Jump to content

Endelig - har bestemt meg for ny motor - MerCruiser 3.0L MPI!


Våtbåt

Recommended Posts

Heisann!

 

Da har jeg faktisk klart å bestemme meg for å bytte motor og jeg har også bestemt meg for hvilken motor :cheers:

 

Det har vært en lang runde i tenkeboksen, ca 2 år, og et par tre tråder her på båtplassen.

Mange fine diskusjoner hvorvidt man skal kjøpe diesel eller bensin, liten eller stor. Ble faktisk mer forvirret, he he.

Det er ikke det at jeg ikke har råd til større, bredere, kraftigere etc men jeg tror jeg har gjort riktig valg med tanke på brukstimer og formål.

 

selco.jpg

 

Litt om båten:

Båten min er jeg veldig fornøyd med, det er en mellomting mellom daycrusier og cabincruiser - har litt fra begge sider.

Merket kjenner de fleste, Selco og SelQueen er typenavnet - herlig navn. Den er 24 fot og er i praksis veldig lik Ancas 24.

Båten kjøpte jeg i 2008 av han som hadde hatt den siden den var ny i 1971! Båten så nesten ikke brukt ut tatt i betraktning alder.

Jeg var ikke i tvil, denne "veteranbåten" skulle jeg ha :yesnod:

 

ratt.jpg

 

Eneste jeg følte trakk ned var alderen og effekten på motoren. Selv om jeg ikke er fartsavhengig eller speedfreak ville jeg ha en motor som jeg kunne stole på samt gå litt raskere enn en snekke.

Det står en AQ130 fra 1970 som faktisk starter helt fint, men tåler nok ikke skikkelig pådrag mer.

 

motor2.jpg

 

Kanskje en totaloverhaling hadde gjort susen?

 

motor1.jpg

 

Jeg vurderte lenge om jeg skulle kjøpe en ny båt med diesel eller bensin eller overhale eller eller eller... jeg ble gal :headbang: hva skulle jeg gjøre?

 

Dette er motoren jeg har bestemt for:

mercruiser135mpi.jpg

 

MerCruiser 3.0L MPI

 

Hk: 135

Kw: 101

Kubikk: 3000 cm3

Vekt: 288 kg

Maks turtall: 4800 r/min

Sylinderantall: 4 (i rekke)

Fuel system: MPI

 

 

Antar det kommer til å koste ca 140.000,- inkl drev, ferskvannskjøling og montering + jeg må trimflaps (5.000,-).

Jeg liker å kjøre rundt i mellom 6-15 knop og jeg ville ikke ha ristingen til en diesel.

 

drev.jpg

 

Måtte bare dele gleden ved å ha bestemt seg, endelig. Men nå gjenstår det å finne en leverandør og en som kan montere dette. Noen som kjenner noen som er flinke?

 

tilmotorrom.jpg

 

PS! Jeg skal straks i 40-årslag, men spør og grav og kom med argumenter for at jeg har gjort feil.

Svarer så fort jeg er klar igjen i morgen :cheers_wine:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig klassiker du har :smash:

 

Jeg støtter motorvalget 100%. Men hvorfor ikke kjøpe Volvo sin utgave av samme motoren? Da beholder du Volvo looken tvers igjennom. Og sansynligvis slipper du å støpe/modifisere på hekk aggregat innfestingen.

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/AQUAMATIC/c_gasoline_sterndrive/Pages/3.0GL.aspx

 

:wflag:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Takk for det :thumbsup:

Jeg tror den volvoen du linker til er en gammel motortype som forbruker ekstremt mye drivstoff.

Tror ikke Volvo har en "konkurrent" til Mercruiseren med MPI?! Den er visstnok veldig effektiv med tanke på drivstoff og krefter, helt ny type motor.

Er enig at Volvo hadde kanskje vært best - gjennomført!

Link to post
Share on other sites

Et virkelig klassisk og nydelig stykke båt du har der :flag_bp:

 

Ang valg av motor så ville jeg gått for vps bensin da du slipper og støpe igjen i hekken og da heller skjære litt større hull.

 

Både vp og Mercruiser er amerikanskbygde motorer som bruker nøyaktig samme blokk..

 

jeg ville vist jeg hadde hvert deg valgt vps 3,0GXIC 150 hk.. elektroninsk tenning,hydrventilløft og selvsagt elektroninsk injection. 3,0GXIC

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Oops. Fikk ikke med meg at Mercruiseren hadde MPI. Da er jeg enig. Kjøp rødmaling også :giggle:

 

Men hullet bak passer ikke til Merc. Adapteplater finnes vel å få tak i. Uten at jeg egentlig vet hvordan det funker i praksis.

 

Og behold for all del så mye av instrument panel som mulig. Båten er jo en reise tilbake til fortiden. En vakker sådan. :cheers_wine:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Flott båt, nesten et smykke. Siden du har bestemt deg for hva du vil ha så er det jo ikke noe problem å få den montert når du har funnet riktig verksted. Blir jo helt opp til verkstedet å få det helt riktig til avtalt pris.

De du kjøper den av har selvsagt eget verksted der du som kunde enkelt og greit forteller når du skal ha dette ferdig og sjøsatt/testet. Innenfor rimelighetens grenser da og max en uke.

Redigert av M/S AIOLOS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som et tips hvis du skulle finne på og bytte til vp så er Framnæs maritime i Sandefjord og anbefalle.

 

Stort verksted med flinke folk og blir bla brukt av redningselskpet,kystverket,statens naturoppsyn mfl.

 

Det er nok av verksteder i den andre enden som man IKKE velger.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Her har du en original urestaurert kulturperle. Hvorfor bytte motor?

 

Motoren er en av de mest slitesterke motorene som har blitt produsert. B20 motoren kom i 1969. Dette var en videreutvikling av B18 som ble lansert tidlig på sekstitallet. Motorene ble hovedsaklig brukt i Amazon, 140 serien og delvis 240 serien frem til 76. I tillegg ble de brukt til båt, diverse militære kjøretøy, skurtreskere og sikkert andre ting også.

 

 

Motorene er utrolig driftsikre, kan lett trimmes (Og tåler det) Deler er selv i dag veldig enkelt å få tak i, og deler er billig så lenge du holder deg borte fra de som selger Volvo Penta. Det finnes firmaer som selger deler og ferdig overhalte motorer med forskjellig effekt.

 

Finnes sikkert moderene motorer som bruker mindre drivstoff, men hvor mange år må du kjøre før det regnestykket går opp?

 

 

Jeg ville beholdt motoren. Båten ser jo nydelig ut, motoren er sikkert i samme stand. Er det åpenbare problemer med den kan den overhales og eventuellt trimmes moderat.

Link to post
Share on other sites

Sjekk her:

 

http://www.iglebaek-motor.no/

 

Sist jeg sjekket pris kostet en overhalt B20 marine 15000 herfra. Så kommer selvsagt manifold og diverse smådeler i tillegg. Men totalt mye billigere enn ny motor. B20 kan sikkert også leveres med harde ventilseter for blyfri bensin.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå at du ønsker moderne motor.

 

Men båten din er så flott og autentisk at du burde kunne fått kultur vern bidrag fra løvebakken for å holde den i original stand. :flag:

 

Norsk industri historie dette her.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt dette, men ville nok valgt en større motor fordi du da har mer kraftoverskudd når du trenger det og drivstofføkonomien blir bedre, løsningen du har valgt gir kun 5 hk

mer (riktignok mer dreiemoment)og det blir jo mye penger for så lite

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at jeg hadde startet opp med originalmotor.

Som mange sier, den er utrolig enkel å reparere på, deler får du overalt og billig, og ikke minst er nok den mest driftsikre motoren Volvo noen gang har hatt i bil.

Ulempen er at den bruker bensin så det holder og hvertfall med dobbelforgasser, og disse ujusterer seg lett. Nå skal det være mulig å sette på dobbelweber forgasser på enløps innsugsmanifold, og dette skal gi både bedre effekt og mindre forbruk. Jeg tror jeg hadde startet med en slik løsning, kanskje bygd om tenningen til eletronisk og deretter tut og kjør.

 

Hvis motoren din er moden for full overhaling (ser du egentlig på kompresjon og oljetrykk) stiller saken seg annerledes mekker du ikke selv, men selv her er det mulig å få gjort dette billig hos mekkekyndige karer. Finnes masse rally-cross gutter som kan skru disse motorene i søvne f. eks.

 

Uansett ett flott stykke perle du har, og siden du velger å holde den orginal, synes jeg også du bør holde motor og drev det samme, selv om du da ikke har powertim og litt annet småsnaks, trimflaps vil hjelpe en del på dette uansett, siden du skal ha på det. Ser du har 250 eller 270 drev, 280 går også rett på. masse av de drevene til salgs for gi-bort pris, så også her kan man fort sikre seg billige reservedeler, skulle det være nødvendig.

 

Når det gjelder back-up med motorhavari, bør du vel uansett vurdere å sette på en liten påhengs for å ta deg til nødhavn?

 

Flott prosjekt, lykke til uansett valg

Link to post
Share on other sites

Et virkelig klassisk og nydelig stykke båt du har der :flag_bp:

 

Ang valg av motor så ville jeg gått for vps bensin da du slipper og støpe igjen i hekken og da heller skjære litt større hull.

 

Både vp og Mercruiser er amerikanskbygde motorer som bruker nøyaktig samme blokk..

 

jeg ville vist jeg hadde hvert deg valgt vps 3,0GXIC 150 hk.. elektroninsk tenning,hydrventilløft og selvsagt elektroninsk injection. 3,0GXIC

 

Hei, takk for det. Jeg falt også for de linjene og at den ser pen og hel ut.

Jeg var faktisk ikke klar over dette motoralternativet til Volvo. Trodde de kun hadde 3.0LGL - og den er

jo egentlig ikke et reelt alternativ når man først skal bytte.

Men nå må jeg jo sjekke prisen på denne, he he... tilbake til start :rolleyes:

Noen som kjenner prisen på 3,0GXIC 150 hk fra Volvo?

 

Hovedårsaken til motorbyttet er at jeg ikke mekker nevneverdig mye selv og vil ha trygg motor når jeg er ute med familien - ikke bli solbrent på rompa pga alle timene med hode nede i motorrommet :lol:

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner prisen på 3,0GXIC 150 hk fra Volvo?

 

Som nevnt ring Framnæs Maritime I Sandefjord og be om pris på hele pakka, der tror jeg helt sikkert du blir fornøyd både med service og videre oppfølging.

 

Vet det er flere her på BP som har hvert særs fornøyd med dette verkstedet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...