Jump to content

Prosjekt Shame of Arendal endelig igang.


TPBS-277

Recommended Posts

Hvis du absolutt må ha drev er vel mercruiser bravo 2 mest kurrant. Men det sitter kanskje propellanlegg der i dag? Ser ikke fordelen med drev på en sånn båt, aner ikke noe om vekt, skrogform eller dets egenskaper men gjetter at du vil trenge større enn 20" propellere for å få et nogenlunde effektivt fremdriftssystem. Men for all del, gi gass!

Link to post
Share on other sites

Det satt aksel oppsett i den tidligere,men det er fjernet.

Har tenkt på bravo 2 jeg også.men det finnes sikkert andre drev dær ute som er mere egnet om man bare får rede på at de finnes.

Toppfart på båten er relatift lite interesant i det lange løp for min del.

Skrodet er veldig lettdrevet i vannet så tror ikke det blir et problem.

Den stor årsaken til konvertering er 25 M/2 innredning i det som før var motor rom,samt og få motorstøy helt bak under akterdekk og ikke midt i båten.

Samt og gå fra ren diesel til multifuel.

Det er også et poeng og kunne vedlikeholde propellanlegg og fjerne tau og annet dritt uten og måtte ha skuta på land eller dykke under båten.

At man samtidig vinner littegranne i manøvrerings smidighet med drev kontra aksler er jo bare et pluss.

Dreva kan vedlikeholdes fra luker i badeplattform imens skuta fortsatt ligger på vannet.

Samtidig så stikker ikke dreva på langt nær så langt ned under båten som akslene.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det med campingvogna var en spøk??

 

Jeg også. Og dette er vel snakk om en trebåt? Bildet av overdelen får jeg ikke til å stemme med profilbildet av båte heller. Skeptisk.

De dorryene jeg har vært inni \under er det ikke plass til 3 200hk motorer på siden av hverandre bak. Det er ikke så brede båter..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ja flybridge blir konstruert i stål med bærebjelker fra rekkene og på tvers oner hele båten.Altså som et frittstående tak over hele vogna og akterdekk.Men blir sammenføyd med plater ned imot vogn sidene for og tette for vær og vind samt og stabilisere litt det også.

Link to post
Share on other sites

Vannvittig prosjekt som blir artig å følge !

Nåe det gjelder drev så kan du jo se om du kommer over noe brukt av Konrad, det er jo kjent som mer slitesterk enn det meste annet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

kul balje! konrad drev er håpløst dyre, også brukt, sitter og titter etter selv og rister bare på hodet av prisene.

 

brukte bravo 1/2/3 X er nok knall for de motorene, er jo "lite" effekt og moment.

 

akslinger eller vannjet på stoooooore maskiner, har du tenkt tanken?

Link to post
Share on other sites

Tanken på en multifuel i mitten med drev og 2 scania v8 på gode 600 hvær med vannjett har jo streifet tanken ja.men når skulle jeg ha bruk for den hastigheten?en annen ting er jo at den skal være bobåt samtidig og jeg tenker med gru på hvor tomme veggseksjoner og bokhyller plutselig hadde blitt i 30+ knop.hehe

Så nei det får bli littt mere bedagelig hastighet tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Da sluttet det endelig og regne hær i Arendal også.Da var det bare og kaste seg rundt og komme seg ned til båten og jobbe litt.

Fikk fjernet litt av overbygget idag også.slik var den før.

bilde83.jpg

Og slik er den pr idag.

bilde17.jpg

bilde18.jpg

bilde19.jpg

bilde20.jpg

I løpet av morgendagen så begynner den vel og ligne mere og mere på Norges største seajepp tenker jeg.

Godt at far har med seg portvaktene som knurrer fælt på alle Polakkene son er i området rundt brygga.

bilde16.jpg

At de er valper begge to og bare vil bli klappet har jeg ingen intensjoner om og fortelle dem.De er livredde for de hundene og da får man muligens ha ting i fred.hehe

Link to post
Share on other sites

Ja flybridge blir konstruert i stål med bærebjelker fra rekkene og på tvers oner hele båten.Altså som et frittstående tak over hele vogna og akterdekk.Men blir sammenføyd med plater ned imot vogn sidene for og tette for vær og vind samt og stabilisere litt det også.

 

Jeg skjønner ikke at du gidder å bygge det med en campingvogn bare for å spare penger og/eller tid?

 

Bygg heller alt fra scratch, så slipper du å modifisere hele greia og bruke kanskje dobbelt så mye tid på det enn om du skulle laget huset fra starten av

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Tar av meg hatten for pågangsmotet ditt, og flott at vi får følge med. Slike prosjekt er spennende å følge.

 

Brente opp en campingvogn for endel år siden, nabo`n skulle ha understellet til henger. Vi skrudde ut alle skruene mellom understell og overbygg og veltet av "huset". Sparka så inn et vindu og tente på gardina, uten å tilsette noe som helst hydrokarbon. Det startet stille og rolig før det nesten eksploderte og brant noe helt vannvittig :sweat: . I løpet av ca 5-10 min så var det hele over. Absulutt hele vogna var borte :eek: . Det var bare igjen litt av listverket som hadde vært utvendig, og sentralfyren. Til og med alle aluminiumplatene som er utvendig på vogna var brent opp. Etter dette så har aldri jeg sovet i en campingvogn uten å ha røykvarsler som er 110% i orden :smash:

Tenkte på denne episoden når jeg så kombinasjonen din med stålbåt, campingvogn og sannsynligvis masse sveising. Vær forsiktig så det ikke blir bål :wink:

Link to post
Share on other sites

Godt at det ikke betyr så mye hva du ville ha gjort men det er hva jeg vil gjøre som betyr noe da.

:lol::lol: Jeg skal iallefall titte innom når vi skal bortover til nidelva i sommer.. Hadde forresten ikke brukt 100tusner på motorer på denne. Det blir vel stort sett uttaskjærs du kan peise på med denne pga bølger osv , og formoder dette blir en kosebåt man ikke drar til skagen med?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nei det blir ikke lakt ned 100 tusner i maskiner.Men noen kosebåt som ligger til kai hele tiden blir det ikke.Planene er og reise betraktelig mye lenger en Skagen ja.

I dag ble resten av dekkshuset skåret av,så nå gjennstår bare de to bakre rommene fortsatt med dekkshus.Det vil si ca de 4 siste meterene som skal være akterdekk bak styrhuset.

Det stykket blir kappet av ved en senere anledning og hevet opp i rette høyden samtidig som det blir nytt flatt akterdekk for grilling og kos med tiden.

Glemte og få tatt noen bilder idag,men skal ned imorra og fortsette litt til så tar bilder da.

Link to post
Share on other sites

Det satt aksel oppsett i den tidligere,men det er fjernet.

Har tenkt på bravo 2 jeg også.men det finnes sikkert andre drev dær ute som er mere egnet om man bare får rede på at de finnes.

Toppfart på båten er relatift lite interesant i det lange løp for min del.

Skrodet er veldig lettdrevet i vannet så tror ikke det blir et problem.

Den stor årsaken til konvertering er 25 M/2 innredning i det som før var motor rom,samt og få motorstøy helt bak under akterdekk og ikke midt i båten.

Samt og gå fra ren diesel til multifuel.

Det er også et poeng og kunne vedlikeholde propellanlegg og fjerne tau og annet dritt uten og måtte ha skuta på land eller dykke under båten.

At man samtidig vinner littegranne i manøvrerings smidighet med drev kontra aksler er jo bare et pluss.

Dreva kan vedlikeholdes fra luker i badeplattform imens skuta fortsatt ligger på vannet.

Samtidig så stikker ikke dreva på langt nær så langt ned under båten som akslene.

Det med motorplassering kjøper jeg, men det kan du få til med V-gir. Hva slags vedlikehold tenker du å utføre på drevene? Disse må av iblandt, og da må skuta på land. Billigere blir det iallefall ikke. Du tenkte å ha tre motorer? Er det for å få nok hester? Ang hvor dypt det stikker er det bare med vannjet du oppnår noe særlig forskjell. Å gå på grunn med drev er ikke billig iallefall. Manøvrerbarheten kan du jo oppnå med en påhenger på heis. Har du forresten vurdert aluminiumsoverbygg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...