inden afgang. Jeg beklager det lidt høje tal.

 

Vægten på en Volvo 41a ligger så vidt jeg erindrer på lidt over 500Kg. Visse modeller af Scand 8600 er monteret med to benzinmotorer - jeg ville ikke være bekymret for vægten af en enkelt Yanmar diesel.

 

Båden jeg havde inden denne var en Flipper 510 med 60HK 2-takt på hækken. Den var, selvfølgelig, anderleds at manøvrere, men når man har prøvet et par gange kommer man til at sætte pris på den meget tungere båds langsommere bevægelser. Husk gasten på, at man ikke bare sætter en fod ud og holder igen om du skulle komme for rask mod bolværket . . . min gast havde i hvert fald ingen moro af det.

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guard rail/Søgelænder, bli vel da som vi sier "rekke/rekkverk" sikkert da.

 

Men en anna ting, sitter og lest litt rundt det med motor, ser det er flere benevnensler på Yanmar 6LPA-XXXX.

Så da lurer jeg på hva betyr de forskjellige benevnelsene, og hva er forskjellene?

Evt ting å være obs på ved de forskjellige.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den andersb

 

Båten står på land, men motoren er vært kjørt av han noen timer etter at den ble satt inn, sammen med bravo 2, som ikke var bra nok.

Så han kjøpte i 2010 flett nytt bravo 3 med kjøling, også slik jeg forstod det kjørt noen timer.

Alt dette forgikk i fjor slik jeg skjønte.

 

Men pr dd står den på land.

Link to post
Share on other sites

Ja det er sant, det har jeg også tenkt på.

Men han virker veldig intr for salg og innbytte på min Bella, har da på en sms egentlig en "pris avtale/forslag" fra han etter at jeg oppga prisen jeg evt kom til å selge for om jeg skulle selge min helt utenom.

 

Sitat fra en mail fra han:

Bravo 2 drevet fungerer dårlig på denne båten da det er en stor enkelt propell..Solgte drevet og kjøpte en splitter nytt Bravo 3x diesel med duoprop
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...