Jump to content

Prosjekt Shame of Arendal endelig igang.


TPBS-277

Recommended Posts

Tre motorer er fordi at jeg da kan kose meg langs fjorden med senter motoren.Når man kommer inn i havner eller annet trangt farevann fyres de to ytre motorene for og ha mulighet til tvangs styring med maskiner.Trenger man ekstra krefter eller fart kan alle tre brukes samtidig.

Man har da også stort sett alltid minst en motor/drev i backup om en eller flere skal havarere.

Tidligere så var skutas dypeste punkt propellene som stakk 1,2 meter dypt,altså 20 cm dypere en v bunnen i bauen.

Hekken på båten stikker 10 cm dypt under vann og er helt vannrett.Så med drev i hekken dær så stikker v bunnen i bauen betraktelig dypere en drevene.Jeg vil også da klare og løfte de drevene som ikke er i drift over bunnen av båten slik at de ikke bremser i vannet.

Ved vanelig vedlikehold på drevene vil jeg da kunne åpne luker i badeplatform og gjøre ting derifra uten og ta båten på land.

De blir da også montert så høyt oppe på skroget at jeg kan demontere drev for større reperasjoner/vedlikehold uten at det kommer vann inn i båten fra de samme lukene.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede en tur og fått tatt noen bilder av lørdagens økt.Som man ser så begynner det og bli et stort åpent dekk.

bilde21.jpg

bilde23.jpg

Hær er det gamle maskin rommet,hær blir det innredning med tiden.

bilde24.jpg

bilde25.jpg

Som man ser på bildet så stikker båten ikke videre dypt bak nå uten overbygg og maskiner.

bilde27.jpg

Men det begynner og bli bra plass på dekk.

bilde28.jpg

Nå blir det jobb ikveld og to uker fremmover.Når jeg er ferdig på jobb så er det rett til Sverige og hente vogna med semitralle.Håper på og få løftet den ombord med en gang jeg kommer heim med den,for da har jeg fri en hel uke og skal da etter planen begynne og få sveist opp og festet fundamentet til vogna.

Link to post
Share on other sites

Frist på og bli ferdig har jeg egentlig ikke.Det eneste jeg vet er at den må være ferdig senest 2020 har jeg bestemt.

Men bortsett fra det så blir den ferdig når den er ferdig.Sett på den andre siden så blir en båt av denne størrelse ALDRI ferdig,det er alltid noe og gjøre.

Link to post
Share on other sites

Disse overbyggene er vel stikk motsatt av hva han vil! han vil vel ha stort boareal og flybridge med et sikkelig dekk over boenheten! mitt valg hadde blitt overbygg i aliminium for å spare vekt i og med at båten er så lett i utganspungtet og skal utstyres med lette motorer! inredninga i campinvogna ville sikkert fungert bra med lit forsterking. Motoriseringa har jeg jo komentert flere ganger før, men synes prosjektet er veldig spennende!!

 

På det skroget tror jeg at jeg ville laget ett overbygg mer i stil med Wally. Men som du selv skriver, det er du som bestemmer :thumbsup:

 

21606-wally-yachts-wally118side720.jpg?d=1196597722

 

21604-wally-yachts-wally70side720.jpg?d=1196597678

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Du får ha lykke til med prosjektet, og det er ikke mange som tørr å ta sjansen, men dette kommer til å bli spennende å følge med på. Du har nok litt å pussle med i sommer :giggle: Jeg tror at dette kommer til å gå bra jeg. Lykke til, det trenger du :yesnod:

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Ved vanelig vedlikehold på drevene vil jeg da kunne åpne luker i badeplatform og gjøre ting derifra uten og ta båten på land.

De blir da også montert så høyt oppe på skroget at jeg kan demontere drev for større reperasjoner/vedlikehold uten at det kommer vann inn i båten fra de samme lukene.

Det høres jo ut som en besnærende tanke å kunne skjære hull i hekken og montere drev over vannlinja. Da trenger du nok noen skikkelige forlengere til undervannshusene for at ikke propellene og vanninntakene skal gå i luft ved litt sjø. 70 fot lang båt går nok litt med hekken...... :cool:

Link to post
Share on other sites

Man må være litt gal for å sette igang med et slikt prosjekt, men hadde jeg vært 30 år yngre og uten forpliktelser, kan jeg ikke se bort i fra at jeg selv kunne ha gått i gang med noe slikt.

Ungdomelig pågangsmot og mangel på respekt for arbeidsmengden og tidsforbruk må man bare gi full honør :clap::flag:

Gleder meg til å få følge framdriften, og ser jeg deg når du kommer på vannet, vil du garantert få besøk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har kommet et lite hakk lenger.Har fått hentet vogna/styrhuset og fått grovplasert det.Stripset opp noe presenninger langs rekkene for og få en ilusjon om hvordan tette rekker blir senere.

bilde05.jpg

bilde04.jpg

Fikk koplet vann og kloakk samt flyttet inn.så nå er jeg endelig båtboer atter en gang.

Men en omgang med sveiseapparatet og vinkelsliperen nå så henger det fast dær det skall samt tettes rundt ned imot dekket.

Men nå er det 2 uker i lastebilen før jeg får gjort noe videre matnyttig.

Får bare håpe at værgudene er med meg når jeg har friuke om 14 dager.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du fikk jammen båten beboelig raskt :wink:

Ser at du har fått spørsmålet om alu og korrosjon før, men hva gjør du, isolerer du vogna elektrisk fra skroget?

Galvanisk korrosjon er noe skitt som du vanskelig vil kunne overfaltebehandle deg bort fra.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har kommet et lite hakk lenger.Har fått hentet vogna/styrhuset og fått grovplasert det.Stripset opp noe presenninger langs rekkene for og få en ilusjon om hvordan tette rekker blir senere.

bilde05.jpg

bilde04.jpg

Fikk koplet vann og kloakk samt flyttet inn.så nå er jeg endelig båtboer atter en gang.

Men en omgang med sveiseapparatet og vinkelsliperen nå så henger det fast dær det skall samt tettes rundt ned imot dekket.

Men nå er det 2 uker i lastebilen før jeg får gjort noe videre matnyttig.

Får bare håpe at værgudene er med meg når jeg har friuke om 14 dager.

 

Spennende å se hvordan denne blir til slutt.

Mvh Odd Andreas

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...